Permalänk
Medlem

Omröstningar

För det första är det bra att ni har skapat denna underavdelning.

Ibland startas omröstningar med intressant frågeställning, där man tyvärr inte får ut något av att titta på resultatet. Att man inte kan lägga någon vikt alls vid resultatet beror på att någon moderator gått in och ändrat svarsalternativen. Bättre vore om ni till exempel låste tråden och startade en ny med de nya svarsalternativen, så att alla röster var gjorda med samma förutsättningar. Ett annat exempel på en lösning är att omröstningar inte kan startas - eller att röstning inte kan göras - utan att det kontrollerats av moderator först.

Jag tycker också att det vore bra om någon som kan lite om vetenskapsmetodik kunde skriva en enkel och praktiskt inriktad guide för det här ändamålet; hur man genomför en omröstning på ett sådant sätt att man får svar på just det man undrar. Många omröstningar på Swecklockers har så intressanta frågeställningar och så många deltagare att de kunde vara ett gott tillskott till kunskapsbanken - om bara frågan hade ställts på rätt sätt! Guiden kunde läggas in i inlägget "läs innan du skapar nytt inlägg".

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Det är naturligtvis inte bra om modifierade omröstningar medför att resultaten blir svårtolkade. Vi kommer att diskutera detta internt för att säkerställa att redigeringar av omröstningar sker på ett sådant sätt att möjligheten att tolka resultatet kvarstår.

En sådan guide vore naturligtvis mycket bra. Jag ska kolla upp om någon bland oss har möjlighet att skriva den. Annars kanske du själv känner för att göra det? I så fall vore det välkommet.

Tack för din feedback!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag ska kolla upp om någon bland oss har möjlighet att skriva den. Annars kanske du själv känner för att göra det? I så fall vore det välkommet.

PM:a mig om ni håller på eller ska skriva en. Om jag inte hör något, försöker jag skriva en i helgen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
PM:a mig om ni håller på eller ska skriva en. Om jag inte hör något, försöker jag skriva en i helgen.

Efter vad jag känner till är det ingen som för tillfället håller på med det.

Permalänk
Medlem

Att läsa innan man skapar en omröstning

Många omröstningar på Swecklockers har så intressanta frågeställningar och så många deltagare att de kunde vara ett gott tillskott till kunskapsbanken - om bara frågan hade ställts på rätt sätt! Här följer en liten praktisk guide för att undvika de vanligaste och värsta misstagen.

Några typer av frågor som man bör undvika.
¤ Ledande frågor. Folk tenderar att hålla med om de inte har en direkt åsikt i frågan. Följande är ledande: ”Är Nvidias grafikkort bättre än ATI:s?” med svarsalternativen ”Ja” och ”Nej”. Något fler kommer att rösta till Nvidias fördel, än om man skrev: ”Vilka gör de bästa grafikkortskretsarna?” med svarsalternativen ”ATI” och ”Nvidia”. Swec:are är ibland riktigt dåliga på just detta med ledande frågor. Se forumet Konsumenträtt för skräckexempel. Försök skriva så att ingen som läser kan gissa vad din åsikt är! Det innebär också, tycker jag, att man inte vid trådstart, som ju också blir trådens första inlägg, avslutar en i övrigt neutralt ställd fråga med att berätta att ”Själv tycker jag…” Skriv det i ett senare inlägg istället.
¤ Negationer (ex: nej, inte). Särskilt dubbla: ”Har de fel som påstår att hårddisktillverkare X inte lever upp till sina garantilöften?” Att negationer bör undvikas beror på att de tvingar den som svarar att tänka efter. Vissa kanske av misstag svarar tvärtemot sin åsikt.
¤ Förutsättande frågor: Fråga inte hur mycket en viss processor överklockar, fråga hellre om folk överklockat den, och ge svarsalternativ i stil med ”Ja, 1-200MHz”, ”Ja, 201-400MHz” osv. Givetvis ska alternativet ”Nej” finnas med, kanske till och med i två versioner: ”Nej, vill inte eller vet inte hur man gör” och ”Nej, har försökt men det går inte”.
¤ Svarsalternativ "Övrig" eller "Annat" saknas. Det är inte alltid fel att utelämna detta alternativ, men om man ställer frågan utifrån allmänt intresse (Vilka är bäst: Intel eller AMD?) bör detta alternativ alltid finnas med. Handlar det däremot om val mellan olika specifika och avgränsade alternativ (Ska jag köpa 7600GT eller 7900GT?) kan man komma undan med det. Men, även om man är hyfsat säker på att det bara finns de alternativ man räknat upp, är det bra med ett "Övrigt"-alternativ. Folk är ibland ivriga på röstknappen och ett sådant här alternativ kan hålla resultatet rent. (Credit Feltherr.)
¤ Svarsalternativ med fler än en mätskalenivå, exempelvis: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... Hur de två mittersta alternativen (”Bra” och ”Dålig”) förhåller sig till varandra och till frågan är tydligt. Det första, ”Bästa hittills” kan man kanske ha överseende med. Eftersom de två följande är ”Bra” och ”Dålig” kan man kanske översätta ”Bästa hittills” till ”Mycket bra” (även om åsikten ”Bra” eller ”Dålig” inte på något sätt utesluter åsikten ”Bästa hittills”). Men hur ska ”Den gamla var bättre!” läsas? Ska man tänka att alternativ två och tre förklarar ettan, och att dessa tre då förklarar fyrans förhållande till de andra och således betyder ”Mycket dålig”? Krångligt!
Låt säga att man har pengar över och det kliar i köpfingrarna och man skapar en omröstning: ”Vad hade du köpt om du hade 3000kr över?” Alternativ ett ”Monitor”, alternativ två ”Grafikkort”, alternativ tre ”Processor” och så vidare. Då har man startat en omröstning som är helt okej vad gäller mätskalenivå, eftersom alla ligger på samma (nominaldata. Det går inte att rangordna alternativen, en monitor är till exempel inte mer än en processor). Om man istället vill be folk ge betyg, kan man ge alternativen ”1”, ”2”, och så vidare upp till kanske ”5”, och då är svarsalternativen också okej på så sätt att de befinner sig på samma mätskalenivå (ordinaldata, dessa går att rangordna; ”4” är mer än ”3”). Problemet är som sagt när man blandar nivåer.
Omröstningen jag länkat till ovan är kanske också ett exempel på:
¤ Flera frågor på samma gång. Ska man ställa två eller fler frågor på samma gång får man ha med svarsalternativ som täcker upp. I tråden jag länkat till ovan kunde man skriva:
”Dålig. Men den förra var bra.”
”Dålig. Som den förra.”
”Dålig. Men den förra var sämre.”
”Bra. Men den förra var bättre.”
”Bra. Som den förra.”
¤ Olika frågor i ämnet (topic) och frågeformuleringen. Dessa måste vara samma, annars svarar vissa utifrån topic, vissa utifrån frågan, och man kan inte längre lita på svarsfördelningen. (Credit: Thomas, som förklarar hur han menar nedan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Bra
Ämne: Behöver köpråd / Fråga: Ska jag köpa en Core 2 Duo eller satsa på Socket AM2?
Här ser man klart och tydligt vad frågan handlar om och det finns ingen risk för missförstånd.

Ämne: Bästa budgetprocessorn? / Fråga: Vilken är bäst? Sempron/Celeron
Inget tvekan om vad frågan gäller här heller.

Dåligt
Ämne: Bästa budgetprocessorn? / Fråga: Vilka är bäst? AMD/Intel
Vilka är bäst? Vad har det med bästa budgetprocessorn att göra? Vill han veta om AMD/Intel har den bästa budgetprocessorn just nu, eller är det bara en orelevant omröstning om vilken processortillverkare man föredrar?

Ämne: Hur uttalar ni Mac OS X? / Fråga: Vilket anser ni är det rätta uttalet?
Man kan uttala det på ett sätt trots att man vet att ett annat är rätt - alltså stämmer frågan inte överens med topic, som man automatiskt svarar på mentalt innan man ens läser själva frågan.

Hur ställer man en fråga då?
Tänk efter ordentligt före, så du vet exakt vad det är du undrar! När du vet vad du undrar, kan du formulera frågan och dessutom ge svarsalternativ som passar. Efter att detta är gjort, kan du luta dig tillbaka och titta på frågan och svarsalternativen en gång till. När folk har svarat, kommer du då att kunna titta på fördelningen (till exempel 25% ”Ja”, 74% ”Nej”, 1% ”Vet ej”) och utifrån denna dra slutsatser kring det du faktiskt undrade? Eller finns det rimlig risk för missförstånd? Sammanfattning: Vet vad du undrar, och ställ frågor som besvarar undran!

Folk som professionellt arbetar med enkäter (som ju är en omröstning fast med flera frågor), formulerar frågorna i ett rätt sent skede av undersökningsprocessen. De som på universitet har fem eller tio veckor på sig att skriva en uppsats och använder enkäten som metod, vet att när enkäten är utformad, då har man kommit längre än halvvägs i arbetet. (Jämför med om öppna intervjuer är metoden för datainsamling, där det mesta av arbetet kanske går åt till att tolka svaren.) Tolkningen är ju nästan redan gjord om man gör en omröstning. Det är därför man gärna bör tänka sig för innan man skapar just en omröstning.

Jag ber om ursäkt för att jag blev lite krånglig med mätskalenivåer men jag kunde inte förklara problemet på annat sätt. Syftet är inte att ösa ur sig termer och vara svårbegriplig; tanken är ju istället att ge en praktisk guide inför trådskapare av omröstningar. Förslag till förbättringar mottas tacksamt. Men jag behåller guiden kort och enkel (bästa sättet att få den läst.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där var riktigt bra skrivet. Vi ska fundera lite till på var det blir bäst att lägga den och sedan ska vi se till att få ut den. Det här kommer nog att vara till hjälp för flera.

Permalänk
Hedersmedlem

Min moderatorkollega Thomas hälsar följande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det vore bra om du/någon kunde lägga till en rad eller två om att formulera frågan så att den stämmer överens med trådens ämne.
T ex.

Bra
Ämne: Behöver köpråd / Fråga: Ska jag köpa en Core 2 Duo eller satsa på Socket AM2?
Här ser man klart och tydligt vad frågan handlar om och det finns ingen risk för missförstånd.

Ämne: Bästa budgetprocessorn? / Fråga: Vilken är bäst? Sempron/Celeron
Inget tvekan om vad frågan gäller här heller.

Dåligt
Ämne: Bästa budgetprocessorn? / Fråga: Vilka är bäst? AMD/Intel
Vilka är bäst? Vad har det med bästa budgetprocessorn att göra? Vill han veta om AMD/Intel har den bästa budgetprocessorn just nu, eller är det bara en orelevant omröstning om vilken processortillverkare man föredrar?

Ämne: Hur uttalar ni Mac OS X? / Fråga: Vilket anser ni är det rätta uttalet?
Man kan uttala det på ett sätt trots att man vet att ett annat är rätt - alltså stämmer frågan inte överens med topic, som man automatiskt svarar på mentalt innan man ens läser själva frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ämne: Bästa budgetprocessorn? / Fråga: Vilken är bäst?
Sempron/Celeron
Inget tvekan om vad frågan gäller här heller.

Jag är osäker på just detta fall, men i övrigt tycker jag absolut inte man ska formulera sig på detta vis. Först ställer man en helt neutral fråga i rubriken, varefter omröstningen endast lämnar en kvar med två alternativ. Det brukar ofta kunna leda till stora och onödiga diskussioner i tråden. Men som sagt, i just det här fallet vet jag inte, eftersom jag personligen inte har koll på om det finns fler bra budgetprocessorer.

Är det en rent spontan fråga, eller är det för att han personligen vill veta, ifall han står emellan valet och kvalet med dom alternativen? Om det är som det sista jag skrev, så kan det vara rätt formulerat. Men då bör även trådskaparen förtydliga att det är mellan dessa alternativ han personligen väljer på (och inte att han vill mäta märke mot märke rent generellt).

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Tack till Thomas. Förslaget inklistrat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Jag är osäker på just detta fall, men i övrigt tycker jag absolut inte man ska formulera sig på detta vis. Först ställer man en helt neutral fråga i rubriken, varefter omröstningen endast lämnar en kvar med två alternativ. Det brukar ofta kunna leda till stora och onödiga diskussioner i tråden. Men som sagt, i just det här fallet vet jag inte, eftersom jag personligen inte har koll på om det finns fler bra budgetprocessorer.

Är det en rent spontan fråga, eller är det för att han personligen vill veta, ifall han står emellan valet och kvalet med dom alternativen? Om det är som det sista jag skrev, så kan det vara rätt formulerat. Men då bör även trådskaparen förtydliga att det är mellan dessa alternativ han personligen väljer på (och inte att han vill mäta märke mot märke rent generellt).

Jag tror du har en poäng men har svårt att sammanfatta den på ett tydligt sätt. Jag testade att förklara det genom att ange det som en typ av dåligt ställd fråga...

Citat:

¤ Svarsalternativ "Övrig" eller "Annat" saknas. Det är inte alltid fel att utelämna detta, men om man ställer frågan utifrån allmänt intresse bör detta alternativ finnas med. Handlar det däremot om val mellan olika specifika och avgränsade alternativ, till exempel produkter direkt inför ett köp, kan man komma undan med det. Men, även om man är hyfsat säker på att det bara finns de alternativ man räknat upp, är det bra med ett "Övrigt"-alternativ. Folk är ibland ivriga på röstknappen och man vill inte smutsa ner resultatet. (Credit Feltherr)

...men tyckte det blev både rörigt och långt. Låter det ligga här sålänge. Tror jag måste sova på saken; kanske har du ett förslag?

Kommer tyvärr inte att ha tid att redigera utkastet så ofta som jag skulle vilja under tre veckor framöver. Det får bli höstens cliffhanger detta :).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Kommer tyvärr inte att ha tid att redigera utkastet så ofta som jag skulle vilja under tre veckor framöver. Det får bli höstens cliffhanger detta :).

Det är ingen fara alls. Däremot tror jag att vi väntar med att länka till det från olika platser tills det är klart. Håller du med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
... vi väntar med att länka till det från olika platser tills det är klart. Håller du med?

Absolut!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

har en kompis som behöver läsa det här tror jag

exempel på en av honoms omröstningar:

Citat:

trådtitel: skärm.

val1: platt.
val2: oplatt

i tråden står det:

Citat:

nå?