Överklocka: AMD Radeon HD3650

Permalänk
Avstängd

Överklocka: AMD Radeon HD3650

Överklocka: AMD Radeon HD3650

  • 1.0 Inledning

  • 1.1 Specifikationer

  • 2.0 Program

  • 2.1 GPU-Z

  • 2.2 FurMark

  • 2.3 Rivatuner

  • 3.0 Överklocka Radeon HD3650

  • 3.1 Tips & Tricks

  • 3.2 Videoguide

  • 4.0 Sammanfattning

  • 1.0 Inledning

Guiden riktar sig främst till nybörjare inom överklockning, med Radeon HD3650.

De flesta människor vill ha ut så mycket prestanda som möjligt för sina pengar, när dom köper datorhårdvara.
Det som många dock ej vet om, är att man med lite baskunskaper kring överklockning kan ”trimma” sin datorhårdvara och på så sätt få ut ännu mer prestanda ur sin dator.
Att överklocka sin hårdvara blir populärare för varje år, och det beror på att det blivit mycket enklare.
Särskild fokus har det varit på processorn i datorn, det finns dock mer komponenter i datorn som kan trimmas till högre frekvenser än processorn.
Grafikkortet är en alldeles utmärkt komponent att överklocka för att få ut mer prestanda.
Grafikkortet vi har fokus på i denna guide är, AMDs produkt, Radeon HD3650 512mb.
Grafikkortets GPU, eller grafikprocessor och Minne är dom delar vi kommer höja hastigheterna på.
Uppskattningsvis kan dom flesta få ut mellan 5 till 15 procent vinst i prestanda.
Vilket i krävande spel med höga upplösningar och ögongodis kan vara skillnaden mellan en bildfrekvens som hackar och en bildfrekvens som flyter.

  • 1.1 Specifikationer

  • 55nm

  • 378M

  • 120st.

  • 725 MHz

  • 4

  • 3,3 Gpixel/s

  • DDR2

  • 500 MHz

  • 128 bitar

  • 15,8 GB/s

Bilden ovan: AMD/ATI Radeon HD 3650 512MB DDR2

  • 2.0 Program

Programmen som vi kommer använda oss av är följande:

GPU-Z
FurMark
Rivatuner

  • 2.1 GPU-Z

Visar all information vi behöver känna till plus lite till.
Vi kan lätt kontrollera Frekvensen på grafikprocessorn och frekvensen på minnet med GPU-Z.

Bilden ovan: Det som är utav mest betydelse för oss på denna sida är, den röda, inringade delen.

Talen som står där är frekvenserna som Grafikkortet har.
Radeon HD3650 har standard frekvenserna 725MHz på grafikprocessorn och 500MHz på minnet.

  • 2.2 Furmark

Med FurMark kommer vi att köra stabilitetstest och hålla ett vakande öga på våra temperaturer med.
Programmet pressar grafikkortet till det yttersta och temperaturen stiger då drastiskt.

Bilden ovan: Furmarks startalternativ.

Det vi ska ha i kryssat är, ”Stability Test” samt den upplösning,
du föredrar att använda, när du testar hur stabil din överklockning är.
Jag rekommenderar att köra med din skärms primära upplösning.

  • 2.3 Rivatuner

Med Rivatuner kan vi skruva upp klockfrekvenserna på grafikkortet.

Bilden ovan: Rivatuners utseende kan vara en aning sinnesförvirrande, men det är inte så svårt som det ser ut.

För att få upp den avlånga menyn med bildalternativ, så klickar man på fliken "Customize".
Jag har markerat den fliken med en röd, fyrkant runtom.
När ni fått fram bild menyn ska man klicka på grafikkortet som är längst till vänster.
Jag har ringat in alternativet med en röd cirkel.

Bilden ovan: Nu är vi på nästa menysida.

Börja med att kryssa i rutan längst upp, ”Enable low-level hardware overclockning”. Rivatuner kommer då be dig att starta om datorn för att vara säker på att den visar rätt frekvenser på HD3650, gör det. ”Reboot” knappen är inringad med en röd cirkel. Efter omstarten så ska du gå tillbaka till denna meny igen. Nu kan du ändra frekvenserna på HD3650 genom att dra reglagen åt sidorna och klicka på verkställ. Det undre reglaget är för minnet och det övre är för grafikprocessorn.

  • 3.0 Överklocka Radeon HD3650

Något man måste tänka på när man ska börja överklocka är att alla kretsar klarar av olika max frekvenser. Vilket innebär att du inte kan få reda på vad just din HD3650 klarar köra för frekvenser stabilt genom att titta på andras överklockningar. Det man måste göra är att testa sig fram, med små ökningar i frekvens, ända tills man hittar en den frekvens som grafikkortet håller sig stabilt i. Efter ett tags frekvensökande kommer man till den gräns ens HD3650 inte klarar att fungera korrekt och det uppstår grafikfel som, röda eller svarta prickar eller sträck som flimrar till, det kan även hända att skärmen blir svart och omstart krävs. Det man gör då är att sänka frekvensen till den senaste frekvensen som var stabil och inte visade grafikfel.
Vi börjar med att spara allt viktigt arbete och starta Furmark, Rivatuner och GPU-Z.

Bilden ovan: Alla program igång.

Nu ska vi med små steg höja frekvensen på Grafikprocessorn, förslagsvis med mellan 10 till 16MHz. Efter varje ökning så kollar vi i Furmark, ett par minuter, efter grafikfel. Om vi inte upptäcker några grafikfel, repeterar vi proceduren och höjer frekvensen igen etcetera.
När du hittat den högsta möjliga frekvensen, på grafikprocessorn, som inte har grafikfel, så låter du Furmark vara igång ett par timmar. Om allting är stabilt, inga grafikfel uppstår och temperaturen håller sig under 100°C, kan du luta dig tillbaka och vara nöjd över din överklockning av grafikprocessorn. Förövrigt så är Radeon HD3650 ett svalt kort och sannolikheten att temperaturen stiger till 100°C, är inte särskilt troligt.

Bilden ovan: Exempel på grafikfel i FurMark.

När du har hittat gränsen för ditt Radeon HD3650 Grafikprocessors frekvens, är det dags att ge sig på dess minne. Grafikminnet på Radeon HD3650 tål inte lika stora frekvens ökningar, samt uppstår grafikfel tidigare, jämfört med grafikprocessorn, så att höja minnet i mindre steg är en fördel. Av egna erfarenheter, är det vanligt att skärmen lätt blir svart, när man höjt grafikminnets frekvens lite för mycket. Det behövs dock endast en omstart för återställning, men försök att komma ihåg vilken frekvens ditt Radeon HD3650 hade innan grafikminnet blev instabilt, så spar du dig en, onödig extra omstart. När du nått en Frekvens du är nöjd med och verkar vara stabil, låter du Furmarks stabilitetstest köras i ett par timmar sedan kan du vara vara säker på att ditt grafikkort är stabilt.

  • 3.1 Tips och tricks

Den frekvens du ställer in på Rivatuner är inte alltid den som grafikkortet verkligen kommer köras i.
Som exempel, oavsett om jag ställer in mitt Radeon HD3650 på 810, 813, 817, 820 eller 823MHz i Rivatuner, så blir det ändå inställt på 810Mhz när jag kollar i GPU-Z.
Frekvensen ändras alltså stegvis, och inte förens jag höjer till 826MHz, så hoppar frekvensen till nästa steg, vilket råkar vara 823MHz. Det jag försöker säga är, använd GPU-Z, så du vet vilken frekvens du faktiskt kör i.

Med dom inställningar vi har nu, måste vi ställa in grafikkortets frekvenser, varje gång vi startar datorn.
Det är dock inget vi är särskilt sugna på. Turligt nog, slipper vi det med hjälp utav Rivatuner.
Det vi gör, är att bocka i rutan, ”Apply overclocking at Windows startup” och klicka på verkställ.

[I]Bilden Ovan: Det markerade alternativet gör vår överklockning autostartande.[/I]

Obs! Klicka inte i detta alternativ innan du har stabilitetstestat klart ditt grafikkort, ett par timmar i Furmark!

Om denna funktion är i kryssad medan vi överklockar, kan vi inte starta datorn normalt längre, vid en frekvens höjning som resulterar i att skärmen fryser
Då måste vi starta datorn i felsäkert läge och ta bort Rivatuner från listan med program som startas automatiskt.
För att slippa sådant krångel, kryssar vi inte i det alternativet innan vi är säkra på att vår Radeon HD3650 är stabil.

  • 3.2 Videoguide

Jobbigt att läsa? Frukta icke, r3mpuh laddar upp en video;)

  • 4.0 Sammanfattning

Radeon HD3650 är ett svalt kort och är mycket klockvänligt.
Jag lyckades pressa upp min HD3650s grafikprocessor frekvenser med cirka 20%.
Dom flesta kan nog räkna med en ökning på 10 till 15 procent mer bilder per sekund, av överklockning.
Det är nästan som att få grafikkortet som är snäppet vassare i serien, helt kostnadsfritt!

För dom mer extrema överklockarna, finns det mer avancerade saker att ge sig på, med sitt HD3650, än dom jag går igenom i guiden.
Tycker du att det var kul att överklocka ditt HD3650, och vill lära dig mer, rekommenderar jag dig stort att läsa i vårat överklocknings forum.
Där finns det användare som, byter kylare, höjer spänningen, modifierar saker på grafikkortet, allt för att få att dom sista MHz, att rådfråga.

[size="+1"]Slutgiltig version :)[/size]

Sweclockers Forum 5.0 flyttade bildtexterna till fel rad.
Permalänk
Medlem

Halv lik min guide endå

*Edit läste igenom hela nu. Bra skriven

Permalänk
Medlem

Tackar för en mycket fin guide, med den ska jag överklocka mitt egna AMD Radeon HD3650.

Videoguiden på youtube var väldigt användbar, mycket detaljerad.

Återigen tack så mycket

Permalänk

Jag är ganska säker på att jag läst nästan exakt samma guide för någon vecka sen. kollade du igenom guiderna när du gjorde din eller kopierade du någon annans?

*EDIT. japp jag har läst en sjukt lik guide förut. såg den igen nu

Permalänk

Din guide var väldigt lik:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Bra skrivet endå. Men min favorit utav dem två är cAWPer's.

Permalänk
Medlem

Våra guider är båda skriven om klockning. Så det är klar dom kanske blir snarlik varandra eftersom att det inte finns så många sätt att klocka på. Tycker du gick igenom allt bra. Tummen upp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4lem
Tackar för en mycket fin guide, med den ska jag överklocka mitt egna AMD Radeon HD3650.

Videoguiden på youtube var väldigt användbar, mycket detaljerad.

Återigen tack så mycket

Tack så mycket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Halv lik min guide endå

*Edit läste igenom hela nu. Bra skriven

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Våra guider är båda skriven om klockning. Så det är klar dom kanske blir snarlik varandra eftersom att det inte finns så många sätt att klocka på. Tycker du gick igenom allt bra. Tummen upp

Haha, tack!
Har dock bara skummat igenom din guide, men den verkar bra!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awesome404
Din guide var väldigt lik:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Bra skrivet endå. Men min favorit utav dem två är cAWPer's.

Tack! Tror att jag också, ska läsa hans guide. Dock inte nu, måste till skolan.

Permalänk
Medlem

Varför läspar alla på swec?

För övrigt en bra guide och grattis till vinsten!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Varför läspar alla på swec?

För övrigt en bra guide och grattis till vinsten!

Haha, jag vet inte. Alla gör nog inte det.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Grattis till förstaplatsen!

Blev 2:a men jag är totalnöjd med mitt pris!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Grattis till förstaplatsen!

Blev 2:a men jag är totalnöjd med mitt pris!

haha, danke.

Grattis till andraplatsen!

Kommer dock, ge bort AMD Radeon HD5850 till brorsan, i julklapp.
Han spelar lite mer krävande spel än mig. x]

Permalänk
Medlem

Grattis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Grattis.

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Haha, jag vet inte. Alla gör nog inte det.

Tack så mycket!

Alla jag hört på video läspar.

DarkMX1000

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Avstängd

Ica har inte hört talas om sms leverans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag skulle ju ge det i julklapp till min bror:(

Kan du rita en fin bild med grafikkortet och skriva att han kommer få det så fort du får det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Kan du rita en fin bild med grafikkortet och skriva att han kommer få det så fort du får det?

haha, Smart!

Bör den vara hand ritad eller dator gjord? (paint)

För hand vah?

Bör jag klippa ut den?
Ska jag rita kartongen med eller bara kartong eller bara grafikkort?

Tack på förhand^^!

God jul

mvh kim

Permalänk
Avstängd

Ifall någon som läser denna tråd råkar veta hur man får tag på ett Voodoo 5 graffe. Säg gärna till^^