Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Finns det något sätt för mig som är 16 bast att börja gräva efter ETH? Försökte göra ett konto på poloniex men var för ung för att registreras...

Tips uppskattas

//Jonathan

Du behöver inget konto hos en exchange för att gräva, det räcker med att du har en adress. Är det Ethereum som skall grävas kan jag rekommendera https://www.myetherwallet.com/ för att skapa en adress. Ditt problem kommer om du vill växla över till nått annat än Ethereum, då måste du regga dig på någon exchange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Finns det något sätt för mig som är 16 bast att börja gräva efter ETH? Försökte göra ett konto på poloniex men var för ung för att registreras...

Tips uppskattas

//Jonathan

Titta med Nicehash.

Eller som @ddelin säger. Skaffa en egen wallet och skicka sedan över till t.ex coinbase för att ta ut pengarna.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Okej, har fått igång allt.

Då och då så står det i loggen "Share Found, Share accepted, Starum Connected, Stop mining and disconnet. I grön text.
Är detta normalt?

Hur lång tid tar det innan får sin första peng i sin wallet?

//Nybörjare Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Okej, har fått igång allt.

Då och då så står det i loggen "Share Found, Share accepted, Starum Connected, Stop mining and disconnet. I grön text.
Är detta normalt?

Hur lång tid tar det innan får sin första peng i sin wallet?

//Nybörjare Jonathan

Vilken pool samt miner kör du? Kollar du där ser du om du får ut något

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Vilken pool kör du? Kollar du där ser du om du får ut något

Kör med Jaxx, hittar ingen pool info. Men i loggen står det: eth-eu1.nanopool.org:9999 om det är till någon hjälp

//Jonathan

Edit: Följde denna Guide: https://www.youtube.com/watch?v=gHYp1lu8F2I&t=312s

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kör med Jaxx, hittar ingen pool info. Men i loggen står det: eth-eu1.nanopool.org:9999 om det är till någon hjälp

//Jonathan

Jaxx är ingen pool vad jag vet, ska du pool minea vilket så som jag förstått det måste du fixa en egen pool. Jaxx är en wallet. Det är walleten du cashar ut dina ether till sen, tills du gör det hålls dem av poolen.

eth-eu1.nanopool.org:9999 är ju en adress till en av de större poolerna, men det kan vara så att du inte satt in en pool själv och den minear till utvecklaren av minern nu.

Copypaste din mining start fil (.bat) här.

Edit: Har du följt den videon så sök på din adress på https://eth.nanopool.org/ och se om något kommer upp!

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Jaxx är ingen pool vad jag vet, ska du pool minea vilket så som jag förstått det måste du fixa en egen pool.

eth-eu1.nanopool.org:9999 är ju en adress till en av de större poolerna, men det kan vara så att du inte satt in en pool själv och den minear till utvecklaren av minern nu.

Copypaste din mining start fil (.bat) här.

Edit: Har du följt den videon så sök på din adress på https://eth.nanopool.org/ och se om något kommer upp!

Tror att det är denna:

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100
EthDcrMiner64.exe -epool eth-eu1.nanopool.org:9999 -ewal xxxxxxxxxxxxxx..xxxxxxxxxxxxxx -epsw x -mode 1 -ftime 10

Enligt begäran/dolt uppgifter
Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tror att det är denna:

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100
EthDcrMiner64.exe -epool eth-eu1.nanopool.org:9999 -ewal xxxxxxxxxxxxxx..xxxxxxxxxxxxxx -epsw x -mode 1 -ftime 10

Nanopool måste ha din mail också i bat filen tror jag, min: EthDcrMiner64.exe -epool eth-eu2.nanopool.org:9999 -ewal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.joel2/MINMAILADRESS -espw x -ftime 10

Enligt begäran/dolt uppgifter i citering
Permalänk
Skrivet av DozeN:

Edit: Har du följt den videon så sök på din adress på https://eth.nanopool.org/ och se om något kommer upp!

Jag använder Jaxx som Wallet
Om jag söker på mitt wallet nummer i Nanopool får jag fram en fin stigande tabell och massa MH/s siffor, känns som det stämmer?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Jag använder Jaxx som Wallet
Om jag söker på mitt wallet nummer i Nanopool får jag fram en fin stigande tabell och massa MH/s siffor, känns som det stämmer?

Yes, stämmer reported MH/S med dem i minern (GPU 0 - 20mh/s tex,)?

Effective hashrate kan variera, men kolla efter 6h på Average Hashrate
for last 6 hours, det borde vara i närheten av reported hashrate/det som minern rapporterar.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Yes, stämmer reported MH/S med dem i minern (GPU 0 - 20mh/s tex,)?

Effective hashrate kan variera, men kolla efter 6h på Average Hashrate
for last 6 hours, det borde vara i närheten av reported hashrate/det som minern rapporterar.

Japp, reported stämmer!

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Japp, reported stämmer!

Fint då är du igång! Minar du på din vanliga dator eller är det en dator endast för mining?

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Fint då är du igång! Minar du på din vanliga dator eller är det en dator endast för mining?

Ville mest testa så kör på vanliga datorn.
Är ETH fortfarande värt något idag?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ville mest testa så kör på vanliga datorn

Okej, håll koll på temps osv bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ville mest testa så kör på vanliga datorn.
Är ETH fortfarande värt något idag?

En ETH är värd knappt $300, priser och kalkylator finns här https://whattomine.com/coins.

Testa också att labba med underklockning av core, och överklockning av minne, ger iallafall en hyfsad ökning på 400 & 500 korten, plus att det sänker värmen & oljudet. På ett radeon 480 klockade jag ner core med ~200MHz utan att tappa nästan någon hashrate, men jag vet inte om 200 korten beter sig likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Okej, har fått igång allt.

Då och då så står det i loggen "Share Found, Share accepted, Starum Connected, Stop mining and disconnet. I grön text.
Är detta normalt?

Hur lång tid tar det innan får sin första peng i sin wallet?

//Nybörjare Jonathan

Det är lugnt. Bara DevFee som startar igång, den börjar mina i 36 eller 72 sekunder för Claymore's address. Läs igenom https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0 så borde du få en bra uppfattning om hur programvaran fungerar.
Bara att kontakta mig via PM om du har några fråga, hjälps gjärna åt om du har några frågor, gäller alla!

EDIT:
"This miner is free-to-use, however, current developer fee is 1% for Ethereum-only mining mode (-mode 1) and 2% for dual mining mode (-mode 0), every hour the miner mines for 36 or 72 seconds for developer. "
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av babloo:

Det är lugnt. Bara DevFee som startar igång, den börjar mina i 36-72 sekunder för Claymore's address. Läs igenom https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0 så borde du få en bra uppfattning om hur programvaran fungerar.
Bara att kontakta mig via PM om du har några fråga, hjälps gjärna åt om du har några frågor, gäller alla!

Hoppas jag var till hjälp
Mvh.

Tack!

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Finns det något riktigt sätt att stänga av miningen? Eller är det bara att trycka på krysset som vanligt?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av ddelin:

En ETH är värd knappt $300, priser och kalkylator finns här https://whattomine.com/coins.

Testa också att labba med underklockning av core, och överklockning av minne, ger iallafall en hyfsad ökning på 400 & 500 korten, plus att det sänker värmen & oljudet. På ett radeon 480 klockade jag ner core med ~200MHz utan att tappa nästan någon hashrate, men jag vet inte om 200 korten beter sig likadant.

På 290/390 ska core clock ökas i första hand
På 290 får man öka minnet när cc går över ca 1100
På 390 får man öka minnet när cc går över ca 1300

Det är bara att titta i gpu-z: memory controller load

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Finns det något riktigt sätt att stänga av miningen? Eller är det bara att trycka på krysset som vanligt?

Krysset eller CTRL + C, det kvittar.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått en wattman profil att funka för claymore?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad var ETH värt när det var som populärast att minea i tidigare i sommras?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Vad var ETH värt när det var som populärast att minea i tidigare i sommras?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp och det är fortfarande en av de bästa valutorna att mina men vinsten har gått ner snabbt sedan början på sommaren. När många börjar mina så blir det fler som ska dela på kakan och det blir mindre till varje. Det kallas att svårighetsgraden ökar. Det är det ena som har hänt. Sedan finns det inbyggt i många valutor att det ska bli svårare och svårare att mina ju fler coins som skapats och detta händer också med ethereum. Så har vi också kursutvecklingen som i sin tur även hänger ihop med kursen på bitcoin.
Så folk såg att man kunde tjäna mycket på mining och många började vilket fick till följd att man tjänade mindre på mining.

Jag satt och kollade lite på denna sidan:
https://www.nicehash.com/?p=calc
Bläddrade runt lite mellan olika hårdvaror och fick stora ögon när jag kollade Antminer L3+ och klickade calculate. På 21 dagar betalar den sig själv i Litecoins! Men tänkte hur kan någon vilja sälja en sådan maskin som de istället skulle kunna köra själva? Googlade lite och sådana ASIC kommer att göra att total mining Power kommer öka toksnabbt för Litecoin när dessa går att köpa. Lång leveranstid och vissa som får förtur gör att när man själv eventuellt får tag på den så är det inte 21 dagar längre utan troligare månader. Svårighetsgraden att mina går då upp jättemycket och den genererar alltså mindre och mindre väldigt snabbt och de flesta kommer inte tjäna på att köpa dessa. Men de som har dessa nu kan ju bli rika. Alternativt blir dessa miners tokdyra att köpa eftersom de blir så värdeskapande för ägarna att de snart ändå inte ger någon snabb vinst. Marknadsekonomin jämnar ut allt i slutändan.

Samma sak med grafikkorten och miningboomen i somras. De som redan var igång då med mining de tjänade pengar men vi som läste om det och försökte göra likadant får vara glada om vi lyckas komma plus-minus noll i slutändan eftersom grafikkorten blev dyra och de gav mindre i vinst. Fördelen med grafikkort är att gamers kanske köper dem begagnat. Nackdelen är om alla miners säljer ut dem samtidigt så blir priserna ganska låga. Men en ASIC-miner som inte längre ger vinst vill ingen köpa.

Permalänk
Medlem

Vi måste rätta verbet i trådrubriken. "Mina" är absolut inget verb i svenskan som vi kan tolerera
Någon som har ett bättre förslag? Vi söker ett verb som en gruvarbetare gör i sin tjänst. Gräva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Vad var ETH värt när det var som populärast att minea i tidigare i sommras?

Skickades från m.sweclockers.com

Det peakade på ungefär $400, dock var det mycket lägre difficulty då vilket gjorde att payoff var monstruöst hög jämfört med nu, fastän valutan återhämtat sig till $300+. Det är dock fortfarande värt att minea på alla moderna grafikkort typ 1050ti och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Japp och det är fortfarande en av de bästa valutorna att mina men vinsten har gått ner snabbt sedan början på sommaren. När många börjar mina så blir det fler som ska dela på kakan och det blir mindre till varje. Det kallas att svårighetsgraden ökar. Det är det ena som har hänt. Sedan finns det inbyggt i många valutor att det ska bli svårare och svårare att mina ju fler coins som skapats och detta händer också med ethereum. Så har vi också kursutvecklingen som i sin tur även hänger ihop med kursen på bitcoin.
Så folk såg att man kunde tjäna mycket på mining och många började vilket fick till följd att man tjänade mindre på mining.

Jag satt och kollade lite på denna sidan:
https://www.nicehash.com/?p=calc
Bläddrade runt lite mellan olika hårdvaror och fick stora ögon när jag kollade Antminer L3+ och klickade calculate. På 21 dagar betalar den sig själv i Litecoins! Men tänkte hur kan någon vilja sälja en sådan maskin som de istället skulle kunna köra själva? Googlade lite och sådana ASIC kommer att göra att total mining Power kommer öka toksnabbt för Litecoin när dessa går att köpa. Lång leveranstid och vissa som får förtur gör att när man själv eventuellt får tag på den så är det inte 21 dagar längre utan troligare månader. Svårighetsgraden att mina går då upp jättemycket och den genererar alltså mindre och mindre väldigt snabbt och de flesta kommer inte tjäna på att köpa dessa. Men de som har dessa nu kan ju bli rika. Alternativt blir dessa miners tokdyra att köpa eftersom de blir så värdeskapande för ägarna att de snart ändå inte ger någon snabb vinst. Marknadsekonomin jämnar ut allt i slutändan.

Samma sak med grafikkorten och miningboomen i somras. De som redan var igång då med mining de tjänade pengar men vi som läste om det och försökte göra likadant får vara glada om vi lyckas komma plus-minus noll i slutändan eftersom grafikkorten blev dyra och de gav mindre i vinst. Fördelen med grafikkort är att gamers kanske köper dem begagnat. Nackdelen är om alla miners säljer ut dem samtidigt så blir priserna ganska låga. Men en ASIC-miner som inte längre ger vinst vill ingen köpa.

Du lär tjäna igen en antminer L3+ om du kan få tag på den någorlunda snart också. Profitability ligger dock lägre än vad calculatorn antyder just nu. Den går på historisk data och i starten av dataperioden som finns med där så låg minern på 0.02BTC om dagen per Antminer L3+, det är ~650kr om dagen med dagens BTC värde. Minern ger dock i dagsläget endast ~40% av det eller 0.00789btc per dag just nu. Det är fortfarande ~250kr om dagen men en RoI period på 52 dagar istället för 21. Sen kan man inte riktigt sia om framtiden men det är mer troligt att eftersom hashing power ökar och difficulty går upp att payouts går ned vilket innebär (som du säger) att breakeven hamnar längre och längre bort.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Det peakade på ungefär $400, dock var det mycket lägre difficulty då vilket gjorde att payoff var monstruöst hög jämfört med nu, fastän valutan återhämtat sig till $300+. Det är dock fortfarande värt att minea på alla moderna grafikkort typ 1050ti och uppåt.

Kör just nu på ett R9 290, med en lätt överklock/underklock som ger 29.3 MH/s. Känns som en okej hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Vad var ETH värt när det var som populärast att minea i tidigare i sommras?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att mina Zcash och växla det till Ethereum är bättre än att mina ethereum just nu. Fick den rekommendationen här tidigare och jag får dubbelt så mycket utbetalt i snitt per dag än vad jag fick med ethereum dock så har mitt grafikkort och windows 10 problem med varandra när det gäller mining så jag fick ännu mindre.

Kollade runt lite på amerikanska sidor och hittade att en del rekommenderade att om man bara kör med sin speldator så är Zcash mer lönsamt.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Jag skulle säga att mina Zcash och växla det till Ethereum är bättre än att mina ethereum just nu. Fick den rekommendationen här tidigare och jag får dubbelt så mycket utbetalt i snitt per dag än vad jag fick med ethereum dock så har mitt grafikkort och windows 10 problem med varandra när det gäller mining så jag fick ännu mindre.

Kollade runt lite på amerikanska sidor och hittade att en del rekommenderade att om man bara kör med sin speldator så är Zcash mer lönsamt.

Beror också på vilken modell av grafikkort man har. Vissa är bra på ett krypo och sämre på annat. Det kan också variera över tiden vad som är bäst för stunden.

Permalänk

Hmm, igår så låg jag på 29.3 MH/s rätt konstant. Stängde av datorn inatt och nu när jag sätter igång miningen igen så ligger det på omkring 28.1 MH/s

Är detta vanligt att det det sker sådana förändringar bara under en natt?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C