FAQ: Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?

Eftersom folk fortfarande verkar gå omkring med gammal kunskap så tänkte jag skriva en liten kort FAQ ang hur länge man skall ladda batteriet till sin elektroniska pryl första gången och lite fakta om batterier.

Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?
Snabbsummering: Ladda batteriet tills det visar att det är fullt

I princip levereras alla dagens mobiltelefoner, mp3 spelare, digitalkameror och all annan bärbar elektronik med laddningsbara Li-Ion batterier (hittar du någon som inte levereras med det så kan du skriva i tråden, har själv aldrig hittat någon).
Tyvärrr har jag inte så mycke erfarenhet av radiostyrda bilar/båtar så jag kan ej uttala mig om vad dom använder för batterier.

  • Li-Ion = Lithium ion

  • Li-Ion batterier behöver bara laddas tills dom är helt fulla första gången(tar ca2-4h beroende på batteri och laddare) sen övergår det till underhållsladdning. Laddar du den längre slösar du bara på elen, kapaciteten ökar inte pga du laddar den väldigt länge första gången.

  • Li-Ion batterier har inget minne vilket enklare förklarat betyder att kapaciteten inte förrändras om du laddar batteriet när det är helt tomt eller halvfullt, eller när det bara använts lite, osv.

  • Li-Ion batterier får "ofta" inte sin fulla kapacitet förräns man laddat den runt 2-4 gånger (behöver ej tömma batteriet helt).

  • Li-Ion Batterier skall man helst inte låta tömmas helt då dess livslängd/kapacitet minskar en gnutta. Iof så är denna minskning extremt liten (antagligen har man redan släng sin pryl 5år innan). Skulle "uppskatta" minskningen till några få promilleprocent med åren.

-Försäljarn/kompisen sa att jag skulle ladda mobilen, mp3spelarn, kameran i 8/12/14/16h eller massa timmar.
Om försäljaren/kompisen sa detta till dig så har han antagligen inte läst på dom senaste åren.
Att man skulle ladda batterierna en massa timmar gäller den gammla generationens batterier NiMh och NiCd batterier.

-Försäljarn/kompisen sa att jag skulle ladda ur batteriet helt innan jag laddade om batteriet igen.
Om försäljaren/kompisen sa detta till dig så har han antagligen inte läst på dom senaste åren.
Att man skall inte skall ladda batteriet förräns det är helt tömt, gäller batterier med så kallad minneseffekt. Minneseffekten finns i princip på alla äldre tillverkade batterier NiMh och NiCd.
Notera dock att det i nuläget finns laddningsbara NiMh och NiCd batterier att köpa utan minneseffekter tex laddningsbara GP batterier.

Grattis till ditt köp förresten och ha en trevlig dag.

(Reserverar mig för ev fel )
Har ni något övrigt som ni vill skall finnas med denna FAQ skriv i tråden eller PM mig.

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!!! alla i teknikaffärer borde läsa, för dom rekomenderar alltid fel...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

bra initiativ!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

promilleprocent?

Permalänk
Medlem

Att misshandla sitt batteri genom att inte ladda rätt kommer att förkorta livslängden rätt märkbart över några år.. så probille% handlar det inte om.

NiCd celler utan minneseffekt? Finns inte men därimot smarta laddare som alltid ser till att ladda ur batteriet innan laddning sker finns. Och har nu på senare tid kommigt ner på en rimlig prisnivå tackvare GP´s hårdlansering dom senaste åren.

Permalänk
Medlem

Det är ytterst märkbart om ett batteri har misskötts. Se till att helt enkelt inte dra ned spänningen för lågt i cellerna så kommer batteriet leva längre. Även värme är en faktor, så plocka ur batterier ur varma apparater när de går på nätspänning (se dock till att ladda dem iaf halvfulla först).

Permalänk
Medlem

underligt nog rekommenderas det fortfarane i flera instruktionsböcker till elektronikprodukter att batterierna ska laddas i 8-10h första laddningen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett försök ang. detta för ett bra tag sedan, men intresset verkade relativt svalt.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=33822...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
NiCd celler utan minneseffekt? Finns inte men därimot smarta laddare som alltid ser till att ladda ur batteriet innan laddning sker finns. Och har nu på senare tid kommigt ner på en rimlig prisnivå tackvare GP´s hårdlansering dom senaste åren.

Moderna NiCd och MiMH har ingen minneseffekt att tala om och man behöver inte ladda ur dem varje gång. Precis som med Li-Ion minskar antaler laddningscykler som batteriet lever om man laddar ur det helt varje gång.
Man bör dock motionera dem en gång var annan till var tredje månad, oavsett om de används eller inte.

De flesta laddare som har -deltaV har inte heller någon funktion för urladdning, eftersom laddningen, till skillnad med timerbaserade laddare, avbryts med en gång batteriet är fulladdat. Därför behöver man inte ladda ur det för att minska risken för överladdning (som är den värsta fienden för alla batterier och snabbt tar död på vilket batteri som helst).

Permalänk
Medlem

vissa laddare laddar batteriet till 90% och underhållsaladdar upp dett till 100% för maximal effekt, vet ej hur det funkar med mobil batterier mm. köpte en "smart" laddare som laddar alla 12volts batterier mellan 1-90 AH, den laddar på det viset.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

är litiumjon samma som li-ion vill bara vara säker.

köpte ett psp ida och undrar om ja ska ladda skiten ur den...men som sagt ja vet inte om litiumjon är samma som li-ion.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Li-Ion och lithiumjon är samma. "Li" är förkortning för lithium och "Ion" är englska för "jon".

Permalänk
Medlem

okej bra tack:D

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!

Här är två länkar med matnyttig information.

Hur man ska använda Li-Ion batterier för att få ut maximal prestanda.
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Hur man ska ladda Li-Ion batterier.
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm

Permalänk

Nicelmetallhydrid har aldrig haft någon minneseffekt och kommer troligtvis inte att ha det heller.
Li-ion batterier och NiCd har en så kallad självurladdning... det menas med att dom laddas ur automatiskt. Micelmetallhydrid har inte den själv urladdningen och har VÄLDIGT liten "minneseffekt". NiMh batterier är därmed att föredra. Visst Li-ion har inte samma minneseffekt som NiCd men kan inte jämföras med NiMh.

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paul Crewe
Nicelmetallhydrid har aldrig haft någon minneseffekt och kommer troligtvis inte att ha det heller.
Li-ion batterier och NiCd har en så kallad självurladdning... det menas med att dom laddas ur automatiskt. Micelmetallhydrid har inte den själv urladdningen och har VÄLDIGT liten "minneseffekt". NiMh batterier är därmed att föredra. Visst Li-ion har inte samma minneseffekt som NiCd men kan inte jämföras med NiMh.

Nu rör du väl ihop det litet? Eller så är det jag som är felinformerad.

NiCd-batterier har "minneseffekt" och ska därför laddas ur innan de laddas upp.
NiMH-batterier har också "minneseffekt", men den är knappt märkbar. Därför är den egentligen inget problem. Däremot tappar de laddning fastän man inte använder dem, ca 10% på en vecka.

Permalänk
Medlem

minnes effekt, har dom ett skönt chips som minns laddningen, hur upplever man minnes effekten?
NiCd batterier är helt klart bäst när det gäller att driva grejjer som snabbt drar ström men har dålig kapacitet och minnes effekten.
NimH har liten minnes effekt men klarar dock inte djupurladdningar lika bra som NiCd batterier.
ION batterier klarar djupurladdningar sämms men är ut märkt till mindre krävande saker såsom mobiler, visste ni att ION batterier fanns för 20 år sen men att dom var extremt explosiva, först för några år sen blev dom såpass säkra att dom fick komma ut till allmänheten.

om någon vill veta så andvänder radiostyrda grejer NiCd och NiMh

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Minneseffekten visar sig som så att om du laddar ur batteriet till 40% och sedan laddar upp det fullt, och upprepar den behandlingen ett par gånger, så vill batteriet inte laddas ur mer än att det egentligen är 40% kvar. Detta gäller alltså främst NiCD-batterier. Det beror på någon slags kemisk reaktion inuti batteriet.

Jag kan väl tillägga att NiCd-batterier är sämst för miljön. Kadmium (Cd) är en tungmetall och rätt giftig.

Permalänk

Hmm, köpte precis en nokia 6131, ur bruksanvisningen: "Ett nytt batteri fungerar bäst först när det laddats upp och ur helt, två eller tre gånger"

Betyder detta att nokia glömt att uppdatera sin manual och att jag kan ignorera det som står?

Permalänk

På en mobiltelefon, kan telefonen vara påslagen under första laddningen man ett li-ionbatteri, fasst man laddar den, lr pajjar effekten då ?

Permalänk
Medlem

Hej Mr.c0pp3rh34d.

Det tar längre tid att ladda det fullt om den är påslagen, det är enda skillnaden.

Hej ZyntaxError.
Li-Ion celler ger ingen fördel av cykling annat än ikonen som visar status kanske visar mer noggrant batteristatus om du "tömmer" ditt batteri.

Elektroniken i telefonen ser till att batteriet inte töms, det slår ifrån vid ca 3.0-3.2 volt per cell (under belastning) för att förhindra
överurladdning.

Hej Paul Crewe

Li-Ion har väldigt låg självurladdning medans Ni-Cd har värre, Ni-MH av den "äldre" sorten har mest självurladdning ca 0,7-1.0 % per dag om cellen är frisk. Li-Ion celler har ett mycket högre energiinnehåll än Nickelbaserade celler.

Nu finns det Ni-MH celler av LSD typ (Low Self Discharge), med den nya tekniken så är självurladdningen försumbar.
80-85% kvar efter ETT års förvaring har dessa LSD celler.

Sanyo Eneloop, Varta Ready2Use och Maha Imedion för att nämna några LSD celler.

Dessa är att föredra för det mesta trots att kapaciteten är mindre i den typen av celler än den "gamla" sortens Ni-MH celler.

Förnuvarande finns det bara AA och AAA celler av denna typ i sverige men i blandannat USA finns det även C och D celler.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

bra tråd men måste bara fråga? jag har en nokia N95 å den e ju rätt dyr så jag vill helst att den ska leva så långt som möjligt. men eftersom Airwolf sa att det sliter på batteriet att tömma det helt är det bättre att små ladda hela tiden istället då?=)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Använda under laddning?

Vad bra att dimmorna skingras i den här frågan.

Men jag undrar om grejen måste vara avstängd under den första laddningstiden eller om man kan slå på den och börja använda den?

Är det dåligt att bara ha igång den lite och fippla en stund och sedan slå av den igen? Eller går det bra att sätta igång att använda den, installera program mm?

Han man just köpt en ny grej är man ju rätt sugen på att testa den.

Hälsningar

Peter

Permalänk
Medlem

men varför ska man ladda fullt första gången om den inte har minneseffekt? tänker på om man kopplar in o ut för överföra kontakter fårn datorn o så

Permalänk
Medlem

Stämmer detta?
Okay!??...Cant believe that noone has found the manual to extend the batterilife on the Arc....
1. Turn off your phone
2. Connect cable and charger to the phone and connect it to electricity
3. do not unplug the phone...and/or turn it on during charging fase
4. do NOT unplug the phone when the green indicator on the side telss you that the phone is fully charged....but check the indicator on the screen...when THAT tells you that the phone is fully charged...you have about 20/22 hours on the battery from the on!

http://www.xperiablog.net/forum/threads/how-long-is-your-arcs...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlytobbe:

promilleprocent?

Tusendel av en hundradel kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?
Snabbsummering: Ladda batteriet tills det visar att det är fullt

Men det behövs väl inte ens det, eller?
Batterierna ska väl vara helt iordninggjorda på fabrik, vilket betyder att det bara går att köra direkt utan att ladda det om användaren så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men det behövs väl inte ens det, eller?
Batterierna ska väl vara helt iordninggjorda på fabrik, vilket betyder att det bara går att köra direkt utan att ladda det om användaren så vill.

Helt rätt.. De brukar väl ha ca 60% laddning, runt där de klarar sig bäst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Helt rätt.. De brukar väl ha ca 60% laddning, runt där de klarar sig bäst..

Jag har sett allt mellan 40 och 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men det behövs väl inte ens det, eller?
Batterierna ska väl vara helt iordninggjorda på fabrik, vilket betyder att det bara går att köra direkt utan att ladda det om användaren så vill.

Posten du citerade är 9 år gammal och på den tiden så var man tvungen att ladda sin telefon innan man började använda den om man ville få ut maximalt från sitt batteri. Det har hänt en hel del sen dess.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.