Permalänk
Medlem

i7 processor med Nvidia GTX 1080

Hej!

Jag håller på att försöka köpa en ny stationär gaming dator med en budget på runt 13k. Jag hittar dock väldigt sällan kombinationen av en processor som AMD ryzen 7/ Intel i7 och ett grafikkort som Nvidia GTX 1080.

Vad är anledningen till det? Fungerar den processorn med det grafikkortet överhuvudtaget? Är det den bästa kombinationen av processor och grafikkort på marknaden just nu?

Eller är det helt enkelt att budgeten inte räcker till?

Permalänk
Hedersmedlem

13000 lär inte räcka till för en i7:a eller Ryzen 7 och ett 1080. Lägg på ett par tusenlappar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

13000 lär inte räcka till för en i7:a eller Ryzen 7 och ett 1080. Lägg på ett par tusenlappar i så fall.

Fungerar de bra ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lRodbaNl:

Fungerar de bra ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

1080 tillsammans med Ryzen 7 eller i7? Självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lRodbaNl:

Fungerar de bra ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

om du syftar på i7 6700k eller 7700k så ja det är ju klart som korvspad att dom funkar bra ihop.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vad fattas?

Hej!

Leker runt med tanken att bygga en dator, har dock ingen erfarenhet.

Börjar få en väldigt grundläggande förståelse för CPU och GPU. Tanken är att bygga/köpa en dator som ska enbart användas till att spela spel.

Jag vill ha minst ett GTX 1070 grafikkort och minst en i5 processor (helst i7).

Budgeten är runt 14k.

Vad är det som fattas i detta bygga och fungerar dessa komponenter överhuvudtaget med varrandra?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625874/

Permalänk
Medlem

Kan kanske börja med ett nätaggregat?
Kanske också påpeka (och jag kan ha fel då det vart lite för länge sedan sängen och jag träffades) men stödjer inte bara det moderkortet 2400mhz? och tänker du faktiskt överklocka?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lRodbaNl: *TRÅDAR SAMMANFOGADE IGEN*

Hej, jag förstår om du är exalterad över att bygga en dator, det var jag med, men vänligen notera forumreglerna. Specifikt regel §3.3.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Du har redan fått trådar sammanfogade och vid upprepade regelbrott kommer det sluta med att vi låser samtliga trådar permanent och du förverkar din chans till att få hjälp. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få hjälp i forumet.

Skapa nu inga nya trådar för ditt datorköp!

Lycka till med Datorn!
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xtreeem:

Kan kanske börja med ett nätaggregat?
Kanske också påpeka (och jag kan ha fel då det vart lite för länge sedan sängen och jag träffades) men stödjer inte bara det moderkortet 2400mhz? och tänker du faktiskt överklocka?

Det stämmer bra, enbart z270 som stödjer snabbare minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@lRodbaNl: Ryzen 1700 i 3.7 ghz + med ett 1080 ger bra fps, rekomenderar det, men även 7700k om man nu vill köpa intel

Permalänk
Medlem

@lRodbaNl: Har lite dålig koll hur det ligger till med olika Chipset nyare än 1150 men verkar som att du inte kan överklocka processorn med det moderkortet. B250 + 7700K

Lägger du till 200:- på moderkortet har du möjligheten att klocka den olåsta processorn antingen nu eller när det kan behövas framöver. Gigabyte Z270

Dessutom kan det vara värt att undvika mini Itx moderkort om du ändå ska bygga i ett fullstort chassi, som bonus kan du då dessutom köpa till 2 stickor till med minne ifall det skulle behövas framöver (förhoppningsvis har priserna sjunkit till rimligare nivåer då)

Permalänk
Avstängd

@lRodbaNl: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10626230/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|