Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Inaktiv

Kan man även lägga till fordon som avsiktligt är groteskt fula och låter illa så ser jag inget problem med detta. Vara ful och låta illa kan man göra utanför tätorter.

Framtiden är dessutom elbilar, en efter en börjar biltillverkarna inse vart utvecklingen leder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Du får betala moms för din cykel medan de med bil får betala fordonsskatt, trängselavgift och bränsleskatt. Och så moms på det. Ditt "bidrag" ligger i att ditt transportval inte blir straffbeskattat.

Jag har inga problem med förbud av vissa fordonstyper på vissa gator, men det finns gränser för vad som är rimligt. Om en stor del av problemet är partiklar som slits upp från vägen blir det knappast bättre av att vi köper eldrivna bilar som väger avsevärt mer p.g.a. batterierna och accelererar snabbare. Gör något klokt och fokusera på att höja trängselavgiften för förmånsbilar istället så vi kan bli av med dessa jäkla nackabor* som tar bilen in till jobbet vid centralen. Att försvåra för nyttotrafiken gör nog ingen glad, så rikta in er på de som faktiskt inte behöver ta bilen till jobbet.

*eller andra närförortsbor

Du får nog höja trängselskatten till 500 kr per genomgång för att få företagen att sluta med bilar. Det är helt orimligt. Känns det inte fel att beskatta folk bara för att de har råd?

Lika tvungna blir dom att köra bil ändå, men får betala för det, helt omotiverat.

Permalänk
Medlem

hm surt att man köpte en bil i år från 2009 som är miljöklass 4 då (hybrid bensin/etanol)

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut. Att miljöklassa/subventionera dieselbilar är en katastrof för närmiljön och det gäller inte bara stadskärnor.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet du mer exakt vilka bilar det gäller?

Euro 6 och 7-klassade bilar kommer få passertillstånd, sämre/äldre får stanna utanför byn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan man även lägga till fordon som avsiktligt är groteskt fula och låter illa så ser jag inget problem med detta. Vara ful och låta illa kan man göra utanför tätorter.

Framtiden är dessutom elbilar, en efter en börjar biltillverkarna inse vart utvecklingen leder.

Håller med dig helt, elbilar är framtiden men vi ska ha råd att köpa dem också. Idag kan du köpa en fullt fungerande bil för 30k som du får köra med överallt (vi lämnar eventuella miljöhänsyn utanför nu). 2020 lär du inte kunna klicka hem en godkänd bil i storleksordningen Passat/V70 från Blocket för 30k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan man även lägga till fordon som avsiktligt är groteskt fula och låter illa så ser jag inget problem med detta. Vara ful och låta illa kan man göra utanför tätorter.

Framtiden är dessutom elbilar, en efter en börjar biltillverkarna inse vart utvecklingen leder.

Håller med. Man borde på 5-10 års sikt försöka få bort alla fordon som drivs av fossila bränslen från städerna och på 10-15 års sikt på landsbygden.

Funderar själv på att köpa en elmoped som kan användas för kortare sträckor när vädret tillåter, det är en början.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Köpte min dieselbil för att den var miljöbilsklassad med lägre skatt. Årsmodell 2011. Så nu plötsligt blir miljöbilen en miljöbov? Det är fortfarande samma bil...

Vad ska man egentligen köpa för sorts bil för att den ska anses någorlunda miljövänlig? Batterier till elbilar producerar lika mycket koldioxid vid tillverkningen som en dieselbil som går 25000 mil. Kanske är det vätgasdrift som vore vettigast? Förutsatt att man producerar vätgasen med el från rena källor såsom vattenkraft, kärnkraft eller vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpte min dieselbil för att den var miljöbilsklassad med lägre skatt. Årsmodell 2011. Så nu plötsligt blir miljöbilen en miljöbov? Det är fortfarande samma bil...

Vad ska man egentligen köpa för sorts bil för att den ska anses någorlunda miljövänlig? Batterier till elbilar producerar lika mycket koldioxid vid tillverkningen som en dieselbil som går 25000 mil. Kanske är det vätgasdrift som vore vettigast? Förutsatt att man producerar vätgasen med el från rena källor såsom vattenkraft, kärnkraft eller vind.

Har du någon källa man kan få ta del av gällande att tillverkningen av ett batteri producerar lika mkt koldioxid som en dieselbil som gått 25000 mil?

Jag påstår att det inte stämmer överhuvudtaget.

http://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/news/a27...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du någon källa man kan få ta del av gällande att tillverkningen av ett batteri producerar lika mkt koldioxid som en dieselbil som gått 25000 mil?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-...

Permalänk
Medlem

Uträkningsmetoden stämmer ej där. Tror du inte att produktionen av bensin eller diesel skapar några koldioxidutsläpp? Eller transporterna?

Kolla in länken i mitt förra inlägg, där ser du att man sparar in koldioxidutsläpp redan efter tre år med en elbil gentemot en med fossilt bränsle.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpte min dieselbil för att den var miljöbilsklassad med lägre skatt. Årsmodell 2011. Så nu plötsligt blir miljöbilen en miljöbov? Det är fortfarande samma bil...

Vad ska man egentligen köpa för sorts bil för att den ska anses någorlunda miljövänlig? Batterier till elbilar producerar lika mycket koldioxid vid tillverkningen som en dieselbil som går 25000 mil. Kanske är det vätgasdrift som vore vettigast? Förutsatt att man producerar vätgasen med el från rena källor såsom vattenkraft, kärnkraft eller vind.

Dieselbilar borde aldrig varit miljöklassade. Man stirrade sig blind på koloxidvärden men det är kväveoxider som är dieselns stora problem.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Finfint, är ju sannerligen på tiden att man tar till åtgärder för miljön. Hoppas bara att detta sätter bollen i rullning ordentligt så att det går snabbt att utöka sen.

Men ja, jag ska erkänna att jag inte drabbas av detta som precis köpt sprillans ny elhybrid, nästa bil blir 100% eldrift då jag tror att tekniken är tillräcklig mogen då och det finns laddstationer överallt.

Och innan någon slänger en artikel i ansiktet på mig om att tillverkningen av batterierna drabbar miljön: Jag veeeet, men vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas batteritillverkarna läser den undersökningen och skärper till sin tillverkning.

I övrigt känner jag samma frustration som du. Köpte en "miljödiesel" 2010 och får nu veta att den snart skall vara förbjuden. Vad skall man göra? Köra den tills den är helt olaglig eller sälja den snabbt som fan medans den har någon form av andrahandsvärde hos de mindre nyhetsbelästa bilköparna?

Just nu lutar det åt att köra den så länge det bara går även om jag då får leva med det dåliga samvetet att jag sakta avrättar vartenda barn i hela byn. Som väl är så cyklar jag så mycket jag kan, så någon unge kanske överlever.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Vi får hoppas batteritillverkarna läser den undersökningen och skärper till sin tillverkning.

I övrigt känner jag samma frustration som du. Köpte en "miljödiesel" 2010 och får nu veta att den snart skall vara förbjuden. Vad skall man göra? Köra den tills den är helt olaglig eller sälja den snabbt som fan medans den har någon form av andrahandsvärde hos de mindre nyhetsbelästa bilköparna?

Just nu lutar det åt att köra den så länge det bara går även om jag då får leva med det dåliga samvetet att jag sakta avrättar vartenda barn i hela byn. Som väl är så cyklar jag så mycket jag kan, så någon unge kanske överlever.

Inte förbjuden, den får bara inte köra på vissa utvalda platser.

Vad gäller batteritillverkning beror det helt på var och vem som tillverkar. Teslas nya batterifabrik ska vara koldioxidneutral inom några år, så utvecklingen går framåt.

Personligen tror jag att vi får börja acceptera mindre och renare fordon speciellt i städerna för att få bukt med luftföroreningarna som är väldigt koncentrerade där.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

Blir väldigt nyfiken nu! Hur får du det att gå runt utan bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uträkningsmetoden stämmer ej där. Tror du inte att produktionen av bensin eller diesel skapar några koldioxidutsläpp? Eller transporterna?

Kolla in länken i mitt förra inlägg, där ser du att man sparar in koldioxidutsläpp redan efter tre år med en elbil gentemot en med fossilt bränsle.

Tesla verkar något partiska i frågan. Men det verkar som att det går att tillverka batterierna på miljövänligare sätt även enligt studien. Å andra sidan kan man tanka dieselbilar med biobränslen men det kanske inte hjälper så mycket för miljön totalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tesla verkar något partiska i frågan. Men det verkar som att det går att tillverka batterierna på miljövänligare sätt även enligt studien. Å andra sidan kan man tanka dieselbilar med biobränslen men det kanske inte hjälper så mycket för miljön totalt sett.

Jo de är ju partiska såklart, men de ligger också i framkant gällande ämnet. Deras nya fabrik ska ju, som jag nämnt tidigare i tråden, snart bli koldioxidneutral. Så utvecklingspotentialen är betydligt större gällande eldrift jämfört med de konventionella förbränningsmotorerna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan man även lägga till fordon som avsiktligt är groteskt fula och låter illa så ser jag inget problem med detta. Vara ful och låta illa kan man göra utanför tätorter.

Framtiden är dessutom elbilar, en efter en börjar biltillverkarna inse vart utvecklingen leder.

Inte inom en överskådlig framtid iallafall...

Permalänk

Så länge vi privatpersoner som vill bygga/modifiera äldre bilar till miljövänligare bilar INTE FÅR det så tänker jag fortsätta köra med mina gamla bilar oavsett vad någon säger.
Jag tänker göra mitt yttersta för att inte bidra till ett konsumtionssamhälle som regeringen verkar tycka är en bra idé. Få folk att köpa och konsumera mer..
Förbjud bilarna i städerna helt istället, och fixa parkeringsplatser för de som bor på landet, sedan buss/spårvagn/cykel-transport med täta avgångar mm.

Jag vill ha en bil som ser gammal ut men är modern under skalet, detta är dock väldigt mycket krångligare än att slänga i en gammal dieselmotor, det får man göra utan vidare. Men en bränslesnål bensinmotor är ajabaja..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av janee:

På denna sida kan ni kolla vilken miljöklass som din och andra bilar har http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Synd att min bil från 02 inte fanns med (bensin). Gissar på under euro4, alltså behöver jag kanske byta bil till 2020

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Inte inom en överskådlig framtid iallafall...

jntsT0BdxDw

Men lyssna på karln (eller, gör inte det..). Han DISKVALIFICERAR sig själv från att tas på allvar genom den exempellöst osakliga retoriken där mer än hälften av orden är tafatt häcklande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Justdetja, den där dubbdäcksmyten igen ja.

Minns jag inte helt fel så är en stor bidragande orsak till partiklar som roar sig uppe i luften från bromsar på bilarna.
Får en ju att fundera på hur miljövänligt det är med folk som kastar sig ut på övergångsställen av principsak för att markera mot bilförare..
(Eller bara av ren okunskap.)

(Stött på flertalet sådana, både som bilförare men även i bekantskapskretsen..)

Intressant nog är det inget problem om bilföraren håller koll på omgivningen (och fartgränsen) och släpper gasen om han ser att någon är på väg att gå över vid ett övergångsställe, brukar räcka för att de gående ska hinna över i lugn och ro:)

Sedan finns det såklart alltid tillfällen då man behöver bromsa för gående som man inte kan förutse ska svänga över, men jag misstänker att det finns en hel del bilister som med sin körning tvingar andra bilister att bromsa...egentligen är det nog helt enkelt bäst om du ställer bilen hemma så blir du miljövänlig oavsett vad de gående gör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldric T:

Håller med dig helt, elbilar är framtiden men vi ska ha råd att köpa dem också. Idag kan du köpa en fullt fungerande bil för 30k som du får köra med överallt (vi lämnar eventuella miljöhänsyn utanför nu). 2020 lär du inte kunna klicka hem en godkänd bil i storleksordningen Passat/V70 från Blocket för 30k.

Jo, det ser jag också som ett problem. Priserna borde ändå kunna gå att få ner något mer än i dagsläget. Alla bilar behöver ju inte byggas i Tesla-klass, kan tänka mig att många skulle klara sig med fordon med en kapacitet på någon enstaka bil om de har möjlighet att ladda på den när de parkerat.

Får se vilka lösningar som kan uppkomma. Just hur Kina löser detta kan bli intressant, väldigt mycket människor där och de är förhållandevis fattiga mot oss i väst. Plocka hem en ny elbil för 30 000kr via Alibaba om något år kanske? Vore ju kanske inte helt omöjligt egentligen även om jag vill se det innan jag själv tror på det.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med. Man borde på 5-10 års sikt försöka få bort alla fordon som drivs av fossila bränslen från städerna och på 10-15 års sikt på landsbygden.

Funderar själv på att köpa en elmoped som kan användas för kortare sträckor när vädret tillåter, det är en början.

Från städerna kan jag hålla med, men landsbyggden kan det behövas mer tid, beroende på hur långsamt det går att bygga ut näten med laddningsstationer. Det är ju ofta helt andra förhållanden vilket kräver andra lösningar än vad städer behöver.

Jag funderar själv på elcykel. Men blir nog till våren isåfall.
Känns ändå som att fordon med eldrift börjat ta fart nu på senare tid men också att de blir mer användbara. Är ju ganska viktigt att man kan ta sig en bit med ett sådant fordon och dessutom inte bli strandad då man inte kan ladda.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Blir väldigt nyfiken nu! Hur får du det att gå runt utan bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte personen du citerade men ger dig min syn på saken.

Detta fungerar utmärkt om följande uppfylls:

  1. Du äger en cykel

  2. Du är i tillräckligt god form för att cykla < 10 km enkel väg

  3. Du jobbar/studerar/behöver ta dig < 10 km enkel väg

  4. Du står ut med att cykla i regn/minusgrader/motvind

  5. Du bor i en stad med relativt bra cykelbanor/vägar

  6. Du är villig att lämna/hämta barn (som åker i cykelkärra/barnstol) på väg till jobb/skola/etc

För tillfället fungerar det utmärkt för mig, har ca 6 km till jobbet enkel väg med bra snöröjning.
Dock kan jag tänka mig att många kompromissar bort miljötänk när barn kommer in i bilden av ren bekvämlighet.

EDIT: Om det inte framgick så har jag inga barn, vilket garanterat är den största faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

"– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon." Vad bra att folk kan fortsätta köra dubbdäck inne i centrum 24/7 då.

Skrivet av Bellerefon:

Justdetja, den där dubbdäcksmyten igen ja.

Minns jag inte helt fel så är en stor bidragande orsak till partiklar som roar sig uppe i luften från bromsar på bilarna.
Får en ju att fundera på hur miljövänligt det är med folk som kastar sig ut på övergångsställen av principsak för att markera mot bilförare..
(Eller bara av ren okunskap.)

(Stött på flertalet sådana, både som bilförare men även i bekantskapskretsen..)

Det finns förbud mot dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm eftersom de hade extremt höga partikelhalter där. Finns även gator som stängts av för biltrafik i ena riktningen för att minska partikelnivåerna. Så man kan förbjuda även dubbdäck. Tänker att det är rimligt man hanterar partikelnivåerna i våra städer för att minska skadeverkningarna. Jag trivs med att bo i stan, men har inget större intresse att få KOL på kuppen.

(och när det gäller övergångsställen så är det som regel att bilföraren som inte ser sig för. Brukar bara gå ut när det är uppebart att bilföraren gasar på mot övergångsstället, de som visar hänsyn släpper jag förbi om det är smidigast)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Tror min focus kommer undan som är euro 5 etanol men kör såklart bensin ändå för orka byta olja oftare för ett bränsle som är lika dyrt..

Det låter som miljöpartiet idioti när det för att skapa en ny bil bränner mer energi än att köra en gammal som drar lite mer och är inte annat än ett politisk beslut för att visa att man värnar om miljön och en placebo lösning som är verkningslös men låter bra politiskt och kan inte förstå hur en del av befolkningen är så korkad att dom röstar på miljöpartiet men är dom som skapar sånt här

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Vi får hoppas batteritillverkarna läser den undersökningen och skärper till sin tillverkning.

I övrigt känner jag samma frustration som du. Köpte en "miljödiesel" 2010 och får nu veta att den snart skall vara förbjuden. Vad skall man göra? Köra den tills den är helt olaglig eller sälja den snabbt som fan medans den har någon form av andrahandsvärde hos de mindre nyhetsbelästa bilköparna?

Just nu lutar det åt att köra den så länge det bara går även om jag då får leva med det dåliga samvetet att jag sakta avrättar vartenda barn i hela byn. Som väl är så cyklar jag så mycket jag kan, så någon unge kanske överlever.

Den blir inte olaglig utan endast på vissa gator i vissa städer. Detta bestämmer kommunerna själva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

debatten är löjlig. de utsläppen som blir när en bil tillverkas är långt värre än det som kommer ut i avgasröret. vill du bli miljövän förbjud nya bilar. Endast uppgradering av äldre är tillåtet.

Ska man sätta lagar förbjud diesel och bensin bilar från 2025 då kommer utvecklingen av elbilar ta fart.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

debatten är löjlig. de utsläppen som blir när en bil tillverkas är långt värre än det som kommer ut i avgasröret. vill du bli miljövän förbjud nya bilar. Endast uppgradering av äldre är tillåtet.

Ska man sätta lagar förbjud diesel och bensin bilar från 2025 då kommer utvecklingen av elbilar ta fart.

Fast detta handlar inte om miljö eller klimatpåverkan i stort utan lokala luftkvaliteten i innerstäder.