Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Först när det blir ett problem för Stockholmarna som det förbjuds, intressant för alla småföretag runtom i Sverige, särskilt då hantverkare mm som har pickups och större dieselbilar för att frakta runt utrustning etc. Likaså Vägverket, militären osv bör rimligtvis kunna få problem, STRF9040 eller STRV122 kommer aldrig någonsin delta på en övning igen på Södermalm?

Undra om renoveringsutrustning av bostäder i hufvudstaden skall dras fram med häst och kärra av en frivillig miljöpartist i framtiden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tror min focus kommer undan som är euro 5 etanol men kör såklart bensin ändå för orka byta olja oftare för ett bränsle som är lika dyrt..

Det låter som miljöpartiet idioti när det för att skapa en ny bil bränner mer energi än att köra en gammal som drar lite mer och är inte annat än ett politisk beslut för att visa att man värnar om miljön och en placebo lösning som är verkningslös men låter bra politiskt och kan inte förstå hur en del av befolkningen är så korkad att dom röstar på miljöpartiet men är dom som skapar sånt här

Inte för jag är miljöpartist... Men du menar att det är bättre för miljön att inte värna om miljön?

Som jag förstår miljöpartiet så tycker de inte du ska skaffa en ny bil alls. Och skaffar du en ny ska den helst vara väldigt liten motor eller en elbil. Tycker inte miljöpolitiken är partiets problem utan annat.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasadu:

Inte för jag är miljöpartist... Men du menar att det är bättre för miljön att inte värna om miljön?

Som jag förstår miljöpartiet så tycker de inte du ska skaffa en ny bil alls. Och skaffar du en ny ska den helst vara väldigt liten motor eller en elbil. Tycker inte miljöpolitiken är partiets problem utan annat.

Jag säger att jag inte bryr mig om att köra ethanol för att det blir dyrare än bensin och kräver mer oljebyten och man får tanka oftare så det inte är värt besväret och jag är ingen miljökämpe

men sånna här förslag kommer alltid från miljöpartiet som kanske menar gott men ofta har lösningar som är korkade och tabort äldre bilar kommer leda till mer nybilsköp och fler bilar skrotas som ger större negativ inverkan på miljön än man vinner för det går åt så mycket energi för skrotning/tillverkning och är inte en bra lösning

Vist om man arbetar mot att få bort nuvande flottan av bilar för mer miljövänliga alternativ men nu tvingar man bort säkert hälften av alla bilar ur vissa zoner om det går igenom utan att få någon miljövinst samtidigt som många som arbetar inte har råd med nya bilar kommer få svårt att ta sig till arbetet för alla kan inte åka buss och är ett korkat förslag

Sen som med disel så kan jag förstå många blir förbannade som köper miljöbil som blir motsatsen och inte nog man att man inte kan köra vart man vill utan andra hands värdet kommer dö på drabbade modeller osv så det kommer inget gott ur det och du har rätt det är inte miljöpartiets fel utan dom som röstar på dom som är ansvariga

Tänk om man skulle göra samma sak på elektronik som någon sa ovan och som exempel så skulle alla 3 miljarder mobiler återvinnas skulle motsvara växthusgasutsläppen från fyra miljoner bilar och det krävs 5300kwh energi att tillverka en dator och 1.8 ton naturresurser och sen tillkommer energiförbrukningen så vi kanske skulle förbjuda alla datorer som drar över 150w och ska ha minimalt med komponenter vilket grin det hade varit på swec men när det kommer till bilar är det moralkakornas julafton trots att elektronik är jävligt lortig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag säger att jag inte bryr mig om att köra ethanol för att det blir dyrare än bensin och kräver mer oljebyten och man får tanka oftare så det inte är värt besväret och jag är ingen miljökämpe

men sånna här förslag kommer alltid från miljöpartiet som kanske menar gott men ofta har lösningar som är korkade och tabort äldre bilar kommer leda till mer nybilsköp och fler bilar skrotas som ger större negativ inverkan på miljön än man vinner för det går åt så mycket energi för skrotning/tillverkning och är inte en bra lösning

Vist om man arbetar mot att få bort nuvande flottan av bilar för mer miljövänliga alternativ men nu tvingar man bort säkert hälften av alla bilar ur vissa zoner om det går igenom utan att få någon miljövinst samtidigt som många som arbetar inte har råd med nya bilar kommer få svårt att ta sig till arbetet för alla kan inte åka buss och är ett korkat förslag

Sen som med disel så kan jag förstå många blir förbannade som köper miljöbil som blir motsatsen och inte nog man att man inte kan köra vart man vill utan andra hands värdet kommer dö på drabbade modeller osv så det kommer inget gott ur det och du har rätt det är inte miljöpartiets fel utan dom som röstar på dom som är ansvariga

Tänk om man skulle göra samma sak på elektronik som någon sa ovan och som exempel så skulle alla 3 miljarder mobiler återvinnas skulle motsvara växthusgasutsläppen från fyra miljoner bilar och det krävs 5300kwh energi att tillverka en dator och 1.8 ton naturresurser och sen tillkommer energiförbrukningen så vi kanske skulle förbjuda alla datorer som drar över 150w och ska ha minimalt med komponenter vilket grin det hade varit på swec men när det kommer till bilar är det moralkakornas julafton trots att elektronik är jävligt lortig

Förstår vad du menar. Att vissa förslag inte är helt bra för miljön.

Jag vet till exempel att det inte är bra byta ut en fungerande bil mot en ny för tillverkningen belastar miljön mycket.

Men hänger inte med i ditt resonemang riktigt. Varför skulle etanol vara sämre än bensin för att det förbrukar mer olja (ut ett perspektiv ur global uppvärmning). Jag vet att olja kommer från fossilt kol, men går knappast en halv liter mer olja för man använder en liter etanol jämfört med bensin. Så förstår inte varför det skulle vara dåligt förslag från miljön om miljöpartiet föreslår man ska köra med mer E85 istället för bensin.

Hänger inte heller med vad du menar med moralkakornas julafton. Självklart är det moralkakor att vi inte gemensamt inte bör smälta polarisarna. Eftersom massa människor liv kommer försämras kraftigt... för vad någon annan har gjort. Och bryr man sig inte om andra människor så är man väl ingen trevlig person liksom. (Sen kör jag också bil... men bensin. Men jag vet ju att det inte är de bästa och tar bussen/cykeln ibland)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasadu:

Förstår vad du menar. Att vissa förslag inte är helt bra för miljön.

Jag vet till exempel att det inte är bra byta ut en fungerande bil mot en ny för tillverkningen belastar miljön mycket.

Men hänger inte med i ditt resonemang riktigt. Varför skulle etanol vara sämre än bensin för att det förbrukar mer olja (ut ett perspektiv ur global uppvärmning). Jag vet att olja kommer från fossilt kol, men går knappast en halv liter mer olja för man använder en liter etanol jämfört med bensin. Så förstår inte varför det skulle vara dåligt förslag från miljön om miljöpartiet föreslår man ska köra med mer E85 istället för bensin.

Hänger inte heller med vad du menar med moralkakornas julafton. Självklart är det moralkakor att vi inte gemensamt inte bör smälta polarisarna. Eftersom massa människor liv kommer försämras kraftigt... för vad någon annan har gjort. Och bryr man sig inte om andra människor så är man väl ingen trevlig person liksom. (Sen kör jag också bil... men bensin. Men jag vet ju att det inte är de bästa och tar bussen/cykeln ibland)

E85 är inte sämre bara mer irriterande och som jag sa är min bil hybrid så jag kan välja e85 eller bensin även mixa efter behag och ekonomiskt blir kostnaden typ identisk per mil med bränsle men e85 kräver mer regelbunden service som är byte av olja i motorn och är jag som är lat och snål och kör bensin som blir billigare och bekvämare för man kan köra längre på en tank slipper oljebyte var 1000e mil och kan göra vid 1500mil eller så på bensin

Moralkakorna är att gäller det bil måste allt ska vara fruktansvärt miljövänligt men ändå sitter man och harvar på en 600w dator med max oc alla strömspararfunktioner off för att vinna 100mhz extra man inte behöver på hårdvara som är väldigt lortig att ta fram men där spelar det ingen roll ens man byter dator 3 gånger per år och använder mycket lortig energi för att driva den som är ok ...men satan om du inte kör på e85 eller sopsorterar så är du helvetes avkomma och känns lite hyckleri och gnälla på det som passar

Men back OT..så ser jag inget bra komma ur det och polarisarna är som du säger trevliga att ha kvar men då ska man ha lösningar som verkligen fungerar och inte är lika mycket politiskt spel som ett försök till förbättring och min syn på miljön är att vi är redan körda och ett cancer mot det mesta levande på planeten och problemen kommer bara växa för vi är för sent ute men för att kunna ha en någorlunda chans till någon vettig form av liv om låt oss säga 100år+ måste riktiga lösningar finnas och det här är inte en av dom det är lika mycket trams även om dieseln skulle behöva ses över

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

För många som kör bil i onödan i städer tycker jag grundproblemet är. Hur vore det att göra krafttag på trängselskatten, där gör så att de som kör bilen i tjänst kan dra av detta? Där de även anpassar avgiften efter hur miljövänlig fordonet är? D.v.s liten elbil är billigare än dyr en stor SUV.

Jag tror detta är allt som behövs.

Jag tycker att väldigt många tar bil för lättvindigt idag och vi har även ett skattesystem som bidrar till det, höj kraven på att få dra av för bilresa till och från jobbet istället för att bara ta kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem

En lekstuga, dedär i regeringen...

Som sportfiskare med en båt på trailer så måste jag ha en bil som kan dra lite mer, hur hade det blivit om jag bott i storstad med förbud? En bil för att ta mig ut ur stan och en bil för att traila båten?

Man borde även förbjuda 2-taktare äldre än 00-talet, de spyr ut ganska mycket avgaser och finns otroligt många gamla båtmotorer, gräsklippare osv.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

En enkel lösning på detta problem med köer och avgaser är helt enkelt att ta fram en utbyggd lokaltrafik som också ska vara gratis. Det kommer kosta men vår miljö kommer att må bra av detta.
Kör med elbussar inne i städerna och biodiesel eller gas utanför stan.

Problemet just nu är att lokaltrafiken är dyr och tar lång tid. Ett exempel från Västerås är att när vi tittade pp hus i Vallby så skulle det ta min sambo runt en timme att komma till jobbet i Malmaberg. Hon var givetvis tvungen att byta buss nere i centrum också. För er som inte vet hur Västerås ser ut så är detta en sträcka på ca 10-15 minuter med bil. Valet hade blivit rätt enkelt om att vi hade behövt två bilar.
Nu köpte vi inte detta hus så nu fick hon istället 10 minuters gångväg till jobbet. Men detta var ett exempel på varför folk sitter i sina bilar och spyr ut avgaser och korkar igen varenda väg.
Lösningen för Västerås är att ha ett antal bussar som snurrar på ringlederna så alla inte måste åka ner till centrum för att åka mellan västra och östra Västerås.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

En lekstuga, dedär i regeringen...

Som sportfiskare med en båt på trailer så måste jag ha en bil som kan dra lite mer, hur hade det blivit om jag bott i storstad med förbud? En bil för att ta mig ut ur stan och en bil för att traila båten?

Man borde även förbjuda 2-taktare äldre än 00-talet, de spyr ut ganska mycket avgaser och finns otroligt många gamla båtmotorer, gräsklippare osv.

Hela regeringen är en lekstuga. Se bara på deras förslag. Nu ska de sänkas skatter och göra livet underbart för varenda svensk och allt är beroende på att det är val om ett år. Nu gäller det att suga åt sig röster helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Ja, man kan undra varför de har så svårt att fixa lokaltrafiken när man vill ha bort bilar. Nu hörde jag även att grundhastigheten ska sänkas till 30 i Stockholm.

Jag köpte bil för att det inte gick att åka tåg, på 3 stationer så blev det 75% av resorna försenat med 30 minuter, dvs, även om man tog tidigare tåg så hann man inte i tid till jobbet, tidigare än första tåget på morgonen gick ju inte att ta, om man inte vill åka nattbussen 0300. Är ju störtlöjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Ja, man kan undra varför de har så svårt att fixa lokaltrafiken när man vill ha bort bilar. Nu hörde jag även att grundhastigheten ska sänkas till 30 i Stockholm.

Jag köpte bil för att det inte gick att åka tåg, på 3 stationer så blev det 75% av resorna försenat med 30 minuter, dvs, även om man tog tidigare tåg så hann man inte i tid till jobbet, tidigare än första tåget på morgonen gick ju inte att ta, om man inte vill åka nattbussen 0300. Är ju störtlöjligt.

Att åka tåg till jobbet skulle inte funka då dessa endast går när temperaturen är mellan 14-20 grader och helt vindstilla. Blir många dagar man kommer sent till jobbet då. Ska man använda lokaltrafiken så måste man också kunna lita på att den går enligt planerat.
Jag skulle aldrig planera att åka tåg mellan Stockholm och Göteborg om jag hade något viktigt möte där. Chansen att jag kommer fram i rätt tid är för liten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

E85 är inte sämre bara mer irriterande och som jag sa är min bil hybrid så jag kan välja e85 eller bensin även mixa efter behag och ekonomiskt blir kostnaden typ identisk per mil med bränsle men e85 kräver mer regelbunden service som är byte av olja i motorn och är jag som är lat och snål och kör bensin som blir billigare och bekvämare för man kan köra längre på en tank slipper oljebyte var 1000e mil och kan göra vid 1500mil eller så på bensin

Moralkakorna är att gäller det bil måste allt ska vara fruktansvärt miljövänligt men ändå sitter man och harvar på en 600w dator med max oc alla strömspararfunktioner off för att vinna 100mhz extra man inte behöver på hårdvara som är väldigt lortig att ta fram men där spelar det ingen roll ens man byter dator 3 gånger per år och använder mycket lortig energi för att driva den som är ok ...men satan om du inte kör på e85 eller sopsorterar så är du helvetes avkomma och känns lite hyckleri och gnälla på det som passar

Men back OT..så ser jag inget bra komma ur det och polarisarna är som du säger trevliga att ha kvar men då ska man ha lösningar som verkligen fungerar och inte är lika mycket politiskt spel som ett försök till förbättring och min syn på miljön är att vi är redan körda och ett cancer mot det mesta levande på planeten och problemen kommer bara växa för vi är för sent ute men för att kunna ha en någorlunda chans till någon vettig form av liv om låt oss säga 100år+ måste riktiga lösningar finnas och det här är inte en av dom det är lika mycket trams även om dieseln skulle behöva ses över

Då förstår jag bättre vad du menar. Alltså att det är besvärligare och sämre på alla sätt att välja "rätt"... Och då gör man inte de. Håller helt med dig där. Känns konstigt att de ska drabba den enskilde om den bryr sig tillräckligt när hela samhället ändå premierar de som struntar i de. Är ju trots allt totala resultatet som räknas.

Sen tror jag förstås att om miljöpartiet fått som de ville skulle bensinen kostat 40 kr litern och etanolen bara 20 kr. Men då bryr sig inte de andra partierna eller väljarna tillräckligt för att förändra så mycket. Och jag håller helt med dig att det ska inte vara upp till individen att ta smällen och få betala mer för att göra rätt.

Sen när det gäller moral i jämförelse med att använda datorer så tror jag det är så enkelt att för varje timme du kör din värstingdator med 1000W nätdel och inte kör bil så är det en stor tillgång för miljön. Och dessutom går din dator att köra på vatten och vindkraft osv... Men förstår även här vad du menar. Bör behandla allt miljöskadligt lika... är det riktigt dåligt så ska man visa det tydligt, och inte klacka ner på enskilda bilister. Och håller med dig där. Närmaste exemplet är kolkraft, användning av stål, och till viss del aluminum och att flyga som påverkar klimatet mycket.

När det gäller din syn att vi är redan körda så håller jag med dig också... men inte helt. Jag tror inte människor och inte politiker vill tillräcklig mycket... möjligen undantaget är miljöpartiet. Men det finns inte miljöpartier som har majoritet i alla länder, så därför kommer det inte gå ändå hur mycket vi än gör här. Men det jag tänker att man nog bör försöka en del ändå av två skäl... Dels kanske man kan få klimatförändringen att gå långsammare så de blir lättare att hantera förändringarna. Men också för att om vi till exempel bygger mycket järnväg, då är vi som land bättre förberedda när energi blir mer en bristvara. Då kan Sverige vara effektiv jämfört med andra länder för redan har system som kräver väldigt lite ström för vad det gör (typ transporterar varor och människor). Drar väldigt lite ström per person att åka tåg från Stockholm till Göteborg typ.

Och finns mycket floskler riktade till vissa väljare för man ska bli vald. Detta ersätter riktig politik som faktiskt skulle göra stora skillnader. Men det gäller fler områden än bara miljöpolitik.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Jag ska bara bli ekonomiskt oberoende så kan jag dumpa 740:n. Det borde ske vilken minut som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du får nog höja trängselskatten till 500 kr per genomgång för att få företagen att sluta med bilar. Det är helt orimligt. Känns det inte fel att beskatta folk bara för att de har råd?

Lika tvungna blir dom att köra bil ändå, men får betala för det, helt omotiverat.

Det är inte företagen jag är ute efter, utan de alldeles för billiga förmånsbilarna som gör det vettigt att köra till jobbet istället för att ta bussen, trots marginell eller ingen tidsvinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Å enda sidan så är det positivt att man gör det möjligt för kommunerna att sätta upp miljözoner där det behövs, men samtidigt är det en farligt att lämpa över saker på kommunerna att bestämma.
Redan idag så ska mindre kommuner där det inte alltid finns kompetens och där fritidspolitiker tar får låta känslorna styra besluten bestämma.
Visst, vi får dom politiker vi röstar in, men få har koll på vad skillnaderna faktiskt är på de tre olika valen man ska ställning till och röstar likadant.

Samtidigt är det svårt att nationella politiker ska ta beslut om det ska bli en miljözon i Åmål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte företagen jag är ute efter, utan de alldeles för billiga förmånsbilarna som gör det vettigt att köra till jobbet istället för att ta bussen, trots marginell eller ingen tidsvinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmånsbil är företagen. Jag har bil i företaget och behöver ha den hem och till jobbet varje dag. Tumba till Bromma, via essingeleden.

Förmånsbilar billiga? Jo vi säger det.

Tänk dig denna kalkyl:

För företaget:

Bil: 7000 kr/månad (varav 875:- moms)
Bensin i tjänst: 2000 kr/månad (varav 1320:- moms)
Bensin privat körning: 650 kr/månad (varav 429:- moms)
Trängselskatt: 1400 kr/månad (1400:- "moms")
Sociala på Förmånsvärdet: 1500 kr/månad (1500:- "moms")

Personen som har bilen:

Skatt på förmånsvärde: 2200 kr/månad (2200:- "moms"
Skatt på privata mil: 6-8 kr/mil: 800 kr/månad (800:- "moms"

Staten får in 8524:- Skatt på en bil som kostar 7000:- och förbrukar cirka 190 Liter bensin i månaden.

Detta drog jag lite snabbt, så det är inte 100%igt.

Per bil betalar du cirka 100% av kostnaden i skatt enligt denna kalkyl.

Permalänk
Medlem

vill man förbättra miljön så måste människor helt krasst minska ganska kraftigt. men det är inget som kommer hända under min livstid, men är övertygad OM att det kommer komma sätt för att minska på människor.
var det inte kina som hade max 1 barn per par ett tag.

människan är det enda djuret jag vet som inte tillför något vettigt till världen ur naturens synpunkt.

men förbjuda bilar i vissa områden funkar säkert bra när man trycker ned flera tusen liter vatten i marken för att tvinga upp olja, aj fan det kan vi inte gå in på eftersom det genererar pengar hur mkt det än förstör miljön

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förmånsbil är företagen. Jag har bil i företaget och behöver ha den hem och till jobbet varje dag. Tumba till Bromma, via essingeleden.

Förmånsbilar billiga? Jo vi säger det.

Tänk dig denna kalkyl:

För företaget:

Bil: 7000 kr/månad (varav 875:- moms)
Bensin i tjänst: 2000 kr/månad (varav 1320:- moms)
Bensin privat körning: 650 kr/månad (varav 429:- moms)
Trängselskatt: 1400 kr/månad (1400:- "moms")
Sociala på Förmånsvärdet: 1500 kr/månad (1500:- "moms")

Personen som har bilen:

Skatt på förmånsvärde: 2200 kr/månad (2200:- "moms"
Skatt på privata mil: 6-8 kr/mil: 800 kr/månad (800:- "moms"

Staten får in 8524:- Skatt på en bil som kostar 7000:- och förbrukar cirka 190 Liter bensin i månaden.

Detta drog jag lite snabbt, så det är inte 100%igt.

Per bil betalar du cirka 100% av kostnaden i skatt enligt denna kalkyl.

Jag har nästan precis samma upplägg och ja, jag tycker det är billigt att betala 2200 kr/månad för en bil som är värd 7000 kr/månad. Jag kör 8 till 10 mil per dag i tjänsten.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Jag har nästan precis samma upplägg och ja, jag tycker det är billigt att betala 2200 kr/månad för en bil som är värd 7000 kr/månad. Jag kör 8 till 10 mil per dag i tjänsten.

/Knight

Anser du att vården i sverige är billig bara för att någon annan betalar för dig? Företaget betalar ju med företagets pengar för att du ska kunna åka billigt.

Men det är vänsterpolitik i ett nötskal. Dom ser bara 100 kr om det ligger 100 kr framför.

Det är BETALAT, sen från vem spelar ingen roll. Kostnaden och miljöutsläppen är rättfärdigade med råge av antingen dig eller företaget.

Sen att jag slipper betala mycket, det är skitsamma. Det handlar om att gottgöra sin kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Anser du att vården i sverige är billig bara för att någon annan betalar för dig? Företaget betalar ju med företagets pengar för att du ska kunna åka billigt.

Men det är vänsterpolitik i ett nötskal. Dom ser bara 100 kr om det ligger 100 kr framför.

Det är BETALAT, sen från vem spelar ingen roll. Kostnaden och miljöutsläppen är rättfärdigade med råge av antingen dig eller företaget.

Sen att jag slipper betala mycket, det är skitsamma. Det handlar om att gottgöra sin kostnad.

Jo det spelar ju roll vem som betalar. Det är precis det @Valiumballong försökte säga. Om man gör förmånsbilar dyrare för brukaren och billigare för företaget så kommer fler välja kollektivtrafik.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta av oss håller med om att vi skall minska våra avgaser för att förbättra vår närmiljö.

Problemet som jag ser är att staten inte har en röd tråd i hur de agerar eller förutom att allt är ideologiskt kopplat. I verkligheten där vi vanliga människor lever och verkar så styr inte ideologier utan vi önskar en långsiktigt samt tydlig plan. Användningen av morot och piska skall användas så att den på bästa sätt kan stödja förändringen mot renare transporter.

I normala fall när man pratar om förändringar så brukar nertrappningar eller upptrappningar var det bästa, nu så väljer regeringen att skära osten på mitten. I runda slängar så kommer förbudet att röra 60-80%(Sett lite olika siffror där av det stora intervallet) av personbilarna i Sverige. Varför inte börja hatt hyvla osten från toppen och kommunicera ut ändringen redan nu. Första ostskivan som hyvlas av är 2020 så får inte Euro1 köras i zonerna, Euro2 2021, Euro3 2022 osv. På detta sättet så får man en nedtrappning från de äldsta bilarna som förmodligen är de värsta bilarna. Att börja på Euro5 där det fortfarande finns bilar som är skattebefriade för att de är så miljövänliga känns väldigt fel, speciellt mot oss medborgare som gjort rätt och köpt en miljöbil. Hur kan en miljöbil idag vara så smutsig att den inte får köras 2020, hallå den röda tråden?

Sedan är min åsikt att moroten skall se till att de värsta fordonen skall bort från gatorna, inte som upplägget som diskuteras idag. Idag skall man subventionera de som har råd att köpa elbilar med upp till 60kkr, målgruppen för detta är troligen redan personer som kör nyare bilar vilka bör vara renare än de gamla. De som kör runt i en sämre bilar kommer inte med ett bidrag på 60kkr ha råd att köpa en elbil för flera hundra tusen. Om man däremot skulle ge ett skrotningsbidrag på 10kkr så skulle säkert flera kunna tänka sig att göra ett steg uppåt där vi blir av med sex av de västa bilar per ny elbil som bidraget ger.

Detta skulle enligt mig ge bättre miljöeffekt.

Samtidigt så är det inte våra välbetalda politiker som kör de sämre bilarna utan de kör förmodligen redan bättre och nyare bilar men skulle önska att köra el eller hybridbilar. Om dessa politiker kan slå två flugor i en smäll genom att få köra ännu mer miljövänligt samtidigt och besluta om bidrag till sig själva.

Uträkningarna ovan är endast exempel och skall tas som sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Regeringen får gärna sabba för bensin & diesel bilister, men då vill jag se en duktigt kraftig subvention på etanol bilar. Klipp skatten och höj halten till E95+

Du menar.. tills motorer rasar, packningar i motorn går sönder och etanolen frätit sönder allt?

Tom de bilar som är "gjorda för etanol" rekommenderar tillverkarna att man ska köra bensin, då både service och slitage är högre med etanol.

Lägg till att större delen av etanolen rivs det regnskog för, odlas mat, som istället för att ätas sedan blir bara bränsle och fraktas med en gigantisk "ekologiskkatastrof" kallad tanker, tvärs över planeten, för att du ska kalla det en "bättre lösning".

Finns många anledningar varför Etanol aldrig tog fart.

Bio-gas från vårt avfall däremot, det är något jag kan tro vi kan satsa på. Då har vi redan "förbrukat" varan och använder den gas som annars bara blir växthusgas ut i naturen ändå när det förmultrar och kan använda den som bränsle. Problemet är att satsningen här är relativt låg än.

Samma med LPG, något du kan konvertera bilen att köra på. Populärt i bla Tyskland, men där har jag mina tvivel på hur bra det är för motorerna. Dock går det att optimera för i designen då det inte fräter som etanol.

EDIT: Vet inte om någon vet en lista på bilar som är Euroklass 4-5-6 osv?

Det lilla jag tittat på så tycker jag det är konstigt att man oroar sig för partiklar, och sen förbjuder Euro 4 bensin/hybrider. Dessa har ju inte problemen.
Sen är det lite hårt att straffa 7 år gamla bilar också... verkar som hela industrin har blivit besatt av att 8 år är alla bilar "utslitna", då försäkring inte täcker ett skvatt, service blir billigare, rostskydd upphör gälla överallt och nu även blir de magiskt miljöfarliga också.

Euro 4 bensin (2005) och ev Euro 5 (2009) diesel hade varit en vettigare nivå att börja med... Sen självklart kan man tajta denna i känsligaste ställena. https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Tittar man på skillnaderna så är skillnaden mellan 4-5 bensin inte mycket och på diesel 5-6 inte mycket heller.

Jag antar dock att politikerna blivit skrämda pga diesel skandalerna + den nya infon om micropartiklarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Jo det spelar ju roll vem som betalar. Det är precis det @Valiumballong försökte säga. Om man gör förmånsbilar dyrare för brukaren och billigare för företaget så kommer fler välja kollektivtrafik.

/Knight

Och sen har vi verkligheten där ingen privatperson kommer att betala för en bil som ska brukas till 80% i tjänst. Kommer inte hända att du kör runt verktyg och dammiga saker i din privata bil.

Verkligheten är att företagen måste stå för bilarna och även om tanken med det är att sänka bilkörandet så är säger jag samma sak om det som om socialdemokratisk politik:

Snällt tänkt, men i verkligheten går detta inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Och sen har vi verkligheten där ingen privatperson kommer att betala för en bil som ska brukas till 80% i tjänst. Kommer inte hända att du kör runt verktyg och dammiga saker i din privata bil.

Verkligheten är att företagen måste stå för bilarna och även om tanken med det är att sänka bilkörandet så är säger jag samma sak om det som om socialdemokratisk politik:

Snällt tänkt, men i verkligheten går detta inte.

Du förstår inte hur förmånsbilar, tjänsteresor och privatpersoner fungerar. Problemet är inte hantverkare som kör i tjänsten för dessa behövs. Problemet är kontorsfolk med en förmånsbil (för vilket de betalar väldigt lite i jämförelse med att äga bilen privat), som oerhört sällan eller aldrig gör tjänsteresor som kör privata resor in till kontoret.

Trängselavgiften är inräknad i förmånen, vilket gör det alldeles för billigt att köra till jobbet. Att exempelvis lyfta ut trängselavgiften och beskatta den separat skulle göra det mindre attraktivt att göra privatresor, men inte slå mot nyttotrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En enkel lösning på detta problem med köer och avgaser är helt enkelt att ta fram en utbyggd lokaltrafik som också ska vara gratis. Det kommer kosta men vår miljö kommer att må bra av detta.
Kör med elbussar inne i städerna och biodiesel eller gas utanför stan.

Problemet just nu är att lokaltrafiken är dyr och tar lång tid. Ett exempel från Västerås är att när vi tittade pp hus i Vallby så skulle det ta min sambo runt en timme att komma till jobbet i Malmaberg. Hon var givetvis tvungen att byta buss nere i centrum också. För er som inte vet hur Västerås ser ut så är detta en sträcka på ca 10-15 minuter med bil. Valet hade blivit rätt enkelt om att vi hade behövt två bilar.
Nu köpte vi inte detta hus så nu fick hon istället 10 minuters gångväg till jobbet. Men detta var ett exempel på varför folk sitter i sina bilar och spyr ut avgaser och korkar igen varenda väg.
Lösningen för Västerås är att ha ett antal bussar som snurrar på ringlederna så alla inte måste åka ner till centrum för att åka mellan västra och östra Västerås.

Jag håller med dig. Baka in kollektivtrafiken i skatten, bygg ut den och plötsligt hade vi haft mängder med mer folk som hade använt olika former av kollektiva transportmedel.

Problematiken där är dock att då får vi en diskussion mycket lik den med TV- och radioavgiften, där vissa inte vill vara med och betala.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag håller med dig. Baka in kollektivtrafiken i skatten, bygg ut den och plötsligt hade vi haft mängder med mer folk som hade använt olika former av kollektiva transportmedel.

Problematiken där är dock att då får vi en diskussion mycket lik den med TV- och radioavgiften, där vissa inte vill vara med och betala.

Detta problem kommer alltid att finnas. Just nu får alla betala för våra invandrare men det är bara 87% som vill göra det, iallafall enligt senaste röstningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Och sen har vi verkligheten där ingen privatperson kommer att betala för en bil som ska brukas till 80% i tjänst. Kommer inte hända att du kör runt verktyg och dammiga saker i din privata bil.

Verkligheten är att företagen måste stå för bilarna och även om tanken med det är att sänka bilkörandet så är säger jag samma sak om det som om socialdemokratisk politik:

Snällt tänkt, men i verkligheten går detta inte.

Det är väl ändå skillnad på förmånsbil och tjänstebil? Jag tror inte att någon kör runt sina verktyg och dammiga saker i en förmånsbil, det gör de i sin tjänstebil.

Edit: Visst finns det "verktygsskåp" som även rullar privat som förmånsbilar. Normalt är dock dessa tjänstebilar som inte ska användas privat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Du förstår inte hur förmånsbilar, tjänsteresor och privatpersoner fungerar. Problemet är inte hantverkare som kör i tjänsten för dessa behövs. Problemet är kontorsfolk med en förmånsbil (för vilket de betalar väldigt lite i jämförelse med att äga bilen privat), som oerhört sällan eller aldrig gör tjänsteresor som kör privata resor in till kontoret.

Trängselavgiften är inräknad i förmånen, vilket gör det alldeles för billigt att köra till jobbet. Att exempelvis lyfta ut trängselavgiften och beskatta den separat skulle göra det mindre attraktivt att göra privatresor, men inte slå mot nyttotrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmånsbil och tjänstebil är samma sak. Skillnaden är att förmånsbil får du köra privata resor med och bli beskattad per mil.

Tjänstebil får endast användas i tjänst och används alltså innanför tullarnas tider på ett ungefär:

Vardagar 06:30 - 18:30

Helger är helt fritt.

Förmånsbil (en tjänstebil med möjligheten att köra privat) används således utanför dessa tider högst troligt då majoriteten jobbar 8-17 eller 9-18.

Dvs det finns knappt tullavgifter på privat körning. Du menar att man ska införa det på toppen av allt? Herregud säger jag bara.

Tjänsteresor med privat bil är en helt annan femma. Det är avdrag du får göra med privat bil i tjänst där företaget betalar ett genomsnittligt pris på vad tullavgifter, bensin, slitage m.m kostar för dig som står för bilen.

Det är ni som blandar ihop tjänsteresor med privat bil, tjänstebil och sedan förmånsbil.

Menar ni kanske att det inte är tullavgift för en personen när den gör privat resa med förmånsbil? Du menar att personen som gör den körningen ska stå för tullavgiften. Men då kan lika gärna företaget betala ut 70 kr extra om dagen till denne. Det är verkligheten.

Ingen kommer ta ett jobb om den ska betala 70 kr per dag i tull privat även om du tvunget måste ha bilen hem för att du dagen efter aldrig vet om du ska till kontoret eller direkt till en kund.

Det är ju 10% av din nettoinkomst. Då ska du ha bra betalt för att gå med på det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se statistik på hur dom har räknat!

Några funderingar:
1) Jag gjorde en egen "survey" i mitt område, bor innanför biltullarna. Jag promenerade runt
i kvarteren och antecknade på måfå regnr på bilar jag antog var diesel baserat på det modellnummer som står på bakluckan. Hur många som inte uppfyllde EURO6 som verkar vara kravet undrar ni? 2. TVÅ. Två av alla jävla bilar som står här är så gamla att dom stängs ute.
Folk som bor centralt har pengar. Folk med pengar har råd med nya bilar.

2) Okey, mattan dras undan för X antal bilister som har dessa smutsiga bilar. Vad kommer hända? Tror ni folk kommer sitta "jaha, Hans-Åke: nämen Ulla-Britt, då ställer vi väl bilen på uppfarten och börjar åka kommunalt istället"?
Nope. Dom kommer ju sälja sin icke-euro6 diesel, och sen köper dom antingen en kraftigt rabatterat euro6 diesel eftersom bilförsäljarna är rädda att inte bli av med dom. Eller så köper dom en bensinare istället.

Slutsats: Det enda som kommer hända är att de skadliga utsläpp som ICKE-euro6 bilar släpper ut, kommer växlas mot den typ av utsläpp som bensinare eller EURO6:or släpper ut.
Mao skulle det inte förvåna mig det minsa om Daniel Hellden-pajasen 2021 står och säger "OMG OMG OMG jag förstår ingenting!!1111 Koldioxidutsläppen från bensinbilar skenar!!!11 om omgomgogm vad ska vi göra?!?!?! 2025 måste vi förbjuda alla bensinbilar!!!111"

Jag säger det jag sagt i 15 år:
Förbättra kollektivtrafiken. Den dagen kollektivtrafiken ens är i NÄRHETEN av en bil så kommer jag byta.

Ett par punkter som ni gärna får basha mig på, och ja, det är ilands-lyx:
1) Ett av dom senaste jobben jag sökte har jag 3 byten, 1h 2 min kommunalt enkel resväg dörr till dörr. Samma väg med bil tar circa 17 minunter, max 30 i rusning / kö. Valet är alltså 2h kommunalt eller ~40 min med bil. Enkelt.
Punkt-punkt resorna måste GROVT förbättras för att kommunalt ska vara ett bra alternativ. Att jämt och ständigt behöva åka runt i ett C och passera T-centralen eller liknande för byte är ohållbart.

2) En vanlig väg jag ofta åker är in till en annan stadsdel där jag har stora delar av mina nära och kära. Kvällstid utan köer tar detta cirka 12 minuter att köra. Buss med 1 byte och därmed oskön tajming mellan bussarna och en promenad på 10 min mellan stationer gör att detta kommunalt tar ungefär 45 minuter.

3) Brände i sommar av typ 200 mil bilsemester. Kostnaden jämfört med tåg eller flyg blev typ 1/3. Utöver det så hade vi ju bilen för lokala utflykter, något vi istället hade behövt hyra bil för att göra. Lokaltrafik hade inte fungerat.

4) Jag gör en jävla massa skit med min bil. Baksätena är nedfällda 90% av tiden då jag fraktar massa saker. Allt detta hade jag behövt ordna hemleverans eller budfirma för istället.

5) Sommarstugan. Samma sak här. Det _går_ inte att åka först tunnelbana till Slussen och sen buss och sen ha typ 2km gångväg från busstationen dit ut, det är helt enkelt inte praktiskt. På samma tid som jag åker bilen, gör alla inhandlingar för helgen, och kommer ut och parkerar framme och klar hinner jag knappt åka kommunalt. Utöver det ska man då släpa katter, packning och allt annat skit på SL-bussar som har precis 0 utrymme för packning. Testa att ta bussarna ut mot värmdö nån fredag på sommaren ska ni få se. Ett jävla kaozartat zoo där allt från djur och nya trädgårdsmöbler ska få plats.

6) Fritidsaktiviteter. Jag och min sambo åker bl.a mycket längdskidor. Friheten att bara smacka upp skidorna på taket och sen åka runt mellan skidspåren jämfört med att försöka pussla sig dit kommunalt är helt horribelt.

Så återigen. Jag förstår bara inte hur fan dom menar att det ska vara ett rimligt alternativ att göra sig av med bilen?
Absolut. Vi bränner sönder vår planet som idioter och om 100 år om människan fortfarande överlevt så länge kommer dom säkert sitta med historieböckerna och peka på oss "dumma jävla 2000-talister som brände upp något som kallades för olja".
Men sålänge det inte blir nått jävla world-wide förbud på att köra fossilt så ser jag ingen mening med att göra det så sjukt mkt mer obekvämt för en själv genom att avstå att köra bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fanimej på tiden. Bort med den smutsiga dieseln.
Under de 20 åren jag arbetade som bilmekaniker undrade jag alltid varför Dieslarna fick spy ut så mycket medans alla klankade på bensinmotorerna.
Bort med Dieseln i städerna...och Smogen och lukten med den.

Håller helt med. "Snåldieseln" är samma lögn som den påstådda "rena kolen/clean coal" är i nord amerika. Det är hög tid att vi gör oss av med detta elände.

Nu kommer i och för sig ekonomin för eldrift att utkonkurera allt vad förbränning heter inom ett årtionde, men det är i alla fall bra att införa förbud, oavsett om det blir effektivt eller symboliskt; det ger traditionella tillverkare tid på sig att ställa om innan mattan dras ut under fötterna på dom.

Fossila bränslen måste bort. Oavsett om man ser det från ekonomiska skäl, globala miljön, lokala miljön (så som luftkvalitet), rikssäkerhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841