Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Går det att köpa lösa bussningar till hårddiskvaggorna till ett Fractal Design Define Mini C?
Jag skulle koppla in en extra hårddisk och såg då att det bara sitter tre bussningar i den tomma vaggan.
Jag har letat och lyst med ficklampa i lådan i fall den skulle ha lossnat och hamnat någon stans, men det verkar inte så.

Är nog samma som till övriga Fractalchassin, var i göteborg bor du, donerar gärna en sådan gummiplupp om det inte redan är löst

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej. Jag har ett define r3 (första versionen). Min reset knapp har glidit in i chassit, och jag har dessutom ett audiojack replacement kit som ska monteras underifrån vid power knappen. Men hur kommer jag åt att göra detta inifrån? Kan man ta bort fronten på chassit på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta loss båda sidoplåtarna, så ser du de plastfästen som håller frontpanelen på plats, två per sida, är små "runda" plastgrejer som sticker ut framifrån som man får trycka ihop och trycka frammåt mot frontpanelen, börja på ena sidan, borde vara någorlunda logiskt.
Då får du loss hela plastfronten från övriga chassiet och kan byta ut grejerna.
Var försiktig så du inte skadar/drar sönder kablarna bara när du får loss frontpanelen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ställde lite frågor om extra hårddiskburar till Define R5 i en annan tråd (missade den här tråden). Sammanfattningsvis undrar jag om det får plats en extra 3-diskars HDD-bur om man tar bort ODD-buren? Ser inte ut som det får plats när man kollar bilder men tänkte jag vill dubbelkolla innan jag eventuellt köper en R5.

Följdfråga: Planer på att lansera något chassi med plats för minst 12 stycken 3,5-tum diskar och fullstort ATX moderkort? Tråkigt svårt att hitta chassin med plats för 12 diskar eller fler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Är nog samma som till övriga Fractalchassin, var i göteborg bor du, donerar gärna en sådan gummiplupp om det inte redan är löst

Väldigt snällt av dig, men jag tror jag har löst det, Köpte ett begagnat kitt med HDD-burar till ett R4 som ska komma med posten, får se om de passar.
Men tack ändå

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Hej!

Jag tänkte bygga en ny liten server hemma, och till min fasa så såg jag att man inte kan köpa Fractal Design Array nå mer?!!? Finns ju ingen annan vettig låda som jag hittar som är i närheten, kommer det komma någon liknande snart? Node 304 är ju lite större, lite för stor. Har redan en Array och en till uppe på den hade ju varit perfekt!

Svarar inte Fractal i denna tråd mer?

@Fractal Design

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Svarar inte Fractal i denna tråd mer?

@Fractal Design

@Fractal Design

(verkar som att citattecken behövs när det är mellanslag i namnet)

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

De finns inte längre som tillbehör, och är tyvärr för tillfället slut i reservdelsshoppen. Du kan anmäla intresse för den här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=224

Jag letar efter en sidopanel med fönster till Define R4 i svart. Även den är slut i reservdelsshoppen. Hur bedömmer ni sannolikheten att den kommer i lager? Ni har inte själva några som ligger och skräpar? Passar en fönstersida från Define R5 annars?

Permalänk
Fractal Design

Hej alla!

Först vill vi be om ursäkt, av någon anledning slutade vi få mail när någon skrev här i tråden. Ett varmt tack till er som hjälpt till med svar under tiden!

Skrivet av gwingis:

@Fractal Design

Hej, byggde nyss i en ny core 500 och det blev såhär när allting var klart:

https://www.youtube.com/watch?v=OITCrm4u4ic

Jag har inte satt på locket snett eller så utan locket uppför sig på samma sätt även om den sitter på burken eller inte.

Tyvärr blir det nästan alltid så när man slår ut en massa hål i en plåtdel, materialet sträcks lite när hålen slås. När det inte märks är det i allmänhet för att plåtens grundläge istället är konkavt, i så fall "ploppar" den istället uppåt om man trycker på insidan.

Vi arbetar på att minimera problemet, men det är tyvärr inte enkelt.

Skrivet av Flexiblus:

Hej Fractal Design,

Undrar om man kan ringa er angående support frågor. Har varit en trogen kund väldigt länge men senaste chassit Fractal R4 har problem med Power Led lampan.. Den har slocknat helt. Datorn fungerar dock som den ska. Vad ska jag göra?

Tack!

Troligen har kabeln ryckts ut på någon sida. Kontrollera att kabeln till den fortfarande sitter fast på moderkortet, gör den inte det är det bara att koppla i den. Har kabeln istället ryckts loss på andra sidan är det ganska svårt att laga, men hör av dig till supporten så kan de troligen ordna fram en ny.

Skrivet av pekkasteele:

Hej!

Jag tänkte bygga en ny liten server hemma, och till min fasa så såg jag att man inte kan köpa Fractal Design Array nå mer?!!? Finns ju ingen annan vettig låda som jag hittar som är i närheten, kommer det komma någon liknande snart? Node 304 är ju lite större, lite för stor. Har redan en Array och en till uppe på den hade ju varit perfekt!

Node 304 har ersatt Array med nästan samma format, mer komponentstöd, och lägre pris då den huvudsakligen är byggd i stål. Men den är mycket riktigt aningen större (samma bredd, c:a en centimeter i höjd, lite mer i djup).

Skrivet av ronnylov:

Ställde lite frågor om extra hårddiskburar till Define R5 i en annan tråd (missade den här tråden). Sammanfattningsvis undrar jag om det får plats en extra 3-diskars HDD-bur om man tar bort ODD-buren? Ser inte ut som det får plats när man kollar bilder men tänkte jag vill dubbelkolla innan jag eventuellt köper en R5.

Följdfråga: Planer på att lansera något chassi med plats för minst 12 stycken 3,5-tum diskar och fullstort ATX moderkort? Tråkigt svårt att hitta chassin med plats för 12 diskar eller fler...

Du kan inte sätta en 3-diskars bur istället för ODD-buren, men med en tillräckligt kort PSU kan du sätta en extra 3-bur mellan tornet och PSUn. Då har R5 plats för 11x 3.5", plus 2x 2.5" och 2x 5.25".

Skrivet av lefteyet:

Jag letar efter en sidopanel med fönster till Define R4 i svart. Även den är slut i reservdelsshoppen. Hur bedömmer ni sannolikheten att den kommer i lager? Ni har inte själva några som ligger och skräpar? Passar en fönstersida från Define R5 annars?

Fönstret till Define R5 passar inte, däremot fungerar panelerna från Arc Midi R2 (tonad) samt Define S (större fönster).

Samtliga dessa är dock slut i nuläget, men om du anmäler intresse så tar de förhoppningsvis in dem i lager snart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva få tag på nya fötter till mitt R4 chassi.
Men de verkar vara slut länge nu på eran hemsida för reservdelar. Kan ni hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallå där.

Sitter på ett Define R5 som jag är väldigt nöjd med. Funderar nu på att plocka ur min DVD-brännare som jag jag inte använt på 5 år, kanske rent av plocka ur hela 5.25" buren. Så klart så har jag lagt täcklocket till översta 5.25" platsen på ett väldigt smart ställe där jag aldrig skulle glömma var den den ligger. Eller så har jag glömt den.... ja

Finns det något smidigt ställe att köpa lösa täcklock till 5.25" platserna?

Permalänk
Snusfri

Kommer Meshify C att komma i vitt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När kommer vi se USB-C på ett Fractal Design-chassi?

Permalänk
Medlem

@Fractal Design Hej på er! Kan ni ge någon info på om det kommer komma ett Meshify mini C ? eller liknande ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Fantomen:

Jag skulle behöva få tag på nya fötter till mitt R4 chassi.
Men de verkar vara slut länge nu på eran hemsida för reservdelar. Kan ni hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta det mycket sena svaret!

Kontakta supporten på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new så hjälper de dig.

Skrivet av Cirap:

Hallå där.

Sitter på ett Define R5 som jag är väldigt nöjd med. Funderar nu på att plocka ur min DVD-brännare som jag jag inte använt på 5 år, kanske rent av plocka ur hela 5.25" buren. Så klart så har jag lagt täcklocket till översta 5.25" platsen på ett väldigt smart ställe där jag aldrig skulle glömma var den den ligger. Eller så har jag glömt den.... ja

Finns det något smidigt ställe att köpa lösa täcklock till 5.25" platserna?

Ja, på dessa länkar (beroende på färg):

http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=500
http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=501

Skrivet av THB:

Kommer Meshify C att komma i vitt?

Det är inte omöjligt, men vi kan inte uttala oss om det i nuläget.

Skrivet av bberry:

När kommer vi se USB-C på ett Fractal Design-chassi?

I nuläget finns det tre alternativ för detta:
1) Använda USB 3.1-port på moderkortet (än så länge ovanligt)
2) Använda en USB 3.0-port (oftast finns bara en, så det blir då en USB-C istället för båda USB3-portarna)
3) Låta en kabel gå ut på baksidan av chassit

Vi tror det bästa är att använda 3.1-porten, men att det än så länge är ganska få kunder som skulle vilja betala den rätt höga merkostnaden. Vi håller ögonen på utvecklingen.

Skrivet av Cequence:

@Fractal Design Hej på er! Kan ni ge någon info på om det kommer komma ett Meshify mini C ? eller liknande ?

Det är inte heller omöjligt, men vi kan inte uttala oss om det i nuläget.

Permalänk
Inaktiv

Hej, var kan man beställa detta i Sverige? http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=1030
Jag kan inte beställa från er hemsida eftersom jag har inte Paypal och frakten från Tyskland är alldeles för dyr.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon285805:

Hej, var kan man beställa detta i Sverige? http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=1030
Jag kan inte beställa från er hemsida eftersom jag har inte Paypal och frakten från Tyskland är alldeles för dyr.

Hej, tyvärr finns de i dagsläget bara att beställa från vår tyska shop.

/Fractal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fractal Design:

Hej, tyvärr finns de i dagsläget bara att beställa från vår tyska shop.

/Fractal

Inga planer på att sälja i Sverige?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon285805:

Inga planer på att sälja i Sverige?

Tyvärr inget som kommer finnas tilllgängligt inom kort.

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Passar Meshify C's glas till Define C?

Om ja, går den att köpa någonstans? För den är väl mörkare vad jag förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

@Fractal Design: Passar Meshify C's glas till Define C?

Om ja, går den att köpa någonstans? För den är väl mörkare vad jag förstått?

Define C finns med TG

https://www.inet.se/produkt/6902386/fractal-design-define-c-t...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Det är jag väldigt medveten om. Min fråga var om Meshify C's glas, som är mörkare, passar till Define C ...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av mlampa:

Det är jag väldigt medveten om. Min fråga var om Meshify C's glas, som är mörkare, passar till Define C ...

Det mörkare glaset på Meshify C fungerar utmärkt på Define C TG, men vanliga Define C saknar fästena som glasskivorna skruvas fast i.

Vi har i dock nuläget inget sätt att sälja glaspaneler löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det mörkare glaset på Meshify C fungerar utmärkt på Define C TG, men vanliga Define C saknar fästena som glasskivorna skruvas fast i.

Vi har i dock nuläget inget sätt att sälja glaspaneler löst.

Tack för svaret. Det var naturligtvis Define C TG jag pratade om. Synd att ni inte säljer glaset separat

Vill inte ha Meshifys front, men gärna det lite mörkare glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det mörkare glaset på Meshify C fungerar utmärkt på Define C TG, men vanliga Define C saknar fästena som glasskivorna skruvas fast i.

Vi har i dock nuläget inget sätt att sälja glaspaneler löst.

Skrivet av mlampa:

Tack för svaret. Det var naturligtvis Define C TG jag pratade om. Synd att ni inte säljer glaset separat

Vill inte ha Meshifys front, men gärna det lite mörkare glaset.

Jag fick det här svaret när jag frågade om att köpa meshify C glaset till mitt define C på Fractals hemsida, stämmer det inte då?

"Hej X,

Vi har en tysk reservdelsbutik som säljer reservdelar och tillbehör:
http://www.fractal-design-shop.de/

De kommer att få in TG-sidopaneler inom några veckor.

Mvh,
Fractal Design Support"

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Ph4st:

Jag fick det här svaret när jag frågade om att köpa meshify C glaset till mitt define C på Fractals hemsida, stämmer det inte då?

"Hej X,

Vi har en tysk reservdelsbutik som säljer reservdelar och tillbehör:
http://www.fractal-design-shop.de/

De kommer att få in TG-sidopaneler inom några veckor.

Mvh,
Fractal Design Support"

Så småningom kommer de dyka upp på reservdelsshoppen!

Permalänk
Inaktiv

Jag måste säga att Fractal Design R5 som jag köpte för något år sedan är bland det sämsta datorköpet jag någonsin gjort. Ni följer tydligen inte ens ATX-standard när det kommer till skruvhålen på nätaggregatet. Jag har ett passivt nätaggregat från Super Flower och med ovansidan upp inte passar med skruvhålen med R5 chassit. Nätaggregatet passade mitt Antec och det finns absolut ingen anledning till att det inte skulle passa R5:an om nu orierenteringen av nätaggregatet inte spelar någon roll.

Inte heller är jag nöjd med den oerhört starka blå ledlampan som är kopplat till hårddiskaktiviteten. Den lyser alldeles för starkt!

Supporten har tagit veckor på att svara på mina e-mail och nu har de slutat hjälpa mig helt och hållet. Det har gått en månad sedan jag skrev mitt senaste svar. Medan Super Flower som inte ens officiellt finns i Sverige har svarat mig snabbt och gett mig ett rakt svar att de följer ATX-standarden.

Jag är som kund väldigt missnöjd både med chassit och ert sätt att sköta mitt ärende.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon114264:

Jag måste säga att Fractal Design R5 som jag köpte för något år sedan är bland det sämsta datorköpet jag någonsin gjort. Ni följer tydligen inte ens ATX-standard när det kommer till skruvhålen på nätaggregatet. Jag har ett passivt nätaggregat från Super Flower och med ovansidan upp inte passar med skruvhålen med R5 chassit. Nätaggregatet passade mitt Antec och det finns absolut ingen anledning till att det inte skulle passa R5:an om nu orierenteringen av nätaggregatet inte spelar någon roll.

Inte heller är jag nöjd med den oerhört starka blå ledlampan som är kopplat till hårddiskaktiviteten. Den lyser alldeles för starkt!

Supporten har tagit veckor på att svara på mina e-mail och nu har de slutat hjälpa mig helt och hållet. Det har gått en månad sedan jag skrev mitt senaste svar. Medan Super Flower som inte ens officiellt finns i Sverige har svarat mig snabbt och gett mig ett rakt svar att de följer ATX-standarden.

Jag är som kund väldigt missnöjd både med chassit och ert sätt att sköta mitt ärende.

Det är tråkigt att höra att du är missnöjd, självklart skall man få ett svar inom rimlig tid från oss. Har bett vår serviceavdelning kolla på ditt ärende och vad som kan ha gått snett hos oss. Det skall normalt komma ett svar efter nån dag eller två på sin höjd.

Gällande passform på nätaggregat så följer vi den hålbild som är satt enligt ATX specifikationen för nätagg. Varför dem inte passar om nu båda följer specifikation är dock ett frågetecken, och vår serviceavdelning kommer kontakta dig för att reda ut detta.
Styrkan på den blåa LED'en är något som absolut kan förfinas. Vi tar åt oss av det du säger och ser om detta är något vi kan lösa i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett Define S som jag är nöjd med, skulle dock vilja ha tempererat glas istället för det tråkiga plastfönstret. Finns det någon chans att detta kommer dyka upp som extrautrustning? Det är en modd som annars är lätt att göra själv, men original är alltid original!

En kommentar till inlägget ovan också, jag har dragit ut kablarna till både Power och HDD LED för att dom lyser för starkt och den blå färgen inte passar resten av komponenterna. Vita och svagare LED:ar skulle i mina ögon vara både snyggare och lättare att matcha med andra komponenter.

Mvh Philip

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på en sak eftersom jag sitter med ett fractal psu (Newton tror jag) men vore intressant att veta för alla era produkter eftersom ni stoltserar med japanska kapacitorer I era produkter så blev jag fundersam på om era underleverantörer använder sig av Kobe steel eller dess dotterbolag som underleverantörer med tanke på den pågående certifierings-skandalen som just nu pågår i Japan där bland annat verkar ha fuskats med kopparprodukter.

Är inte helt haj på alla metaller som sitter i agget men tänkte att ni borde ha koll påbörja om man ska oroa sig eller inte

Permalänk

Hej, finns det någon möjlighet att köpa enbart en fönsterpanel till Mini C?

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT