Permalänk

datorn laggar varannan sekund

ja som rubriken lyder, datorn hackar varannan sekund. allt började idag då jag satte igång den. funkade perfekt igår när jag stängde av den. lagget är konstant, jag behöver inte göra något speciellt, tex när jag scrollar när jag surfar, ser på en film, spelar ett spel osv, tom om jag håller in backspace tangenten och ska radera nått jag skrivit så hackar det. ljudet verkar flyta på, påverkas inte utav hackningarna.
vad är det för nått som har hänt tror ni?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara något med kopplingen emellan dator->skärm, visar aktivitetshanteraren något mystiskt?
Testa att koppla in datorn/laptopen i en annan extern skärm, hackar det då också?

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk

aktivitetshanteraren visar inget speciellt. har ingen annan skärm, men har prövat att koppla in och koppla ur, försökt se om det är nått glapp, men allt verkar vara i sin ordning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Temps? Ingen nyligen installerad programvara eller uppdatering?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte köra ett USB ljudkort?

Haft det problemet att ett USB ljudkort drog 100% cpu under några millisekunder med ca 1 min mellanrum. Kanske är något liknande? Kanske koppla ur allt utom det kritiska från datorn.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

prövade att stänga av datorn, vänta i typ 20 sekunder och slog på den igen, problemet verkade då vara borta, men var åter igen tillbaka efter bara nån minut.

det enda jag har gjort under den senaste veckan(och som då har fungerat hur bra som helst fram tills nu) är att ha installerat assassins creed black flag och lirat det väldigt mycket, spelet har flytit på bra och inga problem alls.

nix, inget USB ljudkort

enligt realtemp, så ligger värmen på det som det alltid har legat på, alltså på en nivå som aldrig förut har varigt något problem

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

verkar inte vara nått fel med prestandan, för spelen flyter på fint, minus detta hack varannan sekund. hacket uppstår även när man kikar på youtube eller andra klipp.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem på en laptop för ett par år sedan. Det vissa sig tillslut att det var HDDn som det var fel på. satt sedan i en SSD och datorn funkade igen. Så du hade ju kunna kolla om din lagringsenhet funkar som den ska.

Permalänk

mitt OP ligger på en SSD, dock så har jag haft misstankar att min SSD inte är i det bästa skicket då en massa hängningar och BS uppstår då och då. "väntar på cache-minnet" sen hänger sig datorn, ibland blir det BS direkt. men kan ett sådant fel komma smygandes så här?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kolla din SSD med CrystalDiskInfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

mitt OP ligger på en SSD, dock så har jag haft misstankar att min SSD inte är i det bästa skicket då en massa hängningar och BS uppstår då och då. "väntar på cache-minnet" sen hänger sig datorn, ibland blir det BS direkt. men kan ett sådant fel komma smygandes så här?

Mer troligt är att kabeln till SSD'n felar.
Enkelt att testa så börja där

Permalänk
Medlem

Även om OS är på en SSD så kan en annan HDD störa prestandan. Hur ser det ut med aktivitet på andra diskar?

Permalänk

körde igång anti virus och malware, just in case och, tja, kan ju säga så här att malwarebytes hittade direkt 2 allvarliga hot som hade lagt sig på minnet(samt de sedvänlig "puploader" som alltid lyckas smyga sig in på datorn min. tog bort hoten genast och startade om och jag får hoppas att det var det som var felet, för nu tycks allt vara bra igen, får se om det håller sig.

men oavsett vad, så borde jag nog gå vidare med mitt HDD problem.

de andra diskarna är mekaniska och har följt med i många år. 1 har jag spelen installerade på och resten lagring och som jag ser filmer på. ibland så kan ett utropstecken uppkomma på HDD ikonen(på den HDD som får slita mest, den jag laddar ned allt på innan det installeras och skickas över till de andra HDD), har aldrig fattat varför det uppstår då inget fel verkar vara på den, funkar kanon osv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer