ASUS P7P55D-E Pro och drivrutiner för SATA 6 , Marvell ?

Permalänk
Medlem

ASUS P7P55D-E Pro och drivrutiner för SATA 6 , Marvell ?

Jag har moderkort ASUS P7P55D-E Pro och SSD-disk Crucial m4 256. Men jag får SSD:en bara att fungera under en SATA 3 GB port. Ansluter jag till en 6 GBs port får jag kort blåskärm när windows laddas och med reboot? Så jag antar att det hänger ihop med Marvell kontrollern? Nu är den som sagt ansluten till SATA 3 GB port med ACHI inställt i bios och Windows. Och jag får read/write runt 250 MB/s enligt Crystal Diskmark.

Några råd eller tips? Byta drivers för Marvell kontrollern, hur gör man det på rätt sätt? Och ligger dom både i bios och under windows?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och beslöt mig för att helt strunta i Marvell-kontrollern och nöja mig med Intels sata-II. Har varit så mycket strul med den och tycker att stabilitet är viktigare än absoluta toppfarten för en systemdisk. Då kan ändå inte få ut full hastighet ifrån Marvell jämfört med Sandy Bridge sata 6.0.

MEN... Vill du tvunget använda den så börja med att uppgradera till senaste BIOS för där har gjorts förändringar för Marvell kontrollern ett antal gånger. Sen installera Marvells senaste drivrutin i Windows och kolla så den är ställd till AHCI i bios med.

Du hittar alla downloads som bios och drivare här: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7P55DE_PR...

Biosfilen lägger du bäst på en usb-sticka och går sen in o kör uppdateringen via Asus inbyggda verktyg i befintliga bios. Sen ladda standardinställningar och ändra allt som det var innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack BengansBlogg för svar, sista bios för moderkortet har jag installerat och jag gör nog ett försök med att ersätta Marvells drivrutiner under Windows.

Men som du skriver, jag är ganska nöjd hur disken presterar under SATA II

/Lennart

Permalänk
Medlem

Fick till slut igång Marvell anslutningen via SATA 6.0 Gbs anslutning, prestandaökningen var tämligen blygsam...
/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Fick till slut igång Marvell anslutningen via SATA 6.0 Gbs anslutning, prestandaökningen var tämligen blygsam...
/Lennart

Är den BÄTTRE eller SÄMRE?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Är den BÄTTRE eller SÄMRE?

Han skrev ju att ökningen var blygsam. Det är alltså BÄTTRE nu men BARA LITE.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Han skrev ju att ökningen var blygsam. Det är alltså BÄTTRE nu men BARA LITE.

Hmm, nu frågar ju inte jag dig då du varken vet hur mkt eller hur lite skillnad det var. Det var därför jag fråga han....

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Jag har moderkort ASUS P7P55D-E Pro och SSD-disk Crucial m4 256. Men jag får SSD:en bara att fungera under en SATA 3 GB port. Ansluter jag till en 6 GBs port får jag kort blåskärm när windows laddas och med reboot? Så jag antar att det hänger ihop med Marvell kontrollern? Nu är den som sagt ansluten till SATA 3 GB port med ACHI inställt i bios och Windows. Och jag får read/write runt 250 MB/s enligt Crystal Diskmark.

Några råd eller tips? Byta drivers för Marvell kontrollern, hur gör man det på rätt sätt? Och ligger dom både i bios och under windows?

/Lennart

Sitter i exakt samma båt, bara jag köpte 128GB Crucial m4. Sjukt störande! Dock får jag aldrig blåskärm bara kört benchmarks och blev la inte direkt "WOOOW känsla" då

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

EDIT: Uppgraderade till senaste BIOS nu, ska testa efter jobbet om de gjorde någon nytta i huvudtaget.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |