Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av olovskiij:

Tjena!

Har en 2500k som jag skulle vilja klocka lite, men är osäker gällande temps.
Jag får i dagsläget upp den i 58-62 grader när jag kör prime95, stockklockad med hyper 212 med push/pull.
Tycker det låter jädra högt jämfört med alla andra som skriver här inne?
Spelar jag går den ju dessutom högre med tanke på att GPUn snurrar för fullt.

Hur mycket tror ni det hade hjälpt med en extra fläkt i fronten på chassit, för bättre flow?

/Magnus

Låter som fullt normala temperaturer. Riktigt bra faktiskt.

Om du sätter en fläkt i fronten av chassit? Troligen 0 °C skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Först måste jag säga, RIKTIGT bra guide. Sånt här gillar vi!:)

Jag är helt ny vad gäller överklockning av processor, men jag känner att min rigg börjar halka lite efter så jag tänkte ge det ett försök.
Jag har följt guiden så gott det går.. Hittar märkligt nog inte alla "settings" som tas upp, trots att jag kör en 2500k på precis lika moderkort som använts som exempel, ASRock Z68 Extreme4 GEN3. Behövs kanske bios update? (har aldrig behövt uppdatera)

Men hur som haver så verkar min "Core Voltage" leva sitt egna lilla liv när jag läser av den i CPU-Z.
Med "CPU Core Voltage" inställt på offset: +0,010v och "Additional Turbo Voltage" på +0,004v så stiger "Core Voltage" i CPU-Z allt eftersom jag ökar multipeln, som om jag hade haft inställt på "AUTO" istället för "OFFSET".
Min klockning är oerhört stabil men det resulterar ju å andra sidan i att jag har en "Core Voltage" som pendlar mellan 1,334v-1,342v redan vid 4,1GHz. Därav också lite väl höga temps, mellan 75-80c i prime. Dock med alla chassifläktar på lägsta nivå och min h80 kylare på lägsta fläktkurvan, så kylsystemet har mer kvar att ge när det är dags. Om jag nu kommer till rätta med spänningen förstås.

Någon som har en aning om vad det är som spökar eller vad det är jag gör för fel?
Evigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Medlem

Jag frågade buildzoid vad han tyckte var en max spänning på SB och han svarade 1.45. Någon som läser tråden är nog intresserad av det. Det är ju så klart förutsatt att kylningen är okej.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag frågade buildzoid vad han tyckte var en max spänning på SB och han svarade 1.45. Någon som läser tråden är nog intresserad av det. Det är ju så klart förutsatt att kylningen är okej.

Det kan nog stämma ganska bra baserat på det anekdotiska beviset att jag själv kört min 2700K med cirka 1.45V i 5 år nu
Speciellt om det stämmer att hans CPU degraderade efter bara 1 år med 1.5V som han nämnde i videon.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tjenare! Jag har helt ny när det kommer till överklockning men hängt på SweC ett tag.
Har nu följt guiden och fått upp min i5 4670k i 4,3GHz och en temp som peakar på 87c efter 15 min! men det jag undrar över är min Vcore i UEFI, där står det att den är strax under 1V och så fort jag ändrar på den så bootar jag inte in till windows... Har lite mer frågor som jag inte orkar skriva, så om någon har tid att snacka i skype/discord lite för att ge lite tips och tricks så skulle det va guld värt!!

Edit: min Vcore i CPU-Z säger 1.326V

//Goderalm

Permalänk

Bra Guide =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealKENtAgent:

Först måste jag säga, RIKTIGT bra guide. Sånt här gillar vi!:)

Jag är helt ny vad gäller överklockning av processor, men jag känner att min rigg börjar halka lite efter så jag tänkte ge det ett försök.
Jag har följt guiden så gott det går.. Hittar märkligt nog inte alla "settings" som tas upp, trots att jag kör en 2500k på precis lika moderkort som använts som exempel, ASRock Z68 Extreme4 GEN3. Behövs kanske bios update? (har aldrig behövt uppdatera)

Men hur som haver så verkar min "Core Voltage" leva sitt egna lilla liv när jag läser av den i CPU-Z.
Med "CPU Core Voltage" inställt på offset: +0,010v och "Additional Turbo Voltage" på +0,004v så stiger "Core Voltage" i CPU-Z allt eftersom jag ökar multipeln, som om jag hade haft inställt på "AUTO" istället för "OFFSET".
Min klockning är oerhört stabil men det resulterar ju å andra sidan i att jag har en "Core Voltage" som pendlar mellan 1,334v-1,342v redan vid 4,1GHz. Därav också lite väl höga temps, mellan 75-80c i prime. Dock med alla chassifläktar på lägsta nivå och min h80 kylare på lägsta fläktkurvan, så kylsystemet har mer kvar att ge när det är dags. Om jag nu kommer till rätta med spänningen förstås.

Någon som har en aning om vad det är som spökar eller vad det är jag gör för fel?
Evigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Lite sent svar, så jag vet inte om det fortfarande är aktuellt men.. Varje enskild cpu har en VID-kurva, som säger vilken spänning din cpu behöver vid en given frekvens. Denna kurva har vissa marginaler. Vid oc med offset ställer du in en viss förkjutning av denna kurva så att spänningen avviker med det värde du ställer in. Om du ökar frekvensen med multipeln kommer även spänningen öka, det är så det ska funka, till skillnad från oc med fixed voltage.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Lite sent svar, så jag vet inte om det fortfarande är aktuellt men.. Varje enskild cpu har en VID-kurva, som säger vilken spänning din cpu behöver vid en given frekvens. Denna kurva har vissa marginaler. Vid oc med offset ställer du in en viss förkjutning av denna kurva så att spänningen avviker med det värde du ställer in. Om du ökar frekvensen med multipeln kommer även spänningen öka, det är så det ska funka, till skillnad från oc med fixed voltage.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra svar!
Jag lyckades faktiskt litsa ut att det va nått sånt som spelade in. Så jag jobbade med att öka multipeln samtidigt som jag sänkte spänningen och hittade en stabil klock på 4,3ghz, efter att jag hittat bottenspänningen och börjat klättra uppåt, på dryga 50-60c (kylpasta från 2011 eller nått) minns inte riktigt vilken spänning just nu. Finns nog mer att plocka ur den med lite finslip, men den lirar lika stabilt nu som innan klockning så det duger för stunden.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt lysande. Jag har ett AsRock Z68 med en 2500k. Vad jag än gör i BIOS så rapporterar Hwinfo64 att den drar 1,34v @ 3,6 GHz, 1,37 @ 3,8 och 1,42 @ 4,2. Har ändrat på offset och kör nu fixed voltage på 1,25v men ingen skillnad i Windows. BIOS rapporterar 1,12v men det är väl inte under last antar jag? Så något är ju bra jäkla snett här, men vad... Vill gärna inte grilla sönder den, även om temperaturerna är hanterbara i alla situationer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aldric T:

Detta är ju helt lysande. Jag har ett AsRock Z68 med en 2500k. Vad jag än gör i BIOS så rapporterar Hwinfo64 att den drar 1,34v @ 3,6 GHz, 1,37 @ 3,8 och 1,42 @ 4,2. Har ändrat på offset och kör nu fixed voltage på 1,25v men ingen skillnad i Windows. BIOS rapporterar 1,12v men det är väl inte under last antar jag? Så något är ju bra jäkla snett här, men vad... Vill gärna inte grilla sönder den, även om temperaturerna är hanterbara i alla situationer.

Har aldrig hört talas om HWinfo64. Prova CPU-Z och HWmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har aldrig hört talas om HWinfo64. Prova CPU-Z och HWmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

HWiNFO64 är ett riktigt grymt program, det får du nästan ta och kolla upp.
https://www.hwinfo.com/download.php
Låter dig se massa averages och så.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har aldrig hört talas om HWinfo64. Prova CPU-Z och HWmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU-Z visar ju bara realtid en enda sak. Kolla upp Hwinfo64, det är en ganska komplett lösning för allt som går att mäta i datorn. Eller i vart fall i de flesta datorer...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

HWiNFO64 är ett riktigt grymt program, det får du nästan ta och kolla upp.
https://www.hwinfo.com/download.php
Låter dig se massa averages och så.

Skrivet av Aldric T:

CPU-Z visar ju bara realtid en enda sak. Kolla upp Hwinfo64, det är en ganska komplett lösning för allt som går att mäta i datorn. Eller i vart fall i de flesta datorer...

Okej, sorry. Får erkänna att det presenterades en jäkla massor sensorer i programmet, men det gör i och för sig HWMonitor också
Dock så märker jag att HWInfo64 underrepresenterar min VCore.

Både CPU-Z och HWMonitor visar till exempel 1.46V på min CPU när HWInfo64 visar 1.36V.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Okej, sorry. Får erkänna att det presenterades en jäkla massor sensorer i programmet, men det gör i och för sig HWMonitor också
Dock så märker jag att HWInfo64 underrepresenterar min VCore.

Både CPU-Z och HWMonitor visar till exempel 1.46V på min CPU när HWInfo64 visar 1.36V.

Fördelen är att man kan se average, kanske inte så viktigt men roligt att ha koll på.

För mig visar hwinfo64 och cpu-z samma vcore så det låter lite konstigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering kring min oc på 4790k. Jag har i bios tryckt upp den till 4,7 men i hwmonitor så visar den att den går strax över 4.82 något när jag drar på spel.
Är detta ett fel i hwmonitor eller har jag gjort något galet med överklockningen? den går däremot aldrig över mina 1.27 som jag satt

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Har en liten fundering kring min oc på 4790k. Jag har i bios tryckt upp den till 4,7 men i hwmonitor så visar den att den går strax över 4.82 något när jag drar på spel.
Är detta ett fel i hwmonitor eller har jag gjort något galet med överklockningen? den går däremot aldrig över mina 1.27 som jag satt

Kolla vad den visar i t.ex cpu-z.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter och filar på min OC på en 4790K, och det går väl ganska bra får jag tycka.

Det som jag dock har väldiga problem med, är temperaturavläsningarna. Alla olika program visar olika.

Prime95 rapporterar 100c, HWmonitor visar temps kring 90c, AIDA64 visar mellan 55-75 och speedfan kring 75-80c.

Körde stresstest i ca. 20 minuter, och så vitt jag kan se så dippar inte frekvenserna något, och även utblåsluften är förhållandevis ljummen.

Kyler med ett Noctua-torn med 2st fläktar.

Är detta ett känt problem? Innan jag uppdaterade till senaste BIOS så visade HWmonitor typ 130c på en kärna.... Så min tilltro till dessa olika program börjar sakta men säkert försvinna.

Permalänk
Medlem

Grym guide!

Har en undring dock. Behöver man med tiden byta ut kylpastan? Jag tycker jag får lite väl höga temperaturer på min 2500k. 4.5 ghz med endast 0.1+ offset på volt. över 90c med en Noctua NH-D14 med fläktarna på full fräs i prime 95.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Grym guide!

Har en undring dock. Behöver man med tiden byta ut kylpastan? Jag tycker jag får lite väl höga temperaturer på min 2500k. 4.5 ghz med endast 0.1+ offset på volt. över 90c med en Noctua NH-D14 med fläktarna på full fräs i prime 95.

Har inte bytt kylpasta på min 2500k(4.6ghz +0.06v) på säkert 5år och den går fortfarande lika svalt, men någonting är galet om du får 90c. Jag får runt max 65-74c och då har jag bara en noctua nh12p med en push fläkt som går på 800rpm.

Kör du verkligen 0.1v+? Du borde inte behöva så mycket spänning på 4.5. Isåfall borde din load volt vara runt 1.43v, eftersom stock är ca 1.32v..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Har inte bytt kylpasta på min 2500k(4.6ghz +0.06v) på säkert 5år och den går fortfarande lika svalt, men någonting är galet om du får 90c. Jag får runt max 65-74c och då har jag bara en noctua nh12p med en push fläkt som går på 800rpm.

Kör du verkligen 0.1v+? Du borde inte behöva så mycket spänning på 4.5. Isåfall borde din load volt vara runt 1.43v, eftersom stock är ca 1.32v..

Nä du har rätt, jag kör 0.01v+. Typo!

Jag bytte iallafall pastan och det sänkte tempen rejält. Fortfarande lite hög med tanke på att jag har en NH-D14 om jag jämför med dina 74°C. Har du 74°C i stresstest eller menar du i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Nä du har rätt, jag kör 0.01v+. Typo!

Jag bytte iallafall pastan och det sänkte tempen rejält. Fortfarande lite hög med tanke på att jag har en NH-D14 om jag jämför med dina 74°C. Har du 74°C i stresstest eller menar du i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

I spel runt 58-63c, i prime95 ca 67-75c men har förvisso en ganska välventilerad låda, det behövs när man sitter med ett r9 290. Men känns som du borde ligga under 75c i prime iaf med en nh-d14 på en sandy bridge. Kör förvisso 1.58 i pll voltage om det gör någon skillnad.

Visa signatur

=)

Permalänk

Intel Core i5 2500K

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Permalänk
Skrivet av Tpk:

Ser bra ut!

Tack! Lyckades med 4998.83 MHz idag; https://valid.x86.fr/axll5w Nästan 5.0 Ghz. Inget jag kör 24/7.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och petar med detta för första gången nu på min 4790K. Är inte ute efter max prestanda då min stackars 212 EVO inte pallar med det, utan är mer ute efter en balans mellan prestanda och temperatur. Testar just nu 4,5GHz på 1,15V. Kraschade i alla fall inte så fort jag startade AIDA64. Stor skillnad mot de 4,4GHz @1,252V som moderkortet tryckte upp den i utan att jag bad om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Sitter och petar med detta för första gången nu på min 4790K. Är inte ute efter max prestanda då min stackars 212 EVO inte pallar med det, utan är mer ute efter en balans mellan prestanda och temperatur. Testar just nu 4,5GHz på 1,15V. Kraschade i alla fall inte så fort jag startade AIDA64. Stor skillnad mot de 4,4GHz @1,252V som moderkortet tryckte upp den i utan att jag bad om det.

Fundera på om du vill delidda. Du får enkelt ner temperaturen med 15-20 grader.
Använder man ett delid/relid verktyg typ det inet säljer. Så är själva processen super enkel, Gäller bara att vara försiktig med den flytande metallen.

På 4690k/4790k rekommenderar jag att men lägger ett tunnt lager epoxy på kondingarna brevid processorkärnan.
Det räddade mig när jag spilled en liten bit condonaught pasta rakt på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av septembro:

Tack! Lyckades med 4998.83 MHz idag; https://valid.x86.fr/axll5w Nästan 5.0 Ghz. Inget jag kör 24/7.

+ 1MHz på BCLK så är du hemma!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

+ 1MHz på BCLK så är du hemma!

Ok. Ska ge det ett försök Tackar för tips! Hur bra är det egentligen att pilla på BLCK med Sandy Bridge?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av septembro:

Ok. Ska ge det ett försök Tackar för tips! Hur bra är det egentligen att pilla på BLCK med Sandy Bridge?

Inte alls, men 1-2 MHz ± är sällan några problem. I detta fallet är det väl främst för att nå 5 GHz!!!!!1111!!!1one! Sedan hade jag dragit tillbaka till 100 MHz igen.

Du kan även testa att stänga av Spread Spectrum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte alls, men 1-2 MHz ± är sällan några problem. I detta fallet är det väl främst för att nå 5 GHz!!!!!1111!!!1one! Sedan hade jag dragit tillbaka till 100 MHz igen.

Du kan även testa att stänga av Spread Spectrum.

Allright.

Jo.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU