AMD Ryzen Threadripper har fyra kretsar och huserar 32 processorkärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper har fyra kretsar och huserar 32 processorkärnor

Efter en längre tids spekulationer bekräftar entusiasten "Der8auer" att Ryzen Threadripper huserar fyra riktiga Zeppelin-kretsar och därmed totalt 32 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore galet kul om man kunde låsa upp alla kretsar, som man t.ex. kunde med AMD Phenom

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vore galet kul om man kunde låsa upp alla kretsar, som man t.ex. kunde med AMD Phenom

Det var tider när man kunde använda en blyertspenna på Amd Athlon Thunderbird och förbinda några punkter, så blev de överklockningsbara

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Eller så är det stendöda kretsar de har satt in. Hade varit coolt att om det var fungerande men det känns konstigt att det skulle vara fungerande när de kan sälja dem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Nu tjänar de dåligt med pengar då men genom att lägga in ett nytt bios och vips dubbla kärnor och trådar och dubbla priset så blir det bra med pengar av det. Inte konstigt att Intel är på gång att släppa sin nya med åtta kärnor snart då, fast kanske blir det bara ett mellanskutt innan nästa modell kommer.
Det händer iallafall grejer inom processormarknaden som liksom stått still lite väl länge känns det som.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Snusfri

Solklart att det är icke fungerande kretsar som sitter där.
Tror man något annat är man fruktansvärt naiv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så fram med blyertspennan nu sweclockers, nu ska vi låsa upp kärnor :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Eller så är det stendöda kretsar de har satt in. Hade varit coolt att om det var fungerande men det känns konstigt att det skulle vara fungerande när de kan sälja dem.

Var inte så säker på det, och även om det kanske råkar vara så just nu innan de fått till yielden, så behöver det inte vara en konstant sanning. Minns särskilt hur det funkade på Pentium MMX-tiden; allteftersom de förädlade tillverkningsprocessen fick de fler exemplar som klarade de högre klockfrekvenserna, men var tvungna att märka och sälja dem med lägre dito, helt enkelt för att det inte fanns hur mycket marknad som helst för den snabbaste och dyraste modellen. Det resulterade i att man i princip var garanterad att en P166MMX gick stabilt i 233MHz. Samma race gällde troligen de sena Athlon XP också, man kunde klocka dem nåt fruktansvärt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Var inte så säker på det, och även om det kanske råkar vara så just nu innan de fått till yielden, så behöver det inte vara en konstant sanning. Minns särskilt hur det funkade på Pentium MMX-tiden; allteftersom de förädlade tillverkningsprocessen fick de fler exemplar som klarade de högre klockfrekvenserna, men var tvungna att märka och sälja dem med lägre dito, helt enkelt för att det inte fanns hur mycket marknad som helst för den snabbaste och dyraste modellen. Det resulterade i att man i princip var garanterad att en P166MMX gick stabilt i 233MHz. Samma race gällde troligen de sena Athlon XP också, man kunde klocka dem nåt fruktansvärt.

Det är nog för tidigt att hoppas på sådant men det är inte helt omöjligt. Å andra sidan kanske de börjar lägga in attrapper när yielden går upp. Just nu har de förmodligen tillräckligt många döda att lägga in som ballast men i framtiden blir det nog billigare att lägga in just ballast för att döda kretsar inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Detta är ju enbart positivt. Om Intel nu skulle släppa en krets som klår 1950X i Cinebench så är det ju bara för AMD att släppa en modell med fler kärnor aktiverade. Och då måste ju Intel börja släppa sina XCC-modeller till entusiastmarknaden vilket de säkerligen inte alls är pigga på. Det blir Kaos och Panik hos Intel i ett sådant läge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Med stor sannorlikhet är det icke-fungerande kretsar som monterats. Och så kan det förstås skilja från exemplar till exemplar med.

Men helt omöjligt vore det nog inte för AMD att släppa något mer likt Epyc för Prosumer-marknaden förstås, designen tillåter trots allt fler kretsar. Vore samtidigt väldigt kul om någon skulle få liv i attrapperna men sannorlikheten är nog rätt låg.

Permalänk
Medlem

Företagen vet att folk låser upp kärnorna om det går så de lär göra så det inte går ens om de mot förmodan inte är defekta.

Minns Radeon 9000 tiden när man kunde låsa upp non pro till pro eller ännu bättre än 9500 till 9700 som var dubbelt så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Dyr hobby det där att köpa dyra processorer och slipa ner dem bara för att man är nyfiken. Verkligen en entusiast den där "Der8auer". Eller så tjänar han mera på reklamintäkter på youTube än vad 1950X kostade i inköp?

Permalänk
Skrivet av kaput:

även om det kanske råkar vara så just nu innan de fått till yielden

Jag vill minnas att AMD har riktigt hög yield på Zen. I Maj så hade dom tydligen över 80%
vilket enligt googel har kallats för "Crazy high yield".

Men ja, längtar tills dom "fått till yielden"
inb4 1800x @ $49
Lisa Su: "We got to high margins due to the yield. Can't handle all the money. Next step is to start giving them away for free."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Jag vill minnas att AMD har riktigt hög yield på Zen. I Maj så hade dom tydligen över 80%
vilket enligt googel har kallats för "Crazy high yield".

Men ja, längtar tills dom "fått till yielden"
inb4 1800x @ $49
Lisa Su: "We got to high margins due to the yield. Can't handle all the money. Next step is to start giving them away for free."

Nåja, man prissätter ju sällan efter tillverkningskostnad, utan snarare efter förmodad kundnytta, så vi kommer inte få se några 500-kronors prestandamonster förrän Intel eller någon annan kan leverera något motsvarande till samma pris. AMD:s aktieägare skulle däremot bli glada som fan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nåja, man prissätter ju sällan efter tillverkningskostnad, utan snarare efter förmodad kundnytta, så vi kommer inte få se några 500-kronors prestandamonster förrän Intel eller någon annan kan leverera något motsvarande till samma pris. AMD:s aktieägare skulle däremot bli glada som fan

Tack för att du förstod ironin iaf (vilket idag verkar vara ovanligt) och inte
blev butthurt

Intel kommer aldrig kunna leverera något liknande till ett sånt pris, inte
med deras nuvarande mikroarkitektur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EndLessMind:

Jag vill minnas att AMD har riktigt hög yield på Zen. I Maj så hade dom tydligen över 80%
vilket enligt googel har kallats för "Crazy high yield".

Men ja, längtar tills dom "fått till yielden"
inb4 1800x @ $49
Lisa Su: "We got to high margins due to the yield. Can't handle all the money. Next step is to start giving them away for free."

En form av repris från när Raspberry Pi Zero skickades med en tidning kanske, köp tidning få 1800X på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Solklart att det är icke fungerande kretsar som sitter där.
Tror man något annat är man fruktansvärt naiv.

Precis. Anledningen att AMD inte säger det rakt ut är helt enkelt att det inte låter bra ur marknadsföringssynpunkt att skylta med att produkten innehåller defekta delar, även om det har noll påverkan på slutresultatet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är ju enbart positivt. Om Intel nu skulle släppa en krets som klår 1950X i Cinebench så är det ju bara för AMD att släppa en modell med fler kärnor aktiverade. Och då måste ju Intel börja släppa sina XCC-modeller till entusiastmarknaden vilket de säkerligen inte alls är pigga på. Det blir Kaos och Panik hos Intel i ett sådant läge.

Det blir inte panik hos Intel. En smärre irritation kanske. De besitter redan tekniken och kunskapen för att slå tillbaka.
Den sorgliga sanningen är att de knappt behöver göra något än, för deras mainstream processorer står sig bra mot Ryzen i de flesta vardagliga situationer. Och det ständiga jaget efter fps hos gemene man gynnar Intel.

Det AMD lyckats med är en stark comeback, men absolut ingen storseger.

Jag hoppas att Ryzen får högre klockfrekvenser och ipc i framtiden. Just nu så behöver man både många kärnor och hög enkeltrådad prestanda.

Med det sagt så hoppas jag lika mycket som vilken normal person som helst att Amd lyckas smälla Intel på fingrarna. Bra med framsteg. Just nu är vi inte där.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Solklart att det är icke fungerande kretsar som sitter där.
Tror man något annat är man fruktansvärt naiv.

För en gångs skull håller jag med dig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet testar de samtliga moduler och helt enkelt löder på 2 som fungerar och 2 som är felaktiga på något sett. Alternativt så löder de på 4 moduler och hoppas på att 2 eller fler fungerar och sedan "dödar" de moduler utöver 2 som fungerar. Den senare möjligheten känns väldigt osannolik. Särskilt med tanke på att de som fungerar alltid sitter diagonalt mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det blir inte panik hos Intel. En smärre irritation kanske. De besitter redan tekniken och kunskapen för att slå tillbaka.
Den sorgliga sanningen är att de knappt behöver göra något än, för deras mainstream processorer står sig bra mot Ryzen i de flesta vardagliga situationer. Och det ständiga jaget efter fps hos gemene man gynnar Intel.

Det AMD lyckats med är en stark comeback, men absolut ingen storseger.

Jag hoppas att Ryzen får högre klockfrekvenser och ipc i framtiden. Just nu så behöver man både många kärnor och hög enkeltrådad prestanda.

Med det sagt så hoppas jag lika mycket som vilken normal person som helst att Amd lyckas smälla Intel på fingrarna. Bra med framsteg. Just nu är vi inte där.

De har ju redan avvikit från normen genom att lansera cpu:er från HCC-segmentet till konsumenter, som svar på threadripper. Där kan man ju i någon mån tala om att AMD gått in och sabbat Intels tänkta affärsmodell och segmentering. Gör de det igen så blir det nog mer än irritation skulle jag tro.

Sedan är det mycket FUD som sprids om Ryzen också. Det är på intet sätt så att en Ryzen-cpu är dålig i spel, så folk är ju lätt pantade som tror att man "måste" ha en 7700K för spel. Visst du får högst MAX fps men i många fall ger en Ryzen jämnare frametimes och högre lägsta FPS, men folk har skygglappar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Tror inte mycket på kaos,panik hos intel.
Dom kommer leverera.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Om nu amd är så duktiga som du gärna vill få fram.
Varför släppte dom då inte en 4 kärnig intelkrossare i våras,för alla gamers???
För svaret kan väl inte vara att amd inte redar ut det?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det blir inte panik hos Intel. En smärre irritation kanske. De besitter redan tekniken och kunskapen för att slå tillbaka.
Den sorgliga sanningen är att de knappt behöver göra något än, för deras mainstream processorer står sig bra mot Ryzen i de flesta vardagliga situationer. Och det ständiga jaget efter fps hos gemene man gynnar Intel.

Det AMD lyckats med är en stark comeback, men absolut ingen storseger.

Jag hoppas att Ryzen får högre klockfrekvenser och ipc i framtiden. Just nu så behöver man både många kärnor och hög enkeltrådad prestanda.

Med det sagt så hoppas jag lika mycket som vilken normal person som helst att Amd lyckas smälla Intel på fingrarna. Bra med framsteg. Just nu är vi inte där.

Ändå har Intel bevisat att så inte är fallet. Någon irritation enbart handlar det inte om utan det är betydligt mer än det.

Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Om nu amd är så duktiga som du gärna vill få fram.
Varför släppte dom då inte en 4 kärnig intelkrossare i våras,för alla gamers???
För svaret kan väl inte vara att amd inte redar ut det?

Varför slänger inte Intel fram en AMD krossare? Du vet.. som klockar enormt bra och dessutom håller i tio år? Kan det vara så att de inte kan? AMD har en ekonomiskt orsak bakom varför de inte gått all in. Intel har en teknisk orsak varför de står stilla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Om nu amd är så duktiga som du gärna vill få fram.
Varför släppte dom då inte en 4 kärnig intelkrossare i våras,för alla gamers???
För svaret kan väl inte vara att amd inte redar ut det?

Jag har väl aldrig någonsin någonstans påstått att AMD är bättre än Intel på Singeltrådsprestanda i klock för klock? Nej det har jag verkligen inte gjort.

Sanningen är ju den att varken AMD eller intel krossar varandra i någon tillämpning idag. Det jag ville få fram var ju det här:

AMD har framtvingat en strategiändring hos Intel. Tidigare har de endast släppt LCC till konsumenter, men i och med 1950X så framtvingade AMD ett taktikbyte hos intel. De tvingades släppa HCC till konsumenter, vilket gör att de kanibaliserar sina Xeons. OM AMD kan fläska på med ännu fler kärnor på framtida Threadrippers,l så tvingas Intel att lansera XCC-processorer till konsumenter, och det vill de inte, för i de prisklasserna vill de att folk ska köpa Xeon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror som andra här att det rör som om defekta kretsar och inte att det är så att AMD i princip skickar med 2 Ryzen 1800X som "packmaterial" med varje Threadripper

Enligt ryktena är ca. 10% av alla kisel helt döda, och jag tror inte TR utgör en så stor andel av AMD:s försäljning jämfört med t.ex. R5 1600. Kisel med endast 1 fungerande kärna är också värdelösa, eftersom AMD behöver minst 2 fungerande kärnor per kisel för Epyc 7251 (den som kräver minst fungerande kärnor per kisel).

Sedan kan man ju spekulera i huruvida plattformen i teorin skulle kunna stödja 32 kärnor i framtiden om alla 4 kretsar var aktiva. Spontant känns det som man kanske skulle vilja ha 6 eller fler minneskanaler för att mata så många kärnor, plus att det skulle kräva ännu dyrare moderkort. Men man vet aldrig vad AMD har planerat...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag har väl aldrig någonsin någonstans påstått att AMD är bättre än Intel på Singeltrådsprestanda i klock för klock? Nej det har jag verkligen inte gjort.

Sanningen är ju den att varken AMD eller intel krossar varandra i någon tillämpning idag. Det jag ville få fram var ju det här:

AMD har framtvingat en strategiändring hos Intel. Tidigare har de endast släppt LCC till konsumenter, men i och med 1950X så framtvingade AMD ett taktikbyte hos intel. De tvingades släppa HCC till konsumenter, vilket gör att de kanibaliserar sina Xeons. OM AMD kan fläska på med ännu fler kärnor på framtida Threadrippers,l så tvingas Intel att lansera XCC-processorer till konsumenter, och det vill de inte, för i de prisklasserna vill de att folk ska köpa Xeon.

Jag håller med dig här. Framförallt ditt andra stycke, det var längesedan det var så jämt mellan AMD och Intel som det är just nu. Verkligen en frisk fläkt mot för hur det varit de senaste åren.

Och Intel blev definitivt skrämd vilket vi som följt vad Intel gjort under året noterat. Det plötsliga fokuset på att inte bara ge hexacore utan även octocore för mainstream när Intel låst sig på quadcore i över tio år är ju också uppenbart.

Skrivet av Pepsin:

Jag tror som andra här att det rör som om defekta kretsar och inte att det är så att AMD i princip skickar med 2 Ryzen 1800X som "packmaterial" med varje Threadripper

Enligt ryktena är ca. 10% av alla kisel helt döda, och jag tror inte TR utgör en så stor andel av AMD:s försäljning jämfört med t.ex. R5 1600. Kisel med endast 1 fungerande kärna är också värdelösa, eftersom AMD behöver minst 2 fungerande kärnor per kisel för Epyc 7251 (den som kräver minst fungerande kärnor per kisel).

Sedan kan man ju spekulera i huruvida plattformen i teorin skulle kunna stödja 32 kärnor i framtiden om alla 4 kretsar var aktiva. Spontant känns det som man kanske skulle vilja ha 6 eller fler minneskanaler för att mata så många kärnor, plus att det skulle kräva ännu dyrare moderkort. Men man vet aldrig vad AMD har planerat...

Om det skulle visa sig vara fungerande kretsar som också är korrekt kopplade så skulle AMD i princip kunna via en uppdatering aktivera fler moduler och konkurrera med Intel om de släpper något bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

De har ju redan avvikit från normen genom att lansera cpu:er från HCC-segmentet till konsumenter, som svar på threadripper. Där kan man ju i någon mån tala om att AMD gått in och sabbat Intels tänkta affärsmodell och segmentering. Gör de det igen så blir det nog mer än irritation skulle jag tro.

Måste ändå ställa frågan, "som svar på Threadripper". Tror du ens på det själv, framförallt med tanke på att AMD själva säger att produkten Threadripper blev klar väldigt sent i processen?

Är inte en rätt mer sannolik förklaring att Intel blev tvungna att skapa en HEDT version av HCC då den nya mesh-designen resulterade i att man inte kunde göra sin vanliga ökning på 2 kärnor i LCC-segmentet?

Absolut sannolikt att 14-18 kärnorsmodellerna inte alls var tänkt att lanseras eller i alla fall lanseras senare. Dessa är ju samma krets som 12 kärnorsmodellen (som redan är lanserad), så man hade så att säga redan 14-18 SKUs mer eller mindre klara (stora jobbet är ju att överhuvudtaget ta HCC till HEDT).

Så ett tidigareläggande av 14-18 SKUs kan absolut vara ett svar på Threadripper, att HCC kom till HEDT måste ha varit del av planen sedan betydligt längre än innan Threadripper ens blev något AMD själva var medveten om skulle lanseras.

Skrivet av Ozzed:

Sedan är det mycket FUD som sprids om Ryzen också. Det är på intet sätt så att en Ryzen-cpu är dålig i spel, så folk är ju lätt pantade som tror att man "måste" ha en 7700K för spel. Visst du får högst MAX fps men i många fall ger en Ryzen jämnare frametimes och högre lägsta FPS, men folk har skygglappar.

Håller absolut med om att Ryzen 5/7 är en lysande spel-CPU. Men varför lägger du in något som är enkelt verifierbart som felaktigt i ett annars helt vettigt uttalande?

Tittar man på spelprestanda hos t.ex. SweClockers eller TechPowerUp som testar 15 spel så ser man att det är främst lägsta FPS där i7-7700K är bättre.

I SweClockers fall ser man att R7 1800X samt i9-7900X har i princip samma delta både för genomsnittlig och lägsta FPS medan i7-7700K drar hyfsat jämnt med i9-7900X i genomsnittlig FPS men ligger något före i lägsta FPS.

Angående möjligheten att kunna få igång alla kretsar på Threadripper. Finns en rätt stort hinder i de redan levererade CPUerna, för att en MCM ska fungera måste man använda rätt typ av och rätt mängd klister

Klistret i AMDs fall består av tre st Inifinity Fabric länkar hos varje krets. I Epyc går varje sådan länk till en annan krets i paketet, i Threadripper går alla tre länkarna till den andra kretsen. Man använder alltså hela klistertuben till att foga ihop två kretsar i Threadtipper, det har helt klart en fördel för vissa typer av uppgifter då Threadripper har tre gånger mer bandbredd (i teorin i alla fall, men rimligen gäller det även i praktiken) mellan kretsarna jämfört med Epyc.

Edit: för att förtydliga, det saknas alltså Infinity Fabric länkar till två av kretsarna, så även om de var fullt funktionella är de inte kopplade någonstans då det är slut på stickkontakter hos de två aktiva kretsarna.

Självklart går det att skapa en variant av Threadripper som är kopplad som Epyc, fast då infinner sig problemet att moderkorten för Threadripper saknar fyra minneskanaler. Rent teoretiskt skulle det gå att köra två kretsar enbart med icke-lokalt RAM, men skulle kosta en den prestanda. Alternativet är att köra med Epyc-moderkort, men den produkten finns ju redan i form av Epyc CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har ju redan avvikit från normen genom att lansera cpu:er från HCC-segmentet till konsumenter, som svar på threadripper. Där kan man ju i någon mån tala om att AMD gått in och sabbat Intels tänkta affärsmodell och segmentering. Gör de det igen så blir det nog mer än irritation skulle jag tro.

Sedan är det mycket FUD som sprids om Ryzen också. Det är på intet sätt så att en Ryzen-cpu är dålig i spel, så folk är ju lätt pantade som tror att man "måste" ha en 7700K för spel. Visst du får högst MAX fps men i många fall ger en Ryzen jämnare frametimes och högre lägsta FPS, men folk har skygglappar.

Folk ser bara att 7700k har 310 fps istället för Ryzens 280 och då är det den ultimata cpun.

Det är svårt att säga till en som lirar cs:go och sådant att han ska välja en Ryzen för att den kan vara bättre i annat än det han gör.

Själv hade jag idag valt Ryzen utan tvekan. Jag valde fx8350 av samma anledning. Bra pris och potenteiellt hög prestanda. I 8350ns fall blev det aldrig så bra, men den dög som speldator med god marginal åt mig i alla fall.
Ryzen är bättre på alla vis.

Jag fick den för typ 1500 strax efter lansering. Intel hade någon i5:a för samma pris då..

Men jag tror inte att Intel blir rubbade. De förlorade någon procent av marknaden men det kan de ta igen. Men det roliga är att Amd kanske får mer pengar till sin research och kanske kan ge igen i sin tur.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli