Borde jag köpa ett nytt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Borde jag köpa ett nytt nätaggregat?

Hej alla. Jag håller just på att uppgradera min dator. Här är lite historik:

2009 (?)

ASUS GTX 275 896MB PCI-E
P182 EU PC CASE BLACK
Corsair TX650W
NOCTUA NH-U12P SE1366 CPU COOLER WITH 120MM FAN
Noctua NF-P12-1300 - 120 mm - lådfläkt
SMG F1 1TB 3.5" SATA2 7200 RPM 32MB
DVD RECORDER 22X +R/+RW - R/-RW LIGHTSCRIBE SATA BL
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC12800 1600MHZ (3X2GB)
ASUS P6T SE
Intel Core i7 920 2,66GHz Box

2012

ASUS GTX 660 2 GB

2016

Crucial 16GB UPGRADE FOR A ASUS P6T SE SYSTEM

2017 (ej monterat än)

MSI GTX 1070 8 GB
MSI Z270 Gaming Pro - ATX / Z270
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3000MHz DDR4 CL15
WD Blue 4TB 3.5" SATA-600

Hårddiskar har också adderats under åren.

Insåg igår när jag skulle sätta ihop allt min gamla CPU-kylare (som fortfarande funkar utmärkt) inte passar i moderkortet, för att man flyttat på hålen (helt i onödan!) sedan jag monterade den, så jag hoppas att en Noctua NH-D15 ska passa. Tar gärna emot förslag på passande alternativ som inte tar lika stor plats i lådan.

Sedan undrar jag om jag borde köpa nytt nätaggregat också, eller är det onödigt? Räcker 650 W även för de nya delarna?

Avslutningsvis, har en Intel i7 920 eller 16 GB DDR3-minne något andrahandsvärde idag?

Permalänk
Medlem

Komplett dator med agg så kan då kanske få någon/några tusenlappar för den.
Till din nya dator så KAN du använda ditt tx650 men jag hade köpt ett nytt på grund av åldern. Det är ett ok agg men tiden sätter sina spår och mycket elskydd sitter i agget så när något går fel så vill du inte att det blir kritiskt. Lite som att sätta en bensintank från en 60-tals bil i en ny volvo, det kanske går jättebra men om något händer så litar jag inte på att den håller tätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Går det inte att få monteringskit från noctua?
Annars bör de flesta nya kylarna passa, tänk bara på att köpa en som kan hantera värmen från en 7700k, speciellt om du tänker överklocka
Hyper 212 EVO och Be Quiet Pure Rock är mindre, och populära luftkylare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle tro att nätaggregatet räcker. Jag har en liknande setup som dig fast med en 4670K istället. Och kör just nu med en TX750 som är från 2009. Den börjar dock låta mer än vanligt så är ute efter att köpa nytt, mest för att det känns som att den börjar ge sig.

Tänker att ditt nätagg är i en liknande sits? Mitt råd är att om du har pengarna över till att köpa typ Corsair Rmx 650W så gör det eller 750rmx för 80kr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade inte använt ett så gammalt nätagg med nya delar känns lite dumt att riskera att den tar med allt när den ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metro35:

Hade inte använt ett så gammalt nätagg med nya delar känns lite dumt att riskera att den tar med allt när den ger upp.

Precis det jag är orolig för i mitt bygge. Jag kör just nu med ett gammalt nätagg men det känns som att man leker lite med elden.. är ju snart 10 år gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Hej alla. Jag håller just på att uppgradera min dator. Här är lite historik:

2009 (?)

Corsair TX650W

Sedan undrar jag om jag borde köpa nytt nätaggregat också, eller är det onödigt? Räcker 650 W även för de nya delarna?

650W räcker bra, men åldern på det nätaggregatet är lite tveksamt om den klarar 650W stabilt. Kondenstorerna i den lär ha börjat torka efter 8 år. Jag själv kör också gamla TX aggregat så de kan fungera, ingen tvekan då det är ett bra aggregat, men ripple nivån blir värre med åren vid last, så om du har råd så hade jag tittat på ett nytt aggregat då du byter så mycket delar ändå.

Du kan ha detta som reserv, vilket aldrig är fel, eller till något enklare bygge. Men med tanke på investeringen du gör nu vore det surt om agget skulle smälla och ta med sig andra delar. (Oddsen är låga, men ökar ju med åldern på agget).

Skrivet av gustaf:

Avslutningsvis, har en Intel i7 920 eller 16 GB DDR3-minne något andrahandsvärde idag?

Mjo, det skulle jag vilja påstå att de har.

920an kan vara lite svårare, då moderkorten till dessa kostar en hel del, och folk hellre väljer bättre CPU. Ditt moderkort dock kan vara värt en hel del om det är "rätt kort" som tex kan patchas för 6-core Xeon CPUer. Äldre moderkort rent generellt brukar säljas ganska enkelt så länge allt fungerar.

DDR3 säljs rätt gott om på tex Tradera, och 200kr+ bör du få, beroende på lite tur i auktionen så klart.

Permalänk
Medlem

Har man lagt ner så mycket pengar på delarna du köpt så tycker jag det är dumt att snålar på ett nätaggregat

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som @sweisdapro skriver kan du få ett monteringskit från Noctua till din processorkylare.

http://noctua.at/en/nm_i115x_mounting_kit

Äger nämligen en likadan kylare som dig och har flyttat med den genom varje uppgradering sedan 2008.

Permalänk
Medlem

@gustaf: Var inte dumsnål. Köp ett nytt nätagg när allt annat är nytt.

1366 har större hålcirkel än 1151, det skiljer några mm. Det går att köpa nytt monteringskit till din U12. Du kanske till och med kan få det gratis om du kontaktar Noctua support, kan hända du behöver visa upp kvitto dock.
Annars kostar en BeQuite! Pure Rock bara 350kr, och det är ingen dum kylare. Så kan du sälja din gamla dator komplett också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Okej, ett nytt nätaggregat är beställt (Corsair RM750x). Och ett nytt chassi (Define R5) och CPU-kylare (Noctua NH-D15). Det blev ju ändå knappt något kvar av min gamla dator, så jag beslöt att bygga nytt istället för att uppgradera. Jättebra tips om kitet från Noctua annars.