Vilken musik får er att känna?

Permalänk

... Intressant ...
När folk är nere får dom alltså energi av musik. För mig är det precis tvärtom - det suger ut dom sista dropparna.
Vet egentligen inte om musik någonsin lyfter mig. Är jag glad och pigg kan jag bli sugen på allehanda musik, men efter någon timme har musiken dragit ner mig i avgrunden igen.

Det hälsosammaste för min del kanske vore att sluta lyssna på dessa "droger" helt och hållet

PS. För sakens skull. "Glad" house musik är en av genrena som kan tyckas lyfta mig en stund och känna positivitet, för att sedan skoningslöst kasta ner mig i helvetet. Exempel?: https://www.youtube.com/watch?v=j19_bA515Ws

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Hej på er Swec

Sitter här på jobbet och lyssnar på vad jag anser vara ett av världens bästa band med en av världens bästa sångare. När jag lyssnar på många av deras låtar så rycks jag verkligen med i låtarna och dom får mig att känna saker, dels för att jag började lyssna på deras musik under en väldigt tuff period i livet men också för att texterna och musiken är så jävla bra.

Det måste ju finnas så otroligt mycket musik och låtar som påverkar en på olika sätt och vis, tänkte att vi tillsammans kunde skapa en tråd där vi delar med oss av dessa låtar så att fler får ta del av dom.

Så länka gärna en eller flera låtar som får er att må bra, känna er lite sorgsna eller vad som helst egentligen. Berätta även varför just den låten betyder något för er.

Keane - Bedshaped

Keane - Somewhere only we know

Började som sagt bekanta mig med Keane under en väldigt jobbig period i livet, jag mådde otroligt dåligt. Dels på grund av den grava övervikt som jag led av, men också den ensamhet jag kände som var en bieffekt av hur socialt isolerad man kan bli av att vara så överviktig så att det är en fara för ens liv. När jag nu lyssnar på många av låtarna och tänker tillbaka på den tiden i livet så är det sorg blandat med glädje, dels för att jag minns hur det är att vara i den sitsen och för att jag vet hur mycket jag har gått miste om under många år i mitt liv. Glädje känner jag för att jag idag är frisk och fri, fri att utfroska, fri att leva livet på riktigt.

Hoppas ni vågar dela med er

Jag brukar lyssna på true widow. Skön och avkopplande musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv

Aldrig förstått det där med att styra känslor med musik. Visst, gjorde det någon gång då och då som förvirrad tonåring, men vuxna?

Använder dock musik som verktyg för kreativt skapande.

Permalänk

Gillar musik som har atmosfär, musik som lyckas få fram känslor, ljudlanskap mm.
Musik är något fantastiskt som kan ändra humöret, hjälpa en psykologiskt och givetvis dsikuteras.....

The Shamen
Ett av de band i musikvärlden som gjort de största förändringarna, alltid utvecklats. Från att börja som ett psykedeliskt rockband till indieband, till dansmusik, till underground, till mer renodlad elektronisk musik. Tvvärr förknippar många dem bara med deras pophits....
Deras musik hjälpte mig också genom en period där jag blev mobbad. Jag kunde rymma musklandskap och lugna mig.
När all kompisar i mellanstadiet lyssnade på Guns N Roses, New Kids On The Block, Dj Bobo, Rednex mfl var jag den udda som lyssnade på detta.

U2
Ytterligare ett band som aldrig stått still utan alltid utvecklats, tyvärr kommer deras hits i vägen för dem.
U2 är som bäst när det kommer till icke-singlarna.
Bono som innehar ett av det bredaste oktav registret i musik världen är något jag är fascinerad av.
https://www.youtube.com/watch?v=irHbORP3or0[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=NHa1ThS9avA[/youtube]

TOTO
Det är pinsamt hur journalister kan driva mot ett band, det började med att trummisen Jeff Porcaro kritiserade punken för att vara omusikalisk, något som journalisterna inte uppskattade.
Visst, deras texter är inte de bästa. Men de vet hur man spelar instrument och göra riktigt svängande popmusik.
På 70.talet och 80-talet kunde fortfarande musiker slå igenom på topplistorna, du behövde inte vara översminkad och göra skandaler eller göra tuggummipop för att slå igenom.

Roxy Music
Få band kan göra så überperfekta rhytmer som detta band.

eller varför inte nämna:
Pink Floyd
Tears For Fears
ELO
INXS
Depeche Mode
Fleetwood Mac
KLF
The Orb
Orbital
Future Sound Of London
Hall And Oates
Ultravox
David Bowie

Min musksimak är väldigt bred

Här är enligt mig några guldkorn:

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

Puddles Pity Party man får lite gåshud när clownen börjar sjunga.

Gillar man clownen så kan jag rekommendera http://postmodernjukebox.com/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Det handlar mycket om nostalgi. För mig är det Instrumental folkmusik. https://soundcloud.com/gat1234/09-06-17

Permalänk
Medlem

Musik som får en att känna? Tveklöst blir det första jag tänker på ett helt album. bt - This Binary Universe. En "low key release" han gjorde och lite svår att hitta idag. Finns inte på spotify eller itunes än idag vad jag vet men det är ett helt fantastiskt konceptalbum som med video också förtäljer berättelser. Känner bara spänning och glädje av den här plattan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Adagio for strings -Barber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min egen musik och ett fåtal andra

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

När det kommer till att framkalla känslor så är det storslagen orkestermusik.
Här är ett par av mina absoluta favoriter:

J.T Peterson - The Trailer

Craig Armstrong - Escape

Permalänk
Medlem

José González - Stay Alive Dessa två när man är trött och lite nere
Ed Sheeran - I See Fire

Papa Roach - Help Dom här två när man verkligen är nere och funderar kring livet
Beartooth - King of Anything

Parkway Drive - A Deathless Song För att komma tillbaka upp

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Metallica, denna idag för denna var speciell för alla som var där;

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Avstängd

Den här, får mig att känna. Bästa albumet jag har hört på 15 år. Självklart på vinyl, julklapp från min fru;

Permalänk
Medlem

Lyssnar en del på den polska violinisten Michał Jelonek när man kommer hem och lägger sig i soffan och bara behöver koppla bort allting.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig när det gäller musik är just att den får mig att känna något. Om det är glädje, sorg eller något annat spelar ingen roll, det beror på situationen. Genre spelar mindre roll egentligen. Om det är musik jag inte tycker om så beror det med stor sannolikhet just på att låten inte framkallar någon känsla. Visst finns det vissa genrer som är överrepresenterade i den här kategorin för mig, men i det stora kan jag lyssna på vilken typ av musik som helst.

Med det sagt är det country som gäller för mig 80% av tiden. Jag bryr mig inte om hur smöriga eller fjantiga texterna är ibland - jag älskar det! Men det finns också många guldkorn med texter som har vackra budskap eller berättelser. Det jag gillar är att texterna ofta handlar om vanliga människor och situationer som man kan känna igen sig i. Det finns countrymusik för alla humör!

@Gremanz
Jag styr absolut känslor med musik. Rätt musik kan alltid få mig på bättre humör. Jag skulle nog säga att i tonåren valde jag musik som reflekterade hur jag kände, medan jag idag använder den för att få mig att känna som jag vill. Det är klart att även idag kan jag slå på en deppig lista om jag känner mig nere, men det är ju mycket bättre att vara glad så jag väljer oftast musik som tar mig till ett bättre humör.

Även jag använder musik som kreativt redskap. Har ett par spellistor jag använder för att hamna i kreativt flow och fullt fokus.

@makarickiri
+1 på Parkway Drive. Ett lite roligt sammanträffande är att jag idag svängde förbi gatan Parkway Drive i Byron Bay där bandet bildades

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Nu är vi alla olika, men att sätta igång passande musik till en bra bok lyfter musiken en hel del med (förutsatt att man kan lyssna på musik och läsa). Då får man tillbaka hur man kände när man läste boken när man lyssnar på samma musik senare, jag själv har låtar som väcker en känsla/minnen inom mig från böcker som lästes för 15-20 år sedan, lika starkt idag som då.
Misstänker det är samma fenomen som gör en del spelmusik så stark fortfarande idag förutsatt att musiken var bra.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jättekul att vandra igenom den här tråden och se vad folk gillar!
Personligen dras jag till det melankoliska i musik. Vissa är helt enkelt så, tydligen. Det finns något i det melankoliska - i moll - som har min "zone". Med det sagt att det inte är allt jag lyssnar på, men det är definitivt majoriteten. Här kommer min hjälte inom musiken, Nick Drake. Kan jag få en enda person att få upp ögonen och öronen för honom så är min dag gjord!

Det är ytterst svårt att välja bland hans låtar då majoriteten är omåttligt bra. Först kommer hans populäraste låt, Pink Moon.

Sedan en låt som av någon outgrundlig anledning ansågs ovärdig en plats på Nicks debutalbum Five Leaves Left, och endast släpptes långt efter hans död.

(Calexico har dessutom gjort en helt briljant cover på den - länkklick!)

Till sist en låt som inte alls kan sägas vara representativ för hans musik, men som ändock är en av de bättre ballader jag känner till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

Han bästa i akustisk form. Den är ett mästerverk. Evelina och Ända Till September är att dö för!

Du har så rätt, lyssnat igenom skivan. Den är helt perfekt, tack för tipset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Riktigt fräsch (men gammal) hiphop.

Låten i sig är inte så fantastisk, men kombinationen med musikvideon ger mig riktigt speciella vibbar.

Lite mer fräsch (och gammal) hiphop, låttexten är något extra.

Låter denna tala för sig själv.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=RNswEM9DdI4

Alice in Chains, med nya bandmedlemmar. Låten är helt enkelt, och bokstavligt talat, musik för mina öron. Känslorna den framkallar är obeskrivliga.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

soundtracket till deus ex, alltså första.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Crysis hade några mäktiga ljudspår, bland annat introt till Crysis 2:

https://www.youtube.com/watch?v=sw6cJCNXxHg

Permalänk
Medlem

Battlefield 1's expansion In The Name of The Tsar har fått mycket kritik då servrarna börjat bete sig väldigt undermåligt (bl.a. rubberbanding). Inget jag direkt klagar på själv då jag sitter och njuter av de underbara ljudspåren som medföljde DLC:n, speciellt denna del som hörs i slutet av spelrundorna (börjar från ca 2:50):

https://youtu.be/aBxcC-R0Mpo?t=170

Har även lagt till just denna sekvens i min spellista med olika låtar för träningen då det har ett perfekt tempo för bl.a. när man är ute och springer i skogen. Ger mig en oslagbar känsla av att allt är möjligt i livet, även den hemska 50m långa uppförsbacken i min runda!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Den numera nästan okände Rob Dougan vars musik tom letade sig in i Matrix hade några kanonlåtar...och försvann sen fullständigt

https://www.youtube.com/watch?v=jtAmFKaThNE
https://www.youtube.com/watch?v=y2bX2UkQpRI
https://www.youtube.com/watch?v=BPKd__Tfb90

Denna är nog ändå min favorit för det är en så mäktig "komposition" med stråkarna i bakgrunden

https://www.youtube.com/watch?v=ykKSOOra5QI

Permalänk
Medlem

Skulle jag få för mig att vilja skjuta mig själv är det bara att dra igång radion sen kommer alla känslorna på en och samma gång.

Permalänk

Gillar allt ifrån Judas priest till Sven-ingvars, men om jag ska måsta välja en så har Steve 'n' Seagulls November Rain blivit en favorit på sistone.
https://open.spotify.com/track/17JPEh7ca1T1FtcxNE09vF

Permalänk
Avstängd

Terapi för själen och när man behöver varva ner lite så kommer jag alltid tillbaks till dissection

och vill man har mer energi brukadet det bli när slayer kör en venom cover

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Dessa låtar gör mig på bra humör

Permalänk
Medlem

Knyter inte direkt musik till känslor men hade en spellista med massa gammal jungle som började med https://www.youtube.com/watch?v=eTKVj__cSks som jag lyssnade mycket på under gymnasiet. Kändes som att uppsatserna blev klara dubbelt så fort med det på hög volym i öronen.

Visa signatur

7800X3D//4090