Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Ge mig en annan etablerad bank som har ekort så ska jag byta!

Finns ju ingen annan.

Har själv stannat med Swedbank till stor del pga ekort som känns otroligt safe och smidigt men kanske dags att byta nu då. Har bra deal hos Danske med fackförbund so why not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Så det som är gammalt kan inte vara bra, så tolkar jag Swedbanks beslut.

Nu har jag egentligen ingen orsak alls till att ha kvar Swedbank

Typ samma här, jag gillade dem inte så speciellt mycket innan detta heller men vad gör man när man är slö att byta bank. Nu börjar man bli gammal när man ofta tänker "det var bättre förr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Jag handlar inte på lasses drogshop men använder ändå mitt Mastercard flitigt i butiker och på nätet. Även om jag är försiktig med kortet så blev det länsat för några månader sedan. Swedbank spärrade kortet åt mig samma dag och skickade ut ett nytt kort och jag fick tillbaka mina pengar, men sen dess har jag använt e-kort så mycket som möjligt för att undvika samma sak. Betydligt större internetbutiker än lasses drogshop har läckt kortuppgifter de senaste åren, så hur man använder kortet har nödvändigtvis inget med saken att göra. Verified by VISA och liknande är inget krav i utlandet, så det hjälper inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Jag handlar inte på lasses drogshop men använder ändå mitt Mastercard flitigt i butiker och på nätet. Även om jag är försiktig med kortet så blev det länsat för några månader sedan. Swedbank spärrade kortet åt mig samma dag och skickade ut ett nytt kort och jag fick tillbaka mina pengar, men sen dess har jag använt e-kort så mycket som möjligt för att undvika samma sak. Betydligt större internetbutiker än lasses drogshop har läckt kortuppgifter de senaste åren, så hur man använder kortet har nödvändigtvis inget med saken att göra. Verified by VISA och liknande är inget krav i utlandet, så det hjälper inte heller.

<- En som aldrig råkat ut för något fast handlat ifrån alla möjliga ställen i världen.
Sen är jag ju ingen som går på dessa "gratis XXX på facebook" eller "spotify 100 år 1 kr, jättebrae erbjudando" som många verkar göra.
Inte för det är en scam så sätt, för det står att det faktiskt kostar massa kronor i det finstilta men ändå.

Eller som en bekant som bara har 1 konto där han har alla sina sparpengar osv, smart deluxe
Han handlar inte med sitt kort dock men han tar ut kontanter alltid, vilket nog är större risk idag att bli scammad på med dessa scim sakerna

Permalänk
Medlem

Kan bara gissa att e-kort gör det svårare att spåra betalningar eller att banken helt enkelt bara tycker att det är jobbigt och dyrt att underhålla en tjänst som få använder. Men om nu Swedbank plockar bort tjänster som man faktiskt betalar för så borde de rimligtvis också sänka månadskostnaden. Att man ens kommer undan med att ta betal för sina usla tjänster samtidigt som man har nollränta är för mig obegripligt. Dags att byta bank.

Permalänk
Medlem

Shoppat loss med kort på nätet sen slutet av 90-talet, aldrig blivit av med ett öre.
Handlat lunch runt Möllan i Malmö, fått nytt kort två gånger på grund av skimmningsförsök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GannTrader:

Ge mig en annan etablerad bank som har ekort så ska jag byta!

Jag kör "Revolut" för alla mina internetköp. Stort plus är att du inte har påslag på växlingar och får aktuella kursen om du kör på nätet.

Permalänk
Medlem

5kr/mån kostade ett extrakort, jag tog det. fick det iaf gratis resten av året, alltid nått.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nivity:

<- En som aldrig råkat ut för något fast handlat ifrån alla möjliga ställen i världen.
Sen är jag ju ingen som går på dessa "gratis XXX på facebook" eller "spotify 100 år 1 kr, jättebrae erbjudando" som många verkar göra.
Inte för det är en scam så sätt, för det står att det faktiskt kostar massa kronor i det finstilta men ändå.

Eller som en bekant som bara har 1 konto där han har alla sina sparpengar osv, smart deluxe
Han handlar inte med sitt kort dock men han tar ut kontanter alltid, vilket nog är större risk idag att bli scammad på med dessa scim sakerna

Det är ju rätt stora etablerade "seriösa" ställen som blivit av med uppgifter typ Sonys Playstaion network gav hackarna tillgång till 70 miljoner nummer för några år sedan och det var ju nån tråd uppe för ett litet tag sedan om att cdon verkade ha attackerats och att nån hade köpt en massa mjukvarukoder som de troligen skulle sälja på de skumma siterna där det finns billiga spel och winlicenser.

Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Det är därför man under inga som helst omständigheter vill spara sina uppgifter hos någon som helst site oavsett hur seriösa de är.
Det resonemanget fick mig bland annat att välja bort Iphone när den kom eftersom man då inte kunde få igång telefonen utan att ange kortnumret till Apple.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Fast vilka andra banker har E-kort då?

Skrivet av GannTrader:

Ge mig en annan etablerad bank som har ekort så ska jag byta!

Inte vet jag, jag sysslar inte med sådant tjafs. Men skall man visa missnöje med en bank så är ett bra sätt att byta till en annan. Även om banken du byter till inte har e-kort så har du ju inte bytt ner dig. Speciellt om det blir många som byter och ännu mer effekt får det om dessa som byter även har stora lån hos banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Inte vet jag, jag sysslar inte med sådant tjafs. Men skall man visa missnöje med en bank så är ett bra sätt att byta till en annan. Även om banken du byter till inte har e-kort så har du ju inte bytt ner dig. Speciellt om det blir många som byter och ännu mer effekt får det om dessa som byter även har stora lån hos banken.

Tror det kvittar vilken bank man har idag om det inte handlar om lån, fondhantering och sådant rabalder.
Alla banker kostar ungefär samma, alla banker fungerar typ samma gällande det många använder.

Har som sagt själv funderat på byta bank, utan någon direkt anledning.
Eller ja Swedbanks nya app suger apa, det är väl enda
Använder bara appen för betala alla räkningar osv, föredrog den gamla.

Använder bara mitt Visa kort och har 3 konto, ett lönekonto där visa är kopplat som jag inte har alla pengar på, och 2 andra privatkonto.
Behöver inte krångla till det med massa e-kort och tjaffs, hade inte orkat kladda med det ändå varje gång jag skulle köpa något på nätet (vilket jag gör typ alltid när jag handlar något annat förutom mat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Paddanx:
Precis något liknande jag funderat på sedan igår.
Jag tycker vi borde kräva att Swedbank erbjuder fritt extrakort som kompensation.

Varför inte titta på andra banker istället?
Titta på vad de kan erbjuda dig, och sen ställ detta mot Swedbank. Vad Swedbank behöver göra är att tappa 25% av sina kunder... då lär de vakna. Men att sätta pengarna i den största är inte alltid "mest för pengarna", och de lär inte bry sig, tyvärr.

Skrivet av NinTrance:

miljard vinster efter miljardvinster.
minns när bankerna höll på o gå i kk
då baila staten ut dem

Just detta är jag lite sur på också.

Förstår att folks pengar är inblandade, men just detta är också varför bankerna har den makten och inte bryr sig om kunderna. Om de hade behövt er, så hade de också jobbat mer för er. Som det är nu så "bryr du dig inte" vilken bank du har... då du är säker och bra. Men om du riskerade att bli av med pengarna så kanske du hade värderat dem bra nog att välja en säkrare bank, vilket var hela principen av just "en bank".

Skrivet av videopac:

Det är väl bara att byta bank? Eller har ni känslomässiga bindningar till någon specifik bank?

Swedbank kunde nog inte bry sig mindre om vad "fulshoppare" på nätet kräver

Tycker också det är tråkigt att folk stannar kvar vid en bank som de är missnöjda med.

Jag är kvar på SEB, trots att de saknade E-kort pga de andra problem som Swedbank hade. Tycker servicen på SEB har varit kanon på alla gånger jag behövt hjälp, med allt från en fråga kl 03 på natten (de har 24/7 telefon tid, alla dagar om året, vilket är svårt att hitta bättre), till saker med bo-upptäckning och de problem som uppstod där. Dessa saker gör att man väljer att stanna, men då är jag inte missnöjd heller.

De har satsat stort på bra hemsida, bra appar och bra tjänster i många år nu, även med kontor som är öppna på kvällar nån dag i veckan iaf. OCR skanning av räkningarna i mobilappen tex var de väldigt tidigare med. Samsung pay verkar de satsa helt på nu för de som har detta. De var de första som satsade på riktig bankdosa när Swedbank fortfarande använde pappersremsor med kod.

Med det sagt, visa mig en som är bättre så byter jag gärna också... jag har bara inte hittat någon som erbjuder mer än någon enstaka tjänst bättre, med andra saker betydligt sämre.

Skrivet av CrazyDriver:

Kan bara gissa att e-kort gör det svårare att spåra betalningar eller att banken helt enkelt bara tycker att det är jobbigt och dyrt att underhålla en tjänst som få använder. Men om nu Swedbank plockar bort tjänster som man faktiskt betalar för så borde de rimligtvis också sänka månadskostnaden. Att man ens kommer undan med att ta betal för sina usla tjänster samtidigt som man har nollränta är för mig obegripligt. Dags att byta bank.

Problemet med räntorna har du vår kära regering att skylla på. För någon behöver förklara för den nöten att negativ ränta inte finns, inte fungerar och hjälper inte. Tvärt om så ger det bara bankerna mer vinst. De behöver sätta denna till 0% och lösa sina problem på andra sätt sen. För de kan sätta den till -100% och det hjälper inte, då ingen kommer betala mig pengar för att jag lånar av dem.

Permalänk
Medlem

Har använt www.entropay.com de få tillfällen jag behövt ett tillfälligt kortnummer, har fungerat bra, så det kanske kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

De verkar vurma för Masterpass på Swedbanks sida, tyvärr finns inte så många butiker kopplade ännu.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

Dags att byta bank då. Vilken bank erbjuder fortfarande tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Megacrash: Haha, finns tobaksaffärer i förorten som bara tar 29 kronor per räkning.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Men vad dåligt. Ytterligare en anledning att dumpa den skitbanken.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Har använt www.entropay.com de få tillfällen jag behövt ett tillfälligt kortnummer, har fungerat bra, så det kanske kan vara ett alternativ.

Är Entropay gratis när det gäller vanliga köp av kortet eller har de avgifter, te.x. högre växlingsavgifter?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Avstängd

Men Swedbank vad sysslar ni med???? Byter bank!

Permalänk
Medlem

Det var den enda anledningen till att jag har stått ut med swedbanks skit över åren, just för att de erbjuder e-kort. Helt sjukt att de ska ta bort den funktionen. Verkligen. Varför ska man då stanna kvar på swedbank? Måste kolla på andra alternativ nu, inte stannar man ju kvar för supporten eller sparräntan...

Jag har sett att det finns en svaghet i E-kort i kombination med mobilt-bank ID men de kunde ha löst det med tvåstegsverifiering av något slag.

EDIT: För de som inte fattar vitsen med ekort så är det 3 saker som gör den så bra.
1. Endast ett företag kan dra från de kortet, dvs du kan använda den för prenumeration, och även om någon annan skulle komma över uppgifterna så kan de inte dra längre.
2. Du kan sätta begränsning på kortet, t.o.m för 10kr i sånna situationer där t.ex de vill verifiera kontot med att du använder kortet.
3. Du kan sätta eget expiration date, så du kan göra kort som bara håller i en månad, då vet du att du inte behöver ora dig mer öht. Även om det finns verified by mastercard/visa nu, och jag använder det på vissa siter, så är det extremt användbart på mindre webshoppar eller tjänster som kanske inte har samma säkerhetsstandard, så man kan sova lugngt. Det handlar inte om att ha kortet kopplat till lönekontot, tekniskt sett skulle de kunna försöka dra pengar varje dag, så fort du sätter in pengar så beviljas det ju.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen får jag tillräckligt med motivation för att byta bank. Frågan är bara villken av dem som är minst skit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äsch, lönen kommer in på kontot, allt dras direkt till annat konto för vidare fördelning över sparande, betalkort etc. När jag vill handla nåt så loggar jag inte på banken och för över tillbaka motsvarande summa till kortet. Har några hundringar liggandes där bara, resten är på andra konton. Visst lite krångel men kommer någon över kortnummret så kan dom få några hundringar max. Och är det fishy mottagare får jag meddelande om det. Funkar prima!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Simpel lösning, ha flera konton på sitt konto Jag har tre kontonummer varav en är lönekontot och där bankkortet är kopplat till, fast jag för direkt över pengarna till en av de andra kontonumren vid lönen. Dvs det finns bara nån tusing kvar på kontokortet så om nån skulle lyckas sno åt sig pengar så blir de bara en liten summa.

Hur simpelt som helst och pengarna är alltid skyddade då det kontot jag sparar på aldrig används för internetköp även om det också är fullt möjligt om man vill göra det.

Hindrar en också från att göra dumma köp då man alltid håller koll på summan man har på kontot som kopplat till kortet, och tvingar en att föra över cash ifall man ska köpa nått dyrare Som idag när ja köpte en Canton DM 75

Btw, jag har Nordea och är inte sugen på att byta till Swedbank där allt verkar vara ett steg krångligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcifer:

Jag har sett att det finns en svaghet i E-kort i kombination med mobilt-bank ID men de kunde ha löst det med tvåstegsverifiering av något slag.

Fortfarande bättre än den gamla "goda" tiden när allt som krävdes för att komma åt e-kort var personnummer och personlig kod som kunde vara 6 tecken lång! Jag skrev till Swedbank och frågade hur i helvete dom kunde tycka att det var rimligt ur säkerhetssynpunkt att man kunde skapa e-kort när man var inloggad med bara personlig kod då i början när tjänsten lanserades. Fick aldrig något svar men dom ändrade det iaf efter något år.

Permalänk
Medlem

Hade för länge sedan Swedbank, och nästan varit på väg tillbaka för deras E-kort.
Nu får jag fortsätta med min 0kr strategi för banktjänster.

Mitt upplägg ser ut följande

Skandiabanken
Löneinsättning
0kr för Swish,Mobilt bank id etc då jag ej vill ha deras kort, "vardagspaket" utan kostnad. Kostnad för kortet tillkommer om man vill ha det.

Flera konton på Forex
Gratis VISA-kort, ett för vardagsbruk och ett jag bara fyller med mängden jag vill ska gå att använda. Det ena är typ mitt E-kort.

Avansa
För olika typer av spar samt aktiekonton etc.

Har alla räkningar per automatiskt betalning på Skandiabanken, sedan automatisk överföring av fast kapital till forex. När allt är betalt och klart så distribuerar jag kapitalet till Avanza samt buffert konto som ligger i Forex.

Lite mycket för vissa, men då jag tidigare var en "cash" man turn "card", så ville jag kunna göra allt som tidigare utan kostnad. För mig blev det en besparning på 400kr/år med deras avgifter.
Pengar som istället gå till sparandet.

Ha det gött och lycka till!

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Fortfarande bättre än den gamla "goda" tiden när allt som krävdes för att komma åt e-kort var personnummer och personlig kod som kunde vara 6 tecken lång! Jag skrev till Swedbank och frågade hur i helvete dom kunde tycka att det var rimligt ur säkerhetssynpunkt att man kunde skapa e-kort när man var inloggad med bara personlig kod då i början när tjänsten lanserades. Fick aldrig något svar men dom ändrade det iaf efter något år.

Jag håller med, men samtidigt tyckte jag att det var smidigt att det var så lätt säkerhet när man skulle göra snabba köp, väldigt utdaterat dock, vi lever i andra tider nu. Klart att bank-id är säkrare, men ponera också att under login-processen för e-kort innan bank-id och du skrev fel lösenord, så fick du ett felmeddelande som säger att lösenordet eller personnummret är fel, altså vet man inte ens om personen i fråga är kund på swedbank. Men nu kan vem som helst kolla upp ditt personnummer på ratsit, gå in på swedbank, skriva in ditt personnummer, välja mobilt-bank ID och se direkt att du har konto hos dem genom att du får meddelandet "väntar på svar från appen", tror knappast att den säger det om du inte har konto på swedbank. Rätta mig om jag har fel.

Utefter den informationen kan folk jobba på att skamma dig, eller alternativt råna dig. Om du inte är så tekniskt kunnig eller läser vad du ser på skärmen, så kan någon annan logga in på din bank medans de tror att de verifierar sig själva, så får de direkt tillgång till alla dina konton, och kan flytta pengar till e-kort länkade kontot och betala ut alla pengarna... Jag är medveten om att man får ett meddelande nu i bank-id där det säger att flera anrop har gjorts, men det går att gå runt om man tajmar det rätt, som jag har förstått det.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Skrivet av keyser:

Ett nettoresultat på endast 5,1 miljarder kronor förra kvartalet, sjukt dåligt.

Kanske skulle ha varit 5,0 miljarder om de inte avisade kunder. Allt för pengar vet du. (Det är olagligt att neka kunder, dock så verkar ingen bry sig om det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vart då.
Det enda jag ser på internetbanken är följande:
Swedbank och sparbankerna infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode eller använda e-kort för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten eller e-kort att nekas.

– Vi vill göra så mycket som möjligt för att skydda våra kunder mot obehöriga köp. Därför har vi valt att stänga av kort utan säkerhetstjänster för handel på internet, säger Mårten Hallén, chef Bankkort på Swedbank.

Aå jag är väldigt spänd på vart du e på Internetbanken där denna info finns!!!

Den finns dock inte hos Sparbanken. Loggade just in på min internetbank och sagda meddelande lyste med sin frånvaro.

Skrivet av exroz:

Finns det något liknande tjänst hos andra banker? Att ge ut riktiga kortnr och ge mottagaren fritt fram att dra pengar därifrån är ju oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sparbanken har samma sorts system. Däremot kan jag inte garantera att det är så länge till eftersom Swebank och Sparbankerna har samma ledning.

Skrivet av Bozzeta:

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Bara de senaste två månaderna så har jag handlat 3 gånger från Dustin, En gång från komplett och två från Inet med hjälp av e-kort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag kan Rekommendera Neteller.. Välfungerande tjänst. Där har du möjlighet att ha ett E-kort (fungerar väl inte överallt om jag minns rätt, typ inte på spelsiter) Och även beställa ett fysiskt kort som man kan tanka med kontanter bara när man använder det.. Bekvämt att föra över pengar till är det också, man kan använda trustly med bankID t.ex eller paysafekort.. (De tar dock en rätt taskig procent i påslag på överföringar till dem)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neqrom:

Hade för länge sedan Swedbank, och nästan varit på väg tillbaka för deras E-kort.
Nu får jag fortsätta med min 0kr strategi för banktjänster.

Mitt upplägg ser ut följande

Skandiabanken
Löneinsättning
0kr för Swish,Mobilt bank id etc då jag ej vill ha deras kort, "vardagspaket" utan kostnad. Kostnad för kortet tillkommer om man vill ha det.

Flera konton på Forex
Gratis VISA-kort, ett för vardagsbruk och ett jag bara fyller med mängden jag vill ska gå att använda. Det ena är typ mitt E-kort.

Avansa
För olika typer av spar samt aktiekonton etc.

Har alla räkningar per automatiskt betalning på Skandiabanken, sedan automatisk överföring av fast kapital till forex. När allt är betalt och klart så distribuerar jag kapitalet till Avanza samt buffert konto som ligger i Forex.

Lite mycket för vissa, men då jag tidigare var en "cash" man turn "card", så ville jag kunna göra allt som tidigare utan kostnad. För mig blev det en besparning på 400kr/år med deras avgifter.
Pengar som istället gå till sparandet.

Ha det gött och lycka till!

Tror detta är utan tvekan den mest insatta lösningen där man faktiskt har satt deras tjänster mot varandra. Helt klart intressant lösning. Det är lite så här det är tänkt om man ha konkurrens och kunderna faktiskt inte satt på ändan i samma bak i all evighet