HMD tillkännager flaggskeppstelefonen Nokia 8

Permalänk
Melding Plague

HMD tillkännager flaggskeppstelefonen Nokia 8

Telefontillverkaren HMD har tidigare under året lanserat smarta telefoner märkta Nokia. Dessa telefoner har främst varit riktade till budgetsegmentet, men nu presenteras flaggskeppet Nokia 8.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser helt klart fräscha ut.

Att de använder sig av Android gör de helt klart åtråvärda... Hoppas det går bra för Nokia nu!

Permalänk
Medlem

Ser helt klart intressant ut, även prismässigt. Men dom borde ha börjat med android långt tidigare... Bättre sent än aldrig, eller vad säger man?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Hade den bara haft lite högre IP certifiering så hade den ju varit ett givet köp. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, antar att priset får avgöra...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

8 för att komma ikapp iPhone och Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Detta är bra Äntligen en Nokiatelefon utan sprutspyan Windows Phone.

Jag har velat ha Nokiatelefoner för deras kameror men vägrat på grund av det dåliga operativsystemet. Men nu kanske min nästa lur kan bli en Nokia <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hade den bara haft lite högre IP certifiering så hade den ju varit ett givet köp. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, antar att priset får avgöra...

Den faktorn stack mig i ögonen också. Lägg till endast 4GB RAM, och du har en besvikelse direkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är bra Äntligen en Nokiatelefon utan sprutspyan Windows Phone.

Jag har velat ha Nokiatelefoner för deras kameror men vägrat på grund av det dåliga operativsystemet. Men nu kanske min nästa lur kan bli en Nokia <3

Hehe, alla har vi våra åsikter; min är tvärtemot.

Ännu en flashig Android-lur i Android-träsket.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

klart intressant , får hålla ögonen på denna lur när testerna dyker upp....

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

En "Nokia" utan allt det som gjorde Nokia unikt. Nä, jag klarar mig nog.

Permalänk
Medlem

Håller de sig till färre lanserade modeller samt sköter uppdatering av dem med Android versioner/säkerhetspatchar, så lär de kunna bli en aktör att räkna med i framtiden.
Var alltid nöjd med Nokias mobiler när det begav sig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ser ju nice ut vid första anblicken. Kanske gjorde bort mig något när jag skaffade en Samsung Galaxy S7 för någon månad sedan. Å andra sidan så kostade den bara 4 900:-, är betydligt mera "vattentät" och jag har inget större behov av den snabbaste CPU/GPU:n då jag slutade spela på min mobil när iPhone 4 var aktuell...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

En "Nokia" utan allt det som gjorde Nokia unikt. Nä, jag klarar mig nog.

Så med Symbian hade du köpt direkt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så med Symbian hade du köpt direkt?

Symbian idag? Inte utan en enorm förbättring. Men om de fortsatt utveckla MeeGo så absolut. Kör fortfarande min N9 till vardags och tycker den är sjukt bra. Fast jag skulle gärna se mer än bara ett annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

8 för att komma ikapp iPhone och Samsung

De hoppar över siffror i emellanåt, Nokia 3, Nokia 5, Nokia 6 och Nokia 8...

Undrar vad HMD ska göra med namnsättningen längre fram.

Permalänk
Medlem

googlad fakta om HMD & Nokia

Lite (jätteliten) googlad fakta om HMD & Nokia som kan vara intressant att läsa.

HMD ska ledas av Arto Nummela, som tidigare haft olika chefsposter inom Nokia och för närvarande är chef inom Microsofts mobilverksamhet.

Bolaget får exklusiva rättigheter att tillverka mobiler och surfplattor med Nokiamärket de kommande tio åren och ska investera mer än 500 miljoner dollar, drygt fyra miljarder kronor, under tre år.

HMD får exklusiva rättigheter att tillverka mobiler och surfplattor med Nokiamärket de kommande tio åren och ska investera mer än 500 miljoner dollar, drygt fyra miljarder kronor, under tre år, enligt pressmeddelandet.

Företaget kommer att vara ett fristående bolag i relation till Nokia, som varken kommer investera i eller äga aktier i HMD. Men Nokia kommer ha en av fem stolar i HMD:s styrelse.

Bakom står riskkapitalbolaget Smart Connect, som leds av Nokia-veteranen Jean-Francois Baril.

HMD ska ledas av Arto Nummela, som tidigare haft olika chefsposter inom Nokia och för närvarande är chef inom Microsofts mobilverksamhet."

Så det finns väldigt många "Nokia Anställda med på denna resa, vilket jag inte trodde först.

Jag håller tummarna iallafall och hoppas att deras nya resa går bra.

rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Mithras: Besvikelsen finns nog hos dig och några fler troll. Vill du ha det absolut senaste så vet du ju vart du får vända dig, eller hur?
Hade den här kommit lite tidigare hade jag helt klart övervägt den istället för min Pixel XL.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag var störtnöjd med min Nokia Lumia 800, bra storlek och okrossbar. Jag tycker fortfarande att det är det bättre operativsystemet, men windows phone var väldigt öde jämfört med android. Tyvärr.
Nu blir det köp oavsett vad recensioner säger, eftersom Nokia har gjort så mycket bra historiskt. Det är väl tekniskt sett inte DET Nokia längre, så man kanske inte ska hoppas på för mycket......

Permalänk
Medlem

Alla hyllar ingen kommer att köpa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är klart vettigare med en android lur än nån jävla windows telefon som ingen vill ha med sina 0.3% marketshare och i övrigt känns spec vettiga priset är hyfsat och även om jag personligen inte ser nån anledning att betala 6000kr för en telefon så finns det andra som gör det och nu kan man nog faktiskt sälja lite mobiler

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Alla hyllar ingen kommer att köpa...

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, många med mig kommer att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapphire:

Jodå, många med mig kommer att köpa.

Knappast men det skulle vara roligt om det lyckades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Symbian idag? Inte utan en enorm förbättring. Men om de fortsatt utveckla MeeGo så absolut. Kör fortfarande min N9 till vardags och tycker den är sjukt bra. Fast jag skulle gärna se mer än bara ett annat OS.

Vad behövs för att göra den mer "Nokiansk"?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så kan detta bli en riktigt intressant telefon. Särskilt om övriga tillverkare fortsätter med sina extrema premiumprissättningar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad behövs för att göra den mer "Nokiansk"?

Snake!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad behövs för att göra den mer "Nokiansk"?

Framförallt hårdvaran skulle jag säga. Oslagbar kvalité och väldigt genomtänkt design med många bra funktioner och anslutningsmöjligheter. Nokia hade ju så sjukt många modeller under sin storhetstid, och även om inte alla var för just mig så kändes det som att de alltid hade en telefon som föll en exakt i smaken hårdvarumässigt.

Ville man ha t.ex. fysiskt tangentbord så fanns det rätt många modeller att välja på beroende på hur man arbetade mest bekvämt. Dedikerad HDMI-utgång? Absolut. Separat laddningsport men även stöd för Micro-USB-laddning på samma telefon? Fanns på de flesta modeller det med.

Bara en sån grej att man kunde ansluta laddare samtidigt som man kopplade telefonen till sin TV via HDMI och spelade upp en film som låg på ett USB-minne, eller anslöt ett tangentbord via USB och en mus via bluetooth på samma gång och lät telefonen dubbla som stationär dator...

Lätta att reparera var dom också, tillåmed om batteriet kallades "ej bytbart av användare". Löstagbara komponenter som man lätt kunde beställa från någon butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Finns mängder med snake varianter på Google Play även med den klassiska grafiken

@s0sdaf
En del av det du nämner är inget Nokia specifikt har anslutit datormöss till Android telefoner många gånger.

Utfällbart tangentbord fanns på många olika märken förr men sedan blev pekskärmar mer exakta och större så de sålde antagligen för få för att vara lönsamt.

Ladda genom usb och deras lilla plugg är väl mest en fördel för folk som bara kört Nokia och därför har massa sådana laddare.
Vet att lg optimus 2x hade en hdmi port

Lätta att laga var de flesta mobiler förr innan de blev kompakta och vattentäta. Men de kanske var extra enkla? Har inte pillat med någon Nokia efter lumia 920 den var ganska enkel att byta skal på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns mängder med snake varianter på Google Play även med den klassiska grafiken

@s0sdaf
En del av det du nämner är inget Nokia specifikt har anslutit datormöss till Android telefoner många gånger.

Utfällbart tangentbord fanns på många olika märken förr men sedan blev pekskärmar mer exakta och större så de sålde antagligen för få för att vara lönsamt.

Ladda genom usb och deras lilla plugg är väl mest en fördel för folk som bara kört Nokia och därför har massa sådana laddare.

Lätta att laga var de flesta mobiler förr innan de blev kompakta och vattentäta.

Absolut, finns många mobiler idag som erbjuder många av de sakerna. Men ingen som erbjuder allt jag vill ha i en och samma telefon, utom de äldre Nokia-modellerna.

Pekskärmstangentbord må ha utvecklats mycket, men innan skärmen fysiskt kan börja ändra form kommer jag alltid föredra fysiska knappar, då jag värdesätter taktil feedback och en sån sak som att kunna känna var varje knapp börjar och slutar väldigt högt.

Vad jag menade med laddningen var att du kunde ha laddare i och samtidigt ha USB-porten fri till annat, så att du kunde köra telefonen som filmspelare eller stationär dator så länge du ville utan att behöva oroa dig för batteriet.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg operativsystemet Symbian som Nokia använde förut och som funkade bra. Min sista Nokia lur med Symbian os jag hade var en N95 som jag gillade helskarpt. Gillade Symbian OS helskarpt. Hade också en Lumia 920 med win phone men var aldrig riktigt nöjd med det.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Varför så litet batteri

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4