Permalänk
Proffsmoddare

TILT | by timpelay

Efter en rad casemods på senaste tiden, har jag nu tänkt bygga mig ett eget chassi. Just det här är något jag klurat och skissat på en längre tid nu, mest på skoj för att någon gång ta tag i det på riktigt. Efter några kartongmodeller, två 3D-printade varianter och en hel del modellerande har jag gått från enkel, till avancerad och nu tillbaka till en ganska enkel design jag fastnatt för. Jag har valt att fokusera på vissa egenskaper det här chassit, eller ja hela bygget ska uppfylla.

Unik design. Chassit ska inte se ut som ett mid tower.

360° view. Chassit ska vara intressant att se på från alla håll.

Funktionellt. Den färdiga datorn ska vara fullt användbar. Det med avseende på prestanda, kylning och tillgänglighet.

Inga dolda delar. Jag har inte tänkt mig att gömma undan vare sig kablage eller någon komponent.

Temat för bygget ska vara premium i sin enkelhet. Troligtvis färglöst, men där behöver jag labba lite innan jag bestämmer mig. Jag har ritat klart ramen som utgör större delen av chassit. Det var steg ett för att kunna köpa material och smyga igång. Designen tänkte jag presentera i nästa inlägg då jag har lite mer att visa upp. Men enkelt förklarat är det en snedställd kub med en ram i metall.

Hårdvara:

  • Moderkort, Gigabyte Z370n Wifi mITX

  • CPU, Intel Core i7 8700k

  • GPU, Nvidia GTX 1080

  • RAM, Team Group T-Force Xtreem DDR4 Special Edition

  • PSU, Corsair SF600 SFX

  • SSD, Samsung 960 Pro 512GB M.2

Vattenkylning:

  • 2x Bitspower Leviathan Slim 120 mm

  • Bitspower GTX1080 Ti Acrylic

  • Bitspower CPU Block Summit EF-X Silver

  • Bitspower Premium Magic-Cube Type DDC MOD TOP

  • Bitspower DDC 3.2 PWM Pump

  • Bitspower Acrylic Reservoar + Brass top

  • Bitspower True Brass fittings & acrylrör

  • Corsair MLPRO 120 White

  • EK Cryofuel Clear

Kablar:

Alla kablar blir custom för att få till en egen dragning. Om det blir sleevat och i så fall med vad återstår att se. Här tänker jag prova och se vad som funkar.

Projektet är nu avslutat och ni finner slutbilder i Galleriet!

Ett stort tack till Team Group, Samsung och Bitspower som hjälper till med hårdvara!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Materialval och uppbyggnad.

Jag har bollat idéer gällande design och materialval då de två går hand i hand. Eftersom jag tänkt försöka bygga chassit själv för hand så är det dumt att rita en 3D modell med en design jag sedan inte kan tillverka. Jag ar inte tillgång till någon typ av fräs, så det går bort. 3D-print går också bort, trots att jag kan rita chassiramens delar hur som helst. Det faller på att jag vill undvika plast i den mån det går. Aluminiumprofiler finns i alla möjliga former och har helt klart varit ett alternativ. Dock har jag varken lämplig svets eller kunskap nog för att svetsa aluminium. Skruva eller använda diverse komponenter till profilerna vill jag inte heller göra då det sälla ger någon riktig finess eller exklusiv känsla.

Kvar har vi då stål, som faktiskt var min första tanke i det tidiga designstadiet. Jag var då lite rädd att det skulle bli för tungt och svårbearbetat med de verktyg jag har. Men nu efter att ha anpassat min modell efter materialet och hur jag möjligt kan arbeta med det, så har jag bestämt mig. Stål får det bli.

Ramen till chassit ska vara enkel, ren och samtidigt stabil. Eftersom stål är tungt och styvt kan jag använda relativt små profiler utan att tumma på stabiliteten. Standarddimension på L-järn i stål som passade mig var 15x15x3 mm. Jag uppdaterade min 3D-modell med dessa profiler för att se hur mycket material som kommer gå åt. Smidigt är även att jag på så vis kunde se längderna för respektive profil. L-järnen köpte jag sedan via stalshoppen.se de har webbutik och säljer till privatkunder med frakt i hela Sverige. Frakten blev dock tokdyr för mig så jag valde att åka till Örebro där de håller till och hämta mitt material kapat i de längderna jag bett om.

En hög material. Smutsigt, lite rostigt och allmänt tilltufsat. Men rakt och fint, precis som jag förväntat mig.

Ramen ska jag bygga av 9 st identiska bitar. Dessa ska svetsas ihop i hörnen och på så sätt forma en symmetrisk kub. Kubens ena hörn ska "kapas" och agera fot. Till det hörnet behöver jag 3 st identiska bitar men med lite knepigare vinklar i ena änden. De bitarna lämnar jag till sist och börjar jobba med de 9 första. Varje bit ska vara 305-310 mm lång med ändarna snedslipade i 45° för att kunna sammanfogas vinkelrätt i hörnen. Varför jag siktade på ett ungefärligt mått är för att första biten jag gör får agera mall till de 8 resterande, då med exakt samma längd som den första.

Hur bearbetar man stål bäst? Jo med vinkelslip

Jag grovkapade dock bara alla delarna med vinkelslip för att slipa in vinkeln och längden exakt i min bänkslipmaskin. Däremot är det en billig enkel modell utan finesser så det fick bli slipa, kontrollmäta, slipa, kontrollmäta. Det går vägen med tålamod och lugn.

Klockan stannade på tre timmars arbete innan jag var klar. Men då är det nog så bra precision det går att få med en gradskiva i plast och en bänkslipmaskin från Jula. Dvs. helt perfekt! Den första bilden nedan visar dock profilerna med endast ena sidan slipad. Den andra sidan var betydligt svårare att få till. Inte på grund av vinkeln, den är den samma. Men med tanke på att alla bitar även ska bli lika långa. Jag skulle tippa på att sida två säkert tog dubbelt så lång tid att slipa till som den första.

De tre bitarna till foten fick 45° slipning i ena änden och en vriden 35,3° lutning i den andra. I alla fall var det vinkeln jag försökte få till efter att ha mätt i min modell. Skulle tippa på att det slutade på något i närheten av 35° i alla fall. Vilket kommer duga utmärkt De bitarna kom visst inte med på bild så de får jag fota nu när ramen ska svetsas ihop!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut det här....

Permalänk
Medlem

Nice med lite grovarbeten
Lite mycket överarbetat på dina vinklar dock^^ Så fort du sätter svetsen I det där så kommer det dra sig och slå sig ändå vilket gör att du kommer få böja och vålda allting rätt ändå.
Om du vill ha en så stark svets som möjligt ska du svetsa med spalt mellan bitarna alternativt fasa kanterna så smältan tränger igenom allt material. Har du tillgång till en TIG skulle jag rekommendera det till detta.
Hehe jag ritar mycket svetsade konstruktioner på jobbet så man har ju snappat upp en del hur man "ska" göra så kanske låter lite kritisk vilket inte är min mening

Baserat på dina tidigare byggen så kommer detta givetvis att bli kanon och du löser givetvis "problemen" som svetsning ger.

Vad har du för planer på ytbehandling, färg etc..? Misstänker att du inte vill ha "rostfärgat" iaf.
Hade även varit kul att se CAD-modell men du vill hålla lite på den kanske^^
Givet att följa tråden!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmobbare

Kommer bli grymt! Följer.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bardbard:

Nice med lite grovarbeten
Lite mycket överarbetat på dina vinklar dock^^ Så fort du sätter svetsen I det där så kommer det dra sig och slå sig ändå vilket gör att du kommer få böja och vålda allting rätt ändå.
Om du vill ha en så stark svets som möjligt ska du svetsa med spalt mellan bitarna alternativt fasa kanterna så smältan tränger igenom allt material. Har du tillgång till en TIG skulle jag rekommendera det till detta.
Hehe jag ritar mycket svetsade konstruktioner på jobbet så man har ju snappat upp en del hur man "ska" göra så kanske låter lite kritisk vilket inte är min mening

Baserat på dina tidigare byggen så kommer detta givetvis att bli kanon och du löser givetvis "problemen" som svetsning ger.

Vad har du för planer på ytbehandling, färg etc..? Misstänker att du inte vill ha "rostfärgat" iaf.
Hade även varit kul att se CAD-modell men du vill hålla lite på den kanske^^
Givet att följa tråden!

Hehe, jag gillar att vara noggrann vid handarbete så ser det som kvalitetstid

Steg ett blir att punkta ihop hela ramen för att motverka att det slår sig. Min förhoppning är sedan att själva ramen sedan kommer klara av att ta hand om de spänningarna som blir i materialet utan att den deformerar sig. Det är inte direkt några hållfasthetskrav på svetsarna så kommer hålla det på lagom nivå. Svetsa med spalt har inte varit ett alternativ då det innebär massor med svets, värme, troligtvis deformation och därtill mycket efterarbete. Jag försöker anpassa nivån efter min egen kunskap och erfarenhet.

Det är bara kul med input och jag tänker faktiskt fasa kanten för att inte lägga svetsen helt utanpå. Dessutom tänker jag svetsa från insidan, därför jag la ner tid på arbetet med vinklarna. Dock har jag nog inte för avsikt att få genomgående svets.

Ytbehandling är ännu inte bestämt, jag funderar på högglanspolering eller lackering. Självklart kan jag visa modellen, tar det i samband med nästa update då det blir svetsning. Tänkte försöka få ihop det snarast

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Svetsning!

Steg ett fick bli att inhandla lite kvalitetsverktyg från Biltema som är bra till hjälp. Magnetvinklar och en mässningsborste. Jag äger själv bara en enklare migsvets, även den från Biltema. Den gör dock sitt jobb och enda nackdelen för mig är att jag inte har gas till den. Istället blir det flussfylld svetstråd jag verkligen inte föredrar. Spottar, fräser och lämnar massa slagg. Men det får duga till punktning och sen lånar jag min farbrors kvalitetssvets när allt sitter ihop.

Vinklarna funkade sådär till mina små profiler men agerade ändå ett okej stöd. Bättre än inget. Jag har inget svetsbord så det fick bli garagegolvet. Hyfsat plant och dessutom kunde jag ha porten öppen och slippa rökfylla garaget.

Första sidan ihop och hittills går det tokbra. Jag har fasat en del av profilerna på insidan och lägger punkten i den fasningen. Hörnen blir som planerat och grejerna vrider sig inte.

Jag valde att göra i ordning tre set med ram-delar då det kändes som lättaste vägen att gå. Jag upptäckte även att betonggolvet inte var helt plant så skakade fram ett hyllplan som fick agera underlag när ramen skulle ihop. Himla bra om det blir vinkelrätt.

Såhär har jag börjat med profilerna i det kapade hörnet på kuben. Jag verkade få till rätt vinkel efter mycket om och men Hur jag ska göra avslutet och foten bäst klurar jag ännu på. Det lutar åt en 3 mm tjock stålplåt som fot. Alltid trevligt med något tungt i botten och sänka tyngdpunkten lite. Ytan är inte så stor så lite vikt där nere är en klar fördel för ett stabilt chassi. Vi får se vad jag hittar på.

En bra bit på vägen! En ram att jobba vidare på! Nu ska jag kika på hur komponenterna ska monteras och bestämma mig för layout. Jag har två förslag, ett med mITX och ett med mATX. Vad som skiljer dem åt är vinkeln på moderkortet och placering av radiator(er). Nu när jag har ramen på arbetsbänken kan jag troligtvis bestämma mig för vilken väg jag ska gå. Det beror även lite på vad för hårdvara som kan bli tillgänglig. Min tanke är att vänta in Z370 och se vad som släpps där. Jag har som tur är både ett mITX och ett mATX liggandes, båda är trasiga men sparade just för modding. Perfekt att ha grejer att malla med utan att riskera sina nya fina prylar.

Jäklar vad kul när det börjar ta form!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att följa det här, fortsätt på den inslagna vägen så blir det kanon!

Permalänk
Medlem

Börjar ana ett sammanhang med din avatar och känner på mig att detta kommer bli GRYMT!

Permalänk

Det har kommer att bli grymt!
Följer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

see-through hp omen x? kan bli intressant, följer

Permalänk
Entusiast

Ohh spännande

Permalänk
Medlem

Jag gillar redan formen på chassit, följer tråden med intresse

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MrIzoard:

Det blir spännande att följa det här, fortsätt på den inslagna vägen så blir det kanon!

Skrivet av P-racer:

Börjar ana ett sammanhang med din avatar och känner på mig att detta kommer bli GRYMT!

Haha det finns vissa likheter menar du!

Skrivet av Kotzyfication:

Det har kommer att bli grymt!
Följer.

Skrivet av elBenko:

see-through hp omen x? kan bli intressant, följer

Skrivet av Zpnk:

Ohh spännande

Skrivet av Techs:

Jag gillar redan formen på chassit, följer tråden med intresse

Tack så mycket och kul att ni är intresserade!

Designen är såklart snarlik med Omen X, men att jag ställt kuben på ett hörn istället ger en helt annan upplevelse. Jäkligt svår att fota har jag märkt, den ser skev ut hela tiden haha.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Bottenplatta

Jag bestämde mig för att gå på en 3 mm plåt som botten, så jag svängde förbi en plåtslagare och köpte mig en liten bit. Den måttades in efter chassit och fick sedan smaka vinkelslipen. Återigen blev jag påmind om hur smidigt det är att arbeta med aluminium som lätt kan sticksågas och filas. Men stål har många fördelar det med!

Efter grovkapning så slipade jag på min bänkslipmaskin för att få helt raka sidor och därefter ut till svetsen.

Nu är ramen "klar" med avseende på form. Det har varit steg ett i bygget för att nu kunna jobba vidare på layout-val och komponenter därtill. Ramen ska få någon vidare bearbetning och jag funderar på att testpolera någon av mina spillbitar för bilda mig en uppfattning om hur det kan se ut. Annars blästring och lackering i någon trevlig kulör.

Mer dolt än såhär blir det inte då alla sidor kommer vara genomskinliga. Det blir en utmaning att få till layout, komponenter och kabeldragning perfekt, men ack så kul

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Äntligen ett bygge i stål.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt nice ut Tim! Gillar designen, kommer bli episkt!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmobbare

Kvalitetsbygge! Ska bli riktigt intressant att följa hur du löser placering och ventilation.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Brodholm:

Ser riktigt nice ut Tim! Gillar designen, kommer bli episkt!

Tack jag hoppas det! Finns dock en del saker att reda ut nu innan jag kan fortsätta.

Skrivet av Laine:

Kvalitetsbygge! Ska bli riktigt intressant att följa hur du löser placering och ventilation.

Stabilt! Placering har jag två alternativ på beroende på moderkorts-storlek. För mITX så tänker jag mig två skilda 120 mm rads i nedre sidorna. Luftintag i chassits övre del. Blir det mATX så lutar det mer åt två 120 mm rads eller en 240 mm i ena sidan.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Corsair Johan:

Som jag tjatat efter detta, ser fram emot resultatet!

Du har varit en mygga i mitt öra!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Looking good!
Jag har lite svårt att uppskatta storleken, hur stor är den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Looking good!
Jag har lite svårt att uppskatta storleken, hur stor är den?

Det ser ut som att varje sida är 25-30 cm lång.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Faggan:

Looking good!
Jag har lite svårt att uppskatta storleken, hur stor är den?

Skrivet av rytterstedt:

Det ser ut som att varje sida är 25-30 cm lång.

Bra gissning där, sidorna är 310 mm långa. Så kommer använda fönster som är exakt 300 x 300 mm.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Första sidan, baksidan.

Med ramen klar tänkte jag börja snickra ihop baksidan. Jag börjar med den för det är nu jag sätter layouten då det mesta kommer fästas in i den. Till det har jag valt 4 mm akryl som jag anser vara tillräckligt stabilt och samtidigt lättarbetat.

Steg ett fick bli att ordna yttermåtten för att matcha det kapade hörnet. De andra sidorna har redan rätt mått då jag planerat ramen efter sidor färdigsågade som 300x300 mm.

Efter mycket velande har jag nu bestämt mig för ett rakt monterat mITX och därmed också ett enkelt grafikkort. Eftersom datorn är tänkt att bli min main workstation så känns det definitivt som att ett grafikkort lär bespara mig en del bekymmer. Att jag väljer att montera det vågrätt och inte följa kubens ena kant är till stor del estetiskt menat. Det är även i enlighet med min första layout jag modellerat så på något vis kanske det är att följa magkänslan. Vad det blir för moderkort är dock inte bestämt då jag kommer vänta in Z370 och se vad det kan leverera.

Med mitt mobo/gpu fäste inpassat där jag vill ha det så satte jag sticksågen i skivan. Till alla som inte har en batteridriven sticksåg så kan jag starkt rekommendera det. Innan min Taiwanresa så körde jag med någon gammal sladdriven Cotech med bladinfästning med insexskruv. Hemskt att byta blad och alltid var sladden i vägen. Men när det blev dags att åka till Taiwan och Computex fick jag tummen ur och köpte en ny liten smidig batteri-sticksåg, och jäklar vilket lyft. Den är stabil, har snabbfäste för blad och ingen sladd. Dessutom belysning som jag faktiskt använder konstant då min belysning i min verkstad är katastrofalt dålig just nu. Nackdelen är dock att man måste starta sågen innan det går att slå på belysningen, vilken klåpare kom på det?

Sådär! Tror det kommer bli kanonbra. Fästet i aluminium går nu att nita fast i baksidan. Nästa på listan är en moderkortsplåt. Den kommer bli lite lurig då den kommer sticka rakt ut från baksidan i 90 graders vinkel. Så jag lär hitta på något sätt att staga upp den. Men nu är jag påväg!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Otroligt häftigt!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hardly:

Otroligt häftigt!

Jag hoppas få ihop något spännande!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Eftersom moderkortet kommer monteras i 90-graders vinkel ut från baksidan behöver det något mer stöd för att inte bara hänga där som en banan. Jag har lurat på lite olika lösningar för detta och kommit fram till att en variant jag tänker prova är att montera nätaggregatet under moderkortet och tillverka en stödskiva. Skivan får bli av samma material som baksida och "moderkortsplåt", dvs. 4 mm akryl.

Det fick bli bye-bye garanti och ett isärplockat Corsair SF600 nätaggregat. Framsidan där de modulära kontakterna sitter kommer bli beklädd av en skiva utskuren för kontakterna. För att inte riskera nätaggregatet behövde jag även ta isär det för att kontrollera var jag kunde borra mina monteringshål för skivan.

Uppritat och klart var jag behöver frigång, bara att sätta sticksågen i biten. En dag ska jag unna mig en fräs eller laserskärare för dessa jobb. Då jag tycker det är kul att rita och behärskar det bättre än mitt handarbete (läs avancerade former och helt raka snitt) så känns det som en plan för framtiden.

Samtidigt har jag tagit steget och jobbat med infästningen av sidorna till ramen. Jag har vägt olika alternativ emot varandra och kommit fram till ett jag gillar bäst. Varje sida får 8 st M4 skruv med gängade hål i ramen. Eftersom jag fortfarande inte äger en pelarborr så får dessa bli för hand. Det är nu man saknar aluminiumprofiler framför 3 mm stål

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ser riktigt schysst ut. tyvärr är man ju inte speciellt nogrann själv.. så det här bygget får jag nog skippa i att replikera.

Permalänk
Medlem

Rolig ide.
Följer med spänning.