Gigabyte avtäcker världens mest kompakta Geforce GTX 1080

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avtäcker världens mest kompakta Geforce GTX 1080

Partnertillverkare har tävlat om pokalplatsen för nättaste Geforce GTX 1080-modellen ända sedan grafikkretsen introducerades. Nu avtäcker Gigabyte den kortaste modellen hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se detta med Vega 64

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gulligt <3

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@ronz: Kan säkert komma, Nano var ju väldigt litet med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Skulle vilja se detta med Vega 64

Vega Nano ska komma.
http://www.sweclockers.com/nyhet/24193-amd-avslojar-radeon-rx...

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk

Kul med små kort, grymt imponerad av mitt Nano. Mer sånt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det kommer låta. De får förmodligen dra ner klockfrekvenserna avsevärt för att hålla den temperaturen i schack.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen

Varje steg mot överlag mindre datorer mottages varmt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Size does matter

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Det kanske blir en sådan till min 7700k som jag tänkte kassera. Min ide är en pytteliten dator att ha med hos kunder och mässor som ger intrycket att vara em slö htpc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det jag inte kan förstå är vilka som behöver en dvi port... hade gärna tagit bättre kylning och lägre ljudnivå istället..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper också ett "fullsize" utan att tveka om jag inte behöver just den mindre formfaktorn. De stora korten öppnar ju upp för bättre kylningsmöjligheter och därmed bättre överklockningsmöjligheter alt. lägre ljudnivå.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar med lite större system, med stora fina datorlådor, helst stilrena och i diskreta färger..blir en fin prydnad i hemmet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av moreempty:

det jag inte kan förstå är vilka som behöver en dvi port... hade gärna tagit bättre kylning och lägre ljudnivå istället..

Vi som har en Koreaskärm har inget val. Ogillar också DVI rent principiellt, men gillar min Catleap och behåller den gärna tills jag har råd och lust att köpa en motsvarande skärm med DP.

Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skrivet av Schluug:

Jag köper också ett "fullsize" utan att tveka om jag inte behöver just den mindre formfaktorn. De stora korten öppnar ju upp för bättre kylningsmöjligheter och därmed bättre överklockningsmöjligheter alt. lägre ljudnivå.

Det finns ju ingen som menar att man ska köpa ett minikort och sätta i ett 120-liters big tower. Däremot börjar korta grafikkort förlora sitt syfte i och med uppkomsten av chassin som Dan A4 och Ghost S1.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

En 1080 TI i den storleken och sedan vattenkylning, nice med mer plats i burken

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Som sagt ett grafikkort har så många användningsområden och det är inte alltid man har gott om plats. Jag sjäv har aldrig köpt mindre än fulltowers chassin före nu, men jag har ändrat mig nu när jag ska ha med datorn på bussar, tåg etc.

Det är bra att det gör olika grafikkort för olika chassin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte få göra grafikkort större än så där.

Vore det inte bättre om de bara gjorde GPU med inbyggt minne o lät oss välja kylare själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Om det ändå hade varit 1080Ti och H2O-modell, alternativt med EK som tillval från start...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skickades från m.sweclockers.com

"Fullsize" enligt standarden är 12", drygt 30 cm. Det är det nästan inget som har - det sista jag kan komma ihåg var en del varianter av Radeon 290. Jag har ett sånt kort, och det är ingen höjdare att försöka jobba med.

Skulle önska att alla standardiserade på det som är "half-size" enligt standarden, dvs 7", så att lådorna kunde designas efter det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Är det bara jag som gillar "fullsize"...
självklart kan det vara nödvändigt med mindre kort i vissa lägen och det är bra att det kommer kraftfulla sådana, men känns mer opptimerat med fullstort kort när man har plats. Fullstort kort har normalt bättre kylning och kan gå tystare och svalare ..

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Föredrar ett stort chassi som är kallare/tystare än ett litet som är varmt och ljudligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"Fullsize" enligt standarden är 12", drygt 30 cm. Det är det nästan inget som har - det sista jag kan komma ihåg var en del varianter av Radeon 290. Jag har ett sånt kort, och det är ingen höjdare att försöka jobba med.

Skulle önska att alla standardiserade på det som är "half-size" enligt standarden, dvs 7", så att lådorna kunde designas efter det.

Kan delvist hålla med
Sitter på ett 290X tri-x och den är drygt 30cm vilket blir tajt i vissa chassin, ca 25 cm borde vara lagom då får man även på två 100mm fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

"Fullsize" enligt standarden är 12", drygt 30 cm. Det är det nästan inget som har - det sista jag kan komma ihåg var en del varianter av Radeon 290. Jag har ett sånt kort, och det är ingen höjdare att försöka jobba med.

Skulle önska att alla standardiserade på det som är "half-size" enligt standarden, dvs 7", så att lådorna kunde designas efter det.

Jag antar att det som han menar med fullsize är vad som är mer eller minde standardstorleken på tredjepartskort idag, dvs runt 28-30 centimeter (t ex ett Asus ROIG Strix är 298 mm, MSI Gaming X 279 mm)

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt! Lite sent dock.. kunde ju kommit med en gång

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Kan delvist hålla med
Sitter på ett 290X tri-x och den är drygt 30cm vilket blir tajt i vissa chassin, ca 25 cm borde vara lagom då får man även på två 100mm fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma kort (eller ja, 290 Tri-X, men det är lika stort), och det är precis så stort som ett kort får vara enligt PCI-standarden. Faktiskt lite svårt att hitta en låda som kan svälja så stora. Har en Define Mini, och då går det bara om man tar bort den ena HDD-buren.

Öht skulle jag önska att det funnes några standarder på längder som tillverkarna höll sig till, så att man kunde designa lådor efter det. Om det här "världens minsta" är knappt 7" och "världens största" är 12" så känns det som om det behövs några nivåer mellan dessa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har samma kort (eller ja, 290 Tri-X, men det är lika stort), och det är precis så stort som ett kort får vara enligt PCI-standarden. Faktiskt lite svårt att hitta en låda som kan svälja så stora. Har en Define Mini, och då går det bara om man tar bort den ena HDD-buren.

Öht skulle jag önska att det funnes några standarder på längder som tillverkarna höll sig till, så att man kunde designa lådor efter det. Om det här "världens minsta" är knappt 7" och "världens största" är 12" så känns det som om det behövs några nivåer mellan dessa.

håller med !
Vill själv gärna byta till nya Meshify C men vill ha en 360mm kylare i fronten och får då inte plats med korten ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Detta gynnar Lan gruppen av människor som har små kompakta system Mini-ITX.

Som flyttar sina system så ofta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller med dig. Föredrar ett stort chassi som är kallare/tystare än ett litet som är varmt och ljudligt.

Jag föredrar ett litet, tyst och svalt system. Med kompakt vattenkylning är det möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Däremot börjar korta grafikkort förlora sitt syfte i och med uppkomsten av chassin som Dan A4 och Ghost S1.

Det kan alltid bli mindre...en Dan A4 med 17 cm gpu hade kunnat ställa nätagget på tvären och ta bort flera cm på längden

Edit: men ja, det finns för få chassin som är gjorda för korta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varje steg mot överlag mindre datorer mottages varmt!

Ordvits!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------