Permalänk
Medlem

hur ska en bra chef vara `?

Hallå,

Går från att arbeta med utveckling till att
bli gruppchef om en sådär vecka på ett konsult företag.

tänkte höra ifall ni har några tips:
hur ska en bra chef vara ?
Ni som redan är chef har ni några tips?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

En bra chef ska stiga av sin höga häst men fortfarande kunna leda gruppen från marknivå.

Edit: Lite förtydligat så ska chefen var "en i gänget" men fortfarande ha kommando. Det märker man av rätt mycket inom byggsvängen. På mindre firmor är chefen (av rätt självklara skäl) med och jobbar han också, man kan skämta med/om honom men han är fortfarande den som leder bygget och den man kan gå till om man har frågor eller behöver instruktioner.

På större företag sitter chefen inne på kontoret och vid de få tillfällena han besöker arbetsplatsen går han runt och tycker att han är bättre än oss. Visserligen kan det stämma eftersom han faktiskt är chef för ett stort företag, men vill man vara en bra/omtyckt chef följer man rådet i första stycket. Perfekt nu när du är mellanchef och har lite mer kontakt med de anställda än de högsta hönsen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Va en i gruppen. Finns det problem som behöver lösas är det bra om du upplever dom problemen också istället för att någon ska kraftsamla för att gå å berätta hur något (inte) funkar för dig.

Säger du att du ska göra något, se till att göra det. Återkoppla när du är färdig och om det är något som drar ut på tiden, återkoppla och säg det också. Precis så som du vill att dom ska kommunicera med dig behöver du kommunicera med dom. Annars uppstår irritation.

Lita på personers kunskaper, och micro-manage'a inte.

det är väl mina första tankar, och kan nämna att jag inte har någon större erfarenhet av chefer annat än dom jag har haft på sommarjobb, så ta tipsen med en nypa sal

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ha kontinuerliga avstämningar med de anställda och uppmuntra eget initiativtagande är väl det jag uppskattar från min chef iallafall

Permalänk
Medlem

Det beror alldeles på hur arbetssituationen ser ut.
Men en av de viktigaste kvaliteterna enligt mig är att chefen/projekt-ledaren kan prata samma språk som de personer han/hon handskas med.

t.ex. Om du kommer att handskas med design människor eller någon form av ekonomi avdelning så skulle det antagligen vara värt att sätta sig in lite i hur deras arbete ser ut och vad olika terminologier betyder.

Permalänk
Medlem

Har haft många olika typer av chefer allt från Mesiga till hårda som sten med näsan i vädret och kan allt om produktionen utan att ens producerat själv.

*Lyssna på medarbetarna och anteckna så det inte försvinner i mängden. (med datum)
*alla tycker inte om att tala i grupp och vet du vilka det är kan du fråga dom lite snyggt efter möten om hen har några synpunkter.
*ta dig tid att prata lite skit med folket så inte allt handlar om jobb.
*Om du inte kan jobbet själv som utförs ta en vecka eller 2 och bli en av dom i produktionen.
*va lyhörd
*stå på dig
*ge beröm även om det går dålig (går inte bättre fortare om man hetsar på)
*var tydlig med ERA mål.
*Dom som snackar mest gör oftast minst (min egen erfarenhet )

Lycka till och bli den chefen du själv skulle vilja ha om du var i deras skor.

Permalänk
Medlem

En bra chef ska kunna ta kredit ifrån en anställd om hur personen är som chef utan att det blir tjafs.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alatan:

En bra chef ska stiga av sin höga häst men fortfarande kunna leda gruppen från marknivå.

Edit: Lite förtydligat så ska chefen var "en i gänget" men fortfarande ha kommando. Det märker man av rätt mycket inom byggsvängen. På mindre firmor är chefen (av rätt självklara skäl) med och jobbar han också, man kan skämta med/om honom men han är fortfarande den som leder bygget och den man kan gå till om man har frågor eller behöver instruktioner.

Håller med till 100%.

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på chef och ledare, en chef kan vem som helst vara, en ledarroll är något man bygger upp genom hårt arbete, erfarenhet, respekt för kollegor runt omkring, ärlighet, ödmjukhet och en jävla massa vilja.

Permalänk
Medlem

Jobba hårt med att vara tydlig. (det här förväntar jag mig av dig.. gör inte si, gör så..)
Lita på folk tills de ger dig anledning att inte göra det.

Det som verkar helt omöjligt med att vara chef är att hitta balansen mellan att vara konsekvent/rättvis samtidigt som man har tillräckligt med people skillz att känna av _exakt_ hur mycket styrning/eget ansvar varje underställd behöver för att både må bra och leverera så bra resultat som möjligt. Det gör chefsroller helt ointressant för egen del eftersom jag aldrig skulle kunna känna mig nöjd att ha agerat på ett visst sätt, att hela tiden hamna i ett "men tänk om jag gjort såhär"-scenario.

Som konsultchef blir det kanske lite enklare där man nästan per defintion arbetar lite otajtare. Du kan alltså micro-managera person A utan att person B ens vet om vad du har gjort.

Permalänk
Moderator
Moderator

Håll dina löften. Skriv ner, följ upp. Var öppen. Tappar de tilltro till dig är det kört.

Dela deras arbete, upplev deras problem, förstå vad som måste åtgärdas. Möjliggör för dem att göra sitt jobb. Ta inte på dig extra säljjobb eller whatnot, din största uppgift är att ta hand om och leda din grupp. Stötta, uppmuntra, led med exempel & morot snarare än straff.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Håll dina löften. Skriv ner, följ upp. Var öppen. Tappar de tilltro till dig är det kört.

Dela deras arbete, upplev deras problem, förstå vad som måste åtgärdas. Möjliggör för dem att göra sitt jobb. Ta inte på dig extra säljjobb eller whatnot, din största uppgift är att ta hand om och leda din grupp. Stötta, uppmuntra, led med exempel & morot snarare än straff.

Det fetade tål att understrykas. Det är alltid prio ett. Se till att förutsättningarna finns för att jobbet som ska göras, kan göras på ett ok sätt.

Permalänk
Medlem

Lyssna på arbetarna men va realistisk. Spendera tid med dem. Sitt med dem på middagarna/luncherna/frukostarna eller bara på kaffet. För det är där dem kommer med klagomål eller dylikt. Ha inte allt för struken kavaj alltid heller, va skämtsam, ta och ge. Va mänsklig. Så blir du nog den bästa chefen någonsin

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att man får anpassa sig efter arbetarna, är det en bra åldersspridning och nyanställda blandas med "veteraner" så finns det inget företag som går så bra som när chefen är borta / lägger sig i
Är det dock dålig spridning på erfarenheten med många nya och yngre Krävs det en oerhört säker hand och tydlighet i det man vill uppnå - samtidigt som man måste låta dom pröva,göra fel och lära av sina misstag (oerhört frustrerande stundvis) Men genom att göra detta så leder det bättre sammanhållning, lite skratt och man uppmuntrar det egna initiativet. Personalen blir mindre benägen att byta jobb - vilket leder till erfarna arbetare.

Permalänk

Hade gärna skrivit några tusen ord om detta. Men refererar istället till

Bolman, L.G. & Deal, T.E.
Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 556s. Senaste upplagan.

Lindkvist, L., Bakka, J. & Fivelsdal, F. Organisationsteori: struktur, kultur, processer.
Malmö: Liber Ekonomi. 320

Här finns det otroligt bra exempel på hur en chef ska vara och inte vara
Det finns egentligen inget annat sätt att vara chef på utifrån deras perspektiv

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Som konsultchef blir det kanske lite enklare där man nästan per defintion arbetar lite otajtare. Du kan alltså micro-managera person A utan att person B ens vet om vad du har gjort.

Fniss.

Permalänk
Avstängd

Just nu finns det en skola att en chef enbart ska se till att en grupp utför sina uppgifter.
Chefen behöver då inte kunna någonting mer än att rekrytera de som ska producera.

Min egen syn är då att en chef ska lyssna av sin grupp och lyssna noga vad de har att säga och sedan BESLUTA att nu gör VI så här. (dvs en dikatator )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Finns många olika sorters chefer beroende på vilken position man har, hur många anställda man har, hur stort bolaget är och vilket land man jobbar i. Det kan skilja väldigt mycket och en chefs-stil som funkar för en själv behöver inte funka för en annan.

Viktigt tycker jag är att kunna läsa av situationer och lyssna på folk. En bra chef tycker jag ska kunna ta in information från alla under sig och sedan komma till ett tydligt beslut. Om det är ett svårt beslut där inte alla är överens så kan det vara bra om man kan förklara varför man gör något. Detta är ett lite svenskt sätt att gå tillväga men vi är ju i Sverige också.

En annan viktig sak tycker jag är att kunna känna av när man ska lägga näsan i blöt och när man ska låta saker reda ut sig själv. Vissa saker har man inte med att göra och då ska man inte involvera sig, andra gånger kan en liten knuff åt något håll vara allt som behövs. Ibland kan man också helt förstöra saker genom att lägga sig i... så det kan vara klurigt. Som regel brukar jag sällan lägga mig konflikter, eller svåra problem, med en gång. Det är ofta bättre att låta dom gå några varv själva med problemen, och om det behövs så vet dom att jag alltid är tillgänglig. Om man själv alltid lägger sig i och löser alla problem så får medarbetarna aldrig någon chans att växa, och ibland kan dom dessutom ha bättre lösningar på problem än vad jag själv skulle haft.

I grund och botten tycker jag att chefsjobbet handlar om att göra livet, och arbetet, så lätt som möjligt för de under sig medan man levererar de krav man fått på sig ovanifrån. Order "team" är rätt utslitet men ändå rätt bra tycker jag. Man behöver alla spelare och alla spelare behöver vara i toppform, är det sedan någon som behöver lite extra hjälp ska en bra chef helst kunna känna av det på förhand.

Permalänk
Inaktiv

@hanjou:
Påminn dina konsulter om att skriva tid varje vecka! Viktigt! (mejla gärna påminnelsen med hög prioritet!)

Dina medarbetare är människor (civilingingenjörer, civilekonomer, ingenjörer, projektledare etc.) som hanterar och styr projekt, budgetar och teknik för (mång)miljonbelopp varje dag, som strikt följer tidplaner och kundens alla "omöjliga" krav: men förutsätt att INGEN av dem vet hur en kalender fungerar!

Glöm inte att kalla till gruppmöten och berätta om den senaste (eller kommande) omorganisationen som inte påverkar dem eller den dagliga verksamheten på något sätt: Tryck gärna på hur viktigt det är att de tar till sig den senaste/kommande omorganisationen och att de måste implementera den omgående.

Sätt upp mål för verksamheten som medarbetarna inte kan påverka (alternativt: uppenbart omöjliga dito) och tryck på hur hur viktigt det är att alla medarbetare gör allt för att uppnå dem.

Lägg många timmar på att ta fram en "policy" eller "handlingsplan" som uttrycker något uppenbart som t.ex. att man ska respektera sina medmänniskor och helst inte begå brott.

//Konsult

Edit:
Glöm inte att addera det senaste meme-ordet i all kommunikation: må det vara "hållbarhet", "kretslopp", "green", "one" eller "multimedia": huvudsaken är att det antingen är något som är självklart eller att det inte går att konkretisera i er verksamhet!
etc.

P.S. Hoppsan: det där kanske lät lite grinigt För att försöka vara mer konstruktiv: Var en sådan chef som du själv skulle vilja ha! D.S.

P.P.S Glömde den viktigaste: Ge dina medarbetare "ansvar" men inte befogenheter, tid eller möjligheter att realisera eller påverka sitt ansvarsområde! D.S.

Permalänk
Medlem

Kommunikation och tydlighet är mycket viktigt, det som många chefer misslyckas med är kommunikation och tydlighet.
Ärlighet och moral av absolut högsta klass, slirar chefen med detta tycker medarbetarna också att det är OK och då kommer det att bli jobbigt för dig som chef. Föregå med gott exempel i alla situationer, sköt tidsrapporteringar, skippa mobilanvändadet på arbetstid, ring inte privatsamtal inför personalen osv.
Behandla dina medarbetare på ett korrekt sätt utan att favorisera, blanda gärna individerna i dina team om du har flera -mångfald är bättre än att du stoppar in alla som är och tänker likadant i samma grupp.
Var lyhörd med dina medarbetare, alla är olika och kommunicerar och uttrycker sig på olika sätt.
Utmana dina egna förutfattande meningar och fördomar, acceptera att människor är olika och att nästan ingen är som du själv.
Snacka inte skit om någon medarbetare med dess kollegor.
Lös gruppens och individernas konflikter snabbt om de inte kan göra det själva, det är alltid bättre att ta in dem på kontoret så tidigt som möjligt.

Finns säkert jättemycket annat som man ska göra.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett fackförbund, bland annat som ansvarig för vårt chefsstöd.

Det är intressant att många nämner just detta med lyhördhet, förmåga att inspirera medarbetarna samt att leda från en "jämnbördig" nivå. Detta är kännetecknande för det som brukar kallas för den "Skandinaviska ledningsmodellen".

Däremot håller jag inte med det som en del skriver att vem som helst kan vara chef men att vara ledare. Jag instämmer i att det är två olika roller, men vill ändå mena att just chefsrollen är oerhört viktig. En grupp mår bra av att ha en tydlig chef, en som fattar de formella besluten och som tar ansvar för budget, ledigheter mm. Om inte chefer samtidigt är ledare krävs dock att chefen och ledaren har en god relation - då kan det bli mycket lyckat - men om ledaren och chefen hamnar i konflikt så är det förödande för gruppen.

Under många år har just "ledaren" hyllats, medans "chefen" har sett ned på. Jag vill hävda att chefsrollen måste få en upprättelse. Att vara chef är inte lätt och det är många gånger nästan som ett eget yrke.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren, känner mig fortfarande något nervös, har läst era svar 2-3 gånger nu

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hanjou:

tack för alla svaren, känner mig fortfarande något nervös, har läst era svar 2-3 gånger nu

Det är helt normalt att vara nervös så försök att inte bli mer nervös över att du är nervös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

tack för alla svaren, känner mig fortfarande något nervös, har läst era svar 2-3 gånger nu

Jag tror det kommer gå bra för dig! En bra kvalité hos en chef är att man kan vara ödmjuk inför sina brister/förmågor. Du öppnar ju upp dig här och talar om att det känns nervöst och söker råd. Det ger mig ett intryck av ödmjukhet och att du vill göra bra ifrån dig.

Vi är alla nybörjare i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var tydlig och konsekvent
Var inte känslosam med beslut, men förstå och respektera de känslor som kan uppstå hos andra pga beslut du tar.
Om du nu tar ett beslut på känsla, säg aldrig det utan använd 'min erfarenhet säger mig' istället. Säger du att du tagit ett beslut på känsla lämnar du det öppet för alla andra med känslor att ifrågasätta och undergräva beslutet. Din erfarenhet är svårare att ifrågasätta.
Acceptera att du inte är en i gänget, även om du jobbar nära din grupp så är du fortfarande chefen. Inget dåligt med det, chefer som vill vara 'en av grabbarna' upplevs istället oftast som needy och lite för nära. Finns inget som hindrar att man kan vara trevlig ändå, men det är inte dina bästisar.
Ha kul och engagera dig! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Just ja, lär känna dig själv och hur du reagerar och hanterar saker.
Är du trygg o stabil smittar det av sig och folk runt dig kan slappna av, för du har koll och är inte orolig för en massa saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Lyhörd är ett viktigt ord för en chef. D.v.s. kör inte över folket under dig; "gör på mitt sätt, för att jag vill det". Lyssna på andras förslag och bestäm utifrån det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

En bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Konsultchef... är inte det egentligen i första hand en försäljar-roll? Som drar in jobb till de som skall utföra arbetet. Eftersom (oftast) att man som konsult arbetar utan egna kollegor, man ingår kanske i en grupp på det företag där man utför sitt uppdrag, så är det viktigt med aktiviteter som drar ihop de du har ansvar för och skapar en vi-gemenskap, trots att man kanske bara träffas en gång i veckan. Att man ger mycket information är en annan viktig egenskap, det är lätt att glömma bort att de som sitter ute inte får samma information som den som sitter på kontoret.

Lyssna på vad konsulterna har att berätta om sina uppdrag, uppmärksam på signaler om byte till mer intressanta uppgifter etcetera.

Permalänk
Avstängd

Var den som drar i gång morgon kaffet och alla kommer älska dig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w