Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem

Eftersom det dras som skatt borde man betala med oskattade pengar vilket blir billigare för två vuxna i ett hushåll. Men att det ska vara såpass dyrt som 1300 / person när man gör sig av med radiotjänst som omsätter över 150 miljoner / år tycker jag rimmar dåligt. Lite rädd för att det är just en skatt också, lätt att höja utan att man kan göra så mycket åt det. Hade radiotjänst fakturorna blivit för dyra kunde man åtminstone "göra sig av med" tvn.

Permalänk
Avstängd

Det som var mest skrämmande i denna nyhet är ju att 30% av Sveriges arbetsföra befolkning tjänar under 130k före skatt/år

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Sedan kanske en kanal kan slopas, eftersom en mångfald med alternativ redan finns?

Permalänk
Medlem

Jag är positivt överraskad att det "bara" blir 1300 kr. Men det är 1300 mer än vad jag betalar idag.
Å andra sidan, om alla ska vara med och betala så kan vi kräva fler positiva nyheter av SVT/SR. Det mesta man hör på radio är våld och elände, tycker jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Fuck you, regeringen.

Låter aningen missriktat Det här är inte något som regeringen själva tycker. Alla riksdagspartier håller med om att det här är en vettig övergång. Det råder bred enighet i frågan och jag tycker också det verkar rimligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Så tv avgiften blir 260kr dyrare per år med andra ord (för mig och alla andra som har sambo)?

Kommer "reglerna" vara samma som innan? Dvs har man ingen tv-utrustning så slipper man betala denna skatt?
De borde ju spara mängder med pengar på att de kan sluta ha sina kontrollanter och därför kunna sänka avgiften för hushållen?

Och man får se till att sparka ut ungarna illa kvickt innan de börjar tjäna några pengar annars blir det ännu dyrare per hushåll.

Någonstans kan jag väl dock se en rimlighet till att man inte kan undkomma betala denna skatten. Alla bidrar så länge man har en tillräckligt hög årsinkomst. Vill man slippa får man väl inte tjäna så värst mycket mer än existensminimum och det är kanske inte så många som skulle tycka det är värt det för att slippa skatten.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Radiotjänst slår oväntat popularitetsrekord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Och vad säger att det varar för evigt? Man kan börja mata på någonstans ifrån att folk är trött på det här sen får tiden avgöra om det hade effekt eller inte.

Finns väl ingenting man kan garantera för evigt?

Däremot har det ju fungerat hittills, även om en minoritet vill få det till det motsatta. Men det är en annan diskussion.

Jag är själv inte 100% nöjd med detta förslaget då det faktiskt slår onödigt hårt mot de som ligger precis över 130 000kr i årsinkomst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som en bra grej, dock lite surt att dom som inte använder det får betala nu, sen lite surt att man faktiskt kan åka på att betala så mycket mer om man är flera under samma tak.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag är positivt överraskad att det "bara" blir 1300 kr. Men det är 1300 mer än vad jag betalar idag.
Å andra sidan, om alla ska vara med och betala så kan vi kräva fler positiva nyheter av SVT/SR. Det mesta man hör på radio är våld och elände, tycker jag.

Håller med om det där med positiva nyheter. Det är något som skulle kunna "tjäna" befolkningen väldigt väl och kanske sprida lite positivitet i dessa tider. Bra tanke!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

1300kr jag lika gärna kunde eldat upp.
Har ingen TV nämligen.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men det står ju att samtliga partier i riksdagen står bakom förslaget. Och pengarna går väl inte till någon regering utan SVT o grejer.

Samtliga partier i riksdagen är vänster på den klassiska ekonomiska skalan. Kommer det verkligen som en överraskning för dig?

Permalänk

Hur lyder argumenten för att inte finansiera SVT som alla andra kanaler finansieras, dvs genom reklam eller att intressenter aktivt får betala för att ha tillgång till dem?

Permalänk
Medlem

Rent spontant är jag positiv till detta. Det kommer leda till högre kvalitet på SVTs utbud, lägre avgift för merparten av oss som betalar dagens avgift, plus att man inte märker av det på samma sätt.
Där emot funderar jag hur det blir om de nu räknar 1300kr per person, och inte per hushåll så blir det ju dyrare direkt om man är fler än 2.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Ja vilken otur att radiotjänsts maffia får söka sig åt annat håll än indriveri.

Permalänk
Medlem

@KTL: Du måste ju vara otroligt naiv om du tror att denna skatten kommer försvinna... det är oerhört lätt att lägga på ytterligare en skatt på oss redan högst beskattade folk, men det är oerhört svårt att ta bort den då politikerna inte ödslar någon tid på att hitta på nya sätt att stjäla pengar från oss... när politikerna väl sett hur mycket pengar detta drar in till staten så att de kan fortsätta finansiera folkutbytet så kommer de ju knappast ta bort den inkomstkällan. Speciellt inte när det gäller statens television som är deras främsta propagandaorgan. Och nu kan folk inte välja bort det utan alla måste betala oavsett. Och nej, TV är inte en samhällsfunktion. På 80-talet ja, men inte idag med Internet och andra leverantörer.

Nädu, den skatten kommer vara kvar, och de kommer säkert hitta en ursäkt för att höja den tids nog också. Jag har inte ägt en TV på 15 år, inte tittat på eländet sedan antennuttaget pajade för 15 år sedan och har inte saknat det en enda dag. Bara skräp, vinklade nyheter och en massa fjantiga "nöjes"-program... Nyheter kan jag ta in från 30 olika andra ställen, och nöjet betalar jag från valfri leverantör som levererar det jag vill ha.

Det är bara politikerna som vill ha kvar TV för att det är en bra kanal att få ut deras budskap, ingen annan.

Permalänk

I Finland

Vi i Finland har betalt yleskatten redan i många år och den fungerar bra. Varför är det så dåligt ni behöver inte oroa er för tv peilarna längre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asconakille:

1300kr jag lika gärna kunde eldat upp.
Har ingen TV nämligen.

Nej då.
Public service är så mycket mer än bara TVsändningar sänt via TVmasterna. Jag förstår att man kan se det som att det bara handlar om TVsändningar då avgiften enkom plockats ut från de som haft mottagare för just TVsändningar men public service är mycket mer surru!

SVTs hela utvbud finns även på internet. Dessutom har de en nyhetssite på nätet. Och så har vi Sveriges radio som man kan nå via exempelvis radion i ens bil. Men även de finns på internettet. Sist och minst har vi UR som gör en del produktioner som kan ses på SVT men de har även sin egen site på nätet med rätt mycket material.
Så du är inte på något sätt utstängd från att kunna komma åt materialet som produceras för att du har en TV ;). Precis allt kan du komma åt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För att citera Fylking ;
ÄNTLIGEN!

Nu slipper jag smita från en alldeles för dyr avgift, och kan stå för min del av ett modest radiolyssnande, och nån dokumentär eller två i månaden på SVT...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Kul med tvångsbidrag till vänsterliberaler...

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som högerliberalerna höll med...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vattentätt skott mellan TV-skatten och statskassan

@Mithras: Om jag har förstått tidigare artiklar om slopandet av TV-avgiften så har kommittén som tagit fram förslaget sett det här problemet också. Därför ska det vara med i förslaget som lämnats att pengarna aldrig ska passera statskassan och pengarna ska gå rakt till SVT/SR.

I stort tycker jag förslaget är bra, avgiften blir ungefär densamma för ett tvåpersonshushåll och betydligt billigare för ensamhushåll, jag tycker public service är en viktig samhällsfunktion och har inget emot att betala för det. Jag motsatte mig däremot att betala för Radiotjänst så det här känns bra.

Sedan kan jag väl tycka att SVT sysslar med lite för mycket underhållnings-tv och lite för lite nyheter och dokumentärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

1300kr jag lika gärna kunde eldat upp.
Har ingen TV nämligen.

Men du använder allt annat som du beskattas för? Äldrevård? Underhåll av vägnät etc? Det är inte frågan om var du som individ drar nytta av - det är en sammanvävd bild av vilket samhälle vi vill skapa. Där har vi under en längre tid resonerat att det som SVT med flera producerar är sammanslaget positivt för samhällets utveckling.

Sen tycker jag det är helt rätt att diskutera vad som är rimligt bör ingå i vad vi vill satsa pengar på för samhället - men det blir en politisk fråga och där får varje individ rösta enligt sin egen åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@KTL: Du måste ju vara otroligt naiv om du tror att denna skatten kommer försvinna... det är oerhört lätt att lägga på ytterligare en skatt på oss redan högst beskattade folk, men det är oerhört svårt att ta bort den då politikerna inte ödslar någon tid på att hitta på nya sätt att stjäla pengar från oss... när politikerna väl sett hur mycket pengar detta drar in till staten så att de kan fortsätta finansiera folkutbytet så kommer de ju knappast ta bort den inkomstkällan. Speciellt inte när det gäller statens television som är deras främsta propagandaorgan. Och nu kan folk inte välja bort det utan alla måste betala oavsett. Och nej, TV är inte en samhällsfunktion. På 80-talet ja, men inte idag med Internet och andra leverantörer.

Nädu, den skatten kommer vara kvar, och de kommer säkert hitta en ursäkt för att höja den tids nog också. Jag har inte ägt en TV på 15 år, inte tittat på eländet sedan antennuttaget pajade för 15 år sedan och har inte saknat det en enda dag. Bara skräp, vinklade nyheter och en massa fjantiga "nöjes"-program... Nyheter kan jag ta in från 30 olika andra ställen, och nöjet betalar jag från valfri leverantör som levererar det jag vill ha.

Det är bara politikerna som vill ha kvar TV för att det är en bra kanal att få ut deras budskap, ingen annan.

Kanske jag är. Men jag håller med dig i övrigt och jag tänker ändå säga min mening när jag får chansen till dem som faktiskt ska ta emot och höra den.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Jubileumsmästare

@Mithras: Att sänka skatten till public service skulle väl behöva stöd i riksdagen? Tror det skulle bli ett ordentligt rabalder om det var på tal.
I övrigt så kommer skyddet mot sådan påverkan att stärkas i och med ändringarna:

Citat:

Men nu föreslår den eniga Public Service-kommittén som en av flera åtgärder att ingen ledamot i styrelserna till de tre bolagen ska få rekryteras från regeringen, departementen eller riksdagen. Något sådant hinder finns inte idag. Det nya förbudet gäller både politiker och tjänstemän. Det nya regelverket gäller även den så kallade Förvaltningsstiftelsen för SVT, SR och UR.

Från Resumé-artikeln.

Permalänk

Tycker avgiften är lite väl hög eftersom man går från hushållsbaserat till personbaserat.

Detta måste ju öka intäkterna 2-3 gånger? Dels för att man nu betalar som hushåll och dels för att det går att komma undan avgiften genom att säga att "man inte har en tv".

edit: Dessutom så slipper man ju betala massa avgiftsjägare från Kiruna!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Äger inte ens en radio eller tv. Om bilen inte räknas
Men gick precis ut ur kyrkan så det blir väll ingen skillnad direkt. Men jag tycker svenska folket ska få ställa mer krav nu då när radiotjänst får in så mycket per år. Tycker halva p3 ska bytas ut. Och tycker de ska sluta slösa pengar på c kändisar som ska vara med en timme för flera tusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta för vilka familjemedlemmar som skatten gäller. Gäller den från att man fyllt 18? Eller från att man har en fast inkomst? Finns det något maxtak för vad antalet vuxna/betalande per hushåll är?

Tro fan att SVT och Radiotjänst är positiva till detta. Räknar man med två betalande vuxna per hushåll i sverige, så kommer dom att få in cirka 2 miljarder mer än med nuvarande system.

Drygt 10 miljarder skulle den nya avgiften/skatten generera enligt mina beräkningar. Men om det plötsligt blir mer än 2 vuxna per hushåll, då kommer det att stiga ännu mer...

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Finns alltid någon tomte som lyckas vända sånt här trams till politik.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Om man inte är vänsterextremist då och inte vill betala för fake news?

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta donera till Avpixlat/samnytt och Fria Tider så är det grönt för dig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tycker avgiften är lite väl hög eftersom man går från hushållsbaserat till personbaserat.

Detta måste ju öka intäkterna 2-3 gånger? Dels för att man nu betalar som hushåll och dels för att det går att komma undan avgiften genom att säga att "man inte har en tv".

edit: Dessutom så slipper man ju betala massa avgiftsjägare från Kiruna!

Inte forskat avsevärt men är väl idag ca 3,5miljoner hushåll som betalar och verkade väl som att ca 70% kommer betala maxskatten på 1300kr, 20% kommer betala mindre än taket och 10% kommer inte betala alls. De totalt 30% som inte betalar fullt kanske rent av jämnar ut det hela så det blir ungefär som idag.
Tycker väl att det är vad de bör ha siktat på i alla fall - möjligen att de räknat på hur det skulle varit om samtliga hushåll betalat dagens licensavgift.

Hur som, så borde det väl bli några slantar extra oavsett om de slipper betala löner till Radiotjänst.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |