Permalänk
Avstängd

Slackware: Bra dist för att lära sig om "Linux". Använder den som server-dist.

Solus Linux: En kurerad rolling-dist som jag börjat använda för min gaming-rigg. Gillar Budgie-desktopen och ser helt enkelt väldigt modern och fräsch ut. Allting bara funkar.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Slackware: Bra dist för att lära sig om "Linux". Använder den som server-dist.

Solus Linux: En kurerad rolling-dist som jag börjat använda för min gaming-rigg. Gillar Budgie-desktopen och ser helt enkelt väldigt modern och fräsch ut. Allting bara funkar.

Solus har ju dessutom implementerat både snaps och flatpacks som båda körs i en sandboxad miljö, trevligt initiativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Solus är även mitt val av OS för tillfället. Det händer väldigt mycket då bland annat Solus 3 alldeles nyligen blev färdigt.

Skrivet av sleepyoh:

Solus har ju dessutom implementerat både snaps och flatpacks som båda körs i en sandboxad miljö, trevligt initiativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Slackware: Bra dist för att lära sig om "Linux". Använder den som server-dist.

Solus Linux: En kurerad rolling-dist som jag börjat använda för min gaming-rigg. Gillar Budgie-desktopen och ser helt enkelt väldigt modern och fräsch ut. Allting bara funkar.

Skrivet av sleepyoh:

Solus har ju dessutom implementerat både snaps och flatpacks som båda körs i en sandboxad miljö, trevligt initiativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Katakana:

Solus är även mitt val av OS för tillfället. Det händer väldigt mycket då bland annat Solus 3 alldeles nyligen blev färdigt.

Solus såg RIKTIGT fräscht ut. Har suttit med windows 10 sedan jag byggde min nya maskin men man kanske skulle skaffa sig en till SSD och köra en dualboot...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Många skojjare här. Det är CentOS/Redhat eller Ubuntu som gäller, allt annat är realistiskt sätt bortkastad tid.

Permalänk
Medlem

Fan, såg rubriken och trodde vi skulle snacka gitarrdistar. Lätt besviken! 😉

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

@Hugligan: ??!??!??!?!?!??!??

Utveckla, väldigt intressant att höra varför alla distar utom CentOS/RedHat/Ubuntu är realistisk bortkastad tid.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Har använt Solus nu i ungefär 6 månader och är helt såld. Rullande och stabil. Kör Gnome versionen på stationära och Budgie på laptopen. Har följt utvecklaren Ikey Doherty ända sedan han baserade Solus på Debian. Nu är Solus helt fristående och baseras inte på någon annan dist. Solus fick också nyligen fullt stöd för Snaps.

Permalänk

Debian. De flesta saker funkar rätt bra. Når man skall gräva i något så är det inte svårt att googla fram någon som samma problem.

Annars tycker jag om Arch. De har ett mycket proffsigt community, och den bästa dokumentationen, som ofta är relevant även om man sitter på en annan dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

@Hugligan: ??!??!??!?!?!??!??

Utveckla, väldigt intressant att höra varför alla distar utom CentOS/RedHat/Ubuntu är realistisk bortkastad tid.

Det är defactostandarden ute i corporate-världen.
Ingen annan anledning.
För vissa programvaror är det smidigt för det är det många stora propiertära mjukvaror väljer att ge support till.

Permalänk
Medlem

Antergos här, tog steget från Mint för inte jättelänge sedan och förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acura:

Det är defactostandarden ute i corporate-världen.
Ingen annan anledning.
För vissa programvaror är det smidigt för det är det många stora propiertära mjukvaror väljer att ge support till.

Så om Volvo-bilar är defactostandarden i corporate-världen så är det bortkastad tid att köra en Audi? Tråden handlar om ens "favoritdist", inte corporate-världens favorit.

"Bortkastad" tid är luddigt och ogenomtänkt formulerat.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Skulle jag rekommendera Linux till en "novis" eller en person som bara behöver en fungerande dator så är det.

Ubuntu eller Linux Mint. (Båda två Debian derivat.)

Detta för att dem faktiskt fungerar så otroligt bra för grundläggande sysslor. Ska du bara surfa, läsa epost, betala räkningar, titta på film/serier och lite word/excel (normal användning av en dator för majoriteten) så är dom allt som behövs och lite till paketerat i ett format de flesta känner igen.

För min egen persondator är det Archlinux.

Det finns 2st anledningar.

AUR (Arch User Repository)
https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_User_Repository
https://aur.archlinux.org/

Samt deras dokumentation.
https://wiki.archlinux.org/

Kombinera en "extra" repo med massvis med mjukvara med utförlig dokumentation så är man ju hemma, även de störsa bergen blir små kullar med sådana verktyg till hands.

Den stora nackdelen är att det är fan kullar nästintill överallt :), det krävs lite pillande innan man får det precis som man vill.

Har starkt gillat Manjaro Community Edition i3.
https://forum.manjaro.org/t/manjaro-i3-17-0-1/18994

Det är en arch baserad distro med i3, den är till 95%ish precis vad jag använder på en ren arch och har vid ett par tillfällen fått duga för virtuella maskiner. Installerar jag om min Arch så är det fullt möjligt att jag iställer kör Manjaro i3.

För serverar gäller, Ubuntu, Debian och CentOS. Detta helt enkelt för att de är stabila, väl supporterade och kunskapen är användbar för arbetslivet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Debian.

Allt som behövs funkar, resten lägger man in själv. Gillar filosofin att det är ett operativsystem för alla, för alla människor, för alla organisationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Linux Mint...

har bara använt Ubuntu annars. Men gillade det inte så mycket efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Debian.

Allt som behövs funkar, resten lägger man in själv. Gillar filosofin att det är ett operativsystem för alla, för alla människor, för alla organisationer.

Har aldrig provat debian men tycker det verkar vara väldigt schysst. Blev väldigt sugen på att köra det på huvuddatorn men mitt ljudkort (Asus Xonar Phoebus) har inga linux drivers och vägrar således att överhuvudtaget funka under linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det jag föredrar och tycker är roligt är att ha så mycket kontroll det går, samt att jag är vetgirig.
Själva användandet av datorn/operativsystemet är det ingen större skillnad på mellan Ubuntu, Fedora, RedHat, Debian m.m.
Fördel Arch Linux, AUR, suverän dokumentation, bra supportforum. Kul att installera och konfigurera, experimentera med. Obloatat. Jag får ett operativsystem, varken mer eller mindre. Sedan väljer jag om och vilken WM, DE och program jag vill installera, kompilera m.m.
Nackdel Arch Linux, Arch devs bestämmer (nåja) uppgraderingarna med en variernade fördröjning. Dock troligtvis inget som gemene man märker av. Alltså inte riktigt bleeding edge.

Fördel Gentoo Linux, Portage, okej dokumentation, lite rörig så jag brukar mixa Funtoos dokumentation med Gentoos. Mer på detaljnivå är det Gentoo wiki som gäller. Om du väljer, en riktig bleeding edge, synka mot git så har du möjlighet att kompilera/installera allt samma sekund som det blir tillgängligt. Inte riktigt rekommenderat kanske, då jag blir försökskanin.
Väldigt roligt att installera, konfigurera, men ibland väldigt tidskrävande. Väldigt kul att konfa egen kernel och slimma den eller välja stöd för allt mumbo jumbo om jag så önskar.
Nackdel, väldigt lätt att breaka systemet för den ovana. Circular dependencies, det kommer troligtvis hända förr eller senare. Hög inlärningströskel. En första installation kan ta en vecka innan grejerna funkar. Tidsmässigt är det all läsning jag bör göra samt om jag har en slö propp så tar kompileringen tid. Men oj vad kul att leka med.

För Ubundu, Linux Mint, Fedora m.fl. säger jag inget illa. De funkar troligtivs out of the box och du har en fungerande dist på 10-15 minuter.

Om vänner och släkt önskar hjälp med ny dator rekommenderar jag alltid någon variant av Ubuntu, alternativt Fedora. Fedora kan dock kräva något mer av användaren.

Är de gamers, då rekommenderar jag uteslutande Windows 10 utan undantag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av acura:

Det är defactostandarden ute i corporate-världen.
Ingen annan anledning.
För vissa programvaror är det smidigt för det är det många stora propiertära mjukvaror väljer att ge support till.

Kan inte mer än hålla med dig här, det som kan vara ett alternativ till de två är isf SUSE enterprise eller OpenSUSE, det är de tre som är standard.

Jag har faktiskt inte än sålänge stött på SUSE enterprise mer än att VMware kör det i grund och botten på sin Appliance för ett tag, 5.x baserade appliance, som sedan gått över till deras egna dist istället, Photon OS.

Jag gillar CentOS för att det har dokumentation som är lika som på redhat's hemsida för det allra mesta.
Jag har jobbat en del med och där har molnplattformen varit baserad på Red Hat vilket jag har känt varit otroligt tryggt för att då har man en riktigt bra support i ryggen som hjälper till oavsett vad man vill ha hjälp med förutom just ren konsultgöra.

Ubuntu har jag jobbat mycket med också och där finns extremt mycket information om hur man löser saker och ting, däremot så är det lite "google and find" för att försöka att hitta hur man gör i opensource-världen vilket är lite frustrerande ibland.
Exempel på det är om man ska övervaka RAID-kort som knappt finns i Naemon(nagios-fork/OP5) och hitta nått program som visar status på raid och hitta en nagios-check på detta. Spenderade säkert tolv timmar på att hitta detta, sedan till slut fick jag till det och då kände man en extrem SUCCESS-känsla.

Efter att ha börjat på mitt gamla jobb som en Windows-kille och verkligen fanboy, är linux ett riktigt najs operativsystem som är huuuur stabilt som helst.

Det jag gillar mest är att just loggsystemet.
Man ser allt, medans i Windows så finns det loggar men det är fan i mig krångel som satan att få till det.

sammanfattning, Ubuntu/CentOS eller Red Hat.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ubuntu, både server och desktop (fast jag byter Unity mot i3). Jag använder det i jobbet som utvecklare och då vill jag ha ett system som "bara funkar" i så stor utsträckning som möjligt. Den stora användarbasen gör det enkelt att hitta lösningar också, det är alltid någon som haft samma problem.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu Desktop/Server eller Ubuntu-derivater, mest p.g.a. utvecklingstakten och supporten.
Har inget emot Debian heller, dock är utvecklingstakten aningens långsam i mitt tycke.

Har även ögonen på Arch för att förhoppningsvis pilla mer med det när lusten faller på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Arch på Desktop.
Antergos på Laptop (var lat).
Ubuntu 16.04 på servern. Min enda icke-rullande dist och det känns mer frustrerande än det känns stabilt. I framtiden blir det nog att försöka sig på arch även på servern.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Arch på Desktop.
Antergos på Laptop (var lat).
Ubuntu 16.04 på servern. Min enda icke-rullande dist och det känns mer frustrerande än det känns stabilt. I framtiden blir det nog att försöka sig på arch även på servern.

Är det installation du tycker är jobbig kan du kika på https://arch-anywhere.org/
Är ingen dist/inget extra, en ren text-baserad installer som du navigerar med tangentbord och piltangenter, du väljer vad du vill installera och hur du vill sätta upp allt så gör den det. Är ju bra att ha gjort den vanliga installationen en gång så man vet ungefär, men otroligt smidigt att få in Arch utan att behöva tänka. Jag har många gånger hjälpt folk en fredagkväll på fyllan, och fan så smidigt att kunna dra in Arch på minuter.. :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Arch Linux. På många sätt så föredrar jag Gentoo, men Arch är så lätt och snabbt att installera i jämförelse, och det känns inte riktigt som att man vinner så jättemycket på att kompilera allting. Har jag ett program i Arch som jag vill patcha eller nånting så kan jag lätt göra det med ABS. Overlays känns inte riktigt lika smidigt som AUR heller.

Den största nackdelen med Arch är väl egentligen systemd. Void är ett liknande alternativ men jag fastnade aldrig riktigt för det (runit verkar dock riktigt schysst, som att symlinka services till /var/service/ för att autostart dem t.ex.).

Permalänk
Medlem

https://cdn-06.minfil.org/cb0c47c4b0/d26b7eb9-1506115314/2017...

Jag älskar Arch på många sätt, och länken ovan bör exemplifiera varför jag tycker om Arch.

Med det sagt så gillar jag inte något operativsystem just nu, alla är sämst, några är mindre dåliga, men alla ger på något vis huvudvärk. Jag prövar just nu Fedora, sen några veckor, jag har mindre huvudvärk. Vi får se hur det går.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera solus! Hem riktig höjdardist. Är Rolling release. Kör den på två datorer, ingen har strulat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Har bara använt linux i ungefär ett år.
Debian är definitivt min favorit. Känns som allt fungerar som det ska. Känner mig nästan aldrig begränsad.
Av samma anledning gillar jag också Arch. Det beror väl mest på om man letar efter bleeding-edge eller stabil mjukvara.

Formulerade mig dåligt första gången!
Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Medlem

Arch!
Jag faller alltid tillbaka på arch förr eller senare. Har nu en tid kört Manjaro som ju är ett archderivat men det blev inte långvarigt. Är tillbaka på Arch nu igen, dock med gnome istället för kde/plasma.
Jag gillar egentligen kde mer än gnome men då kde blev plasma så tycker jag de införde en massa buggar där ingenting någonsin blir klart och uppdateringarna sker från en stabil version och två beta (känns som alfa) så jag tröttnade och hoppade på gnome istället.
Gnome är bra och snyggt, snyggare än någon annan skrivbordsmiljö och nästan komplett enligt mig. Men, det är inte KDE/plasma... ...så jag håller ögonen på plasma och ser vad som händer där.

Visa signatur

///Arch