Nya Samsung S27A950D och S27A750D - 27" WIDE TFT LED 120HZ

Permalänk
Hedersmedlem

Nya Samsung S27A950D och S27A750D - 27" WIDE TFT LED 120HZ

Släpps den 13 enligt dustin. Hur tror ni att den här skärmen kommer att vara då? (endast till surf o ev film) funderar starkt på o köpa den o ha på jobbet. Förvånar mig att just en sån stor skärm kör med 120hz också vilket inte är vanligt. Har varit sugen på en 120hz skärm länge nu

http://www.dustinhome.se/pd_5010589666.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010589664.aspx

Permalänk
Medlem

Wow, designen på toppmodellen gillar jag starkt. Hur är det nu med dessa nya 120Hz:are? Är IR-sändare för 3D-vision integrerat eller är det som vanligt att allt behövs? Vet någon om vad som skiljer de båda modellerna ut, förutom designen?

Till TS: 120Hz är nice, men jag vet inte om det är nödvändigt till surf och film direkt. Då kan en schysst 27 tums IPS-panel vara bättre (iaf färgerna och upplösningen). Tyvärr finns det inga nya roliga ute just nu. Men man vet aldrig hur den presterar utan att se på den, kanske är värt att köpa bara för designen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

ja designen är jävligt nice asså

Permalänk
Avstängd

ööö en 120hz till surf o film?
Kan det bli med onödigt

En va/ips är ett par tusen gånger skönare för film, surf också eftersom text osv är bra mycket bättre. Även om flytet med musen blir sämre.

Acer har också en 27" 120hz på g så varit känt länge.

Men att lägga 6700 för en TN panel? Aldrig i hela livet, kvittar om den har 120hz och ir sändare med glasögon.

Man kan få en freaking dell u27 för billigare pris som är en extremt bra skärm för jobb,surf,film osv.

Sen får jag väll skriva som alla andra. 27" i så låg upplösning = hemskt, lägg på en TN panel så blir det ännu värre.

Permalänk
Hedersmedlem

blir det inte skönare o stirra på en 120hz skärm än en 60hz skärm?

Permalänk
Medlem

Den usla upplösningen är en deal-breaker av gigantiska mått.

Permalänk
Medlem

Sketet att de ska köra 1920x1080 på nya 27" annars så ser toppmodellen väldigt fräsch och smal ut

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill faktiskt inte köra med större än 1920x. hade en 27 tum dell skärm som hade 2580x eller nåt som jag sålde just pga av att allt blev så smått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

Jag vill faktiskt inte körs med större än 1920x. hade en 27 tum dell skärm som hade 2580x eller nåt som jag sålde just pga av att allt blev så smått

Ja, vore snarare en dealbreaker om den vore 2560x1440.

Det är en spelskärm och för en sådan är det bättre att inte gå högre i upplösning än Full HD, dels för att många spel fortfarande inte stödjer sådana upplösningar, dels för att det blir onödigt krävande för grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=1002439

http://www.dustin.se/DisplayImage.aspx?ImageID=1357063

Släpps den 13 enligt dustin. Hur tror ni att den här skärmen kommer att vara då? (endast till surf o ev film) funderar starkt på o köpa den o ha på jobbet. Förvånar mig att just en sån stor skärm kör med 120hz också vilket inte är vanligt. Har varit sugen på en 120hz skärm länge nu

http://www.dustinhome.se/pd_5010589666.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010589664.aspx

Denna skärm bör du också titta på.

Benq EW2730
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810864

Permalänk
Medlem

För spel som inte stödjer det så kan man ju alltid köra med en mindre upplösning, sen är det väl personligt men jag tycker det är mycket skönare när man får plats med mer saker på skärmen! om det är för litet så kan man förstora haha

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Denna skärm bör du också titta på.

Benq EW2730
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810864

vad är det så speciellt med den då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

vad är det så speciellt med den då?

Dumt av mig att ta in den i den här tråden. Om du är intresserad se här. http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater....

Samsungen är säkert en skön skärm men betraktningsvinklarna lär inte vara de bästa men om du kan ha överseende med det blir du säkert nöjd. Tror framförallt att S27AX50D skulle vara grym till gaming. Men du kanske vill ha den mycket för utseendet?

Permalänk
Hedersmedlem

Lite info: Jag kommer endast att använda skärmen till o surfa (o kolla ibland på film). skärmen kommer att kopplas till min laptop. det jag är ute efter är en skärm som inte belastar ögat så mycket då jag sitter minst 8 tim / dag framför datorn.

funktioner som betrakningsvinkel o sånt struntar jag fullständigt i då jag sitter ändå rakt framför skärmen

Permalänk

denna skärmen kommer med ett par egna SG, och stöds därmed inte av nV 3d-vision
för spelande använder den sig av DDD tridef drivrutinen (inte nV:s egna) med fördelen att funka till alla gpu:er

nu är första frågan om man kan koppla denna över dvi (inte hdmi) och använda nV 3dtv play
och andra frågan är vad input laggen ligger på

@definition kan du länka till acers 27" 120Hz:are?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Lite info: Jag kommer endast att använda skärmen till o surfa (o kolla ibland på film). skärmen kommer att kopplas till min laptop. det jag är ute efter är en skärm som inte belastar ögat så mycket då jag sitter minst 8 tim / dag framför datorn.

funktioner som betrakningsvinkel o sånt struntar jag fullständigt i då jag sitter ändå rakt framför skärmen

Nu kommer det där idiotiska uttalandet igen, så du sitter rakt framför skärmen, det blir inte vinklar ut till skärmens kanter menar du...............?

Du har en laptop, den har inte DVI, 120hz via HDMI har jag inte sett än, vet att 3D-tvapparater har, men då snackar vi om 60hz*2 tror jag.

Ska du inte belasta ögonen kanske en IPS vore något, med bra färger alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

Lite info: Jag kommer endast att använda skärmen till o surfa (o kolla ibland på film). skärmen kommer att kopplas till min laptop. det jag är ute efter är en skärm som inte belastar ögat så mycket då jag sitter minst 8 tim / dag framför datorn.

funktioner som betrakningsvinkel o sånt struntar jag fullständigt i då jag sitter ändå rakt framför skärmen

1. Dina ögon kommer inte må bättre av 120hz kontra 60hz på en lcd.
Om man ska gå på den vägen så kommer du påfresta dina ögon mycket mer negativt med en TN panel då skärpan på text osv är sämre än på en IPS/VA. Så det argumentet håller inte för fem öre.
2. DEt är skitsamma om du sitter rakt framför en skärm, färgskiftningar /kontrast skiftar bara du flyttar minimalt.
3. Köpa en TN som arbetsskärm är idiotiskt
4. Benqs 27" VA panel är löjligt mycket bättre för allt förutom spel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Syncmaster 244T idag och den är riktigt bra tycker jag dock så vill jag ha en skärm som är större och som har samma upplösning då jag inte vill att texten ska bli mindre. jag undrar om bildkvaliten kommer vara sämre eller bättre? min skärm är ju väldigt många år gammal men är en SPVA panel tror jag, med tanke på vad alla skriver om TN så verkar det inte vara nån höjdare dock så sitter jag alltid rak framför skärmen så jag är inte så brydd av att det är 170 eller 160. det jag stör mig på är när man på en sämre skärm inte kan se nyans förändringar i en bild och liknande.

Det är väl bara designen som skiljer sig mellan 950 och 750? foten på 950 känns som om den kommer bli skev på några år och börjar hänga lite snett. sen vill jag ha möjlighet och byta ut foten, det ska väl gå på 750in?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

Tänkte själv lägga en order på 950D de nästkommande dagarna.
Någon har som provat skärmen och har några synpunkter?

EDIT: Undrade bara om man kan använda 1.4 HDMI och spela 3D på Playstation 3?

Vad för kabel använder jag när jag ska koppla in den till datorn med 3D, är det HDMI som gäller då också?
Går det sen att spela alla spel i 3D som med Nvidias 3D?
Får man med något program man kan använda till att göra 3D bilder?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sötpotatis:

Tänkte själv lägga en order på 950D de nästkommande dagarna.
Någon har som provat skärmen och har några synpunkter?

EDIT: Undrade bara om man kan använda 1.4 HDMI och spela 3D på Playstation 3?

Vad för kabel använder jag när jag ska koppla in den till datorn med 3D, är det HDMI som gäller då också?
Går det sen att spela alla spel i 3D som med Nvidias 3D?
Får man med något program man kan använda till att göra 3D bilder?

Du använder HDMI till playstation3 för att spela i 3d jepp.

Till dator kopplar du in DVI precis som andra 120hz lcd.

Permalänk

Jag har två snabba frågor relaterat till den här skärmen:

1. Går det att köra 3D från PC över Displayport?

2. Kan någon rekommendera ett billigt OCH tyst grafikkort som går att köra 3D-spel med på den här skärmen? Jag spelar sällan PC-spel, men det vore ju trevligt att ha möjligheten iaf...

Permalänk

Fick precis hem min s27a950! dock kommer jag stunta i allt va 3d heter men skulle gissa att 3d funkar över displayport, 120hz funkar över dp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Fick precis hem min s27a950! dock kommer jag stunta i allt va 3d heter men skulle gissa att 3d funkar över displayport, 120hz funkar över dp iaf.

En fråga. Vilken version är det på HDMI'n? Vill ju kunna köra PS3 3D med skärmen, samt får man ett par glasögon med?

Permalänk
Medlem

Fick S27A950D idag. Har inte testat 3d än (nvidia 3dvision accepterar inte skärmen som kompatibel, och inte orkat fixa med tridefs drivers etc än).

Jag kan dock skriva lite om 2d.
Jag började med att slå på dynamisk kontrast (samsung påstår 5000000:1). Färger, kontrast och svärtor är perfekta, det ser fantastiskt bra ut. Ingen backlight bleed alls. Samsung påstår även att skärmen har 100% sRGB täckning, och allt ser bra ut när jag tittar igenom fotosamligen samt http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php . Ser även grymt bra ut att se på film.
Inga problem alls med ghosting, testade benchmark i streetfighter 4 som är extremt snabba rörelser, klart och fint flyt.

För de som bryr sig om betraktningsvinklar så är de bättre än någon TN jag sett/ägt, ser helt ok ut så långt i sidled som man realistiskt sett kan tänkas titta. I just höjdled syns det att det förvrängs lite mer, men fortfarande bättre än alla TN jag sett - sålänge man inte sitter på golvet eller så är det inte märkbart.

Skall ta lite bilder och lägga upp senare eller i helgen, skall även testa 3d etc och återkomma.
Hittills är jag 100% nöjd, helt fantastisk skärm. Hoppas tridef's 3d duger, men personligen vill jag bara ha 3d för film och bästa möjliga skärm i övrigt för 2d med 120hz, och 3d-film lär knappast vara några problem oavsett hur bra/dåligt tridef är för spel.

Permalänk

ja man får brillor me! kan tyvärr inte svara hur vida hdmin pallar, har bara 1.0 kablar hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Fick S27A950D idag. Har inte testat 3d än (nvidia 3dvision accepterar inte skärmen som kompatibel, och inte orkat fixa med tridefs drivers etc än).

Jag kan dock skriva lite om 2d.
Jag började med att slå på dynamisk kontrast (samsung påstår 5000000:1). Färger, kontrast och svärtor är perfekta, det ser fantastiskt bra ut. Ingen backlight bleed alls. Samsung påstår även att skärmen har 100% sRGB täckning, och allt ser bra ut när jag tittar igenom fotosamligen samt http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php . Ser även grymt bra ut att se på film.
Inga problem alls med ghosting, testade benchmark i streetfighter 4 som är extremt snabba rörelser, klart och fint flyt.

För de som bryr sig om betraktningsvinklar så är de bättre än någon TN jag sett/ägt, ser helt ok ut så långt i sidled som man realistiskt sett kan tänkas titta. I just höjdled syns det att det förvrängs lite mer, men fortfarande bättre än alla TN jag sett - sålänge man inte sitter på golvet eller så är det inte märkbart.

Skall ta lite bilder och lägga upp senare eller i helgen, skall även testa 3d etc och återkomma.
Hittills är jag 100% nöjd, helt fantastisk skärm. Hoppas tridef's 3d duger, men personligen vill jag bara ha 3d för film och bästa möjliga skärm i övrigt för 2d med 120hz, och 3d-film lär knappast vara några problem oavsett hur bra/dåligt tridef är för spel.

Började med att slå på den dynamiska kontrasten? Du skämtar va?

Färger och kontraster perfekta, haha, på vilken grund kan du uttala dig om det?

Permalänk

Har den 3,5 uttag så man kan koppla in hörlurar?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Började med att slå på den dynamiska kontrasten? Du skämtar va?

Färger och kontraster perfekta, haha, på vilken grund kan du uttala dig om det?

Jag körde dynamisk kontrast just pga samsungs påståenden om 5000000:1 dynamisk kontrast. Default-läget ser mycket bra ut det med (ingen stor skillnad på stillbilder, lite mer skillnad på rörliga).

Hade du brytt dig om att läsa vad jag skrev hade du sett att jag körde igenom lagom.nl kalibrering, normalt får man pilla rätt mycket för att få allt korrekt (sällan någon 120hz monitor klarar få allt rätt, ingen jag vet om utom denna) och det såg i princip perfekt ut. Kollade även igenom hundratals foton för att se att det såg bra ut, och det gjorde det.

Här är en mer noggrant skriven recension, dock ser hans ut som ett måndagsexemplar vad gäller backlight bleed, min har ingen synlig blb alls i dagsljus med neddragrna rullgardiner (lite ljus läcker ju in ändå i rummet), men nu när det är mörkt syns det pyttelite vid helsvart bild i vissa kanter om man fokuserar på det - men letar man inte efter det syns det inte alls.

http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...
"The S27A950D aces almost all of the Lagom LCD tests, tests which require the reviewer to go on a witch hunt for color banding, gamma issues and shadow detail problems that may arise. Under the Gradient Banding Test, there was some slight banding a green tint in the darkest shade of greys. By default the monitor comes set to "Mode 1," which is close to the 2.2 standard @2.09, "Mode 2," washed out colors reading under 2.0 while "Mode 3," adds a tincy bit more banding compared to "Mode 1," @2.3 while giving the colors a tincy bit more punch.
...
To sums things up, the Samsung S27A550H delivers nearly perfect color acuracy out of the box. Only the gamma value and average contrast leaves something to be desired, earning it a near perfect rating."

Jag skall ta lite foton på den ikväll eller i helgen, när jag nu har tid.