Netflix prishöjer för andra gången på två år

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Fattar inte riktigt, vad är en smyghöjning? det är väl bara en vanlig prishöjning eller? Ser inga artiklar när ICA smyghöjer mjölkpriset från 9:- till 9,20:-

Nej, smyghöjning är ett konstigt ordval.
Sedan, om höjningen skall motsvara de dryga 10% som Netflix valde att höja i ett nafs så skulle mjölkexemplet gå från 9,00:- till ca 9,90:-
9,20 är väl okej för då kan man fortfarande betala kontant och gå vinnande ur striden så att säga, men det blir svårare att betala 9kr när den kostar 9,90kr

Tycker att 10% är en kraftig prishöjning att göra utan vidare. Vad kostade Netflix i Sverige från början, 79kr (osäker, kan ha fel)? Så 38% prishöjning sedan 2012? Har tjänsten blivit >=38% bättre sedan dess? Utav kommentarerna här verkar det i mina ögon inte se så ut åtminstone.

Är glad över att inte vara intresserad av deras tjänster.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Netflix har ju bara skitgamla avsnitt på ett fåtal serier, mycket bra ide att höja priserna HAHA :D!

Ända jag betalar för är onlinespel och spotify, resten tar jag gratis från internet på releasedagen i maximal kvalitet och sparar på fete hårddisken för all framtid.

Det är coolt att vara tjuv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte att man får betala några tior extra, utan att man snart behöver 3-10 olika betaltjänster för att kunna kolla på film och serier. Den stora vinsten med Netflix var just att man fick tag på massor med material från olika utgivare utan att behöva ha ett helt kanalpaket. Det är på väg bort nu för att branschen inte lär sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är inte ekonom och förstår därför kanske inte, men varför håller företagen på såhär?

Netflix belånar sig mkt enligt en artikel som länkats, för att kunna producera eget material.

Dom måste ju ha nån ROI-planering?
Typ vi lånar och spenderar 6 miljarder dollar för stt producera egna saker, det kommer då ge x-antal kunder som återbetalar dessa. Men nej. Skulderna är nu uppe i 20 miljarder -trots- betalande kunder. Och detta trots att 99,9% av deras filmutbud är gammalt gammalt skräp.

It bolagen har idag tydligen en affärsmodell där det kostar mycket mer än vad kunderna inbringar.
Vanliga företag (som då inte kan få lån eller riskkapital) hade ju gått under direkt.

Ett annat bra exempel är Spotify som trots 140 miljkoner(!) användare fortsätter gå med brakförlust.
Jag är ledsen, men förstår inte hur man misslyckas så kapitalt. Vad är planen? Break even vid 500 miljoner användare?
Väldigt lustig hur dom vid typ 10 års ålder också talade om sig själva som en "startup" vid en intervju nånstans förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tror Netflix och andra streamingtjänster blir behandlade lite som bio branschen där de har mindre förmåga att förhandla om vad ska visas vart och när. så länge dessa stora publicister klamrar kvar vid kabel tv osv kommer det gå sakta framåt. sen kan universal,wb,hbo och alla andra konkurrera med sina egna tjänster så jag sätter inte allt för höga krav på Netflix som det ser ut i dagsläget. folk förhastar sig lite och förväntar sig och kommit över tröskeln för utredningstjänster som en etablerad industrinorm . 139kr är fan billigt gentemot vad man betalde för skit tv med reklam, tror folk har blivit lite väl bekväma på tok för tidigt. en tjänst to rule them all kommer aldrig att finnas,eller är vi för monopol plötsligt? folk kommer garanterat betala för ''app'' paket i framtiden som innehåller ett flertal tjänster. folk verkar ha väldigt snåla ursäkter här, sluta försöka övertyga er själva med att ni aldrig kommer behöva komplettera. vill ni motverka greppet dessa giganter har får ni helt enkelt fortsätta stödja självständiga tjänster tills de ger upp så enkelt är det.
Tack för mig

Inte en tjänst kanske men åtminstonne utbudsparitet mellan tjänsterna, inget regionslås, samtidigt släpp i hela världen osv. Det tycker jag inte är för mycket begärt alls. Särskillt inte när piratstreaming är gratis och har alla ovan nämnda funktioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot

Det många verkar glömma är kostnaderna Netflix har.

Du har b.la:

  • 20+ miljarder dollar skuld

  • Personal

  • Servrar

  • "mutor" (de betalar ISP's I bla. USA för att dem inte ska sänka Netflix hastighet)

  • Licenser för filmer/serier/musik/annat artistiskt

  • Regionala Licenser (tack Nordisk film...)

  • Aktier/investerare

  • Netflix egna serier kostar mellan 3-8miljoner dollar att producera per episod (återkommer med source, läste om det i samma artikel som förvärvet av Shonda Rhimes, numera e.x ABC super-producent)

Så tycker inte alls att detta är "girigt" av Netflix utan är snarare förvånad över hur priserna kan vara så låga som de är, speciellt då huvudmotivationen enligt Netflix egna uttalande är för att kunna producera mer och bättre eget material - Vilket är både generellt mycket bra och samtidigt redan nu finns en massa av.

IMHO så skulle Netflix kunna ta 150kr/mån även om de endast hade sitt egna (Original/Exklusiva Licenser) material.4K och 4.a samtidiga användare med deras utbud är värt det på alla plan - i mitt personliga tycke.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tror du missar hur stort Disney faktiskt är. Detta inkluderar alla Marvel, Pixar, Disney, Lucas Film, Star Wars
Detta blir enormt mycket mindre content både till filmer och serier. Bara marvel har 32 filmer och 6 serier (inkluderar Guardians of the Galaxy mm). Disney har drygt 100 filmer, etc etc.

Disney also said that come 2019, it’ll stop licensing new movies to its future rival.

Så inte nog att de regionlåser 80% eller vad det nu kan vara på deras tjänst som gör att vi saknar saker som Futurama, så försvinner nu Disney från kontraktet som kommer mer eller mindre äga nyproduktionen på storfilmer och serier så skall vi nu betala mer...

Sedan skall vi inte gå in på kvalite där Chrome FORTFARANDE inte får 1080p samt att man får bara ljud i Stereo. Och myndigheter undrar varför det piratkopieras.

Har man fel så har man fel *ställer mig i skamvrån*.

Vad får Chrome för upplösning? Själv kör jag lyckligtvis via TVns app.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Vilken skit. Första måste man ha Kaby Lake för 4k, sedan kan man ha 1050Ti + för 4k, sedan ska man ha HDCP 2.2 för 4k, sedan går priset upp - men inte f-n är det någon förbättring i utbudet. Har sagt upp netflix idag. Får nöja mig med viaplay.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Blir mycket i längden. Var inte så länge sedan de höjde sist. Har inget emot att betala mer om tjänsten blir bättre, men det blir den ju inte.

Jag förstår helt ärligt inte vad folk menar med att den inte blir bättre. Må hända att amerikanska versionen av Netflix är bättre - men Netflix är väldigt mycket bättre nu än vad den var för ett tag sedan. Att inte förglömma alla Netflix egna produktioner som jag tycker håller hög kvalité, finns mycket bra nu.

Skrivet av DAoG:

En pizza o en stor stark på ett år. Tänk på den du.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är en sak jag helt missat och ej tänkt på. Du har helt klart en poäng.

Skrivet av walkir:

10:- är inte mycket, men samma abonnemang kostade 79:-/mån (för oss som var med från starten) för ett år sedan. Nu har samma abonnemang höjts till 109:-.

Gav upp Netflix redan vid förra höjningen, då de även blockerade nära nog all form av Proxy/VPN. Hade gärna betalt för det amerikanska utbudet. Netflix i Sverige förblir däremot mest ett skämt. De har även försökt blockera Netflix på rootade Android-enheter nu, vilket gör att jag aldrig mer kommer betala för tjänsten.

Jag var med från starten. Tycker fortfarande 109kr/mån är lite pengar och fortfarande värt att betala för Netflix.

Skrivet av Bewise:

Fann det lite roligt det du sa

Offtopic, såg att du är en gammal medlem, det jag undrar är om den där katten i din profil är från Asumanga Daioh?

/.../

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt, det är katten från Azumanga Daioh.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har man fel så har man fel *ställer mig i skamvrån*.

Vad får Chrome för upplösning? Själv kör jag lyckligtvis via TVns app.

720P

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller om en höjning med 10 kronor kan inte ha det lätt här i livet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Folk som gnäller om en höjning med 10 kronor kan inte ha det lätt här i livet.

Det handlar inte om 10 kronor det handlar om principer hur svårt kan det vara att förstå?Tror du verkligen att någon säger emot för att han blir 10 kronor fattigare ? Seriöst är det vad du tror?

BTW avslutat abonnemanget men kan återkomma om utbudet blir bättre i framtiden.

Permalänk

Chromecast 1080p enligt Netflix själva

Skrivet av Commander:

Chromecast will stream Netflix TV shows and movies in 1080p; titles with an HD symbol will stream in high definition with an internet connection speed of 5 megabits per second or more.

Chromecast Ultra will stream Netflix TV shows and movies in 4K; titles with an UltraHD symbol will stream in ultra high definition with an internet connection speed of 25 megabits per second or more.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det handlar inte om 10 kronor det handlar om principer hur svårt kan det vara att förstå?Tror det verkligen att någon säger emot för att han blir 10 kronor fattigare ? Seriöst är det vad du tror?

BTW avslutat abonnemanget men kan återkomma om utbudet blir bättre i framtiden.

Varje gång någon har sagt till mig att det handlar om principen och inte om pengar, har det alltid handlat om pengar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haglund:

Varje gång någon har sagt till mig att det handlar om principen och inte om pengar, har det alltid handlat om pengar...

Dumma dig inte.

T.om. 10 kronor har vem som helst råd med. Däremot så är svenska utbudet katastrofalt dåligt och bleknande i jämförelse med det amerikanska. Tyvärr så har dom blockerat VPN'er med amerikanskt DNS, så där kommer man inte hellre in. Ska dom höja priset - så får dom också mota olle i grind och se till att man får något vettigt i utbyte. Inte samma gamla saker man redan har sett flera gånger om.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Varje gång någon har sagt till mig att det handlar om principen och inte om pengar, har det alltid handlat om pengar...

Ledsen att göra dig besviken men jag hamnar utanför den gruppen. För det första fick jag inget medelande om prisändringen och för det andra och det absolut viktigaste så är utbudet alldeles för liten. Vill man motivera en prishöjning på 10 eller 100 kronor så ska man göra det på rätt sätt. Filmerna som finns i svenska Netflix är så gamla att de går att hitta i Youtube för helvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Dumma dig inte.

T.om. 10 kronor har vem som helst råd med. Däremot så är svenska utbudet katastrofalt dåligt och bleknande i jämförelse med det amerikanska. Tyvärr så har dom blockerat VPN'er med amerikanskt DNS, så där kommer man inte hellre in. Ska dom höja priset - så får dom också mota olle i grind och se till att man får något vettigt i utbyte. Inte samma gamla saker man redan har sett flera gånger om.

Jag dummar mig inte, jag berättar bara om min erfarenhet av det där talesättet. Du behöver inte förklara för mig varför man ska/inte ska använda Netflix, jag använder det inte själv av samma anledningar som du precis listade.

Skrivet av Flexiblus:

Ledsen att göra dig besviken men jag hamnar utanför den gruppen. För det första fick jag inget medelande om prisändringen och för det andra och det absolut viktigaste så är utbudet alldeles för liten. Vill man motivera en prishöjning på 10 eller 100 kronor så ska man göra det på rätt sätt. Filmerna som finns i svenska Netflix är så gamla att de går att hitta i Youtube för helvete!

Jag är inte besviken, jag har bara erfarenhet av "ekonomiska" människor som använder det där talesättet. Sen håller jag såklart med dig om att prishöjningen känns omotiverad, min poäng var inte att kommentera nyheten i sig utan att poängtera folk som använder det där talesättet. Jag kan nämligen inte ta dem på allvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ja, det är för jävligt att öka med hela 10 kr.

Får börja ta från sparkassan nu.

Höjningen fick ju bara bägaren att rinna över.
Premium gick från 119->139, 17%.

Så frågan är inte "har jag råd med 10:- till" utan snarare "är det värt 139"?
Det är där vi börjar glida mot ett "nej".

Det som även är "dumt" i min mening är att dom kombinerar "kvalité" med "antal skärmar". Dvs ska man ha UHD är det bara det fetaste abonnemanget som gäller, även om man är ensamtittare.

Sen beror det ju även på vad det är man konsumerar. Jag är enbart intresserad av deras 4K, och där är utbudet rätt begränsat.
Hela deras filmbibliotek är ju ett skämt bestående av gammal skåpmat så det skulle dom i min mening likväl kunna stryka.
Förmodligen så kostar det dock så lite men "ser" bra ut så det är väl därför dom har det kvar.

Såhär är det iaf för mig:
För 139:- i månaden för att se några avsnitt i 4k här och där hade jag sagt upp det direkt.
Nu som jag tidigare sagt i en annan tråd så splittar jag mina 4 skärmar med 3 familjemedlemmar så vi hostar upp 139/4 = 35:- var i månaden, ingen fara på taket än så länge.

Edit:
https://www.apple.com/itunes/charts/movies/
Hade deras filmutbud sett ut sådär, helst med 4k, då hade det lätt varit värt det.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att Netflix kan behöva höja emellanåt, men att höja nuvarande priser lär vara kontraproduktivt.

Jag tror att grundfelet Netflix gjort, som dödat så många andra tjänster genom åren innan dem, är att de satsat för hårt på den amerikanska marknaden.
Man borde inom underhållningsindustrin skita fullständigt i den amerikanska marknaden till en början då den är ett katastrofalt uppdelat träsk fyllt av fällor för mindre företag (Ja, Netflix är ett mindre företag i sammanhanget) som vill konkurrera på en "fri marknad".

"Kom inte till filmbolagen, låt filmbolagen komma till er".
Givetvis är detta otänkbart för ett i grunden amerikanskt företag att göra så, d.v.s. börja med att satsa utomlands, bygga upp ett starkt internationellt varumärke och få alla andra på planeten att börja tala varmt om en produkt eller dess namn och sedan slå till med full kraft mot den amerikanska marknaden, då har man inkomstkällan säkrad och du kan ta tvisterna som dyker upp med korrupta ISP:er.
ISP:er som har ett garanterat sämre utbud och variation av serier.
Man kanske dessutom har lyckats snappa upp avtal med utländska producenter av serier som många nyinflyttade kan vara intresserade av att se på. Sådant ökar efterfrågan på tjänsten markant.
Serier och produktioner som ingen ens visste att de fanns.

USA är tyvärr en helt störd marknad i dagsläget när det kommer till konkurrensen från alla storbolag inom TV-branschen, så i många fall är det t.o.m. en fråga om du ens kan nå materialet som du betalat för att se.
Ofta äger dessa jättar inom TV-branschen egna ISP osv. och det är bland annat därför som frågan om nätneutralitet blivit ett hett diskussionsämne nu. Där ISP (tv-branschen) vill få bort den s.k. "Title II Regulation" som präglar branschen sedan den tillkommit.

Kort innebär regulationen att IPS i nuläget inte får särskilja på trafik i sina nät, utan måste tillhandahålla all trafik på lika villkor åt sina kunder.
Amerikanska ISP's kan, om de får sin vilja igenom, välja att särbehandla tjänster som Netflix till förmån för sina egna tjänster -ett förfarande som är anti-competitive så det bara skriker om det.

Vidare får antagligen Netflix kämpa hårt för varje säsong eller avsnitt som de vill visa utomlands med nya licensavgifter för varje land som dem tillhandahåller serien/filmen i, detta system är till 100% dikterat enligt de gamla överenskommelserna med indelade regioner etc. ett system som många hävdar är totalt passé och inte passar i det moderna digitala samhället/marknaden.
Därav kan vi inte heller se avsnitten vi vill se när det är en regnig/för varm dag utomlands och man ligger uttråkad på något hotellrum. Därav är också VPN ett populärt sätt att kringgå denna form av spärr som enbart är ett irritationsmoment.
Det finns alltså ingenting som film och TV-producenterna gör som syftar till att göra något bättre för slutanvändaren -kunden- som är nödvändig för att tjänsten skall kunna existera. Enbart mer regulationer, samt hinder skall införas för något som du redan betalat för.
Tjänsterna försämras, och som en skänk från ovan kommer en prishöjning.

Jag förstår givetvis varför man väljer att lämna då man inte längre tycker att tjänsten är värd priset.
Men i grund och botten tycker inte jag att det känns som att Netflix är största boven i dramat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.apple.com/itunes/charts/movies/
Hade deras filmutbud sett ut sådär, helst med 4k, då hade det lätt varit värt det.

Visst, men hade deras utbud sett ut på det sättet hade de antagligentagit lite mer betalt. GoG2 som är 1a på iTunes kostar t.ex. $19.99, alltså mer än en månad av netflix. Då får du bara 1 film dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Höjningen fick ju bara bägaren att rinna över.
Premium gick från 119->139, 17%.

Så frågan är inte "har jag råd med 10:- till" utan snarare "är det värt 139"?
Det är där vi börjar glida mot ett "nej".

Det som även är "dumt" i min mening är att dom kombinerar "kvalité" med "antal skärmar". Dvs ska man ha UHD är det bara det fetaste abonnemanget som gäller, även om man är ensamtittare.

Sen beror det ju även på vad det är man konsumerar. Jag är enbart intresserad av deras 4K, och där är utbudet rätt begränsat.
Hela deras filmbibliotek är ju ett skämt bestående av gammal skåpmat så det skulle dom i min mening likväl kunna stryka.
Förmodligen så kostar det dock så lite men "ser" bra ut så det är väl därför dom har det kvar.

Såhär är det iaf för mig:
För 139:- i månaden för att se några avsnitt i 4k här och där hade jag sagt upp det direkt.
Nu som jag tidigare sagt i en annan tråd så splittar jag mina 4 skärmar med 3 familjemedlemmar så vi hostar upp 139/4 = 35:- var i månaden, ingen fara på taket än så länge.

Edit:
https://www.apple.com/itunes/charts/movies/
Hade deras filmutbud sett ut sådär, helst med 4k, då hade det lätt varit värt det.

Tycker fortfarande det är värt 139 kr/mån.

Vilka andra streamingtjänster erbjuder 4k?
Vilka andra tjänster har lika bra interface och lika bra stöd för enheter som Netflix?

Tar man HBO exempelvis är det verkligen ett skämt. Bra serier - ja, men apparna är vansinnigt dåliga. När jag betalar för en tjänst som detta vill jag både ha en bra tjänst och innehåll. Jag är nöjd med deras innehåll.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte en tjänst kanske men åtminstonne utbudsparitet mellan tjänsterna, inget regionslås, samtidigt släpp i hela världen osv. Det tycker jag inte är för mycket begärt alls. Särskillt inte när piratstreaming är gratis och har alla ovan nämnda funktioner.

Inte för mycket begärt att be om tjänsten utan regionslås? Du verkar gravt underskatta vilken snårskog internationella distributionsrättigheter är, där det är olika aktörer som äger rättigheterna i olika delar av världen. Om du tycker man bara kan kräva att det försvinner så tycker jag det minsta man kan kräva av dig är att du berättar hur det uppnås, utan att kostnaderna ökar (Netflix är redan för billigt då de går back).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Inte för mycket begärt att be om tjänsten utan regionslås? Du verkar gravt underskatta vilken snårskog internationella distributionsrättigheter är, där det är olika aktörer som äger rättigheterna i olika delar av världen. Om du tycker man bara kan kräva att det försvinner så tycker jag det minsta man kan kräva av dig är att du berättar hur det uppnås, utan att kostnaderna ökar (Netflix är redan för billigt då de går back).

Uppnås enkelt genom att ta bort skiten?

Nationella distributionsrättigheter är en dinosaurie från när man behövde frakta fysiska lagringsmedia genom etablerade fysiska distributionskanaler, som inte har någon plats öht i internetåldern.

Film/Serie & TV-media är snart 10-20 år efter t.ex. musik och spel distribution när det kommer till att öppna för digital distribution till samtliga marknader.

Varför tror du nästan ingen piratar spel och musik idag, medans film & TV serier piratkopieras friskt som aldrig förr? För att den branschen inte har anpassat sig till verkligheten...

Varken jag som konsument och producenten av produkter jag vill köpa är öht intresserade av vem som har vilka rättigheter. Jag vill betala för en vara och de vill sälja en vara till mig. Distributionen är numera nära nog gratis ( I relation till varans pris ), varför den inte borde vara något problem öht heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Visst, men hade deras utbud sett ut på det sättet hade de antagligentagit lite mer betalt. GoG2 som är 1a på iTunes kostar t.ex. $19.99, alltså mer än en månad av netflix. Då får du bara 1 film dessutom.

Helt korrekt. Kanske var lite väl fel att jämföra med iTunes. Men som sagt, tycker -knappt- det finns några "nya" storfilmer öht hos netflix.

Jag roade mig med att söka på dom 30 första filmerna här (2015):
http://www.imdb.com/search/title?year=2015,2015&title_type=fe...
Och det var 4 st som fanns på Netflix.

Problemet är att när väl filmer hamnar på Netflix så har man med största sannolikhet redan konsumerat det man vill se på annat sätt.

Det som vore nice skulle ju vara om dom hade ett grymt utbud av "classics" som man gillar att se om, men av nån anledning så känns det som att äldre kvalitétsfilmer saknas också. Antagligen är väl dom för dyra i inköp.
T ex så har dom Godfather 3 men 1 & 2 saknas. Verkar rimligt?

Skrivet av Rich:

Tycker fortfarande det är värt 139 kr/mån.

Vilka andra streamingtjänster erbjuder 4k?
Vilka andra tjänster har lika bra interface och lika bra stöd för enheter som Netflix?

Tar man HBO exempelvis är det verkligen ett skämt. Bra serier - ja, men apparna är vansinnigt dåliga. När jag betalar för en tjänst som detta vill jag både ha en bra tjänst och innehåll. Jag är nöjd med deras innehåll.

Absolut, det resonemanget köper jag, men då har man ju lagt in andra värderingar än huruvida 10-20 kronor är en rimlig ökning.

Tyvärr kan jag meddela att appen på Samsung Tiezen är värdelös. Kraschar och streams avbryts titt som tätt. Till Apple TV funkar den nice men där får man ju inte 4K.
Sen är det svårt att säga om det är hos Samsung/Tiezen eller trötta utvecklare hos Netflix till Tiezen problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Inte för mycket begärt att be om tjänsten utan regionslås? Du verkar gravt underskatta vilken snårskog internationella distributionsrättigheter är, där det är olika aktörer som äger rättigheterna i olika delar av världen. Om du tycker man bara kan kräva att det försvinner så tycker jag det minsta man kan kräva av dig är att du berättar hur det uppnås, utan att kostnaderna ökar (Netflix är redan för billigt då de går back).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte det skall åligga kunderna att lösa problem som rättighetsorganisationer runt om i världen skapat själva.

Regionslås är kanske det tydligaste exemplet på krångel som får folk att tröttna och helt enkelt skaffa materialet på olaglig väg, det är hårda kalla fakta oavsett vad man tycker om det. Och om valet står mellan att inte tjäna pengar, eller att svälja sin töntiga stolthet och gemensamt verka för att bränna ner snårskogen, så borde det inte vara så svårt. Ditt resonemang låter ungefär såhär: "Hur i allsin dar hade du tänkt att kuskarna skall tjäna pengar nu när folk hellre åker bil va??"

Att Netflix går back kan väl knappast kunderna heller lastas för. Det är ju inte Netflix som ska gå plus utan rättighrtshavarna som har sitt material på tjänsten. Samma med t. ex spotify.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi har sedan en tid tillbaka bara Netflix och HBO. Vi tog bort det gamla kanalpaketet för det är så jävla mycket skitprogram och reklam. Nu kollar jag nästan aldrig på netflix men sonen har mycket han gillar där. Sen HBO har i princip bara sina egna serier som är värda något. Blir tyvärr ganska långa perioder mellan serierna ibland som man inte använder HBO.
Men alternativen att gå tillbaka till kanalpaket (betala mycket mer för ännu mer skit) eller tanka (ohållbart i längden pga av att produktionsbolagen får 0kr) är ändå värre än streamingtjänsterna.
Hbo och netflix är inte dyrt, men för många finns det ofta väldigt lite material som är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjukis.com:

Chromecast will stream Netflix TV shows and movies in 1080p; titles with an HD symbol will stream in high definition with an internet connection speed of 5 megabits per second or more.

Chromecast Ultra will stream Netflix TV shows and movies in 4K; titles with an UltraHD symbol will stream in ultra high definition with an internet connection speed of 25 megabits per second or more.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har chromecast med chrome/chromium att göra?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Helt korrekt. Kanske var lite väl fel att jämföra med iTunes. Men som sagt, tycker -knappt- det finns några "nya" storfilmer öht hos netflix.

Jag roade mig med att söka på dom 30 första filmerna här (2015):
http://www.imdb.com/search/title?year=2015,2015&title_type=fe...
Och det var 4 st som fanns på Netflix.

Problemet är att när väl filmer hamnar på Netflix så har man med största sannolikhet redan konsumerat det man vill se på annat sätt.

Det som vore nice skulle ju vara om dom hade ett grymt utbud av "classics" som man gillar att se om, men av nån anledning så känns det som att äldre kvalitétsfilmer saknas också. Antagligen är väl dom för dyra i inköp.
T ex så har dom Godfather 3 men 1 & 2 saknas. Verkar rimligt?

Det köper jag absolut. För mig är dock Netflix mest en källa till serier. Marco Polo var t.ex. rysligt bra, tyvärr fick nåt geni på corporate idén att lägga ned serien till säsong 3... Men som du säger, filmutbudet lämnar en hel del att önska.

Frågan som jag tror Netflix egentligen borde ställa där är väl om de kanske ska ha ett till paket typ HDFilm+ eller nåt som kostar en bit extra men också har ett bättre filmutbud. Jag skulle nog vara villig att lägga en hundring till på deras premium för ett bättre filmutbud och jag tror inte jag är ensam.

Permalänk
Medlem

Prenumenerade i flera år på NetFlix. Sa upp i våras, helt enkelt för att de inte hade någonting att erbjuda mej.
Det som enligt mej var sevärt, hade jag redan sett. (Amerikanska utbudet vore mumma, men men..)
NetFlix agerande med att spärra VPN'er osv, är knappast deras egen idé, det sänker värdet på deras tjänst. Det är givetvis de stora jättarna som vill tjäna mera pengar som säger nej.

Jag bestämde mej i våras för att ta en NetFlix-paus, tills de hunnit få upp mera material jag tycker det är värt att betala för, passar på att prova konkurrensen ett tag. (Det är enda sättet vi som lagliga konsumenter kan pressa priserna.) Jag tänkte det är sommar på gång, gå ut och andas lite luft, och när det regnar så kollar jag serier på HBO. Tänkte gå på NetFlix till jul igen. Den extra tian hindrar mej inte så mycket som det torftiga utbudet.
Till de som skriver att de skall gå över till HBO istället, pga ökningen, kan jag säga att om det är anledningen, så är det ett dåligt val. HBO har väldigt begränsat med filmer. Och de de har är mest gammalt. Men serierna är i en helt egen division.

Så länge tjänsterna inte binder upp mej och jag fritt kan byta, kommer jag varva med olika. (Finns ingen anledning att vara trogen här.) Inför de bindningstid är jag ute direkt. Det finns många tjänster idag, men i Sverige tror jag inte det finns någon så komplett som NetFlix, trots det reducerade utbudet. (Mot USA)

Vill de att kunderna skall bli permanenta, får de nog se till att lägga upp mera material än de gör idag.
Jag rekommenderar alla att göra som jag. Häng inte kvar hela året runt, om du inte hela tiden får valuta för pengarna.
Prova någonting annat någon månad, sätt press på dem, på det enda sättet du kan! Dej skiter de i! Men om du gör som 10'000 andra, så sparkar vi dem där det känns. Tro inte att de inte ser vad som sker, de analyserar hela tiden kund till/från-strömning. De ser också när du tagit en break och kommer åter. Det tror jag är den största moroten för dem att få upp innehåll så de behåller kunderna 12 månader om året. Det fodras bara att vi kan hoppa av och låta bli att betala tre, fyra månader emellanåt, när man zappar runt och inte hittar nått man vill titta på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ja, det är för jävligt att öka med hela 10 kr.

Får börja ta från sparkassan nu.

Det är en ökning med 10%.. 10% varje/vartannat år blir en hel del.*
17% för Premium. Det är ganska stor höjning...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)