Felsökningshjälp, datorn fryser vid uppstart av spel?

Permalänk

Felsökningshjälp, datorn fryser vid uppstart av spel?

Hej jag har fått problem när jag ska starta spel på datorn, Jag har Assassin's Creed black Flag, Freedom Cry, Syndicate och The Walking Dead och varje gång jag försöker starta nåt spel så fryser datorn vid black screen och nån gång innan black screen kommer upp och jag kan inte göra något förutom att stänga av datorn helt. Jag testat virus söka, plocka upp datorn och göra rent fråm damm och gjort ominstallation från nytt, Vad ska jag göra? Ps jag kör spelen genom Steam och Uplay.

Permalänk
Medlem

Hej,

Först och främst kolla alla fläktar som finns i datorn. (CPU, GPU och chassi fläkt) Installera Hwmonitor eller liknande program för att följa upp temp på CPU och GPU.

Skriv gärna specs på dator också.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk

Varför skulle temperaturproblem göra att datorn kraschar innan den ens kommer in i spelet?
Och vad menar du med "ominstallation från nytt"?

Det är inte spelen utan grafikkortsdrivrutiner samt i sista hand operativsystemet som bör ominstalleras.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel uppdaterad*

TS, tänk gärna på att döpa dina trådar med mer information om ditt problem. Då får du lättare hjälp av folk som har erfarenhet. Se det som ett bibliotek, om alla böcker hette "hjälp" skulle ingen orka leta bland dem. Ta en minut till nästa gång och hitta på en mer informativ trådtitel?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Jag öppnade datorn igår kväll och märkte att ena fläkten inte rör sig, kan den vara felet? Jag kollade genom min drivrutiner med och allt ska vara i sin ordning där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara något antivirusprogram som blockerar spelet? Testa att stänga av allt sånt och se om det går lättare att starta spelen.

Permalänk

@Ulash: Jag öppnade datorn och fläkten funkar men processorfläkten rör inte på sig. Jag köpte datorn från komplett för 1-2 år sedan så jag vet inte exakt vad dem heter

(ingen data snille)

Permalänk

@Jonte[YoT]: vad jag menar med ominstallation så menar jag fabriksåterställning och efter det funkade att spela i ett par dagar med sen blev det värre, nu fryser datorn hela tiden jag starta spelen. Innan jag gjorde fabriksåterställning så frös datorn bara ibland och då hjälpte det att klicka ner Uplay men ha steam uppe och ibland tvärtom.

Jag har pratat med min bror om mitt problem och han tro en om installation av windows kan hjälpa

Permalänk

@Lan: Jag ber mycket om ursäkt för det men jag skrev som hastigast men jag ska försöka tänkta på det nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jester456:

@Ulash: Jag öppnade datorn och fläkten funkar men processorfläkten rör inte på sig. Jag köpte datorn från komplett för 1-2 år sedan så jag vet inte exakt vad dem heter

(ingen data snille)

Du eller någon annan (som kan "dator") behöver byta fläkten helt enkelt.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk

@Ulash: Jag ska försöka fixa det, Jag har pratat med min bror om mitt problem och han tro en om installation av windows kan hjälpa, värt ett försök också?

Permalänk
Skrivet av Jester456:

@Ulash: Jag öppnade datorn och fläkten funkar men processorfläkten rör inte på sig. Jag köpte datorn från komplett för 1-2 år sedan så jag vet inte exakt vad dem heter

(ingen data snille)

Det är givetvis inte bra att processorfläkten inte snurrar men har man ett någorlunda ventilerat chassi och en rejäl kylfläns så kan det faktiskt räcka med övriga luftflödet. Det finns trots allt passiva processorkylare, alltså bara kylflänsar utan någon fläkt.
Hur ser det ut i din låda, hur många chassifläktar har du? En in och en ut? Samt nätaggregatet då.
När du gör rent en dator bör du inte heller dammsuga, det bildas statisk elektricitet som kan skada komponenterna. Men det kanske du redan vet. Exakt hur farligt det är att dammsuga vet jag inte. Jag har ofta dammsugit precis runt omkring datorn, med chassit stängt då i och för sig, utan några direkta problem med komponenter som mystiskt dött.

Skrivet av Jester456:

@Jonte[YoT]: vad jag menar med ominstallation så menar jag fabriksåterställning och efter det funkade att spela i ett par dagar med sen blev det värre, nu fryser datorn hela tiden jag starta spelen. Innan jag gjorde fabriksåterställning så frös datorn bara ibland och då hjälpte det att klicka ner Uplay men ha steam uppe och ibland tvärtom.

Jag har pratat med min bror om mitt problem och han tro en om installation av windows kan hjälpa

Du måste testa någonting annat än spel som kräver de där internettjänsterna för att utesluta att felet ligger där.
Ladda ner någon benchmarkingprogram. Tex 3dMark www.futuremark.com
Du har 3DMark 2011 där om du klickar på menyn. Tog bara 250MB istället för 3GB...

Skrivet av Jester456:

@Ulash: Jag ska försöka fixa det, Jag har pratat med min bror om mitt problem och han tro en om installation av windows kan hjälpa, värt ett försök också?

Ja absolut, se till att ha laddat ner drivrutiner till moderkort, nätverkskort, ljudkort etcetera bara.
www.moderkortstillverkare.com Antagligen är båda nätverk och ljudkort integrerat så de drivrutinerna finns på samma ställe.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@Jonte[YoT]: Jag har en fläkt bak på datorn. Jag vet att det farligt att dammsuga datorn men jag dammsuger runt datorn med chassit stängt, jag är väldigt pedantisk med att hålla rent runt omkring datorn och mina konsoler.

Permalänk
Skrivet av Jester456:

@Jonte[YoT]: Jag har en fläkt bak på datorn. Jag vet att det farligt att dammsuga datorn men jag dammsuger runt datorn med chassit stängt, jag är väldigt pedantisk med att hålla rent runt omkring datorn och mina konsoler.

Tryckluft i datorn öre dock okej, håll bara burken rätt så att du inte får in vätska också. Papper och tops funkar också, bara det inte luddar.

Edit: du fick förresten rätt råd från början - ordna en ny cpu-fläkt. Lagren på den du har har segat ihop. Strunta i ominstallation av Windows. Och nu säger jag emot mig själv på sätt och vis men ta inte råd från för många i ett och samma problem, det gör inte saken bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

@Role_Model: Tack jag ska försöka fixa cpu-fläkt denna vecka eller nästa, av alla råd jag fick var det fläktarna, driv-rutiner och operativsystemet som kunde vara felet.

Permalänk

Min dator fortsätter frysa vid start av spel

Jag har gjort ett inlägg innan där jag berättade att datorn fryser när jag startar mina spel och nu fryser den innan den kommit in i spelet, vill säga att den fryser vid redan vid start sidan. Jag virus sökt datorn och kollade igenom drivrutiner samt plocka upp datorn och såg att min fläkt inte funkade

(https://www.komplett.se/product/850934/datorutrustning/pc-kom...)

Och jag beställde en ny (har fortfarande garanti) och när jag fick fläkten så lämnade jag inne den så någon som kan sånt kunde byta åt mig då jag kan inget sånt (lämnade inne på netonet då elgiganten sa åt mig att gå dit)

Och nu idag när jag fick tillbaka datorn och ska testa spela spelen så fryser den ändå så min fråga är vad är felet?

Permalänk
Medlem

Totala frysningar utan felmeddelanden beror oftast på något fel med RAM-minnena. Prova plocka ur alla minnen och testa en minnes-sticka i taget.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Kan vara temperaturproblem, dvs när du startar ett spel så kommer CPU+GPU börja arbeta ganska hårt... lite beroende på spel och då kan eventuellt datorn frysa.

Kan också vara att ditt PSU inte orkar driva dina komponenter när CPU+GPU klockar upp.

Alternativt om du har spelen på en annan hårddisk än windows och hårdisken är skadad kommer datorn att låsa sig.

Prova att stresstesta CPU, GPU och minnena var för sig och se när felet uppstår.
Felsök också hårddisken.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Vad är det som är felet när vid frysning?

jag har gjort tråd om detta innan men nu fryser datorn helt och håller innan den kommer inne i spelet och jag har försökt kolla genom virus-sökning, drivrutiner samt en fabriksåterställning, jag har får olika svar om det men nu är det värre än innan. Allt jag kan göra är att starta datorn och surfa men inte spela. vad är felet?

Permalänk
Medlem

Om datorn stannar helt så är det mer/oftare hårdvara som krånglar än krascher av olika applikationer eller system/tjänster. Kolla temperaturer?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Nu är jag ingen dataproffs men är vad är lagom värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jester456:

@Gurk: Nu är jag ingen dataproffs men är vad är lagom värme?

Kolla med och utan belastning i något annat än spel.
http://openhardwaremonitor.org/downloads/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Jester456: *trådar sammanfogade samt flyttad*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@Gurk: Jag testade kolla temperaturen i lördag genom testa spela och då startade spelet och allt verkade bra och testade spela igen senare på kvällen och igår men idag när jag försökte igen så frös datorn vid black screen.

Det började för 1 månad sen med att datorn frös lite då och då och alltid vid black screen, men sen när det blev mer så ändrade datorn automatiskt grafiken på spelen till det lägre. Och den frös innan den starta/kommer in i spelet, jag byta cpu för jag öppnade datorn o testade lite och den rörde sig inte. Men även när den är byt så fryser datorn ändå och nu har jag inte testat spela nåt alls på ett par veckor (funkar att surfa utan problem) tills på lördag/söndag så funkade det men inte idag när jag testade.

Permalänk

@Jonte[YoT]: Jag testade kolla temperaturen i lördag genom testa spela och då startade spelet och allt verkade bra och testade spela igen senare på kvällen och igår men idag när jag försökte igen så frös datorn vid black screen.

Det började för 1 månad sen med att datorn frös lite då och då och alltid vid black screen, men sen när det blev mer så ändrade datorn automatiskt grafiken på spelen till det lägre. Och den frös innan den starta/kommer in i spelet, jag byta cpu för jag öppnade datorn o testade lite och den rörde sig inte. Men även när den är byt så fryser datorn ändå och nu har jag inte testat spela nåt alls på ett par veckor (funkar att surfa utan problem) tills på lördag/söndag så funkade det men inte idag när jag testade.

Permalänk

@Ulash: Jag testade kolla temperaturen i lördag genom testa spela och då startade spelet och allt verkade bra och testade spela igen senare på kvällen och igår men idag när jag försökte igen så frös datorn vid black screen.

Det började för 1 månad sen med att datorn frös lite då och då och alltid vid black screen, men sen när det blev mer så ändrade datorn automatiskt grafiken på spelen till det lägre. Och den frös innan den starta/kommer in i spelet, jag byta cpu för jag öppnade datorn o testade lite och den rörde sig inte. Men även när den är byt så fryser datorn ändå och nu har jag inte testat spela nåt alls på ett par veckor (funkar att surfa utan problem) tills på lördag/söndag så funkade det men inte idag när jag testade.

Permalänk

@WarWolf.667: Jag testade kolla temperaturen i lördag genom testa spela och då startade spelet och allt verkade bra och testade spela igen senare på kvällen och igår men idag när jag försökte igen så frös datorn vid black screen.

Det började för 1 månad sen med att datorn frös lite då och då och alltid vid black screen, men sen när det blev mer så ändrade datorn automatiskt grafiken på spelen till det lägre. Och den frös innan den starta/kommer in i spelet, jag byta cpu för jag öppnade datorn o testade lite och den rörde sig inte. Men även när den är byt så fryser datorn ändå och nu har jag inte testat spela nåt alls på ett par veckor (funkar att surfa utan problem) tills på lördag/söndag så funkade det men inte idag när jag testade.

Permalänk
Skrivet av Jester456:

@Jonte[YoT]: vad jag menar med ominstallation så menar jag fabriksåterställning och efter det funkade att spela i ett par dagar med sen blev det värre, nu fryser datorn hela tiden jag starta spelen. Innan jag gjorde fabriksåterställning så frös datorn bara ibland och då hjälpte det att klicka ner Uplay men ha steam uppe och ibland tvärtom.

Jag har pratat med min bror om mitt problem och han tro en om installation av windows kan hjälpa

Din bror rekommenderade ominstallation av Windows men en månad senare har du fortfarande inte gjort det?
Finns det ingen som kan hjälpa dig på plats om du inte förstår hur du ska gå tillväga?

Skrivet av Jester456:

@Gurk: Jag testade kolla temperaturen i lördag genom testa spela och då startade spelet och allt verkade bra och testade spela igen senare på kvällen och igår men idag när jag försökte igen så frös datorn vid black screen.

Låter ju som att det inte är mjukvarurelaterat då trots allt.
Du skulle kunna testa att ta ut ena minnesmodulen som någon föreslog.
Antagligen har du två.

Frågan är vad du ska använda för program för att stresstesta datorn.
Jag föreslog 3DMark tidigare, men det verkar du inte ha laddat ner.
Det är inte det mest lämpliga i det här fallet heller...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@Jonte[YoT]: Jag har inte vart hemma så mycket då jag reser just nu men jag fundera på lämna inne datorn hos Elgigant/NetonNet då min bror vägra sitta i 1h för att hjälpa mig.

Permalänk

@Gurk: Jag vet inte vad jag ska göra och fundera på lämna inne den hos Elgiganten/NetOnNet så får vi se om dem kan fixa det