Nya Samsung S27A950D och S27A750D - 27" WIDE TFT LED 120HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har den 3,5 uttag så man kan koppla in hörlurar?

Ja

Permalänk
Avstängd

"Färger, kontrast och svärtor är perfekta, det ser fantastiskt bra ut."
rofl du har inte jämfört med något vettigt du lol, TN kan omöjligt få allt det där du skrev, det är tekniskt OMÖJLIGT.

Bra du är nöjd men lol ser mest ut som någon PR snubbe snack.

Permalänk
Medlem

Från http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...

Permalänk
Medlem

Vi väntar tills någon av de mer kända sidorna gör en recension, efter det kan vi börja tro på saker lite mer.

Permalänk

Skärmen ser väldigt snygg ut samt bra kvalitet med Design LED + bra bild kvalitet blir nog jag skaffar mig en sådan här:)=

Permalänk
Avstängd

Fattar fortfarande inte att man kan lägga 6000kr på en sketen TN skärm
120hz i all ära. men 6kkr för TN.

Jag tyckte 1800 var dyrt för min LG 2363D 120hz
Det är trots allt TN skit som ÄR sämre än Ips/VA förutom 120hz.
Sen 0 ergonomiska funktioner gör inte dom 6kkr mer prisvärda. Gräsligt ful är den också (men detta är ju 100% personligt).

Och färgerna är bra?

Öppna era ögon och kolla på bilderna på den där hemma reviewn.
Hans Samsung F2380 visar EXTREMT mycket bättre färger än S27.
Och F2380 är inte precis någon highend Va skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Fattar fortfarande inte att man kan lägga 6000kr på en sketen TN skärm
120hz i all ära. men 6kkr för TN.

Jag tyckte 1800 var dyrt för min LG 2363D 120hz
Det är trots allt TN skit som ÄR sämre än Ips/VA förutom 120hz.
Sen 0 ergonomiska funktioner gör inte dom 6kkr mer prisvärda. Gräsligt ful är den också (men detta är ju 100% personligt).

Och färgerna är bra?

Öppna era ögon och kolla på bilderna på den där hemma reviewn.
Hans Samsung F2380 visar EXTREMT mycket bättre färger än S27.
Och F2380 är inte precis någon highend Va skärm.

Du har troligen jämfört den okalibrerade "custom"-bilden som han av okänd anledning lagt högst upp, orkar man scrolla ned lite finns det en bild av standard-preset som ser mycket bra ut. Du verkar ha som standard att läsa 1/3 post och ignorera resten.
Jag äger för tillfället en lite äldre s-ips dell ultrasharp (kanske heter 2005FPW?), samsung 2233rz, benq xl2410t, och en trasig 226bw samt en 32" lg-tv med hyfsad panel. S27A950D är markant bättre än samtliga vad gäller färgåtergivning, kontrast och generell bildkvalitet etc. Möjligen att ultrasharpen och tvn har pyttelite bättre svärtor om man sitter i totalt mörker, men det är en marginell skillnad.
Hade en stor variation av skärmar på jobbet med, hp för de flesta och eizo för designers. Även kikat en hel del på ny tv det sista men inte kunnat bestämma mig för något, och även om de toppmodeller av samsung/sony-tv ser lite bättre ut i ren kvalitet är det inte som natt och dag direkt utan en mycket liten skillnad som absolut inte är värd att tappa 120hz och responstiden för.

Skärmen är lite dyr, det håller jag med om, men den är faktiskt riktigt bra, hade jag sett ett enda alternativ hade jag helt enkelt returnerat denna och skaffat något annat. Är ju inbyggd 3d-emitter/medföljer aktiva glasögon med, nvidias kit tex kostar väl ca 1200.

2d->3d-konverteringen skärmen gör i realtid är faktiskt långt över förväntan, jag trodde den skulle suga totalt. Den lägger till en mild 3D-effekt utan mänskligt synbart ökad input lag. Har man hög fps ser det perfekt ut, har man låg fps blir det crosstalk.
Tittat några timmar på högupplösta tvserier/film och det ser trevligt ut med konverteringen, dock är ju film mycket låg fps, så vid panoreringar blir det lite crosstalk, filmer panorerar ju sällan med hög hastighet.

Negativa saker finns det också:
*Stödjer inte Nvidia 3dvision, som är betydligt bättre och beprövat än tridef DDD. Finns ingen teknisk anledning, nvidias mjukvara säger helt enkelt nej, detta kan kanske lösas med något fulhack och/eller att koppla bort edid-pin från kontakten. Skall pilla med det senare i sommar, har inte tid nu.

*Pyttelite backlight bleed på vissa ställen i kanten i totalt mörker. Diskret på min, men sett att andra fått värre, mao möjligen ojämn byggkvalitet. I dagsljus är svärtor kolsvarta och blir i princip lite reflektiva då skärmen är av ultraclear typ.
Som tur är har vi ju utmärkta distansköplagar i sverige, bara ångra köpet om man får ett måndagsexemplar antar jag.

*Stödjer inte frame-sequential 3d på nvidiakort.. man tvingas köra sida-vid sida vilket ger riktigt usel upplösning (960*1080 utsträckt, afaik). Med AMD-grafikkort finns inte detta problem.
Har man nvidiakort och prioriterar 3dspel är detta en usel skärm. 3Dfilm är inga problem dock, bara renderad 3d.

*Tridef DDD är mycket sämre än 3dvision i mina test, ger massor med crosstalk och låg fps på geforce gtx 590, dock tror jag inte multi-gpu officiellt stödjs, så kanske specifikt problem för detta kort.

*Betraktningsvinklarna är av typisk TN-karaktär, fast tillhör gruppen av bättre TN-vinklar (ungefär som 2233rz kanske eller något bättre, definitivt bättre än benq xl2410t som har riktigt usla vinklar).
Sitter man inte på golvet eller i en 2våningssäng eller något annat udda är det inga problem.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst hela "reviewn" som är väldigt dåligt gjord.
Och nej inga bilder på S27 ser bättre ut än hans Samsung VA skärm i den "reviewn"
Onaturliga överdrivna färger som ser ut som skit.

Och faktum är fortfarande att en TN skärm kan ALDRIG komma upp i färgkvalite liknande en billigare IPS/VA skärm som foris,u23 etc etc etc.
Det går inte med en TN panel, sen kan folk försöka tro det bäst dom vill.

Hoppas folk speciellt inte tror att bilden på S27 där han visar rören ser bra ut. Då finns de inget hopp..

Permalänk
Medlem

Som sagt, vi väntar och ser vad de lite större sidorna säger. Flatpanels och Digitalversus är ju bra grejor.

Vad enskilda användare säger med sina personliga åsikter är föga intressant, kunnighetsnivån på 99,99% av dom är ju inget annat än skrämmande låg.

Permalänk
Skrivet av definition:

Jag har läst hela "reviewn" som är väldigt dåligt gjord.
Och nej inga bilder på S27 ser bättre ut än hans Samsung VA skärm i den "reviewn"
Onaturliga överdrivna färger som ser ut som skit.

Och faktum är fortfarande att en TN skärm kan ALDRIG komma upp i färgkvalite liknande en billigare IPS/VA skärm som foris,u23 etc etc etc.
Det går inte med en TN panel, sen kan folk försöka tro det bäst dom vill.

Hoppas folk speciellt inte tror att bilden på S27 där han visar rören ser bra ut. Då finns de inget hopp..

Jag hade absolut valt Samsung före Dell iallfall ><

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperZweets:

Jag hade absolut valt Samsung före Dell iallfall ><

Vet inte ett dugg vad du syftar på.
Du skiter alltså helt i vad för panel som sitter i en skärm.
Så du hade tagit en random samsung TN skärm över en IPS Dell.
Finns ett par vettiga samsung paneler också men det jag skrev var TN över VA/IPS.

Klokheten spiller över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZweets:

Jag hade absolut valt Samsung före Dell iallfall ><

Du tillhör nog de där 99,99% jag snackar om också ska du se

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte den tidigare idag på Inet och sitter med den just nu och måste säga att jag är riktigt nöjd!
Otrolig kontrast och mycket fina färger.

Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

6000 :- för TN och 1920x1080? Haha

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Suck...!

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan svara på vad det är för skilnad på 750 och 950 förutom att det är en annan fot på 950 och att den har dvi? sen hur är det med 2d/3d conversion var det nått som saknades på 750?

hur funkar hörlursporten? går det och reglera volymen på den på något vis eller är det via windows man gör det

Känns annars som ett bra alternativ då upplösningen är bra för storleken vill inte att det blir för liten text

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Är det någon som kan svara på vad det är för skilnad på 750 och 950 förutom att det är en annan fot på 950 och att den har dvi? sen hur är det med 2d/3d conversion var det nått som saknades på 750?

hur funkar hörlursporten? går det och reglera volymen på den på något vis eller är det via windows man gör det

Känns annars som ett bra alternativ då upplösningen är bra för storleken vill inte att det blir för liten text

Jag har ingenting anslutet med hdmi så har inte testat hörlursporten. Har inte sett någon volymkontroll, men kanske finns.. ladda ned manualen eller något och kika.

Tror foten är enda skillnaden på 750 men inte säker, kanske lite tjockare bezel med?

Permalänk

750 D har tyvärr ingen DVI inbyggt bara HDMI:)=

Permalänk
Skrivet av definition:

Vet inte ett dugg vad du syftar på.
Du skiter alltså helt i vad för panel som sitter i en skärm.
Så du hade tagit en random samsung TN skärm över en IPS Dell.
Finns ett par vettiga samsung paneler också men det jag skrev var TN över VA/IPS.

Klokheten spiller över.

Det jag syftade på är att jag hade hellre valt den här skärmen istället för Dell 27 som har 8 MS Vilket suger för spel 2 MS är ett absolut ett måste. och för att vara TN så är det här ett sjukt bra val:)=

Bara för att vissa skärmar har IPS så måste man självklart kolla på dom andra saker dom har o erbjuda:)=

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZweets:

Det jag syftade på är att jag hade hellre valt den här skärmen istället för Dell 27 som har 8 MS Vilket suger för spel 2 MS är ett absolut ett måste. och för att vara TN så är det här ett sjukt bra val:)=

Bara för att vissa skärmar har IPS så måste man självklart kolla på dom andra saker dom har o erbjuda:)=

Och där visade du att du är totalt okunnig, grattis.

Kan du förklara för mig hur du kan uttala dig om att en skärm som är angiven till 8ms suger för spel samtidigt som du påstår att 2ms är ett absolut måste?

Du bryr dig inte ett dugg om den viktigaste aspekten, input lag?

Eller varför inte IPS-tekniken, vilket har problem med övergångarna som just GTG innebär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperZweets:

Det jag syftade på är att jag hade hellre valt den här skärmen istället för Dell 27 som har 8 MS Vilket suger för spel 2 MS är ett absolut ett måste. och för att vara TN så är det här ett sjukt bra val:)=

Bara för att vissa skärmar har IPS så måste man självklart kolla på dom andra saker dom har o erbjuda:)=

Grattis, du bevisade min poäng att du är totalt okunnig vad som gäller.
Tips, läs på om input lag.

Permalänk
Skrivet av definition:

Grattis, du bevisade min poäng att du är totalt okunnig vad som gäller.
Tips, läs på om input lag.

Skrivet av Dreas89:

Och där visade du att du är totalt okunnig, grattis.

Kan du förklara för mig hur du kan uttala dig om att en skärm som är angiven till 8ms suger för spel samtidigt som du påstår att 2ms är ett absolut måste?

Du bryr dig inte ett dugg om den viktigaste aspekten, input lag?

Eller varför inte IPS-tekniken, vilket har problem med övergångarna som just GTG innebär.

Jag undrar vem det är som e okunnig så du påstår att det gör absolut ingen alls skillnad mellan 8 ms vs 2 ms seriöst? Men jag förstår även din påäng det är inte alltid det märks av men oftast gör det av eftersläpningar i både spel och film:)

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^ OCH ÄVEN i spel!! Peace!! Detta är mitt sista inlägg orka inte tjafsa!

Permalänk
Medlem

....

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZweets:

Jag undrar vem det är som e okunnig så du påstår att det gör absolut ingen alls skillnad mellan 8 ms vs 2 ms seriöst? Men jag förstår även din påäng det är inte alltid det märks av men oftast gör det av eftersläpningar i både spel och film:)

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^ OCH ÄVEN i spel!! Peace!! Detta är mitt sista inlägg orka inte tjafsa!

Snälla människa, gör inte bort dig mer än vad du redan gjort. Trots att vi slänger med lite häftiga ord som du inte har någon aning om så fortsätter du.

Jag påstår att en skärm som är angiven till 8ms kan vara snabbare än en skärm angiven till 2ms. Gjorde du ett blindtest mellan en 8msare och en 2msare med nära noll input-lag skulle du inte märka någon skillnad, DE ÄR FFS 6ms vi snackar om!

Vi tar mitt älskade perfekta exempel.

Dell 2209WA - Angiven till 6ms med en IPS-panel. Den är snabbare än Samsung T220 som är angiven till 2ms. WHAT? Hur kan det gå till nu då? Som vi tidigare sagt, kolla upp input lag, kolla även upp after images.

Orkar man inte "tjafsa" så ska man nog låta bli att skriva massa skit också, detta görs enklast genom att man faktiskt kan något innan man skriver.

En recension av TV-versionen: http://www.digitalversus.com/samsung-syncmaster-t27a950-p357_...

Går inte att dra några större slutsatser av den recensionen, input laget blir högre med en TV-tuner som jag förstått det. Färger, kontrast och after images vet jag inte hur påverkas. De två förstnämnda borde vara samma tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperZweets:

Jag undrar vem det är som e okunnig så du påstår att det gör absolut ingen alls skillnad mellan 8 ms vs 2 ms seriöst? Men jag förstår även din påäng det är inte alltid det märks av men oftast gör det av eftersläpningar i både spel och film:)

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^ OCH ÄVEN i spel!! Peace!! Detta är mitt sista inlägg orka inte tjafsa!

rofl.
Du är ju så okunnig så det skriker om det.
Nej det är inte lönt att tjafsa för du vet verkligen noll om detta.
Och du verkar inte ens veta vad input lag är.

Edit: Konstigt att alla lustiga folk är nyreggade.

Permalänk
Medlem

Har försökt söka efter en Brux till 750 men hittar bara till 950, har någon koll på om samsungen tar emot ljud via DisplayPort?
jag antar att DisplayPort är bästa alternativet vad gäller anslutning mot paneler idag

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad som får dessa skärmar att kosta så mycket mer än vad t.ex.

http://www.dustinhome.se/pd_5010598952.aspx

gör? Ser endast att Acern kanske saknar 120hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Nån som vet vad som får dessa skärmar att kosta så mycket mer än vad t.ex.

http://www.dustinhome.se/pd_5010598952.aspx

gör? Ser endast att Acern kanske saknar 120hz?

27 tum och 120hz. 120hz dubblar priset, minst, sen har du en 27tummare på det. En ny sådan. Mm, då kostar den 6k sen.

Permalänk
Medlem

Ok. Har spanat in en LG W2363D för ca 1900kr. Detta är då en LCD skärm och inte en LED men hur viktigt är det egentligen med LED? Är det bättre att vänta med att köpa en skärm tills LED 120hz blir lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Ok. Har spanat in en LG W2363D för ca 1900kr. Detta är då en LCD skärm och inte en LED men hur viktigt är det egentligen med LED? Är det bättre att vänta med att köpa en skärm tills LED 120hz blir lite billigare?

Nej, LED är inte viktigt, det ger en något lägre strömförbrukning, där slutar de absoluta fördelarna. Resten varierar lika friskt som antalet skärmar.

LGn är bra, och mycket billigare. Kör på den