Permalänk

Vart får man tag i en moderkortsplåt?

Hej, jag ska bygga ett eget chassi som gymnasiearbete. För att göra det hela enklare vill jag ha en moderkortsplåt, typ en sånhär: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/61979-lian_l...

Men jag hittar ingen som säljer något liknande i Sverige. Vet ni någon som gör det, kan vara företag eller privatperson?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av vick3sson:

Hej, jag ska bygga ett eget chassi som gymnasiearbete. För att göra det hela enklare vill jag ha en moderkortsplåt, typ en sånhär: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/61979-lian_l...

Men jag hittar ingen som säljer något liknande i Sverige. Vet ni någon som gör det, kan vara företag eller privatperson?

Tack på förhand!

Slakta ett gammalt chassie

Visa signatur
Permalänk

@Da mighty ajfån: Ser dom ungefär likadana ut i de flesta chassin eller finns det större skillnader mellan vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

@Da mighty ajfån: Ser dom ungefär likadana ut i de flesta chassin eller finns det större skillnader mellan vissa?

Är det standard mATX / ATX så ser det exakt lika ut!

Sen kan det variera i färg och storlek på själva hållet så man kan byta processorfläkt lätt o enkelt.

Du kan i flera fall på gamla chassin, behöva borra ut popnitarna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Som han ovan skriver, så kan du behöva borra ut popnitarna.

Och har du en dremel, samt en bågfil, en rasp för metall samt trä, som är platt, så är det lätt fixat.

Gjorde det själv för någon vecka sedan, och du kan eventuellt behöva popnita dit baksidan för expansionsplats-korten, och för backplaten till moderkortets I/O utgångar igen.

Men proceduren överlag är rolig, och enkel att genomföra, och behöver inte ta mer än en halvtimme om man har rätt verktyg att tillgå, för att kunna göra ett snyggt, och helt klart godkänt arbete.

Plus att man kan känna stolthet över att man själv har gjort det, istället för att behöva köpa massproducerat och nytillverkat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Många moderkortsplåtar brukar vara ursågade vid cpu-sockeln för att det ska vara lättare att montera stöd för en del cpu-kylare, men måtten för nitarna är standardiserade

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Permalänk

Jag tackar alla för tipsen. Blir köpa ett billigt ATX-chassi och slakta delar ifrån, så jag får både moderkortsplåten och även kontrollpanelen i fram.

Som sagt tack till ALLA för tipsen

Kommer nog bli ett rätt så roligt gymnasiearbete och första seriösa chassi-"modden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Jag tackar alla för tipsen. Blir köpa ett billigt ATX-chassi och slakta delar ifrån, så jag får både moderkortsplåten och även kontrollpanelen i fram.

Som sagt tack till ALLA för tipsen

Kommer nog bli ett rätt så roligt gymnasiearbete och första seriösa chassi-"modden"

Ja så gjorde jag med.

Bra tips är att borra bort poppniten på baksidan så kan du malla av hål osv från baksidan av donator chassit för nätdel och annat sedan kan du rita upp egna hål för fläktar mm.
Jag gjorde så sedan poppnitade jag tillbaks min nya baksida på moderkortsplåten igen.

Du kan kolla mitt bygge i min signatur, kanske finns lite tips där du har nytta av.

Permalänk
Medlem

@vick3sson: Har ni ingen lokalt IT företag som kan ge dig något gammalt chassi. kolla bara så att det är atx, inte säkert att hp, dell mm har följt standaren. http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.PDF

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

@Noob I am: Finns säkert något, tack för tipset