Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har forskat som bara den efter delar att uppdatera denna lilla underbara maskinen med. Kör ESXi på den med 2 VM's just nu (2 ubuntu servers), med Plex på den ena och div program på den andra.

Tanken är att lägga till lite mer ram till att börja med eftersom jag bara har 4GB just nu att jobba med, och känner att ramminnen är viktigare att uppdatera än annat just nu, eftersom den agerar främst som en fil server.

När jag kollade in Specs dokumenten så lade jag märke till något "NOTE: Intel® Celeron® G1610T and Intel® Pentium® G2020T support up to 1333MHz DDR3 memory
speed."
, och eftersom jag fortfarande har allt i stock (Celeron G1610T).

Då misstänker jag att jag MÅSTE leta efter ett par ramminnen på 1333MHz? Eftersom jag också planerar på att uppdatera CPU'n till en E3-1265L v2 vilket stödjer upp till 1600MHz, vilket gör mig ännu mer osäkrare på vilken jag ska köpa?

Har kollat på Denna x 2, eller något i den stilen.

Ifall någon har förslag eller/och svar, är jag helt uppe för förslag!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av TimeLeap:

Tjena!

Har forskat som bara den efter delar att uppdatera denna lilla underbara maskinen med. Kör ESXi på den med 2 VM's just nu (2 ubuntu servers), med Plex på den ena och div program på den andra.

Tanken är att lägga till lite mer ram till att börja med eftersom jag bara har 4GB just nu att jobba med, och känner att ramminnen är viktigare att uppdatera än annat just nu, eftersom den agerar främst som en fil server.

När jag kollade in Specs dokumenten så lade jag märke till något "NOTE: Intel® Celeron® G1610T and Intel® Pentium® G2020T support up to 1333MHz DDR3 memory
speed."
, och eftersom jag fortfarande har allt i stock (Celeron G1610T).

Då misstänker jag att jag MÅSTE leta efter ett par ramminnen på 1333MHz? Eftersom jag också planerar på att uppdatera CPU'n till en E3-1265L v2 vilket stödjer upp till 1600MHz, vilket gör mig ännu mer osäkrare på vilken jag ska köpa?

Har kollat på Denna x 2, eller något i den stilen.

Ifall någon har förslag eller/och svar, är jag helt uppe för förslag!

Själv kör jag på 2 av dessa minnen, är nästan samma som du länkade:
https://www.elfa.se/sv/ram-minne-ddr3-dimm-240pin-gb-kingston...

och sen kör jag denna cpu
https://www.aliexpress.com/item/Intel-Xeon-Processor-E3-1230-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjena!

Har forskat som bara den efter delar att uppdatera denna lilla underbara maskinen med. Kör ESXi på den med 2 VM's just nu (2 ubuntu servers), med Plex på den ena och div program på den andra.

Tanken är att lägga till lite mer ram till att börja med eftersom jag bara har 4GB just nu att jobba med, och känner att ramminnen är viktigare att uppdatera än annat just nu, eftersom den agerar främst som en fil server.

När jag kollade in Specs dokumenten så lade jag märke till något "NOTE: Intel® Celeron® G1610T and Intel® Pentium® G2020T support up to 1333MHz DDR3 memory
speed."
, och eftersom jag fortfarande har allt i stock (Celeron G1610T).

Då misstänker jag att jag MÅSTE leta efter ett par ramminnen på 1333MHz? Eftersom jag också planerar på att uppdatera CPU'n till en E3-1265L v2 vilket stödjer upp till 1600MHz, vilket gör mig ännu mer osäkrare på vilken jag ska köpa?

Har kollat på Denna x 2, eller något i den stilen.

Ifall någon har förslag eller/och svar, är jag helt uppe för förslag!

Köp 1600MHz direkt dom kommer att klocka ner sig per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjena!

Har forskat som bara den efter delar att uppdatera denna lilla underbara maskinen med. Kör ESXi på den med 2 VM's just nu (2 ubuntu servers), med Plex på den ena och div program på den andra.

Tanken är att lägga till lite mer ram till att börja med eftersom jag bara har 4GB just nu att jobba med, och känner att ramminnen är viktigare att uppdatera än annat just nu, eftersom den agerar främst som en fil server.

När jag kollade in Specs dokumenten så lade jag märke till något "NOTE: Intel® Celeron® G1610T and Intel® Pentium® G2020T support up to 1333MHz DDR3 memory
speed."
, och eftersom jag fortfarande har allt i stock (Celeron G1610T).

Då misstänker jag att jag MÅSTE leta efter ett par ramminnen på 1333MHz? Eftersom jag också planerar på att uppdatera CPU'n till en E3-1265L v2 vilket stödjer upp till 1600MHz, vilket gör mig ännu mer osäkrare på vilken jag ska köpa?

Har kollat på Denna x 2, eller något i den stilen.

Ifall någon har förslag eller/och svar, är jag helt uppe för förslag!

Köp 1600mhz direkt dom kommer passa alla CPU's

Edit:
Tips till alla ändra inne i BIOS eller iLO så att servern kör på full kraft, googla så ser ni vilkne prestanda man tappar om man kör deras strömsparsplan som är på as default.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Jag har planer på att skaffa en ny server som ska fungera som seedbox, men även för att leka lite med VM´s etc, och min tanke är att den ska stå som en egen station inkopplad till tangentbord, mus och skärm.
Flera här hade rekommenderat Gen8 i olika trådar så jag blev nyfiken, men det jag reagerar på främst är avsaknaden av HDMI samt att processorn inte verkar stödja AES-NI?

Det verkar, enligt mitt snabba googlande, som att folk stoppar in grafikkort men fått lite problem med värme, men teoretiskt går det att lösa som det verkar.
Dock hittar jag ingen info om det finns nån CPU man kan byta till som stödjer AES-NI?

Jag är egentligen mest ute efter en liten låda att ha som lekdator/workstation med linux eller freeBSD, NAS har jag i serverrack så det behöver jag inte, men som har plats för 1-4 HDD, och tänkte att den kunde vara något.

Kan den här vara något för mig, eller ska jag istället fundera på att bygga nått med mini-ITX?

Kika på Xeonproppar för S1155, de grejar AES-NI. Det finns några exempel på fungerande dito i trådstarten. Ska du peta i diskret grafikkort är det nog en bra idé att hålla sig inom de specade TDP-ramarna, och välja en lågenergivariant.

För inte längesedan kom nya singleslot lågprofilkort för första gången sedan Dackefejden typ. Tror de senaste innan dem var baserade på GF700-serien. Inte för att jag testat själv, men de bör få plats, alstrar relativt lite värme, och är små nog att inte blockera luftflödet alltför mycket.

Det finns även passivkylda lågprofil-1030-kort med singelbracket. Finns något med längsgående fenor, som inte blir tvärställda luftflödet när de monteras i MS, kunde det vara idealiskt för ändamålet, förutsatt att det får plats förstås.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kika på Xeonproppar för S1155, de grejar AES-NI. Det finns några exempel på fungerande dito i trådstarten. Ska du peta i diskret grafikkort är det nog en bra idé att hålla sig inom de specade TDP-ramarna, och välja en lågenergivariant.

För inte längesedan kom nya singleslot lågprofilkort för första gången sedan Dackefejden typ. Tror de senaste innan dem var baserade på GF700-serien. Inte för att jag testat själv, men de bör få plats, alstrar relativt lite värme, och är små nog att inte blockera luftflödet alltför mycket.

Det finns även passivkylda lågprofil-1030-kort med singelbracket. Finns något med längsgående fenor, som inte blir tvärställda luftflödet när de monteras i MS, kunde det vara idealiskt för ändamålet, förutsatt att det får plats förstås.

Jag kör en Xeon E3-1265l v2 vilket är nog den bästa CPU:n man kan trycka in om man skall tänka på TDP med.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag kör en Xeon E3-1265l v2 vilket är nog den bästa CPU:n man kan trycka in om man skall tänka på TDP med.

Yes, instämmer. Det finns kraftfullare processorer med 69W TDP som funkar, men det börjar bli väl mycket för originalkylaren, särskilt så om man lastar processorn kontinuerligt. Skulle inte vilja hålla på med Plex och transcoding och sånt med omodifierad originalkylare i alla fall.

Har också kikat på E3-1265L v2, men har egentligen inget behov, klarar mig fint på Celeronproppen som följer med. Det är mest för att jag kan och det är roligt att uppgradera saker Den enda konkreta fördelen jag skulle få är väl eventuellt lägre energiförbrukning när den puttrar på tomgång, har inte forskat i saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Yes, instämmer. Det finns kraftfullare processorer med 69W TDP som funkar, men det börjar bli väl mycket för originalkylaren, särskilt så om man lastar processorn kontinuerligt. Skulle inte vilja hålla på med Plex och transcoding och sånt med omodifierad originalkylare i alla fall.

Har också kikat på E3-1265L v2, men har egentligen inget behov, klarar mig fint på Celeronproppen som följer med. Det är mest för att jag kan och det är roligt att uppgradera saker Den enda konkreta fördelen jag skulle få är väl eventuellt lägre energiförbrukning när den puttrar på tomgång, har inte forskat i saken.

När jag körde originalkylaren så fick jag stänga av TB för att få den i normaltemperatur under stress.
Men köpte Hpe s kylare för över original tpd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis min första nu för 2.349:-. Det är kampanj på dustinhome. https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Inte så lågt som de gått på förr men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Inte så lågt som de gått på förr men ändå.

Kanske så lågt det blir nu med kemikalieskatten? Grattis till ett kul köp i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag ska installera om min burk som rullat på bra med ESXi nu några år. Ska gå över till Hyper-V.
Har inte alls hängt med i uppdatering osv av BIOS men borde jag uppdatera? Den har ju rullat på fint som den är. Vet inte vilken version jag har just nu.

Har tidigare bootat från usb-minne men tänkte gå över och skapa en mindre logisk disk i min blivande RAID 10 så jag slipper förlita mig på ett kasst minne. Det fungerar att göra så eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Jag ska installera om min burk som rullat på bra med ESXi nu några år. Ska gå över till Hyper-V.
Har inte alls hängt med i uppdatering osv av BIOS men borde jag uppdatera? Den har ju rullat på fint som den är. Vet inte vilken version jag har just nu.

Har tidigare bootat från usb-minne men tänkte gå över och skapa en mindre logisk disk i min blivande RAID 10 så jag slipper förlita mig på ett kasst minne. Det fungerar att göra så eller har jag fel?

Kör SPP och uppdatera BIOS, ILO osv.

Du kan köra senare SPP inne i Windows om du vill så sköter sig allt av sig själv.
Antar att du kör Windows som att du nämner Hyper-V.

Jag själv ska köpa en till nu med och lägga över domän + backuplösning i den så de blir på en egen server

Edit:
Den nyaste SPPn finns i tråden.
Är 2017.01

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

På SPP så följer det med en del olika programvaror för HPe m.m installerar alla allt från SPP eller brukar ni endast installera Drivrutinerna?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Snusfri

Man blir lite smått sugen på att köpa en till som Webserver nu när de har sjunkit i pris igen.
Men frågan är om inte tex denna skulle göra jobbet minst lika bra för en mindre peng alternativt denna.

Den skall agera filehost, eventuellt med Nextcloud åt en privat site.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB:

Kör på en gen8 mer kraft för pengarna.
Och du kan uppgradera den med, den är även mindre.

Tänk framtidssäkert.

Btwn, Dustin kör rea på den nu så du vet, billigare än webbhallen.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Snusfri

@Calby: Jo, jag har redan en som jag använder som NAS.
Det var just för att Dustin kör rea igen som jag funderar på en till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Okej jag som läste fel.
Men JAG skulle och kommer även att köpa en till gen8, det är en bra server för pengarna och den går att uppgradera.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

När jag körde originalkylaren så fick jag stänga av TB för att få den i normaltemperatur under stress.
Men köpte Hpe s kylare för över original tpd.

Skickades från m.sweclockers.com

Åhå, så det finns sådana kylare. Du har inte HP:s part number tillgängligt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

https://www.lambda-tek.com/HP-832667-001~sh/B3698829&relatedp...

därifrån köpte jag den, håller upp till 65w.

När jag stressar min e3-1265l v2 med prime95 så ligger den på ca 76-80c hela tiden
Så det är helt klart godkännt.

P.S Köp ny kylpasta och ta bort den som sitter på den där kylaren, den va klappkass den som följer med är för hård. D.S

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kör SPP och uppdatera BIOS, ILO osv.

Du kan köra senare SPP inne i Windows om du vill så sköter sig allt av sig själv.
Antar att du kör Windows som att du nämner Hyper-V.

Jag själv ska köpa en till nu med och lägga över domän + backuplösning i den så de blir på en egen server

Edit:
Den nyaste SPPn finns i tråden.
Är 2017.01

Skickades från m.sweclockers.com

SPP innehåller inte BIOS och ILO uppdateringarna eller? Vad vinner man på att köra SPP? Känns ju bara som en massa programvaror från HP som blir installerat när jag startar programmet och den får söka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

SPP innehåller inte BIOS och ILO uppdateringarna eller? Vad vinner man på att köra SPP? Känns ju bara som en massa programvaror från HP som blir installerat när jag startar programmet och den får söka igenom.

Jo, SPP innehåller BIOS, iLO, Firmware och även drivrutiner.
Man kan välja att endast installera dom saker som man själv vill göra.

I senaste SPP så uppdaterades bla. iLO och Firmware för nätverkskortet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Kan tipsa alla om:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B011EIIS5K/ref=oh_aui_det...

Det filtret sätter man på mellan frontenluckans plast och metallen (sitter med 4st skruvar) och det fungerar skit bra.
Får ett bra luftflöde och det filtrerar luften från dam bra.

Denna maskin verkar dra åt sig rätt bra med damm då den endast har ett utblås.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Blir lite snurrig över vad man ska ladda ner. På HPs sida står det:

The 2017.07.1 SPP is a production SPP and contains components for the Gen9 and Gen10 server platforms. Components for the G7 and Gen8 server platforms will be available in the Post-Production SPPs. For additional information, please refer to Reducing Server Updates. When available, Post-Production SPPs can be downloaded from www.hpe.com/servers/SPP/download.

Vilken är det man ska ladda ner för Gen8?

Och sen, på sidan för version 2017.04.0 så står det:
The 2017.04.0 SPP is the last production SPP to contain components for the G7 and Gen8 server platforms.

(http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/products/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Blir lite snurrig över vad man ska ladda ner. På HPs sida står det:

The 2017.07.1 SPP is a production SPP and contains components for the Gen9 and Gen10 server platforms. Components for the G7 and Gen8 server platforms will be available in the Post-Production SPPs. For additional information, please refer to Reducing Server Updates. When available, Post-Production SPPs can be downloaded from www.hpe.com/servers/SPP/download.

Vilken är det man ska ladda ner för Gen8?

Och sen, på sidan för version 2017.04.0 så står det:
The 2017.04.0 SPP is the last production SPP to contain components for the G7 and Gen8 server platforms.

(http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/products/...)

Ladda först ner 2017.04.0 och installera den.

Sen kör du med 2017.07.01 , 2017.07.01 uppdaterar fortfarande endast det som du har stöd för dvs iLO, Firmware för nätverket och även grafiken uppdateras på 2017.07.01.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Själv kör jag på 2 av dessa minnen, är nästan samma som du länkade:
https://www.elfa.se/sv/ram-minne-ddr3-dimm-240pin-gb-kingston...

och sen kör jag denna cpu
https://www.aliexpress.com/item/Intel-Xeon-Processor-E3-1230-...

Skrivet av Calby:

Köp 1600MHz direkt dom kommer att klocka ner sig per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Calby:

Köp 1600mhz direkt dom kommer passa alla CPU's

Edit:
Tips till alla ändra inne i BIOS eller iLO så att servern kör på full kraft, googla så ser ni vilkne prestanda man tappar om man kör deras strömsparsplan som är på as default.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på dem ramminnen, och dem du länkade hade tydligen gått ut. Har försökt söka högt och lågt efter bra pris på exakt dem ramminnen, men kan inte hitta dem någonstans Antar att jag får köpa ett åt taget eftersom priset på ett ramminnen på dem sidorna jag hittar, är lika mycket som två på den sidan du länkade.

Tackar iallafall för svaren! Mycket bra info fick man

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Kollade på dem ramminnen, och dem du länkade hade tydligen gått ut. Har försökt söka högt och lågt efter bra pris på exakt dem ramminnen, men kan inte hitta dem någonstans Antar att jag får köpa ett åt taget eftersom priset på ett ramminnen på dem sidorna jag hittar, är lika mycket som två på den sidan du länkade.

Tackar iallafall för svaren! Mycket bra info fick man

Köp dessa, dom har jag i två stycken.
https://www.komplett.se/product/818216?noredirect=true

Edit:
Såg att komplett hade slutat sålt dom här kommer en lista från prisjakten med olika butiker:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354242

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Blir lite snurrig över vad man ska ladda ner. På HPs sida står det:

The 2017.07.1 SPP is a production SPP and contains components for the Gen9 and Gen10 server platforms. Components for the G7 and Gen8 server platforms will be available in the Post-Production SPPs. For additional information, please refer to Reducing Server Updates. When available, Post-Production SPPs can be downloaded from www.hpe.com/servers/SPP/download.

Vilken är det man ska ladda ner för Gen8?

Och sen, på sidan för version 2017.04.0 så står det:
The 2017.04.0 SPP is the last production SPP to contain components for the G7 and Gen8 server platforms.

(http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/products/...)

Intressant. Måste ha missat det tidigare. Drog hem 2017.07 och körde igenom den på 'auto'. Men jag borde ha kört 2017.04 istället då?

Permalänk
Medlem

Damm filter i fronten.

Jag har installerat luftfiltret och tänkte visa er andra hur det såg ut efteråt, fall om ni ev. skulle vara intresserade dvs.

Till min förvåning när jag öppnade rullen så var det endast "lite" klister och allt var redan förrullat m.m. trodde att det skulle klibba osv men det gjorde det inte allt gick som smort.
Det var väldigt enkelt att bara trycka dit filtret på plåten och sedan klippa efter plåtens kanter bara efteråt för att få det att passa perfekt.

Så här blev resultatet:

Här kan man beställa en rulle:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B011EIIS5K/ref=oh_aui_det...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köra Windows Server 2016 på min, alternativt 2012.

Initialt får den fungera till att dela ut filer från diskarna jag ska stoppa i den. Hade från början tänkt köpa mig en Qnap NAS men tänkte att man kanske kan göra lite mer saker med en server.

Jag är rätt så grön i servervärlden, men jag vill lära mig. Ska man börja med att köra exempelvis Win Server 2012 eller 2016? Eller köra ESXi och fixa VMs? Typ Win Server och Ubuntu Server? Kan man förvänta sig likvärdig överföringshastighet för filer inom nätverket genom en gen8 vs. en NAS?

iLO ligger väl integrerat i hårdvaran? Men jag behöver väl minst en disk för att kunna installera ett OS? Tänkte försöka få in en SSD för OS på vanlig hårddiskplats och använda de tre resterande platserna för 3st 3Tb WD Red dlskar. Alla tips mottages tacksamt. Detta blir en ny värld för mig men man lär ju börja nånstans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Jag hade tänkt köra Windows Server 2016 på min, alternativt 2012.

Initialt får den fungera till att dela ut filer från diskarna jag ska stoppa i den. Hade från början tänkt köpa mig en Qnap NAS men tänkte att man kanske kan göra lite mer saker med en server.

Jag är rätt så grön i servervärlden, men jag vill lära mig. Ska man börja med att köra exempelvis Win Server 2012 eller 2016? Eller köra ESXi och fixa VMs? Typ Win Server och Ubuntu Server? Kan man förvänta sig likvärdig överföringshastighet för filer inom nätverket genom en gen8 vs. en NAS?

iLO ligger väl integrerat i hårdvaran? Men jag behöver väl minst en disk för att kunna installera ett OS? Tänkte försöka få in en SSD för OS på vanlig hårddiskplats och använda de tre resterande platserna för 3st 3Tb WD Red dlskar. Alla tips mottages tacksamt. Detta blir en ny värld för mig men man lär ju börja nånstans!

Sorry missade att du hade skrivit, här kommer ett svar iaf.
Börja kör någon Win Server version, enkelt att navigera och lära sig on the fly så att säga.
Både 2012 och 2016 har fortfarande support så det spelar mindre roll kör den som du känner för, om du kör 2012 kör r2 versionen.

Japp, iLO är intergrerat i HW.
Ja, du behöver en img eller iso fil som du kan köra i iLO för att installera Windows server te.x.

Den lösning du kör med hårddiskar det är precis samma lösning som jag kör.
Tänk på att köpa en fixering för SSD disken så att uttaget hamnar rätt på diskarna som att den är 2,5".
Jag köpte min fixering på Dustinhome.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V