Permalänk

Ska/Behöver jag byta processor?

Hej!

Har börjat uppgradera datorn lite men är lite kluven på ifall jag verkligen behöver en bättre processor? Ni som kan detta bättre än jag kanske kan komma med lite synpunkter!

Sitter idag på ett moderkort från MSI (z97 gaming5) Länk nedan:
https://www.msi.com/Motherboard/Z97-GAMING-5.html

Och min CPU är en i7 4790K 4,0GHz (1150 socket)

Resten av min setup om den har någon betydelse ser ut så här:
650W nätaggregat
ASUS GTX 1080
16gb RAM

Spelar idag: BF1, WoW, Hots, D3 och funderar på att prova pubg och destiny 2 eftersom jag fick med det till mitt gtx 1080

Vad kommer jag utvinna på att byta upp min CPU? Hur stor blir skillnaden, är skillnaden värt pengarna? Att köpa nytt är ju alltid kul, och sitter heller inte i sjön men är skillnaden inte jättestor så finns det ju alltid annat kul att lägga pengarna på.

Och i så fall, vad rekommenderar ni?

Vore toppen om någon kunde flika in!

Tack på förhand och ha en kanondag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tycker absolut att det är bortkastat att byta ut den CPUn. Det är tillräckligt stark för att köra samtliga spel på marknaden idag utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Se till att hålla den överklockad så är det inga problem alls att köra vilka spel som helst på den.

Vill du uppgradera så bör du se till att du gör det till en cpu med fler kärnor, dvs. en 8700K (släpps i oktober) eller en Ryzen. Där kan du få ut lite mer prestanda gällande multitasking. Gäller det enbart spel dock, så kan du gott sitta lugnt i båten iaf 1-2 år till.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag hade en 4790k fram tills för något år sedan, jag fick ett vettigt uppsving på att byta ut den i flera spel jag spelar, har gått igenom en 6600k (som inte direkt var bättre) och har nu en 7700k. Eftersom du ändå behöver byta moderkort skulle jag dock väntat till 8700k kommer som lär ge ännu mer.

Om det är värt pengarna kan bara du svara på, jag tycker det själv och inte minst för att det är kul att fixa om i datorn.

Permalänk
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Har börjat uppgradera datorn lite men är lite kluven på ifall jag verkligen behöver en bättre processor? Ni som kan detta bättre än jag kanske kan komma med lite synpunkter!

Sitter idag på ett moderkort från MSI (z97 gaming5) Länk nedan:
https://www.msi.com/Motherboard/Z97-GAMING-5.html

Och min CPU är en i7 4790K 4,0GHz (1150 socket)

Resten av min setup om den har någon betydelse ser ut så här:
650W nätaggregat
ASUS GTX 1080
16gb RAM

Spelar idag: BF1, WoW, Hots, D3 och funderar på att prova pubg och destiny 2 eftersom jag fick med det till mitt gtx 1080

Vad kommer jag utvinna på att byta upp min CPU? Hur stor blir skillnaden, är skillnaden värt pengarna? Att köpa nytt är ju alltid kul, och sitter heller inte i sjön men är skillnaden inte jättestor så finns det ju alltid annat kul att lägga pengarna på.

Och i så fall, vad rekommenderar ni?

Vore toppen om någon kunde flika in!

Tack på förhand och ha en kanondag.

Ne det kommer inte vara speciellt värt att byta ut den.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hade väntat något år iallafall. Skillnaden i spel kommer att vara ytterst minimal jämfört med dom ~6000 kronorna det faktiskt kostar för dig att uppgradera till exempelvis en 7700K.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Frågan om det är "värt" för dig att uppgradera är väldigt svår att besvara.
Vad kör du för upplösning idag? vilken refreshrate har din monitor? är det något spel du idag spelar och känner att du vill skruva upp ögongodiset på alternativt inte når den fpsen du är ute efter?