Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

Permalänk
Hedersmedlem

Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

OBS! Detta inlägg uppdateras inte efter 2008-08-15

Folding@SweClockers.com

Folding@SweClockers.com statistik från Stanford
Livestatistik från extremeoverclocking.com
IRC: #FoldingAtSweclockers @ irc.quakenet.org
Lagets poäng månad för månad

Vad är Folding@Home?
F@H är ett projekt startat av forskare på Stanford University och bygger på att en massa sammankopplade datorer världen över med hjälp av sin samlade datorkraft försöker hitta botemedel på några av våra farligaste och mest svårbotade sjukdomar, till exempel cancer, Alzheimer och Parkinson.

Hur går det till?
Jo, själva ”foldandet”, "proteinveckning" på svenska, syftar till att simulera olika tredimensionella former för olika protein. Eftersom det är formen som ger protein sin specifika egenskap kan man genom att modulera formen förutsäga proteinets egenskaper. Detta är en komplex och tidskrävande process som kräver mycket datorkraft.

Vad har uppnåtts såhär långt?
Sedan projektet startade år 2000 har man gjort framsteg, framförallt i projektet om Alzheimers. Dr. Vijay Pande uttalade sig i en intervju att dom kan komma att ha en lösning mot Alzheimers inom 5 år.
Mer om deras resultat hittas här.

Hur kan jag bidra?

  1. Kontrollera så att användarnamnet du har tänkt dig är ledigt. Detta gör du här.

  2. Bestäm dig för vilket lag du ska folda för, givetvis ska du folda för Folding@SweClockers.com! Vårat team number är 37451.

  3. Ladda ner lämplig klient. De olika klienterna beskrivs om du scrollar lite längre ner.

  4. Installera klienten. Hur du gör detta förklaras i respektive klientbeskrivning.

  5. Folda på!

Windows 2000/XP/Vista Graphical client
Klienten har ett grafiskt användargränssnitt och kan användas som skärmsläckare.
Ladda ner klienten och kör Folding@Home5.EXE
Följ instruktionerna på skärmen. Glöm inte att ditt team number är 37451
Klicka här för detaljerad information
Denna klient är den långsammaste av dom alla och rekommenderas därför inte
(Förväxla inte denna klient med "GPU Client", denna klient har ett grafiskt användargränssnitt och kallas därför "Graphical Client" medans "GPU Client" gör sina beräkningar på grafikkortets processor)

Windows NT/2000/XP/Vista "No nonsense" text-only console
Klienten är textbaserad och något tråkig att titta på, fördelen är att den är snabbare än den grafiska klienten.
Första gången du startar den nerladdade filen kommer du att få konfigurera den med bland annat användarnamn och team number, som bör vara 37451.
Klicka här för användarguide
Klienten rekommenderas om du har EN processorkärna

Windows XP/Vista GPU client GUI version
Om man har ett ATI HD2xxx HD3xxx kan man folda med sitt grafikkort.
Klicka här för mer information om GPU-klienten
Man kan inte längre folda med ATI 1xxx-serien

GPU-klient för Nvidia beta
Nu finns det en beta till GPU-klienten för Nvidias grafikkort! Läs om den och testa den här.

Windows XP/Vista GPU client console version
Klienten är liksom den förra till för ATI:s grafikkort men är textbaserad.
Klienten har Multi-GPU-stöd.
Klicka här för mer information om GPU-klienten

Windows 2000/XP/Vista SMP client console version
SMP-klienten är till för flerkärniga processorer och är textbaserad.
Det rekommenderas att man har två eller fler kärnor/processorer.
Kör self-extract-filen och kör sedan install.bat. Du kommer bli ombedd att skriva in användarnamnet och lösenordet för din Windowsinloggning. Informationen krypteras in i registret och skickas inte till F@H:s servrar.
Kör fah.exe så får du fylla i användarnamn och team number, förslagsvis 37451. Sedan kommer du att få konfigurera klienten. Klienten kan köras som en service.
Här finns mer information om SMP-klienten
SMP-installationsguide av él Mero

Klienterna finns även till Linux och Mac OSX
Klienterna kan laddas ner här

Installationsguide till Linux (x86-64 bit, only) SMP client console version
Flaggan -smp ska användas om du har 2 eller flera processorkärnor. Klienten fungerar även om inte -smp är angivet men laddar då hem WU´s för enkelkärniga datorer.
Öppna en terminal. Det kommer stå något i stil med:
"yourusername@yourcomputername ~ $".
För att få igång klienten skriv in följande reder:

mkdir -p ~/folding/FAH
cd ~/folding/FAH
curl -O http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
tar xzf FAH6.00beta2-Linux.tgz

Om du inte har "curl" på din maskin använd "wget" istället:
wget http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...

Nu ska du konfigurera din klient, använd följande kommando:
./fah6 -configonly

Efter att du har konfigurerat din klient är det dags att starta den. Detta kan göras på lite olika sätt t.ex:
./fah6 -verbosity 9 -advmethods -smp
Använd bara "-smp" om du har 2 eller flera processorkärnor i din maskin

För att slippa skriva detta varje gång du vill starta klienten så kan du skriva följande:
echo "./fah6 -verbosity 9 -advmethods -smp" > FaH
chmod +x FaH

För att starta nu så kan du skriva:
./FaH

Folding@Home på PlayStation 3
Se till att du har firmware 1.6 eller senare. Då har du en folding@home-ikon under "Network" som det bara är att starta. Tryck på fyrkant för att se vad de olika kontrollerna gör. Glöm inte att konfigurera den med ditt användarnamn och team number 37451.
Sen är det bara att låta den stå och folda när inte du spelar. Låt den gärna köra över natten.

Jag vill inte behöva logga in varje gång jag startar datorn! Kan jag köra SMP-klienten ändå?
SMP-klienten för Windows kräver att man har ett lösenord på sitt användarkonto i Windows. För att logga in automatiskt, men ändå ha ett lösenord på kontot gör du så här i XP:

  1. Klicka på Start och sedan på Kör.

  2. Skriv control userpasswords2 i rutan Öppna och klicka sedan på OK.

  3. Avmarkera kryssrutan "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn" och klicka sedan på Verkställ.

  4. I fönstret Automatisk inloggning skriver du lösenordet i rutan Lösenord och skriver det en gång till i rutan Bekräfta lösenord.

  5. Stäng fönstret Automatisk inloggning genom att klicka på OK och stäng sedan fönstret Användarkonton genom att klicka på OK.

Och i Vista gör du så här:

  1. Klicka på Start och sedan på Kör.

  2. Skriv regedit i rutan Öppna och klicka sedan på OK.

  3. Leta upp registernyckeln HKLM\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon

  4. Lägg till strängvärdena: AutoAdminLogon "1", DefaultUsername "username", DefaultPassword "password", DefaultDomainName "domain"

Observera att ditt lösenord kommer stå i klartext i registret och att detta kan vara en säkerhetsrisk. Men har man automatisk inloggning så bryr man sig antagligen inte ändå

Hur får jag en titel under mitt användarnamn i SweClockers forum?
Skicka ett PM till moderatorn Kanel och be om en titel. Glöm inte att skriva vad du har för användarnamn när du foldar

Varför finns inte jag med i statistiken?
Man hamnar inte i statistiken förens man har gjort klart sin första Work Unit (WU). En annan orsak till att du inte är med i lagets statistik kan vara att du har skrivit in fel team number när du konfigurerade din klient. Se till att det är 37451

Vilken klient ger mig mest poäng?
Detta beror på vilken hårdvara du använder, men förutsatt att du har valt rätt klient till din maskin gäller:

  1. SMP Client

  2. GPU Client

  3. Console Client

  4. Graphical Client

Vad är "flags"?
Flaggor är speciella instruktioner givna till klienten när den startas.

Lista med flags finns HÄR

Hur använder jag flaggor?
Lägg till dom i "Target" i din genväg som du använder för att starta klienten.
T.ex "C:\Program Files\Folding_01\FAH504-Console.exe" -local -verbosity 9 -forceasm

Vilka flaggor ska jag använda?
AMD Single processor rig: -advmethods -verbosity 9
Intel Single processor rig: -advmethods -forceasm -verbosity 9
AMD Multiprocessor rig: -local -advmethods -verbosity 9
Intel MP/HT rig: -local -advmethods -forceasm -verbosity 9

-advmethods: "Request to be assigned any new Cores or work units." Resultatet är att du får mest gromacs. Du kommer fortfarande få enstaka Tinker.
Varning: Flaggan gör att klienten får WU´s som är under testning och dom kan vara ostabila vilket medför att programmet/datorn kan hänga sig eller att WU´n inte kan göras klar. Detta kan medföra att du inte får några poäng alls för arbetet på den WU´n

In April of 2004, the points awarded for many WUs, including tinkers, were increased. As a result, there is better ppd parity between tinkers and gromacs and the -advmethods flag now provides less benefit than it once did. In fact, some folders no longer use it.

-forceasm: "Instruct the core to use SSE/3DNow assembly instructions if possible, even if it has previously made the determination that the machine may not be handling this well."
Utan flaggor så kommer AMD och Intel-riggar att använda SSE/3DNOW etc. Men om det blir ett error eller reboot pga instabilitet så kommer -forceasm att tvinga klienten att fortsätta köra SSE även efter krashen. Utan flaggan så kommer klienten starta utan SSE för att försöka få stabilitet.
Varning: Det rekommenderas att undivka denna flaggan på överklockade system. Har du problem med att systemet är instabilt och använder denna flaggan så testa med att ta bort den!

-verbosity 9: Sets the level of output detail that is written to the log file

Hur ändrar jag mina inställningar i en textbaserad klient?
Du startar programmet via en genväg där du har satt flaggan -configonly. Programmet avslutas efter konfigurationen. Om du använder flaggan -config så fortsätter programmet att folda efter att konfigurationen är gjord.

Vilken "core priority" ska jag använda?
Core priority kan man välja i de textbaserade klienterna, man måste först välja att ändra de avancerade inställningarna.
Använd low priority på en dedikerad folding-rig. Klienten kommer försöka köra hela tiden
Använd idle priority på en dator som används till annat. Klienten jobbar bara när ingenting annat begär processorkraft

Kan jag ändra prioritet i aktivitetshanteraren?
Nej. Prioritet måste sättas under konfigurationen av klienten

Hur sätter jag upp mer än en folding-rig?
Konfigurera med samma användarnamn och team number, 37451. Det spelar ingen roll hur många riggar du har.

Behöver jag olika "Machine ID" för varje rig?
Nej. Machine ID hänvisar till antalet processorer i samma rig, inte antalet riggar i din foldingfarm. Varje instans av F@H på samma dator behöver olika machine ID, men varje rig kan ha samma machine ID.

Hur konfigurerar jag en multi-CPU eller HT dator?
OBS! Har du flera fysiska kärnor i ditt system (t.ex C2D, C2Q, X2, Phenom etc.) rekommenderas SMP-klienten!

  1. Installera första klienten som vanligt förutom att du använder flaggan -local.

  2. Gör en till folding-mapp, t.ex FAH_Client_2 och installera den andra instansen av F@H precis som den första, men sätt ett annat machine ID, t.ex "2" om den första klienten hade "1", glöm inte flaggan -local.

Detta kan göras med både "Console Client" och "SMP Client".
Om du har en äldre dubbelkärnig processor så är det inte säkert att den lyckas möta deadline för en WU med "SMP Client", då ska du köra 2 instanser av "Console Client".
Om du däremot har en fyrkärnig processor, t.ex Q6600, kan du öka din ppd (points per day) markant genom att köra 2 instanser av "SMP Client".
För att få ytterligare prestanda kan du installera tjänsten Affinity Changer

Beskrivning av Affinity Changer:
"After some time interval (10 mins) utility checks, if there are 4 processes of FahCore_a1 (one FAH SMP client). If so, and system has 2 CPUs or 2 cores, then utility assigns two processes for each core in some magic way: first core gets process with maximal memory usage, and process with minimal memory usage. Other two processes are assigned to second core.

For quad core processors, first SMP client is assigned to 1st and 3rd core, 2nd SMP client assigned to 2nd and 4th core. Assigning affinities on QUAD if you run one SMP client does not make sense."

Affinity changer rekommenderas!

Användbara länkar
Här finns förmodligen alla länkar du kommer att behöva som foldare
F@H Wiki
Lista med verktyg

Nyheter om Folding@Home publicerade här på SweClockers:
Folding@Home på ATI-grafikkort 2006-08-25
Playstation 3 hjälper forskare att förstå sjukdomar 2006-09-18
SweClockers folding-lag har 500 medlemmar! 2007-02-13
Folding@Home-klient till Playstation 3 2007-03-26
Folding@SweClockers.com klättrar på topplistan 2007-05-15
Folding@SweClockers.com når tio miljoner poäng 2007-09-04
SweClockers Folding@Home-lag når magisk gräns 2007-11-10
SweClockers foldinglag bland de hundra bästa i världen 2007-12-06
Brev från SweClockers foldinglag 2008-02-07
Foldinglaget mot nya höjder 2008-03-11
Folding@Home på Radeon HD 2000 och 3000 2008-04-10
Folding@Home snart för Nvidia 2008-05-23
SweClockers foldinglag klättrar på topplistan 2008-06-23
Folding@Home nu på Geforce 2008-06-23
SweClockers foldinglag begär förstärkning 2008-08-14

FAQ:n kommer att uppdateras då och då. Säg till i tråden, eller helst via PM om du saknar något, om något är otydligt eller om du bara vill ha lite allmän hjälp.
Vi finns också på IRC, #foldingatsweclockers @ quakenet.org

Folda för Folding@SweClockers.com, rädda världen, bli poppis bland brudarna och se oss klättra på topplistan!
Senast uppdaterad 2008-07-01

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jättebra FAQ!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittar inget "idle priority" i programmet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Jag hottar inget "idle priority" i programmet.

Priority ställs in under konfigurationen av de text-baserade klienterna. Man måste ändra de avancerade inställningarna för att hitta alternativet.
Om man startar console-klienten med flaggan -configonly så får man möjlighet att konfigurera om den.

Permalänk
Medlem

Bra Toxic :]

nu kanske vi får några fler iaf?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat Toxic Crow!
Kanske ha en klickbar IRC-länk? irc://irc.quakenet.org/FoldingAtSweclockers

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det här innebär ökad aktivitet. Det verkade inte vara så stort intresse av den förra tråden i det här forumet.

Permalänk
Medlem

nice faq

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Toxxen! You're da maan!

Permalänk
Medlem

Då får man väll skriva något så man kan börja följa den här tråden istället. Bra FAQ Toxic Crow tummen upp för den! Kollade mina egna stats lite snabbt, är snart upp i 100 WU´s nu

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hållt på med det här sedan ca 04 igår, och har sedan dess kört programmet på en server, samt på min vanliga dator halva dan.

Borde jag inte vara med i listan snart?
Jag har dubbelkollat att jag skrivit in allt rätt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Jag har hållt på med det här sedan ca 04 igår, och har sedan dess kört programmet på en server, samt på min vanliga dator halva dan.

Borde jag inte vara med i listan snart?
Jag har dubbelkollat att jag skrivit in allt rätt.

Har du gjort klart någon WU än? Tiden för en WU beror på vilken WU det är och hur snabb processor du har. Min gamla P4 1,8GHz kan ta upp till 3 dygn på sig beroende på vilken WU det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Har du gjort klart någon WU än? Tiden för en WU beror på vilken WU det är och hur snabb processor du har. Min gamla P4 1,8GHz kan ta upp till 3 dygn på sig beroende på vilken WU det är.

Jag kollade nu, och jag har inte gjort klart någon WU än.

Jag har en ganska kraftfull dator, så den kommer nog snart.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Min Core2Duo på 3654 GHz har lyckats klämma ur sig TVÅ work units på en herrans massa dagar. Har gjort 20-70% på några som blivit korrupta efter omstarter och liknande. Har fått en varning om att jag stängt av (terminated) klienten på ett felaktigt sätt 8 gånger i rad. Hur stänger man av SMP-klienten korrekt?

När det väl går som det ska går det ganska fort. 10min10sek till 10min20sek per procent på project 2610. (typ 19 timmar per WU gissar jag)

Finns det nått bra sätt att se en logg över när man blev klar med vilken WU och hur mycket poäng den gav? Statistik är ju roligt :>
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=... är inte riktigt vad jag vill se, jag vill se en lista på alla WU's jag skickat in, när jag skickade in den, och hur mycket jag fick för varje WU.

Edit: Oh nu har jag kommit på varför laptopen är så långsam! Den håller på och throttlar ner från 1800 till 800 MHz pga värme (ett problem som jag hade i spel förr men löste genom att sänka vcore). Foldingen värmer aningen mer än spelen så jag antar att jag får försöka sänka vcoren ytterligare eller nått.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

man stänger vel av "korrekt" genom att trycka ctrl+c, om jag fattat rätt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Finns det nått bra sätt att se en logg över när man blev klar med vilken WU och hur mycket poäng den gav? Statistik är ju roligt :>
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=... är inte riktigt vad jag vill se, jag vill se en lista på alla WU's jag skickat in, när jag skickade in den, och hur mycket jag fick för varje WU.

Kanske http://kakaostats.com/usum.php?u=1061674 Annars så står det ju lite info längst ner på sidan du länkade till.

Permalänk
Medlem

Mja, det är ändå inte precis vad jag ville se. Båda visar ju snarare hur mycket poäng jag fått mellan deras olika update-tider. Om två WU's blir reggade inom samma 3h-intervall så ser jag dem som en summa (jag foldar på 3 datorer samtidigt, kanske fler snart). Jag vill se en logg över varje WU! Tid då den var klar, och hur många poäng den ger.

jaja, man kanske inte kan få allt!

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Min Core2Duo på 3654 GHz

Du menar Mhz va?

edit: SMP klienten verkar inte gilla att man kör med -forceasm flaggan. Fastnar på "calling mpiexec.exe *massor av paramentrar'*"då.

Permalänk
Medlem

Haha XaaR, nej han har superprolle !
nejdå, men ansluter snart med ny dator och ps3a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Mja, det är ändå inte precis vad jag ville se. Båda visar ju snarare hur mycket poäng jag fått mellan deras olika update-tider. Om två WU's blir reggade inom samma 3h-intervall så ser jag dem som en summa (jag foldar på 3 datorer samtidigt, kanske fler snart). Jag vill se en logg över varje WU! Tid då den var klar, och hur många poäng den ger.

jaja, man kanske inte kan få allt!

Du har det här programmet som du i allafall kan se vad en WU ger i poäng, om hela WUn blir klar http://fahmon.silent-blade.org/

Men om du krachar WUna för ofta kan det ju tyda på för hög överklockning.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju tro det, men det har ju i stort sett bara hänt efter att jag rebootat datorn utan att avsluta fah "säkert".

Jag har klockat ner till 3600 MHz (ja inte GHz denna gången) nu, hoppas det fungerar bättre.

Jag har analyserat loggarna lite med FahMon (kunde lägga in klienterna från alla mina 3 datorer i den).

min laptop 3000+ tog typ 4 dygn på sig att göra en WU värd 186p.
min stationära 3000+ tog strax under 2 dygn på sig att göra en WU värd 186p
min core2duo har gjort klart ett par stycken på runt 20 timmar var värda 1700-1900p styck.

Känns ju inte direkt som att mina gamla datorer hjälper till så mycket om jag får 2000+ PPD med SMP@c2duo, 50ppd på laptopen, och 100 ppd på min gamla stationära... (ppd = points per day)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Min laptop gör ~1100PPD. min stationära gör bara ~220PPD/consol. Känns som om Core2Duo är väldigt bra att folda med

Ska nog uppgradera processorn i min dator snart. QuadCore kanske (om jag har råd).

Permalänk
Medlem

Vi ser ut att i går (fortfarande?) ha tappat ca 40% av alla WU pga serverproblem hos F@H. Men alla personer/team ser ut att vara lika drabbade.

Permalänk
Medlem

Ska åka till stockhol imorgon och måste dra ur datorerna p.g.a åskrisk. Kommer inte hem förrens söndag så jag kommer ligga en vecka efter med foldndet sen
Mamma o Pappa kommer visserligen hem tidigare. Hoppas dom kan sätta datorn på arbete sen :).

Permalänk
Medlem

Piskat igång F@H på mitt X1950XT nu istället, får se om det rullar in lite fler WU's. Tyvärr foldar jag inte för SweC dock :]

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Men din traitor gör man så ?

Permalänk
Medlem

liksom

Forumindex > Övrigt > Övriga ämnen > Hobby, fritid och livsstil > Folding@SweClockers.com

tror det syftar på något

Permalänk
Medlem

Nu har jag hemska problem med att min PS3 låter som ett tröskverk så jag foldar inte på ett tag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Piskat igång F@H på mitt X1950XT nu istället, får se om det rullar in lite fler WU's. Tyvärr foldar jag inte för SweC dock :]

Nu får du allt ta och byta lag!!

Permalänk

Varför jobbar det i max 50% på min dator? Hur konfigurerar jag att det jobbar 100% på båda kärnorna?

Vad är det för kraft det kräver? bara cpu eller?