Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

HWbot, vart bör man börja? LGA1366 / LGA775

Har på kort tid lyckats få moderkort till dessa plattformar, ett

LGA775 - P5Q-E med 16 st strömfaser från den generösa @Gix (Tackar).

LGA1366 - MSI X58 Eclipse köpt på marknaden. (Saknar tyvärr ljudkortet och Dr.LED debug).

I processorväg har jag:
LGA775

  • Q6600

  • E6600

LGA1366

  • LGA 920

Tanken är väl att komplettera med en xeon på varje plattform,

  • X5450 - LGA775

  • X5650 - LGA1366 med 6-kärnor.

@Calathea
@Lanbonden

Ni är båda rutinerade, vart bör man börja och försöka uppnå? Det är osannolikt att jag kommer få bäst resultat med den luft/vattenkylning jag har hemma men alla poäng skall skickas in? Hur fungerar det när man fått sig ett skapligt resultat i säg Cinebench eller 3Dmark?

Om man ska samla poäng är det bara att köra på med ett gäng 775-processorer och se om man inte kan slå någon på de mer obskyra varianterna som kanske färre benchar? För man jämför E6600 mot alla andra E6600 benchar och inte mot säg, E4300?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Eftersom du nämner mig i samband med hwbot kan jag ju inte låta bli att svara så ska försöka rätta ut lite frågetecken men först ut, roligt du ger dig på lite äldre hårdvara även om 775 är på gränsen att klassas som retro enligt mig (LGA1366 var med i senaste div7 (retro) tävlingen, WTF?!).
Angående moderkorten så var faktiskt ett Asus P5Q-E det första moderkortet jag registrerade ett resultat på HWbot med, @Calathea har haft ett riktigt bra P5Q-E, mitt var rent ut sagt skitdåligt med en fsb wall som jag tack och lov lyckats förtränga.

För att svara på dina frågor.

Citat:

Ni är båda rutinerade, vart bör man börja och försöka uppnå?

Fråga dig istället, vad vill du uppnå på HWbot? jaga ranking? Hårdvarupoäng? rankings pokaler? eller något annat?

Själv så började jag med att försöka ranka så bra som möjligt med gammal hårdvara och då främst agp grafikkort i de olika 3dmark. Tack vara andra retro intresserade personer (@marquzz, ja det är ditt fel ) resulterade detta rätt snabbt i att jag började köpa en jäkla massa hårdvara och tävla i främst retro tävlingar men generelt allt som inte kräver modern binnad hårdvara för tiotusentals kronor.

Citat:

Det är osannolikt att jag kommer få bäst resultat med den luft/vattenkylning jag har hemma men alla poäng skall skickas in? Hur fungerar det när man fått sig ett skapligt resultat i säg Cinebench eller 3Dmark?

Upp till dig, själv lägger jag bara upp bra resultat alltså ressultat jag får poäng för och som jag lagt tid på att maximera, mer om att få poäng senare. Nu för tiden är det i princip bara tävlingsresultat jag lägger upp även om jag har rätt mycket hårdvara som är testad och som jag vet ger poäng om jag bara tar mig tiden att köra igenom den ordentligt, tyvärr behöver jag fylla på gas i kaskaden så det ligger lite på is för tillfället.
Angående detta med kylning så är det ett stort problem som ambient person på Hwbot.. Tex socket 775 är eller kanske främst var en väldigt poppulär socket bland extremöverklockarna då den gav väldigt hög frekvens och faktiskt är utmanande och riktigt rolig att överklocka, den skalar dessutom väldigt bra med kyla vilket gör det väldigt svårt att ta poäng med luft/vatten.

Citat:

Om man ska samla poäng är det bara att köra på med ett gäng 775-processorer och se om man inte kan slå någon på de mer obskyra varianterna som kanske färre benchar? För man jämför E6600 mot alla andra E6600 benchar och inte mot säg, E4300?

Just 775 är ett roligt exempel som nämnts ovan, de kan ge mycket poäng då det finns många resultat upplagda med dessa men det gör det även svårare att komma åt dessa poäng då det är billiga CPUer så folk kan testa många. Såg tex ett inlägg på skype av en kille som köpt 3kg 775 CPUer för att försöka hitta lite guldkorn att köra på kväve.

Hur uppdelningen fungerar rent spontant är som följer, du har en kategori, i detta fallet LGA775.
http://hwbot.org/hardware/processors#key=lga775

Som underkategorier har vi sen alla enskillda CPUer. Vi kollar på E6600 (20,172 submissions) och E4300 (4,233 submissions) eftersom det var de du nämnde.
http://hwbot.org/hardware/processor/core_2_duo_e4300/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_2_duo_e6600/

Där ser du att det finns rätt många benchmarks att välja på, jag är gammalmodig så väljer att kolla vidare på superpi 32M
E4300 SuperPi - 32M 10min 51sec 15ms (27.6pts)
E6600 SuperPi - 32M 9min 0sec 701ms (49.8pts)

Som syns ger ett nytt bästa resultat med en E6600 nästan dubbelt så mycket poäng (50 poäng i hwpoints är max) som en ny guldpokal med en E4300. Samtidigt är en guldpokal väldigt svår att nå i båda dessa fallen då de som sitter på dom har testat i vissa fall hundratals CPUer och är extremt kunniga när det kommer till tweaking och optimering vilket tar lång tid att lära sig att bli ens skapligt bra på.
Så vi tittar på vad som faktiskt krävs för att få poäng istället. Kort och gott får den undre halvan av resultaten 0.1 hwpoints och de över får poäng i stigande ordning så de 63 bästa med E4300 och 216 bästa med E6600 får 0.2 poäng eller mer.
Kollar du resultaten som får poäng i båda fallen ser du något intressant, med E4300 är där flera personer som får 5-10 poäng med vanlig kylning medan i förhållande väldigt få får så mycket poäng med E6600 trots att den ger mer poäng maximalt.

I detta fallet har det nog en rätt lätt förklaring dock, E4300 är främst fsb begränsad, därav att alla stannar runt 4-4.3 GHz även med mer exotisk kylning. Det är alltså mer en fråga om att hitta ett chip med hög fsb vägg än bara bra kylning. Det samma går inte att säga om E6600 där självklart en bra CPU är A till O men kylning är minst lika viktigt då kväve kan ge hundratals MHz till om inte över en GHz extra jämfört med luft.

Nu har jag dravlat på en massa efter en halv flaska vin men ska försöka sammanställa lite tips för att börja med HWbot om man är som mig och inte bara vill skryta om det nyaste.

1) ska man börja som helt ny och vill att det går bra med billig hårdvara så skulle jag satsat på 3D och äldre grafikkort då dessa är billiga och bara man parar de med en modern CPU så ger det att man kan komma rätt bra i listorna. Detta kräver dock att man tar steget till att lära sig voltmodda hårdvaran men det är ju minst halva nöjet så.

2) Vill man inte voltmodda, satsa på en CPU som inte kräver (klarar) kyla då det är mer på lika vilkor då, bra exempel är tex socket 754, 939, AM2 samt 1155 med Sandybridge, den sista är dock dyr..

3) Jämför dina resultat med vad andra får i samma klockfrekvenser och inse att du ligger långt efter, nu börjar den jobbiga jakten på alla tweaks till varje benchmarks, för tro inte att samma sak som funkar i 3dmark01 funkar i 06 eller vantage osv. Läs på vilka drivrutiner som är bäst osv. Det finns hur mycket som helt för att få hög efficiency och inte bara bra klock.

4) Kanske det viktigaste, ha roligt. Är du frustrerad på att köra om superpi för 50nde gången är det kanske dags att fundera på vad du gör för du har tusentals rundor framför dig

Permalänk
Entusiast

Tja David. Det känns som en halv evighet sen man kände för att grinda cpuer och grafikkort för hwbot-poäng, även om det fortfarande händer ibland

Jag får nog hålla med lanbonden om att det är enklare att satsa på gamla grafikkort på en modern plattform. Det är ett enkelt sätt att plocka poäng. 2D, cpu klockning, kräver oftast ett riktigt golden sample för att ge något. Iofs kan man satsa på lite ovanligare hw vilket jag ofta gjort, t ex s1156, AM3 etc och sikta in sig på topp 5 med dem. Till din x58 bräda finns det en hel del ovanliga chip som jag tror vore kul att bencha, blanda annat Xeons.

Generella tips för att ha en liten edge mot övriga:

  • Satsa på bra kylning, t ex radiator i ishink eller använd utomhusluft.

  • Köp bra minnen för plattformen.

  • Använd rätt OS för benchen. Kolla vad topp 5 använder.

Hör av dig om du behöver nåt, kanske gamla s775 chip eller minnen.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=8caCYb0G0ec
Kan vara intresant.

En i7 930 med OC till 4Ghz står sig trots allt rätt bra även idag.
Hade själv en i7 920 D0 stepping som det talas om så har du D0:a så hade jag kört på den.
Men även dom bästa luftkylarna har det tufft med 4Ghz i hårda syntetiska tester så vatten för extrem överklockning hade jag nog rekommenderat.

Men dom verkar inte kosta mycket gammal i7 920/930 som dom nämnde så det verkar vara en bra bang for the buck för mycket prestanda till en liten peng.

Permalänk
Medlem

När jag blev biten av retro-buggen för några år sedan så började det med att jag på nytt ville bygga de datorer jag hade i min "ungdom" så som socket 7 och socket A. Sen gick jag över att bygga de drömdatorer som jag önskade jag hade råd med på den tiden (början av 2000).

Sen fick jag för mig att jag skulle bencha samtliga AGP-grafikkort så jag forskade fram vilken den bästa AGP-plattformen var (Socket AM3 med en Phenom 980 btw, alternativt Socket 775 med en Core 2 Duo).

Sen började jag söka Tradera och ebay efter AGP-kort. Slutade med att jag numera har över 100st olika AGP-kort från ATI och nvidia m.fl.

Sen gav jag mig på att jag ville ha alla de bästa moderkortet för samtliga socklar från socket 3 och upp till socket 478 och 939 (här går gränsen för mig vid retro, även om jag lekt lite med 775 också). Har väl numera 20-30 olika moderkort.

Sen började jag plocka hem processorer i högar, ganska lätt när de kostar runt 10 kr/st på ebay inkl frakt. Min samling uppgår nu till ca 175 olika processorer.

Har också mängder av gamla klassiska kylflänsar och vattenblock.

Jag var med i princip varenda en av HWBots tävlingar där retro-hårdvara ingick, enda tills en dag då jag bara slutade, jag tror nästan att man skulle kunna klassa det som en utbränning. Jag hade satt upp ett 939-system med ett DFI-lanparty och en deliddad Opteron 180. Men kom aldrig till att starta det, tog bara stopp. Sen den dagen för typ ett år sedan har jag inte rört grejerna. Nu ligger allt prydligt i kartonger i källaren. Tror det är typ 10-15 flyttkartonger med bara retro-stuff. Får se om jag plockar upp det igen, men nu har jag mycket annat i livet som tar upp min tid, så svårt att se det den närmaste tiden.

Blev lite djupt där på slutet, men det var kul när jag körde, riktigt kul, gjorde typ inget annat under 2-3 års tid

Vill du börja billigt så är typ socket 478 i princip gratis, finns högar med proppar på ebay för inga pengar alls. För mig personligen så är nog socket A/754/939 de som är av mest nostalgiskt värde då det var under denna tid jag började överklocka på allvar och körde torris och kväve. Men 775 som du har siktat på nu i början är inte så dyra de heller, och även om man kanske inte får jättemycket poäng så kan man skrapa ihop en del om man benchar många

Spårade ur lite där, men fick en släng av nostalgi igen

@lanbonden kör du fortfarande något nuförtiden? Har varit inne på TS lite då och då, men det känns som hela överklockningsdelen dog i ungefär samtidigt som jag slutade. Har inte sett någon svensk flagga då jag kikat lite på HWbot heller.

Permalänk
Medlem

LGA1366 is da shite.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

@DavidTheDoom Börjat pressa grejerna än?

Tyvärr inte. Det där med tid är väl ett bekymmer än
Bara överklockat lite simpelt för att få en känsla för chippen och eventuella restriktioner i moderkorten jag har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Maxa bclk är alltid en bra idé. Kan vara grymt frustrerande dock speciellt på luftkylning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Maxa bclk är alltid en bra idé. Kan vara grymt frustrerande dock speciellt på luftkylning.

Har en i7 980 som har tillräckligt bra poäng i cinebench R15 för att kvala in på fjärde plats. Tror inte det är några omöjligheter att knipa 3-platsen på luft med lite tweaks på minnet. Sedan får vi ta ett försök med vatten med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin