Permalänk
Entusiast

@kaput: Mer info om core2duo maskinen. Drivrutiner osv
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=48964

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Oj, vilken utläggning du länkat Men ja, av den att döma verkar ju faktiskt inte PCIe+W98 vara något jätteproblem, så länge man håller sig till i845P. Jag var dock av uppfattningen att det trots officiellt stöd från Intel inte var helt hundraprocentigt, men har haft fel förr.

Jag är dock en av de som vill mena på att W98 funkar skitfint på större partitioner. Körde det som driftsmiljö på en 30GB-disk back in the day, man brukar ju märka sådant ganska snart på en dator man använder dagligen, och mina retroburkar har samtliga större bootpartition än så (har inget äldre än en Pentium 200). Inte sett några av problemen som beskrivs i inlägget. Undrar om det inte snarare är symptom av att köra på decennier gamla hårddiskar med tiotusentals gångtimmar under bältet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Jag har laddat hem alla drivrutiner han har delat ut och och börjar bli fett sugen på att rigga upp en likadan dator bara för att se om den funkar. Sedan om jag lyckas underklocka cpun till 500 så får jag trycka in ett pci grafikkort.

Får väl ta och beställa ett vettigt Pci grafikkort i så fall. tex ett voodoo3 eller ett tnt2 alt ett rage 128 pro. Skall bli jävligt intressant att se hur en core2duo presterar vid 500 megahertz. Tror nästan att det är för snabbt. Vill minnas att jag har jämfört en Pentium D 930 @4ghz mot en C2D E4400 @3ghz och c2d:n var ändå snabbare. Pentium D är ju en dubbel p4:A.

Hittade ett benchmark
http://www.cpu-world.com/Compare/518/Intel_Core_2_Duo_E6700_v...

Så en core2duo@ 500mhz bör vara väldigt snabbt. Vi får väl se hur det går. Kanske får underklocka mera i så fall.
Enligt manualen så är 100mhz bus det lägsta man köra.

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Klart du ska göra det

Jag skulle tippa på att en C2D ändå kommer vara ganska likvärdig med en PIII vid samma klockfrekens. C2D är väl om jag inte missminner mig väldigt snarlik PIII i arkitekturen, och W98/programvara från den epoken lär väl knappast kunna utnyttja särskilt stora delar av processorns utvidgade funktionalitet. Benchmarksen du länkar är med all säkerhet gjorda på en åtminstone för sin tid modern mjukvaruplattform som drar nytta av den. W98 var duktigt föråldrat redan då.

Man brukar väl snacka om att Core-arkitekturen mellan tumme och pekfinger var sisådär 25-30% effektivare än Netburst clock for clock.

Eventuellt kanske man kan crippla en C2D genom att stänga av cacher istället för att sänka klockfrekvensen till det extrema.

En jäkligt nice grej med C2D är att du har Speedstep att jobba med. Du kan göra jäkligt mycket med klockfrekvensen on the fly från OS:et. Om det går att ändra baseclock från mjukvara låter jag dock vara osagt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Jag har för mig att jag såg ett videoklipp där waybacktech jämförde en pIII med en core2duo. Core2duo är ju samma arkitektur som p3 fast en senare version med högre buss och en förbättrad ipc. Minns att den var ganska jämn med core2duo när det inte handlade om att nyttja bussen. Annars så var den hopplöst efter. Högre fsb, dual channel
DDR osv gjorde att cor2duo blev överlägset snabbare än P3.

Vill minnas att att intel lanserade netburst som var en ny arkitektur som var byggd för höga hastighter men långsammmare clock för clock än p3. P3 blev vidareutvecklad till laptops under namnet pentium M. Vilket senare blev core solo. Efter et kom core duo. Sedan kom core 2 duo 2006 som vi alla minns..

Ska bli skitkul att bygga ihop denna burken. Har beställt ett Ati rage pro 128 pci till den. Så planen är att den skall användas till Lanet.
Ser verkligen fram emot att bencha den

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Men var inte det en av grejorna med PIII-arkitekturen, att den inte var särskilt busshastighets/minnesbandbreddshungrig? Eller var det kanske Athlon? Har något vagt minne av att det liksom inte gav nånting att köra PIII på för sin tid svinsnabbt RDRAM.

P4 vet jag i alla fall säkert ville ha minnesbandbredd, ju mer desto bättre.

Jo, det primära med Netburst var klockfrekvens, det var ju gigahertzen som sålde på den tiden. För att uppnå det gjorde man en del rätt brutala kompromisser/försämringar, bland annat var pipelinen nåt fruktansvärt lång. Resultatet blev väl ungefär vad man kunde förväntat sig...

Jupp, och Pentium M talas det än idag varmt om i retrosvängar. En riktigt bra arkitektur. Efter den gjorde Intel helt rätt.

Har förresten kvar min gamla Thinkpad T60 med Core Duo-propp. Den är väl mer eller mindre samma sak som C2D, men utan EM64T-stöd. Det går att uppgradera till C2D, om man hittar en dylik för Socket M (eller vad den hette), som dessvärre inte fanns under någon längre tid och därmed inte är särskilt vanlig. CD är annars riktigt trevlig, känns rapp i W7 uppgraderad till 4GB minne och SSD.

Varför PCI förresten? Blir det nåt dividerproblem eller nåt i den stilen om du kör PCIe-kort?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Varför pci. Jo vi har ju en regel angående hårdvaran som säger att grafikkorten skall vara från senast dec 99. Då fanns inte pciE. Denna brädan har ingen agp port. Så till detta lanet så får det bli ett Rage 128 Pro Pci.

Känns inte rätt att trycka i mitt 6800 ultra pciE när vi kräver att cpun skall vara på max 850mhz och graffekorten från senast dec 99. Det är också därför jag tänker klocka ner den till typ 500 pga hög ipc. En c2d som går i 850 är nog avsevärt snabbare än något som fanns i dec 99

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt PII@333MHz system från min barndom liggandes, acceleratorn (Nvidia TNT2) är dock sönder. Antar att ett Voodoo 3 via AGP är fair game?

Måste erkänna att jag är lite sugen på att uppgradera burken med en Slot-1 Pentium III, tvivlar dock starkt på att moderkortet har korrekt chipset för att stödja det, och om moderkortet måste bytas är jag mer sugen på en tidig AMD K6-3. Känns dock inte rätt att stycka maskinen på det sättet, den besitter ett visst sentimentalt värde för mig.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Entusiast

@Rixxz: Hej och välkommen.
3DFX Voodoo3 är helt rätt grafikkort till din burk. Om du uppgraderar till en p2 450 så är du helt hemma. Då klarar du i stort sett alla spel från 1996 till 2000. Du klarar dig rätt så långt med din p2 333 också.

En k6-3 450 är faktiskt långsammare än en än en p2 333:a
Om du har en k6-3+ som du överklockar till 575-600mhz så är får du prestanda som en p2 450 ungefär.
Jag har själv två burkar med k6-3:or så jag vet. K6:orna är helt överlägsna när du spelar spel med 3dnow stöd. Praktexemplet är ju Quake 2. Men dem halkar faktiskt efter när det gäller annat.

Vi var på ett retrolan för ett par månader sedan och då satt en kompis på en k6+ @ 575mhz med ett voodoo5. Jag satt på en p2 450 med ett voodoo5. P2:an var Markant snabbare i Unreal Tournament. I Q2 så var dem i stort sett jämna.

P2 vs K6-2+

https://www.youtube.com/watch?v=RzpM3fj3Pbs

AMD K6-2 vs K6-2+ vs K6-III+ Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=A2Oymnq5DEQ&t=855s

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Hehe, ajuste, det förstås. Du får ju föregå med gott exempel PCI-bussen är snabb nog, AGP-korten runt sekelskiftet var i princip glorifierade PCI-kort, de använder knappt några AGP-funktioner alls. Det är ingen större skillnad på AGP- och PCI-versionerna av samma kort när det kommer till prestanda.

@Rixxz:

Det hänger i princip på vilka spänningar VRM:en på moderkortet kan leverera. Att byta ut den är inget nybörjarjobb om den är av en typ som inte kan leverera låg spänning nog för den CPU du vill köra. Powerleapadaptrar (som har egen VRM) är dyra som fan och så gott som omöjliga att få tag på, men är också en variant. Nästan alla 440BX-kort klarar dock upp till PIII Katmai inom specs, och 1.75V Coppermines om du är okej med att övervolta 0.05V, vilket inte är någon fara alls att göra.

Annars är PII och PIII extremt lika varandra, och bortsett från spänningsproblemet kan du köra vilken PII eller PIII som helst i vilket 440BX-kort som helst. Jag kör exempelvis en 1.4GHz Tualatin-celeron i ett moderkort som är flera år äldre än processorn. Att köra s370-CPU i slotket ger jättefördelen att du inte blir beroende av moderkortets möjligheter att säga åt VRM:en vilken spänning du vill ha, utan kan göra det med jumpers på slotketen. Ofta kan VRM:en leverera de spänningar man behöver som så, men moderkortet ger inte inställningmöjligheterna, i och med att det är byggt för äldre processorer.

PIII på 133MHz-buss kan vara lite knepiga också. I de flesta fall går det, men du måste ha ett grafikkort som klarar att köras på AGP-buss i 89 MHz (440BX har bara FSB/AGP-dividers 1/1 och 2/3). Lyckligtvis grejar de allra flesta Geforcekort det med bravur, råkade köra mitt GF Ti4600 på 100MHz AGP av misstag i flera månader innan jag upptäckte det, och hade inga problem alls Du väljer givetvis PC133-RAM till ett sådant projekt.

Nu när det finns ett frekvenstak på 850 MHz ger dock 133MHz-FSB-processorer möjligheter istället. Mitt bygge för det här lanet kör en PIII 1GHz/133MHz FSB, som jag klockat ner till 840 MHz på 112 MHz FSB. Kör den undervoltad, 1.4V, och den håller typ 34 grader vid full last, halvt passivkyld med en minimal Socket7-fläns

Att moderkortet inte låter dig ställa in den multiplier du vill ha behöver du inte bry dig om. Allt utom de allra första PII ignorerar helt multiplierinställningarna från moderkortet.

Eventuellt kan man vilja patcha BIOS med microcoden för nyare steppings. Detta är dock mer eller mindre rent kosmetiskt på så gott som alla (om inte alla) 440BX-moderkort, om man vill ha datorn att rapportera rätt CPU under POST.

Vad har du för moderkort? Modell och revision? Släng gärna upp en bild på VRM:en också. Med lite tur räcker den informationen för att ta reda på vad du har för alternativ.

Voodoo3 är i övrigt ett väldigt välmatchat kort till en PIII-maskin.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Förresten så har jag precis lagt upp lite bilder på mina riggar i facebookgruppen

https://www.facebook.com/braindrainlan/

Permalänk
Entusiast

Nästa dator jag skall snickra ihop blir en sådan här
https://www.youtube.com/watch?v=stfgb1lbyac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Har ett gammalt PII@333MHz system från min barndom liggandes, acceleratorn (Nvidia TNT2) är dock sönder. Antar att ett Voodoo 3 via AGP är fair game?

Måste erkänna att jag är lite sugen på att uppgradera burken med en Slot-1 Pentium III, tvivlar dock starkt på att moderkortet har korrekt chipset för att stödja det, och om moderkortet måste bytas är jag mer sugen på en tidig AMD K6-3. Känns dock inte rätt att stycka maskinen på det sättet, den besitter ett visst sentimentalt värde för mig.

Beror ju lite på vad du har för möjligheter till busshastighet på nostalgi-systemet, själv fick jag tag på en SL43F (Slot1) via ebay till min gamla retro-burk: COMPAQ DeskPro 6350 med i440BX chipset. (100MHz bus)

http://www.ebay.com/itm/Intel-PIII-P3-CPU-850-MHz-FSB-100-MHz-256-KB-SL43F-Kuhler-S26361-F2031-V96-NEU-/371989505163?hash=item569c4d648b:g:M4kAAOSwPK1ZS3lv

Gav den ett litet fläktmodd (för att hålla tempen i shack, originalprocessorn är en passivt kyld historia, typiskt COMPAQ) Nu går den som ett skållat troll i jämförelse!
En rejäl uppgradering från min gamla PII 350MHz-propp, väl rekommederad om den passar ditt system.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Någon som behöver ett gäng lagom grafikkort anno 96-97 ish? har massvis kort över, typ TNT1, Vanta, massa olika virge kort mm, uppgraderade alla mina maskiner till TNT2 så har alla gamla kort kvar!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Entusiast

Nu på fredag den 21 juli från och med 18.00 och på lördag från 18.00 har vi ett mini RetroLan i mitt garage. Vi kommer att bla spela. Action Quake2, Star Craft, Cs, Total Annihilation mm. Vi kommer att rigga upp en eller två kameror som kommer att Live-streama hela spektaklet in till facebook kanalen.

https://www.facebook.com/braindrainlan/

Kommer att bli en hel del fotografier, och kanske ett snajsigt galleri efteråt

Permalänk
Entusiast

Har riggat datorerna nu. Ska bara se till att alla burkar har samma spel inför lanet på fredag.

Bilder

https://www.facebook.com/braindrainlan/

Permalänk
Medlem

den här kanske är intressant för någon? Är inte så insatt men verkar hålla för kraven
http://www.sweclockers.com/marknad/142929-retrogamern

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Entusiast

@Pelegrino: Jådå den håller. Vet inte vad det är för grafikkort i den. Just till Brain Drain Lanet så är det win98 som gäller. Annars så ser det bra ut.

Permalänk
Entusiast

Vi hade ett ett lite mini Lan nu i helgen. Har lagt upp ett litet galleri på det hela

http://www.sweclockers.com/galleri/14302-brain-drain-summer-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Kan nog ha en del P2/P3 CPU:er liggandes hemma i förrådet som kan doneras mot fraktkostnad, kan ta en titt om det finns intresse.

Hade gärna tagit emot en P2 400-450mhz om du råkar sitta på en sån. Slot 1. Har en Dell tower som är i mycket fint skick saknar bara CPU. Betalar frakten ofc

Permalänk
Entusiast

@Ronaldo: Jag har eb p2 400 över ifall det du behöver en

Permalänk
Entusiast

Hittade en billig retroburk på ebay ifall någon behöver en

http://www.ebay.com/itm/PC-DESKTOP-ACER-ASPIRE-VINTAGE-PENTIU...

Permalänk

Klassas detta chassi som retro? det ligger hemma oanvänd i original kartong..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Klassas detta chassi som retro? det ligger hemma oanvänd i original kartong..

https://i11.servimg.com/u/f11/12/54/02/99/20864410.jpg

rätt färg och dubbel 3.5" i frontpanelen, självklart!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Nästa dator jag skall snickra ihop blir en sådan här
https://www.youtube.com/watch?v=stfgb1lbyac

Får jag passa på att smita in med en fråga. Bygget i din länkade video. Varför kör han både med ett TNT och 2xVodoo2 i SLI?
Då blir det ju 3 grafikkort, varav ett en helt annan sort. Krockar inte det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Får jag passa på att smita in med en fråga. Bygget i din länkade video. Varför kör han både med ett TNT och 2xVodoo2 i SLI?
Då blir det ju 3 grafikkort, varav ett en helt annan sort. Krockar inte det?

Absolut. 3dfx korten är inga grafikkort i sig. De är 3d acceleratorer. Dem fungerar på så sätt att dem tar över grafikrenderingen från det primära grafikkortet när du spelar ett spel som stöder 3dfx Glide, vilket som är ett gammalt API
precis som DX12, opengl och vulcan. Glide fungerade bara till 3dfx kort och var helt överlägset opengl och direct3d.

Eftersom 3dfx korten inte är grafikkort utan 3d acceleratorer så måste man ha ett primärt grafikkort som ger bild till datorn när man inte använder glide.

Nvidia riva TNT var det fetaste gaming grafikkortet man kunde köpa för pengar på den tiden. Kortet klarar både openGl och direct3d, samt 32bitars färg vilket 3dfx korten inte gör. Dem klarar max 16 bitars färg. Riva tnt korten ger även en väldigt bra bild.

Med 2st 3dfx voodoo2 i sli i spelet Quake2 får jag runt 100fps när jag benchar. Med mitt TNT får jag ca 65 fps.

Permalänk
Medlem

@necrodude: Åh, det förklarar ju en del. Men fungerar ett Vodoo inte bra självständigt då?
Minns att jag hade ett Vodoo(2?) av något slag på 16MB, och skillnaden blev enorm i Half-Life med OpenGL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@necrodude: Åh, det förklarar ju en del. Men fungerar ett Vodoo inte bra självständigt då?
Minns att jag hade ett Vodoo(2?) av något slag på 16MB, och skillnaden blev enorm i Half-Life med OpenGL.

För att datorn ens ska boots behövs ett 2d kort, och vissa 2d spel kräver ett Nice kort med bra dos stöd, vilket tnt1 her

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@necrodude: Åh, det förklarar ju en del. Men fungerar ett Vodoo inte bra självständigt då?
Minns att jag hade ett Vodoo(2?) av något slag på 16MB, och skillnaden blev enorm i Half-Life med OpenGL.

Skrivet av TimmyQ:

För att datorn ens ska boots behövs ett 2d kort, och vissa 2d spel kräver ett Nice kort med bra dos stöd, vilket tnt1 her

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, kul kunskap från en svunnen tid!

Min personliga favorit var att para ett VooDoo2 med något Matrox-kort ex. Matrox Mystique (PCI)/G-2XX/G-4XX series (AGP), korten var grymt snabba på 2D samt att de hade drivrutinsstöd för virtuella skrivbord och hög upplösning. (Något som var riktigt najs då man inte var bortskämd med tusentals pixlar -som idag.)

Dessutom erbjöd Matrox väldigt bra support, med uppdaterade BIOS för i princip samtliga kort.
Matrox korten var aldrig konkurrenskraftiga i 3D-sammanhang, men i 2D regerade dem, spel som Star Craft nyttjade kraften i korten rejält mycket bättre än med ex. TNT som 2D-kort när jag jämförde prestandan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Entusiast

@krigelkorren: Jag har ett matrox g200 liggandes. Så du menar att ett sådant parat med en uppsättning v2:or skulle vara fett.
Kan ju vara värt att prova.