Priset på grafikminne från Samsung och SK Hynix skjuter i höjden

Permalänk
Melding Plague

Priset på grafikminne från Samsung och SK Hynix skjuter i höjden

Under den senaste månaden har priset på grafikminne från Samsung och SK Hynix ökat med cirka 30 procent, något som beror på en ökad satsning på minne för servrar och smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart... "Det är skit nu men det blir värre sen".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Dags för nästa prisfixering alltså?

Priserna på DDR4 har ju knappast gått ner sen Oktober förra året...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss konsumenter som lär få betala i slutändan för dyrare minnen i grafikkort. Alternativt kommer antal GB hållas nere i kommande kort vilket inte heller är så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Gäller det även HBM eller bara GDDR? Nu är ju HBM produktionen redan låg, men det vore ju katastrof om den börjar trappas ner redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

*host* kartell!!! *host*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Host mining host

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att det lukrativaste dom kan göra är att bygga fler fabriker om det nu råder sån brist samtidigt som hög efterfrågan. Men dom tycker väl förstås att det är alldeles fantastiskt med högre efterfrågan än tillgång så dom kan ta helt galna priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur att man bunkrade upp med ny ssd och grafikkort innan priserna gick upp. Kan ändå inte fatta att man inte kunnat möta efterfrågan på så länge och att det fortsätter bli dyrare.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Försvinner ju duktigt med grafikminne, 12GB GDDR5 i nya xbox x.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackbob:

Man tycker ju att det lukrativaste dom kan göra är att bygga fler fabriker om det nu råder sån brist samtidigt som hög efterfrågan. Men dom tycker väl förstås att det är alldeles fantastiskt med högre efterfrågan än tillgång så dom kan ta helt galna priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Fabriker för större tillverkningsvolymer är på gång. Samsung har väl exempelvis nyligen sagt att se storsatsar på ökad tillverkning av både det ena och andra i området. Men de har inte trollspön som får fram fabriker, transportvägar, personal och övriga resurser på några dagar utan det kommer ta ett bra tag innan de storsatsningarna kommer leverera till marknaden.
Det verkar som att branchen som helhet har underskattat den snabba ökningen av efterfrågan senaste året helt enkelt. Varierande priser baserat på efterfrågan tillhör branchen sedan... så länge jag kan minnas

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fabriker för större tillverkningsvolymer är på gång. Samsung har väl exempelvis nyligen sagt att se storsatsar på ökad tillverkning av både det ena och andra i området. Men de har inte trollspön som får fram fabriker, transportvägar, personal och övriga resurser på några dagar utan det kommer ta ett bra tag innan de storsatsningarna kommer leverera till marknaden.
Det verkar som att branchen som helhet har underskattat den snabba ökningen av efterfrågan senaste året helt enkelt. Varierande priser baserat på efterfrågan är knappast nytt :).

Ja jag har ju faktiskt inte satt in mig personligen i hur fabriksbyggarbranschen går, men det har ju varit brist på minne i flera år nu. Men det är väl klart att det tar väl minst 3-4 år innan dom slår upp en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror inte på minnes-bluffen som chipmakarna skapar.
Storleken och snabbheten i det simpla minnet vi skapar är minimal kontra hur det borde vara i o med den tekniska utvecklingen. 8GB ram stickor, 2017? 4GB i våra grafikkort? 512GB SSD är exklusivt? kom igen.

men vi är ju bara de dumma fåren som ska köpa mcdonalds, chips och kolla på mello i våra senaste tvappareter.

slår vad om att minnestillverkarna redan kan lagra världens databas i din tånagel.

/foliehatt?

du ska se att släpptes minnet fritt så skulle resterande komponenter följa efter.

Permalänk
Inaktiv

Bra att de flyttar om produktion från grafikminne till annat, man kan vara emot att det går så mycket minne till mobiltelefonerna där vissa har 6GB ram, men det bidrar till utvecklingen av allt mer minne.

Skrivet av Featherfap:

Tror inte på minnes-bluffen som chipmakarna skapar.
Storleken och snabbheten i det simpla minnet vi skapar är minimal kontra hur det borde vara i o med den tekniska utvecklingen. 8GB ram stickor, 2017? 4GB i våra grafikkort? 512GB SSD är exklusivt? kom igen.

men vi är ju bara de dumma fåren som ska köpa mcdonalds, chips och kolla på mello i våra senaste tvappareter.

slår vad om att minnestillverkarna redan kan lagra världens databas i din tånagel.

/foliehatt?

du ska se att släpptes minnet fritt så skulle resterande komponenter följa efter.

Hört talas om S-kurvan? Sedan är det säkerligen fula saker som karteller och liknande som påverkar, men att utvecklingen nu stannar upp beror på S-kruvan och ny teknologi måste till. 3D-nand var en sådan teknologi, men där hade "alla" förutom samsung problem.

Permalänk
Medlem

Akut brist på grafikkort världen över p.g.a mining. "Jag vet! Vi sänker produktionen av grafikminnen!".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Akut brist på grafikkort världen över p.g.a mining. "Jag vet! Vi sänker produktionen av grafikminnen!".

Det är väl mer komplext än så. De kan väl tillverka lite olika minnen i minnesfrabrikerna och de som ger högst lösnsamhet är väl de som kommer tillverkas. Så det handlar väl om hur orderböckerna ser ut och hur villiga olika kunder som producerar helt olika prylar är att buda över varandra för att få just sin minnestyp tillverkad.
Säkert är det så att det är grafikkortsbrist. Men grafikkortstillverkarna måste buda över de andra som vill ha minnen om de ska få tillgång till produktionen. Så det går, men vem betalar mest när tillgången är begränsad?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl mer komplext än så. De kan väl tillverka lite olika minnen i minnesfrabrikerna och de som ger högst lösnsamhet är väl de som kommer tillverkas. Så det handlar väl om hur orderböckerna ser ut och hur villiga olika kunder som producerar helt olika prylar är att buda över varandra för att få just sin minnestyp tillverkad.
Säkert är det så att det är grafikkortsbrist. Men grafikkortstillverkarna måste buda över de andra som vill ha minnen om de ska få tillgång till produktionen. Så det går, men vem betalar mest när tillgången är begränsad?

Så länge som folk fortsätter att ösa 5000-10000kr i en sketen telefon var och vartannat år så kommer dessa problem bara bli värre. Folk gnäller över XboxOneX som blir dyr, eller GPUer är dyra osv... men telefoner kan de lätt ösa förmögenheter på utan att ens tänka till lite... så självklart flyr tillverkarna till det område där konsumenterna är som dummast med pengarna.

Lite därför jag säger exakt det jag sagt flera gånger... HBM är inte nödvändigt så dyrt, då behovet på dem är ganska liten. DDR behoven och NAND behoven är dock betydligt högre. Så att en teknik är "dyr" i sig är lite skit samma om andra tekniken har enorm brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Host mining host

Miners gråter om de får Hynix minnen haha.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Haker:

Miners gråter om de får Hynix minnen haha.

Håller tummarna för att Hynix gör en fuling och försöker sno Samsung's marknadsandelar nu då, kanske vi gamers har möjlighet att få ett kort som inte kostar 30% mer beggat än nypriset var vid lansering för 9+ månader sedan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Affärsidé - sälj mindre men till samma pris!

Permalänk
Medlem

Tror man helt enkelt får vänta på DDR5 som kanske kommer om några år, kan ju inte bli mycket dyrare än DDR4 om det fortsätter öka...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....Håller det på så här så kommer ju Volta GTX 1160 kosta 6.000:-....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hur är det med minnespriser från de andra tillverkarna då? Jag tänker främst på Micron och Toshiba, men det kanske finns fler? Lite svårt att hålla kolla på alla sammanslagningar, så kanske inte alla nämnda finns kvar heller? (Elpida blev t.ex. övertagna av Micron 2013 tror jag.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.