Stänga av NAS varje kväll - okej?

Permalänk
Medlem

Stänga av NAS varje kväll - okej?

Som ni ser av frågan (och om ni sett några av mina andra relaterade trådar) så är jag helt grön på NAS-området, men har börjat fundera på en FreeNAS, främst som lagringsserver med ZFS för bit-rot protection som också ska tjäna som och master för backups.

Men jag bor litet och vill gärna stänga av den varje kväll för tystnadens skull. 4 WD Red diskar som snurrar 24/7 lockar mig inte. Jag föredrar Chopin på kvällen.

Är det dumt att vilja stänga av den? Mår NAS:ar bättre om de får köra 24/7? När jag sätter på den på morgonen, räcker det med att trycka på en knapp eller måste man krångla i en konsol (inloggad remote via desktop).

Såg rekommendationer i en annan tråd på HP Microserver gen8 och den ser ju smärt ut.

Permalänk
Medlem

Men stänger inte diskarna ner efter en stund?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Finns det inget viloläge för diskarna om den inget gör?
Själv kör jag 25min standby på mina diskar i filservern mest för att start och stopp dödar diskar också.
Tyst även med 10st då enbart 2 jobbar hela tiden resten för permanent lagring är bara på när en tjänst kräver det.

Men från mitt testande genom åren, hade ett par filservers på 24/7 utan standby i 4 år.
När jag uppgraderade diskarna satte jag dom på standby med 25 min och dom överlevde 4+ år med så igen skillnad i livslängd för 10+ diskar.

Dom diskar jag bytt åt folk har ofta rasat på aggressiv standby (1-4 av och på cyklar per timma) av OS:et och ofta i hop med aggressiv headparking.

Headparking om det är ett problem är något jag stänger av eller förlänger tiden på. Dabbade väl mest WG green.

Så lagom är best så blir livslängden bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Men stänger inte diskarna ner efter en stund?

Jag tänkte på hur Windows väcker diskar lite då och då och att servern skulle agera likadant. Eller att RED diskarna som är tänkta att gå i en NAS inte går ner i vila alls. Men om det är som ni säger verkar ju det lösa problemet.

Skrivet av pa1983:

Finns det inget viloläge för diskarna om den inget gör?
Själv kör jag 25min standby på mina diskar i filservern mest för att start och stopp dödar diskar också.
Tyst även med 10st då enbart 2 jobbar hela tiden resten för permanent lagring är bara på när en tjänst kräver det.

Men från mitt testande genom åren, hade ett par filservers på 24/7 utan standby i 4 år.
När jag uppgraderade diskarna satte jag dom på standby med 25 min och dom överlevde 4+ år med så igen skillnad i livslängd för 10+ diskar.

Dom diskar jag bytt åt folk har ofta rasat på aggressiv standby (1-4 av och på cyklar per timma) av OS:et och ofta i hop med aggressiv headparking.

Headparking om det är ett problem är något jag stänger av eller förlänger tiden på. Dabbade väl mest WG green.

Så lagom är best så blir livslängden bra.

Låter bra!

Hur var det med headparkingen på green diskarna? Jag tycker mig ha förstått att expertisen är delad på huruvida den var så dålig som det hävdades i början. Åtminstone vid användning i desktops.

Permalänk
Medlem

Om disken ska gå i vila efter en stunds inaktivitet kan ju OS:et begära.
Min Linux server får varje disk via mitt enkla script en tid satt som disken då vet om.

hdparm kan enkelt sätta detta, använder tex ett av hdparm's flaggor för att stänga av disken i usb disk dockan innan jag bryter strömmen och tar ur den.

Så frågan är väl snarare, kan du konfigurerar nassen så att varje disk kan få en önskad standby tid eller ej.
Det beror väl rimligtvis på hur påkostad och funktionell din NAS i fråga är.

Windows kan mycket väl väcka diskar i tid och otid, skit OS men jag har en Windows 10 virtuell maskin som ansluter till samma filserver och diskarna går då inte hela tiden, faktiskt inte märkt någon skillnad.
Windows kanske "indexerar" den första gången eller så men har inte märkt nåt långsiktigt problem.

Min Virtuella Windows 10 maskin har dedikerad hårdvara då det är mitt spel OS så det rullar 24/7 med värdsystemet som är Gentoo Linux som också har tillgång till Servern.

En gång per dygn så synkar server alla filer mot en databas, likaså gör min desktop, då startar alla eller flera diskar.
Detta är bara för att kunna söka bland filer i en databas, går blixtsnabbt och kräver ingen åtkomst till diskarna senare.

Dom WD green jag bytt har använts i märkes datorer och har jört Windows Vista, 7 osv och dom led av mycket headparking och aggressiv standby och levde sällan mer än ett par tusen timmar.

Mina egna (har ägt fler än 10 i alla fall från 1-5TB) har aldrig gått sönder men har haft det avslaget eller satt till 2 minuter genom att använda idle3-tools som finns till linux.
Det kan permanent ändra headparking, krävs dock en "kall boot" för att ta effekt.
Kör man windows får man antigen boota en linux dist med det verktyget eller köra wdidle3.exe från DOS.
Därför rätt nice om man har ett Linux system

Så WD green är inget jag skulle köra som Windows OS disk för det verkar trasha dom totalt.
Som lagring spelar headparking ingen stor roll om det är "långtids lagring" med lite aktivitet i mellan.

Kör en Raid0 med 2st WD Greem 3TB med snart 20K timmar på utan SMART fel.
138 repsektive 140 parkeringar av huvudena.
Kör som sagt med det av eller satt till 2 minuter, ökar man det till 1+ minut så är det snart samma som att ha skiten av.

Men denna array jobbar mest hela tiden ingen standby och tjänsten som använder den är på 24/7.
lasten varierar stort från någa KB/sek till flera Mb/sek och i bland när jag flyttar data så ligger den upp mot 100-150Mb/sek, kapabel av ca 300Mb/sek max.

Men min erfarenhet är att med standard 8 sec headparking så tickar det på rätt fort om det inte är REN långtidslagring där disken annars inte får några anrop av OS.

WD RED har headparking av som standard vill jag minnas, har en RED disk också.

Permalänk
Medlem

Om du med att stänga av diskarna tror att diskarna håller längre, så tror du fel..

I de flesta fallen är det bättre att diskarna går 24/7 alternativt handlar det om flera dagars-veckors mellanrum (läs externa backuppdiskar som läggs undan mellan sessionerna)

Varför ?? - det handlar om att temperaturerna på diskarna svänger upp och med när de startas upp, går en stund och sedan stoppas både avseende hela disken men också lokal stress på kiselnivå på tex. motordrivkretsar när skivan skall varvas upp - och det stressar helheten (har man haft maxtordiskar där motorkretsen brinner en dag plötsligt så känner man sig märkt för livet efter det, även om man lyckades rädda ut datat...)

När det gäller greendiskar så har jag haft sådana som har gjort över 4 miljoner load/unload trots att databladet bara säger max 300000 ggr. Det är alltså väldigt mycket marginal att det förmodligen inte högt antal load/unload som är orsaken även om disken skulle börja krångla senare och att det är med stor sannolikhet att disken utfasas av helt annan orsak efter 40000 timmar - typ för liten storlek...

På WD-diskarna så är det ofta själva kretskorten som ger upp hoppet med olika konstiga beteenden, inte för att skivan har snurrat väldigt länge rent mekaniskt eller efter många load/unload. Jag vill nog påstå att rena mekanik-fel och läshuvudfel är tämligen sällsynt, såvida disken inte har utsatts för kraftig stöt (tex att man slår i knäet på bordet som bär disken medans man gör backup) vält den (stående externdiskar är jätteutsatta för den faran och de råkade dras i en sladd...) eller tappats med snurrande skivor någon gång under sin livstid (skall bara flytta....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Som ni ser av frågan (och om ni sett några av mina andra relaterade trådar) så är jag helt grön på NAS-området, men har börjat fundera på en FreeNAS, främst som lagringsserver med ZFS för bit-rot protection som också ska tjäna som och master för backups.

Men jag bor litet och vill gärna stänga av den varje kväll för tystnadens skull. 4 WD Red diskar som snurrar 24/7 lockar mig inte. Jag föredrar Chopin på kvällen.

Är det dumt att vilja stänga av den? Mår NAS:ar bättre om de får köra 24/7? När jag sätter på den på morgonen, räcker det med att trycka på en knapp eller måste man krångla i en konsol (inloggad remote via desktop).

Såg rekommendationer i en annan tråd på HP Microserver gen8 och den ser ju smärt ut.

Bygg en egen med lite rymligare (och kanske ljudisolerat chassi) så får du nog en bra mkt tystare NAS än något du kan hitta som färdig lösning. Jag hatar fläktljud så det körde jag på, och med 2 diskar är den så gott som ljudlös.

Jag installerade openmediavault på NAS'en, och den har inget problem med att stängas av/på med den fysiska powerknappen enbart. Power off triggar en regelrätt "mjuk" nedstängning. Behöver inte mounta om eller så på mina klienter (linux och os x). Vet dock inte hur beteendet är med windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon större fara för diskarna att stänga ner på kvällen. Kör man automatisk standby finns ju risken att någon service får för sig att logga något så att de startar upp ändå. Kanske går att göra automatisk avmontering av lagringsdiskarna från filsystemet i kombination med standby så att de inte väcks av misstag och så låta dem monteras igen på morgonen så man slipper komma ihåg att starta och stoppa manuellt.

Själv har jag motsatt problem, externa USB3-diskar som går i standby trots att jag inte vill. Blir nog att fixa något script som läser en fil från varje disk var 5:e minut eller vad som nu krävs för att hålla dem vakna.

Permalänk
Medlem

kör ett shutdownscript på given tid på freenas. Kolla sen i bios, brukar finnas nått som heter "wake on ring" eller motsvarande som startar maskinen vid en given tidpunkt.

diskar som går i standby tar lika mycke skada som en disk som stängs av, 1 gång om dagen extra minimal skada. Ett par hundra ggr disk/år är litet jämfört med att alltid vara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

kör ett shutdownscript på given tid på freenas. Kolla sen i bios, brukar finnas nått som heter "wake on ring" eller motsvarande som startar maskinen vid en given tidpunkt.

diskar som går i standby tar lika mycke skada som en disk som stängs av, 1 gång om dagen extra minimal skada. Ett par hundra ggr disk/år är litet jämfört med att alltid vara på.

Är ungefär vad jag konstaterat med med några tiotals diskar i båda konfigsen genom åren.
Så det har ingen större betydelse av allt att döma för vanliga användaren.