The Pirate Bay utnyttjar besökarnas processorer för att bryta kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Som princip mycket trevligare än reklam, som det redan finns gott om exempel av där det drar lika mycket kraft som detta på en enklare maskin. Det är ju inte precis så att man brukar få frågan om det är okej att vi visar reklam på din dator heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att det görs utan ens uttryckliga medgivande är skit, kul idé i teorin men bara om det är frivillig opt-in.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSlicker:

Att det görs utan ens uttryckliga medgivande är skit, kul idé i teorin men bara om det är frivillig opt-in.

yepp.
Ett lite snyggare sätt är väl att vara öppen med finansieringsmodellen men kräva att detta körs för att siten ska fungera och visas ordentligt. För en del siter hade valet att se reklam istället varit bra men det verkade ju inte funka för just piratebay.

Funkar det här så kan det säkert bli en polulär finansieringsmodell under en kort tid, men det leder ju till en del lustiga följdproblem.
Vad händer när man har 50 flikar igång och 20 av dessa är olika siter som alla vill ha 10% var av processorns resurser?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

microtorrent (μTorrent) gjorde det här 2015 och det fick det ordentligt med skit för. Ja de gjorde detta i hemlighet vilket med all rätt skulle ifrågasättas, men det är intressant att dörren för sådana lösnignar inte längre är helstängd

Tänk då om det varit Microsoft som gjorde detta. Folk hade självantänt.

Permalänk
Medlem

Blev block i min DNS nu iaf för TPB iofs är jag aldrig där inne, men jag anser att det där är att ses som skadlig kod därav så blockerade det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

bra då blir det inget besök där framöver idioter.

Permalänk
Medlem

Om detta är istället för att visa reklam så helt OK för min del på vilken sida som helst, hatar reklam, och spärrar det på absolut alla sidor utom just denna, då reklamen är relevant för mig och viktigt att sidan får en reklamslant, relevant reklam finns inte på någon annan sida jag använder eller känner till..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Verkar som de avslutat testet.
Jag har inga särskilt sofistikerade motåtgärder igång på Chorme: Adblock plus, Disconnect & Flagger (for the lulz), men efter tabben öppen i 10 minuter ligger cpu-användning lugnt där den brukar vid vardagliga sysslomål.

Edit: Tycker, trots mitt motstånd mot mining, detta både som princip & i det specifika fallet hade vart att föredra framför reklam.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Blub:

Under 3 dars tid har det laggat satan för mig när jag spelat BF1, tog ett bra tag för mig att fatta att det var piratebay i chrome som gjorde det. När jag startar chrome så är den en av typ 10 webbsidor jag laddar in automatiskt.
Och nu kom förklaringen alltså...

Men vadå? Räcker det med att stänga chrome?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Detta har jag föreslagit länge för olika programvaruutvecklare. Nu när allt fler konsumenter får 8 kärniga processorer så kan man låta häften av dem gå till spelet, andra hälften till kryptovalutor.
Nu är grafikkortet kanske bättre på jobbet, men även där finns det resurser att ta ibland.

På detta sätt kan de sälja sina spel "helt gratis". Samma sak borde även gå göra med serier/filmer.

Förmodligen valde de monero då den är gjord så att den i princip kräver CPU för mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Blev block i min DNS nu iaf för TPB iofs är jag aldrig där inne, men jag anser att det där är att ses som skadlig kod därav så blockerade det.

Skrivet av HazZarD:

bra då blir det inget besök där framöver idioter.

Ni kan sitta ner i båten igen, det var endast ett test under 24h, det är annars bara att blockera scriptet som nämnts i tråden. Reaktionerna verkar inte vara jättepositiva, precis som här, så det är nog tveksamt ifall de kommer fortsätta med det. Finns mer info i artikeln nedan:
https://torrentfreak.com/the-pirate-bay-website-runs-a-crypto...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Tänk då om det varit Microsoft som gjorde detta. Folk hade självantänt.

Det hade snarare varit lovordat precis som deras spionering på sina användare blev. De flesta här försvarar det. Folk är nötter. Bara att acceptera.

Permalänk
Avstängd

Måste ha reklam hävdar dom. Det är ju bara popups och värsta blänkande smörjan, allt för pengar. Det är inte alls positivt att dom utnyttjar besökarnas processorer med lam ursäkt. Finns betydligt bättre torrentsiter än Piratebay.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: chrome drog 100% av cpun. Eller ja, fliken med piratebay gjorde det. Stängde jag ner piratebay gick cpu användandet ner till typ 5%

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

jag lånar hellre ut cpun till bitcoin än visa reklam alla dagar i veckan! Bra sätt att slippa reklam i all framtid? Alla reklambyråer kan lägga ner och convertera till mining istället som inkomstkälla?

Annars kanske man kan få valet hur man vill betala när man når en hemsida. Vill du visa reklam eller låta cpu mina?

Genial idé från piraterna måste jag säga

Håller med dig delvis men man vill ändå inte att batteritiden ska bli lidande pga miningen om man sitter utan möjlighet till laddning.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta har jag föreslagit länge för olika programvaruutvecklare. Nu när allt fler konsumenter får 8 kärniga processorer så kan man låta häften av dem gå till spelet, andra hälften till kryptovalutor.
Nu är grafikkortet kanske bättre på jobbet, men även där finns det resurser att ta ibland.

På detta sätt kan de sälja sina spel "helt gratis". Samma sak borde även gå göra med serier/filmer.

Lite jobbigt att ha datorn gående på full last när man försöker titta film dock. Hela poängen med tyst dator blir som bortblåst.

Skrivet av Mithras:

Inte än så länge. Vänta bara, snart nog ska du se att det blir olagligt att övh. besöka sidor med torrents.

2004: "Det är inte lagligt att ladda ner, bara att ladda upp"
2008: "Det är inte olagligt att distribuera torrents, endast att ladda ner filerna"
2017: "Det är inte olaligt att sprida undertexter till piratade filmer, bara att sprida piratade filmer" (https://www.idg.se/2.1085/1.658930/domstol-undertexter-pirat)

2018: ?

2018: Olagligt att nämna ordet i ett foum.

§7 Piratkopiering

Älskar dock ironin i folk ovan som gnäller på att de är hemska människor som bara vill tjäna pengar. Säger folk som inte vill betala för filmerna eller serierna de vill se

Permalänk
Inaktiv

En parasit gör vad en parasit förväntas göra, inget alltför ögonbrynshöjande.

Men om detta blir något fler gör så kommer jag se det som något negativt. Men ett iallafall teoretiskt intressant alternativ till reklam förstås. Några av problemen är prestandaförlust samt hur mycket utnyttjande av ens dator/mobil/surfplatta som skulle krävas för ett sådant alternativ.

I slutändan är det väl bara ännu en grej att blockera.

Permalänk
Inaktiv

Slog på VPN och surfade in på TPB. Kan inte se något ovanligt i aktivitetshanteraren, där processor används mer än vanligt vid idle eller att chrome drar extra mycket cpu kraft?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Slog på VPN och surfade in på TPB. Kan inte se något ovanligt i aktivitetshanteraren, där processor används mer än vanligt vid idle eller att chrome drar extra mycket cpu kraft?

Någon innan nämnde att testet redan gjorts under en begränsad period. Inget som bör vara aktivt i dagsläget med andra ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

En parasit gör vad en parasit förväntas göra, inget alltför ögonbrynshöjande.

Men om detta blir något fler gör så kommer jag se det som något negativt. Men ett iallafall teoretiskt intressant alternativ till reklam förstås. Några av problemen är prestandaförlust samt hur mycket utnyttjande av ens dator/mobil/surfplatta som skulle krävas för ett sådant alternativ.

I slutändan är det väl bara ännu en grej att blockera.

Man måste slåss mot upphovsrättsmaffian med alla medel. Om detta hjälper kriget mot oändlig upphovsrätt och övervakning som äcklen drömmer om är det rätt så billigt.

Permalänk
Skrivet av Blub:

@Bloodstainer: chrome drog 100% av cpun. Eller ja, fliken med piratebay gjorde det. Stängde jag ner piratebay gick cpu användandet ner till typ 5%

intressant!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite jobbigt att ha datorn gående på full last när man försöker titta film dock. Hela poängen med tyst dator blir som bortblåst.

2018: Olagligt att nämna ordet i ett foum.

§7 Piratkopiering

Älskar dock ironin i folk ovan som gnäller på att de är hemska människor som bara vill tjäna pengar. Säger folk som inte vill betala för filmerna eller serierna de vill se

Nu vet jag inte om du riktar "folk ovan" mot mig eller andra, men om jag säger såhär: Har själv Netflix Premium och Spotify Premium, har aldrig problem att betala för mig, men är ändå till 100% stöttande av torrents, fritt internet och att se till att företagen inte har ett säg i villkoren på vilka sidor som får/inte får besökas etc. Ja, jag klagar 24/7 på de otroligt hemska människor som väljer att ruinera en människas liv för att hen har laddat upp undertexter till en film. Ett sådant vinstintresse att du försöker själv diktera vem och vad som får läggas upp vad, och är villig att förstöra liv för att få dina extra stålar, är definitivt något jag kommer att motsätta mig 100%. Hollywoods auktoritära hållning, som är typiskt amerikanskt (Se Snowden, Manning, Assange), är något jag alltid kommer att vara starkt emot.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så länge de är öppna om det och även säger att det går att blockera för den som inte vill vara delaktig så ser jag inga större problem med det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://torrentfreak.com/top-10-most-popular-torrent-sites-of...

Ja, det är återigen den största sidan för torrents

Hur har detta gått till nu när stora starka Bredbandsbolaget blockat TPB? *roll yes*

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur har detta gått till nu när stora starka Bredbandsbolaget blockat TPB? *roll yes*

Oavsett vilken ISP man har så kan man ju använda t. ex Bahnhof's DNS som är helt fri från alla typer av filter då de tar väldigt seriöst på att en ISP skall vara en budbärare och inte en moralpolis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tack vare detta har en polare installerat det på hans sida. Större CS community i sverige. Han har inte meddelat användarna och planerar inte att göra det heller.
Tack TPB

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

Tack vare detta har en polare installerat det på hans sida. Större CS community i sverige. Han har inte meddelat användarna och planerar inte att göra det heller.
Tack TPB

Definiera större :'D Kollade igenom de jag kunde på rak arm, och de första sidorna på google, så det verkar inte vara allt för stort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det hade snarare varit lovordat precis som deras spionering på sina användare blev. De flesta här försvarar det. Folk är nötter. Bara att acceptera.

Förutom att MS inte spionerar trots hur ofta påståendet upprepas.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att stänga av javascript och tanka vidare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Är väl bara att stänga av javascript och tanka vidare?

De flesta gör inte detta och ser de heller inte att sidan designats för att göra något sådant så kommer man ofrivilligt utföra arbete åt sidan ifråga med ens hårdvara.

Men för de som vet och som använder exempelvis NoScript så lär det nog inte påverka användandet av sådanna sidor nämnvärt.