EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid

Permalänk
Melding Plague

EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid

EVGA äntrar testlabbet med sitt färska grafikkort Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid, där en sluten vattenkylningslösning utlovas ge ruskigt låga temperaturer och höga klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen belastning måste väl ändå vara 0db eftersom fläktarna slår ju av under 60 grader..Iallafall på mitt Strix 1080Ti eller hur mäter ni annars??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ingen belastning måste väl ändå vara 0db eftersom fläktarna slår ju av under 60 grader..Iallafall på mitt Strix 1080Ti eller hur mäter ni annars??

Du glömmer att inte alla kort är semipassiva, och det alltid finns en pump involverad i vattenkylning så även om fläkten skulle slås av så skulle pumpen fortfarande snurra på

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ingen belastning måste väl ändå vara 0db eftersom fläktarna slår ju av under 60 grader..Iallafall på mitt Strix 1080Ti eller hur mäter ni annars??

1500rpm i vila står det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av fermia:

Ingen belastning måste väl ändå vara 0db eftersom fläktarna slår ju av under 60 grader..Iallafall på mitt Strix 1080Ti eller hur mäter ni annars??

Radiatorfläkten styrs oberoende av kortets fläktkurva. Fläkten stannar alltså aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

helt vansinnig överklockning på 75 mhz!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Grymt kort men jävlar i mig vad fult.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet här är inte kylaren, eller fläkten i sig. Problemet är att EVGA inte lanserat en lösning där användaren själv får välja hur fläkten ska styras. Jag äger själv Hybrid-modellen av 1070 och har krånglat i dödagar för att få detta att fungera bra.

Om man prompt vill kunna styra radiatorfläkten i EVGA's OC-mjukvara krävs att man kopplar fläkten via adaptrar av olika slag in till PCB'n. Detta rekommenderar jag inte någon att göra då jag kortslöt mitt kort på så sätt, och fick skicka in det till EVGA. Lyckligtvis fick jag ett nytt exemplar med bekostnad av fraktkostnad, och kunde börja om på nytt med att hitta en lösning.

Speedfan ÄR lösningen. På ett mycket enkelt sätt väljer man att styra fläkten på radiatorn efter en egen fläktkurva.
Har man väl lyckats med detta så är EVGA's Hybrid-kylare toppklass rakt igenom. Kylprestandan som Sweclockers mätt är i klass med vad jag själv har erfarit, då även med tystare Noctua-fläktar. Ljudnivån är även den så otroligt mycket tystare jämfört med en påkostad luftkylare.

Aldrig mer luftkylare på grafikkort för min del

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Du glömmer att inte alla kort är semipassiva, och det alltid finns en pump involverad i vattenkylning så även om fläkten skulle slås av så skulle pumpen fortfarande snurra på

Om du tittar i listan så ser du att det står ingen belastning och Asus Strix står det 34db borde ju stå 0db samma sak med dom andra korten som har den funktionen.Alltså jag menar inte det vattenkylda..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Du glömmer att inte alla kort är semipassiva, och det alltid finns en pump involverad i vattenkylning så även om fläkten skulle slås av så skulle pumpen fortfarande snurra på

Menar så klart dom korten som är just semipassiva..På dom borde det ju stå 0db vid ingen belastning inte 34db som det står nu.Eller slår sweclockers av den funktionen vid testerna??
Isåfall varför.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Problemet här är inte kylaren, eller fläkten i sig. Problemet är att EVGA inte lanserat en lösning där användaren själv får välja hur fläkten ska styras. Jag äger själv Hybrid-modellen av 1070 och har krånglat i dödagar för att få detta att fungera bra.

Om man prompt vill kunna styra radiatorfläkten i EVGA's OC-mjukvara krävs att man kopplar fläkten via adaptrar av olika slag in till PCB'n. Detta rekommenderar jag inte någon att göra då jag kortslöt mitt kort på så sätt, och fick skicka in det till EVGA. Lyckligtvis fick jag ett nytt exemplar med bekostnad av fraktkostnad, och kunde börja om på nytt att hitta en lösning.

Speedfan ÄR lösningen. På ett mycket enkelt sätt väljer man att styra fläkten på radiatorn efter en egen fläktkurva.
Har man väl lyckats med detta så är EVGA's Hybrid-kylare toppklass rakt igenom. Kylprestandan som Sweclockers mätt är i klass med vad jag själv har erfarit, då även med tystare Noctua-fläktar. Ljudnivån är även den så otroligt mycket tystare jämfört med en påkostad luftkylare.

Aldrig mer luftkylare på grafikkort för min del

Fast hela idén faller då man inte kan ändra varvtal på fläkten på ett enkelt sätt. Det här måste ju EVGA lösa. Svårt att motivera köp då ett grafikkort med luftkylare presterar lika bra, låter mindre och är en tusenlapp billigare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Fast hela idén faller då man inte kan ändra varvtal på fläkten på ett enkelt sätt. Det här måste ju EVGA lösa. Svårt att motivera köp då ett grafikkort med luftkylare presterar lika bra, låter mindre och är en tusenlapp billigare.

Absolut, jag köper den problematiken! Jag tycker det är riktigt dåligt av EVGA att gång på gång leverera den här kassa lösningen trots att folk efter varje ny generation klagar på just fläktlösningen.

Har man kunskapen att mixtra lite med tredjepartsmjukvara så är kylaren på korten riktigt trevlig. Knäpptyst i idle och lagom hörbar i load, dessutom med en max temperatur på 40 - 45 grader beroende på fläktkurva. Men är man en ovan användare som bara vill köpa något som fungerar ut lådan, så är det tyvärr väldigt synd...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Fast ett luftkort rullar inte på 30-40 grader på den ljudnivån.
Jag tog helt sonika bort fläkten på kylpaketet och satte radiatorn i fronten bakom en silent fläkt.
Allt rullar på helt galet tyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Fast ett luftkort rullar inte på 30-40 grader på den ljudnivån.
Jag tog helt sonika bort fläkten på kylpaketet och satte radiatorn i fronten bakom en silent fläkt.
Allt rullar på helt galet tyst...

Nä dem e helst tysta vid 40 grader.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Fast ett luftkort rullar inte på 30-40 grader på den ljudnivån.
Jag tog helt sonika bort fläkten på kylpaketet och satte radiatorn i fronten bakom en silent fläkt.
Allt rullar på helt galet tyst...

Där hade vi ett enkelt sätt. Tänkte inte på det
Fast det här är ändå något EVGA borde lösa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ok, omformulerar,

luftkort håller 40 grader om du sitter och slösurfar, dessa kort håller 40 grader om du håller på och tar dig genom de lägre nivåerna i helvetet

Permalänk
Avstängd

Patetiskt dåligt av Evga. Dom har hållit på länge och profilerat sig som entusiastgrafikkortstillverkare så släpper dom öronbedövande hybridskapelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Menar så klart dom korten som är just semipassiva..På dom borde det ju stå 0db vid ingen belastning inte 34db som det står nu.Eller slår sweclockers av den funktionen vid testerna??
Isåfall varför.

Eftersom bakgrundsbruset i rummet där mätningarna görs enligt angivelse ligger på ~34db så kommer du inte lägre. Arbetsmiljöverket definierade rum med en ljudnivå på 20-30 dB(A) som tysta i någon studie häromåret - bara för att ha något som en referens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ska bara sälja en njure.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Över 9000 kronor och ändå högljutt. Katastrof

Permalänk
Medlem

Ska bygga en ny arbetsstation, jobbar en del med cad och en del med adobe's program. Har man någon nytta av SLI i dom programmen?

Ryzen 1800x, med två av dessa kort. Borde ju funka för att cadda 2d

Vad gäller ljudnivån så går det ju som sagt att byta fläkt och styra det via omvägar, det enda är väl pumpen som man inte kommer ifrån.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

9000+ när det känns som ny arkitektur snokar runt hörnet. Aj!

Men 1080 Ti är ju herre-på-täppan fortfarande så det kostar att ligga på topp.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

9000+ när det känns som ny arkitektur snokar runt hörnet. Aj!

Men 1080 Ti är ju herre-på-täppan fortfarande så det kostar att ligga på topp.

Finns ingen info om release date för volta, kretstillverkarna pratar om att dom ska börja producera kretsarna i slutet av året. Ryktena säger april-juni 2018 som release för 60,70 och 80 serien och sen Ti tidigast till julhandeln. Men som sagt finns bara rykten och hörsägen just nu.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Eftersom bakgrundsbruset i rummet där mätningarna görs enligt angivelse ligger på ~34db så kommer du inte lägre. Arbetsmiljöverket definierade rum med en ljudnivå på 20-30 dB(A) som tysta i någon studie häromåret - bara för att ha något som en referens.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men kortet är ju knäpptyst när fläktarna är av ..Sen om rummet för ett jäkla liv borde ju inte ingå då tycker jag iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en stor poäng med vattenkylning är att man får ett tystare system. Så att det här kortet låter mycket känns ju rätt bortkastat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Styr radiatorfläkten från en pin på moderkortet istället då. Hur kan detta vara ett problem?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av fermia:

Menar så klart dom korten som är just semipassiva..På dom borde det ju stå 0db vid ingen belastning inte 34db som det står nu.Eller slår sweclockers av den funktionen vid testerna??
Isåfall varför.

Ah, nu är jag med på noterna! Trodde det syftades på EVGA-kortet.

På sidan om temperaturer och ljud finns själva mätmetoden beskriven i detalj, det vill säga att alla mätningar sker med kortet monterat i ett komplett system. Detta ger som förväntat ett grundnivå från själva datorn (runt 37 dBA) och fungerar som bra referensnivå för huruvida ett kort är tyst vid vila även om semipassiv drift saknas.

Med detta sagt är det verkligen inget fel med ytterligare tydlighet när det kommer till ljudmätningarna, och speciellt när man kikar på referenskort från tidigare tester där vi inte beskriver fläktbeteendet hos alla modeller i diagrammet i textform. Därför har jag nu uppdaterat diagrammet för ljudmätningarna och markerat de kort som har passiv fläktdrift vid vila (kör en CTRL+F5 för att få upp det nya diagrammet).

Tack för feedbacken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

EVGA äntrar testlabbet med sitt färska grafikkort Geforce GTX 1080 Ti FTW3 Hybrid, där en sluten vattenkylningslösning utlovas ge ruskigt låga temperaturer och höga klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Snälla sweclockers gör en test på Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB också!

Låt världen få veta hur otroligt bra AIO-kort detta faktiskt är!!

Jag skulle så gärna vilja se detta kort testat på exakt samma sätt, för de har alla fördelar av EVGA's kort men utan nackdelarna

Helt ljudlöst o toppar på typ 60*C överklockat! Dock kan jag inte mäta temperatur på VRM's o sånt, så skulle vara kul att veta vad de ligger på

Världen måste få veta att det finns ett kort med sluten vattenkylning som faktiskt lever upp till kräsna sweclockare också! ;D

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

När kommer testet på Zotac 1080ti AMP extreme då?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Inaktiv

Aw shoot. Den här var faktiskt intressant. Hade riktigt bra erfarenhet av 980ti hybriden som man själv fick montera på referenskortet.