Denuvo kringgås i Sonic Mania åtta dagar efter lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Denuvo kringgås i Sonic Mania åtta dagar efter lanseringen

Sonic Mania blir nu det senaste i raden av speltitlar där pirater lyckats ta sig runt kopieringsskyddet Denuvo, något som gjordes efter endast åtta dagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så drabbar kopieringsskydd bara de som betalar för spelen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt så drabbar kopieringsskydd bara de som betalar för spelen.

Ja, förstår inte vad meningen med de är, vid de här laget de enda de gör, är att få spelare som ändå inte tänkt betala att välja att skippa spelet helt. Misstänker att de få Andromeda nyfikna inte ens orkade ladda ner Mass Effect efter de crackades

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Dock är detta ett spel som förtjänar vartenda öre. Bästa 200 spänn jag spenderat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, förstår inte vad meningen med de är, vid de här laget de enda de gör, är att få spelare som ändå inte tänkt betala att välja att skippa spelet helt. Misstänker att de få Andromeda nyfikna inte ens orkade ladda ner Mass Effect efter de crackades

Ja men precis. "Oj, det här spelet går visst inte fixa gratis... Häpp! Då får jag la köpa det istället" - Said no one ever.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra! Har väntat på detta. Tänker inte ge en spänn åt dem tills Denuvo är bortpatchat.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt så drabbar kopieringsskydd bara de som betalar för spelen.

Japp, men utvecklarna har ju börjat ta bort Denuvo när det är väl är knäckt så betalande kunder får ju en bättre produkt!

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Bra! Har väntat på detta. Tänker inte ge en spänn åt dem tills Denuvo är bortpatchat.

Skrivet av Baxtex:

Japp, men utvecklarna har ju börjat ta bort Denuvo när det är väl är knäckt så betalande kunder får ju en bättre produkt!

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Köper det så fort någon på Sega kommer på den geniala idén att ta bort skyddet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, men utvecklarna har ju börjat ta bort Denuvo när det är väl är knäckt så betalande kunder får ju en bättre produkt!

Ja, det är ett steg i rätt riktning, men det har inte där att göra till att börja med. Kopieringsskydd är slöseri med pengar som betalande kunder får klä skott för. Har man inte tänkt betala för spelet så kvittar det ju om man får vänta 4 dagar eller en månad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hehe klart det knäcks, kul att ta sönder saker. Alla drm skydd kommer alltid falla tillslut, går inte att låsa ner allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Lineri: Det händer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det finns två bra kopieringsskydd:
1) Se till att användaren vill äga den äkta versionen av produkten. Varför skall jag lägga ut x hundra kronor på en spelkod när jag kan ladda ner samma sak gratis?
2) Hantera uppdateringar online

Permalänk
Medlem

Hissa seglen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Potentiellt. Fast Denuvo själva hävdar ju såklart motsatsen. Rime hade prestandaproblem för många, problem som plötsligt försvann när det crackades. Det påverkar också mer avancerad moddning. Jag tror inte saker som tex Skyrim Script Extender hade varit möjliga om Skyrim haft Denuvo. Jag är dock ingen expert, detta är bara några grejer jag hört. Men om det ens ligger liiite sanning i det, så är det ju sämre för den betalande kunden.

Det som stör mig mest personligen är att det blir ännu ett företag i kedjan som ska bestämma åt mig om jag får spela mina egna spel. Vad händer i framtiden när deras servers går ner, de går i konkurs eller en framtida version av Windows inte stöder Denuvo, precis som det blev med SecuROM och Windows10?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja men precis. "Oj, det här spelet går visst inte fixa gratis... Häpp! Då får jag la köpa det istället" - Said no one ever.

Det är mer troligt att någon köper spelet för att de inte orkar installera pirat. Ända DRM gör är att jag vet 100% säkert att jag inte ska köpa spelet. Sparar in pengar som bara den tack vare idiotekonomer som styr spelföretagen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför skall jag lägga ut x hundra kronor på en spelkod när jag kan ladda ner samma sak gratis?

För att jag gillar deras spel och vill att de gör fler så klart. Det är därför jag kör mest med fig och liknande då det de stora bolagen släpper är sådan skit att det är inte värt platsen på diskarna och än mindre mina pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Det beror på hur de har tagit bort skyddet. Ta bort det helt och hållet = jättebra.
Lura befintligt skydd kan resultera i en betydligt sämre produkt, då förutom skyddet ska över kod köras, men det är gratis vilket vissa tycker kompenserar de brister som man får.

Det stora misstaget de gjorde med Sonic Mania var att släppa det till pc. Att speltillverkare aldrig lär sig att undvika denna plattform för vissa spel? Eller åtminstone sälja spelet mycket efter de andra plattformarna, på så sätt så är piratkopieringen försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men precis. "Oj, det här spelet går visst inte fixa gratis... Häpp! Då får jag la köpa det istället" - Said no one ever.

Jag skaffade Just Cause 3 av specifikt den anledningen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det finns två bra kopieringsskydd:
1) Se till att användaren vill äga den äkta versionen av produkten. Varför skall jag lägga ut x hundra kronor på en spelkod när jag kan ladda ner samma sak gratis?
2) Hantera uppdateringar online

1. Varför skulle dom lägga flera miljoner dollar på att utveckla ett spel för att du ska kunna köra det gratis och eventuellt donera några kronor när du uppskattat det?
2. Händer redan sedan iaf 10 år tillbaka.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Folk piratkopierar i vissa fall då det är mindre strul än att faktiskt köpa produkten.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Japp, men utvecklarna har ju börjat ta bort Denuvo när det är väl är knäckt så betalande kunder får ju en bättre produkt!

Alltså, det innebär bara att Pirater får ett crackat spel utan Denovo när de blivit crackat, medans betalande kunder får lida med de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, det innebär bara att Pirater får ett crackat spel utan Denovo när de blivit crackat, medans betalande kunder får lida med de.

Ja tills de tar bort det.

Permalänk

Jag är inte så insatt i PC-gaming längre. Jag trodde att den generella inställningen, även från tillverkare, numera är att "det är lönlöst". Själv köpte jag det till PS4, det är ju ett konsolspel trots allt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag skaffade Just Cause 3 av specifikt den anledningen.

Har även blivit så för mig och några polare på vissa spel, då vi inte har orkat pillra med diverse tredjepartslösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

I det aktuella spelet ska det tydligen uppstå problem om man försöker att spela spelet med ostadig eller obefintlig internetuppkoppling då kopieringsskyddet kräver att man ständigt är online men det har även bevisats att Denuvo har en negativ påverkan på prestandan i vissa spel.

Jag tror att de släppte en fix men det är bara ett av många exempel på hur spel förstörs av DRM och det värsta är att det bara drabbar hederliga kunder eftersom kopieringsskyddet tas bort/kringgås i piratversionen.

Just onlineverifiering är nog den värsta sortens DRM eftersom det förutom din egen uppkoppling hänger på att spelmakarens servrar fungerar. Det var väldigt mycket problem med det i senaste Hitman där folk kunde bli utslängda ur spelet mitt i ett uppdrag för att servrarna var överbelastade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@Poppu-chan
@anon159643
@ågren

Okej! Tack för bra förklarning!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Skidrow har påvisat markant bättre prestanda i Fable utan detta DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Potentiellt. Fast Denuvo själva hävdar ju såklart motsatsen. Rime hade prestandaproblem för många, problem som plötsligt försvann när det crackades. Det påverkar också mer avancerad moddning. Jag tror inte saker som tex Skyrim Script Extender hade varit möjliga om Skyrim haft Denuvo. Jag är dock ingen expert, detta är bara några grejer jag hört. Men om det ens ligger liiite sanning i det, så är det ju sämre för den betalande kunden.

Det som stör mig mest personligen är att det blir ännu ett företag i kedjan som ska bestämma åt mig om jag får spela mina egna spel. Vad händer i framtiden när deras servers går ner, de går i konkurs eller en framtida version av Windows inte stöder Denuvo, precis som det blev med SecuROM och Windows10?

Man kan säkert skapa kopieringsskydd som fungerar bra, men kruxet är att man behöver någon form av uppkoppling för att "låsa upp" spelet i första hand innan relevant information sparas för att användas. Problemet med vanliga denuvo exemplar som kräver 24/7 uppkoppling när spelet är igång är att prestanda kan förloras, i sonic mania skulle jag tro att den "tunga" valideringen händer första gången spelet startas, och enbart genom cachade grejer efteråt (vilket tillåter offline spelande), mest troligt endast när spelet startas. Detta är nog också till stor grund varför det blev förbipasserat så fort (detta är dock bara spekulation), men skulle också ge minimal/ingen prestandaminskning jämtemot att konstant köra valideringar på någon stackars cpu tråd.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det finns två bra kopieringsskydd:
1) Se till att användaren vill äga den äkta versionen av produkten. Varför skall jag lägga ut x hundra kronor på en spelkod när jag kan ladda ner samma sak gratis?
2) Hantera uppdateringar online

Med steam tycker man att det andra valet borde vara mer säkert än att lita på denuvo fullt ut, problemet blir då istället att lita på steam till fullo...

Skrivet av SwedenVirre:

Folk piratkopierar i vissa fall då det är mindre strul än att faktiskt köpa produkten.

+1 detta, sumerar varför jag kan tycka att drm

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Försämras spel/spelprestanda el.dyl av att det är ett kopieringsskydd "aktivt"?

Här berättar han som knäckte Rime hur illa Denuvo implementerades i det fallet: https://torrentfreak.com/new-control-denuvo-piracy-protection...

Andra skäl till att Denuvo är dåligt på många vis: https://whyisdenuvobad.github.io