DS216J - Funderingar

Permalänk
Medlem

DS216J - Funderingar

Första inlägget här, hoppas det blir rätt forumdel.

Idag beställdes en Synology DS216J hem. Min första nas någonsin. Fixade även Plex nu ikväll, drog hem en film som på pappret skulle ha samma format som exempelvis ps4 stödjer, dvs .mkv och h264. Dock när jag spelar upp filmen på plex på ps4an så kollar jag på datorn och då står det transkodar: video h264 till h264. Nu är min fundering, kommer nasen klara av det? Och varför transcodar den h264 till h264?

Nästa fråga är, kan man lagra alla filmer på nasen men använda datorn som pms om det är så att alla filmer måsta transcodas?

Moderator får gärna flytta tråden om det behövs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan lagra alla filmer på din NAS ja och ha PMS på datorn. Halva tanken faktiskt.
Antagligen transkodas det pga din NAS inte klarar spela upp det ordentligt. Din konsol/PMS väljer automatiskt rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jlyck: Kan ju vara så pass illa att det är ljudspåret som inte fungerar på PS4?

mkv är bara en behållare för ett videospår (H.264) och ett ljudspår (.aac .ogg .mp3 etc).
Huruvida NAS:en klarar av att realtidsencoda vågar jag inte svara på. Men det är även väldigt beroende på vad det är för omkodning som görs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

@jlyck: Kan ju vara så pass illa att det är ljudspåret som inte fungerar på PS4?

mkv är bara en behållare för ett videospår (H.264) och ett ljudspår (.aac .ogg .mp3 etc).
Huruvida NAS:en klarar av att realtidsencoda vågar jag inte svara på. Men det är även väldigt beroende på vad det är för omkodning som görs.

Då bör det stå att den kodar om ljudet.
Man kan iofs i androidappen få veta varför den kodar om, bör gå på PS4 också.

Permalänk
Medlem

Ljudet transcodades också från DAC till AAC. Aja, får se hur det går med nas en när den installeras. Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag hittar är enbart:"DS216j, ARMv7 1.0GHz: Transcoding is not supported on ARMv7 only remuxing (Is slow remuxing some audio streams)"
Vet dock ej hur uppdaterat det är.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag hittar är enbart:"DS216j, ARMv7 1.0GHz: Transcoding is not supported on ARMv7 only remuxing (Is slow remuxing some audio streams)"
Vet dock ej hur uppdaterat det är.

Läst det också, lite piss då om den "måste" transcoda h.264 till h.264. Aja, får kanske använda datorn som pms i värsta fall. Jag va fullt medveten om att ds216j inte kan transcoda, men trodde ändå att en film i samma format som ps4an stödjer inte skulle behöva transcodas. Ack så fel man kan ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

Läst det också, lite piss då om den "måste" transcoda h.264 till h.264. Aja, får kanske använda datorn som pms i värsta fall. Jag va fullt medveten om att ds216j inte kan transcoda, men trodde ändå att en film i samma format som ps4an stödjer inte skulle behöva transcodas. Ack så fel man kan ha.

Nej det stämmer. Filer som PS4:an klarar av att spela upp transcodas självklart inte.

http://manuals.playstation.net/document/gb/ps4/music/mp_forma...

I det här fallet så var det då ljudet som var i fel format.

Du kan inte ladda ned filmer som stödjs direkt istället för att behöva transcoda?

Jag laddar endast ned MKV-filer med H.264 och AC-3.

Permalänk
Medlem

@Exxovion:

Jo, får börja göra det. Fixar DS216j att bränna in undertexter via plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

@Exxovion:

Jo, får börja göra det. Fixar DS216j att bränna in undertexter via plex?

Inte en chans. Att bränna in undertexter kräver att hela videofilen görs om. Dock ska dom flesta klienter klara av att spela upp undertexter utan inbränning. Om du använder Plex Web måste du gå in i inställninger och välja Automatisk på "Bränn in undertexter".

Jag använder oftast Plex plugin till Kodi. Det är inprincip en garanti på att transcoding aldrig händer.

Permalänk
Medlem

@tudz:

Tack för svar. Då får jag nog köra plex från datorn isf med filmerna sparade på ds216j. En annan fråga, hur tillåter jag utorrent ladda ner på datorn direkt in på nasen?

Löste sig.