Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

X34 stöder ju vare sig HDR eller "2160p" (a.k.a. 4k).
Den stöder ju inte heller "4k" på bredden (3440 mot de 3840 som behövs)
Så vad du upplever är ju storleken, vilket iofs. är mycket trevligt i sig !

Om du hade spenderat lite tid och kollat ett par hundra filmer på skärmen så hade du märkt att en 1080P Bluray kopia inte är närmesvis lika vacker att titta på som en 10 bit HDR 4K film

Nej, den stödjer inte 4K fullt ut, men bra bättre bild än med en full hd skärm. Jag talar utifrån egen erfarenhet med denna skärm sedan den släpptes, och ingenting annat!

Därför jag nämner HDR är för att de filmer som är 10 bit 2160P också är HDR material på de sidor som jag hämtar ifrån. Så om någon får för sig att leta material, så är det oftast HDR filmer man bör kolla efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Tack för tipset! Dock tror jag, precis som @theo0019 skriver, att den där enorma skärmen har alldeles för låg upplösning för sin storlek.

Vilken 21:9 skärm köpte du då?

Denna http://www.trustedreviews.com/reviews/samsung-s34e790c den saknar dock free/g-sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Fan vad trist. Det är märkligt att tekniken inte kommit längre än vad den gjort under dess livslängd. Det är i princip alltid kommentarer om bleed och glow på alla IPS-skärmar, oavsett storlek och uppdateringsfrekvens. Enbart det faktumet gör att man nästan inte vågar lägga några pengar alls på en ny skärm med IPS, än mindre nästan uppemot 10 000 kr, särskilt då det ändå verkar svårt att bli lyckligt lottad med ett bättre exemplar.

Okej! Du gick tillbaka på grund av bleed och glow då? Och hur står sig VA-panelen i Benq-skärmen jämfört IPS-panelen i X34? Går det bra att spela på (ingen ghosting eller clouding)? Många frågor, hehe, men från vad jag hört ska VA-paneler inte vara lika bra för spel som IPS... annars skulle en skärm som till exempel Samsung C34F791 (34", 21:9, 1440p, IPS med 100 Hz utan behov av överklockning) vara ett alternativ för mig.

Det var samma känsla som jag fick av 34" 21:9 när jag jämförde den sida vid sida med en 27" 16:9. Den ytterligare skrivbordsytan, då på bredden, kändes så självklar när jag satte mig framför skärmen. Haha, där fick jag nästan svar på min sista fråga... riktiga "bananer".

VA panelen har ju fin-fin kontrast samt är så gott som befriad från allt vad bleed och glow heter. Men den saknar de där riktigt sprakande färgerna som x34an har. Trots att IPSer har lägre kontrast så upplevde jag kontrasten som typ lika hög som min VA tack vare färger och ljusstyrka. De IPSer jag har testat förut kan jag inte påstå var bättre på något sätt än min VA-panel men X34an är någonting utöver det vanliga.
Däremot så lider ju VA av ghosting och det är vad som stör mig absolut mest med skärmen i spel (förutom att det är en 60Hz'are då). Det syns väldigt ofta i form av flimrande gräs och texturer i viss mönster. Vid rörelse så mörknar & flimrar träd, gräs etc.
IPS har som bekant inte detta problem. Däremot så vet jag inte hur det ser ut på en 100Hz VA panel som t.ex. Samsung C34F791WQU. Den har fått god kritik gällandes både färgåtergivning samt respons (även från CSGO spelare), tråkigt nog så kommer den inte med G-sync.

EDIT: Kan ju visa min amatörmässigt fotade X34 med en svart bakgrund. Rummet har någorlunda dämpad belysning men är ej mörkt. Skärmen är på 32 i Brightness (av 100) om jag minns rätt. Det vita/blåa som syns är någonting som kameran fångade upp men som jag ej kan påstå att man märker av i verkligheten. Det stora gula fält på nedre vänstra delen av skärmen lyste igenom det mesta och inte bara i mörka scener. De 3 övriga hörnen såg bra ut och hade inte alls någon nämnvärd glow/bleed. Den hade en lite mörkare rand längs toppen av skärmen vilket så gott som alla skärmar med denna panel verkar ha, dock ingenting som störde mig.
Mitt exemplar hade heller inga problem med att nå 100Hz, kunde ej se scanlines såvida jag inte tryckte ansiktet mot skärmen på någon grön nyans och den hade heller ingenting av det beryktade coil whinet.

Dealbreakern var helt och hållet glowfältet nere till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Om du hade spenderat lite tid och kollat ett par hundra filmer på skärmen så hade du märkt att en 1080P Bluray kopia inte är närmesvis lika vacker att titta på som en 10 bit HDR 4K film

Nej, den stödjer inte 4K fullt ut, men bra bättre bild än med en full hd skärm. Jag talar utifrån egen erfarenhet med denna skärm sedan den släpptes, och ingenting annat!

Därför jag nämner HDR är för att de filmer som är 10 bit 2160P också är HDR material på de sidor som jag hämtar ifrån. Så om någon får för sig att leta material, så är det oftast HDR filmer man bör kolla efter

Visar du äkta HDR material på en setup som inte stöder HDR (X34 stöder inte HDR, inte heller är det en 10bit skärm, 8+2 bit dithering) så får du sämre bild, både färger och kontrast får sämre dynamik.
Rotade även runt lite bland det "HDR" material jag hittade på en av dessa "sidor" och det verkar vara 50/50 att det faktiskt är korrekt kodat för HDR.

Sitter själv på en Acer XB321HK som även den hävdas vara "10bit" men är i själva verket även den 8+2.
Panelen i sig stöder 10bit, men troligen gör inte G-sync hårdvaran det, så /facepalm
Kanske kan man få 10bit om man kör via HDMI, men vad är då poängen med skärmen egentligen ?

Så igen, det är trevligt med hög upplösning, stor bildyta och bra material.
Men det är inte vare sig 10bit eller HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Nu famlar jag förvisso efter halmstrån för att eventuellt berättiga ett inköp av ultrawide...

När man hamnat i det här läget tar det oftast inte många dagar innan man slår till med ett inköp

Nä, skämt (fast ändå inte riktigt) åsido, jag tycker det låter som du ska köpa en PG348Q och testa, skulle det mot all förmodan inte kännas bra får du väl ångra. Jag skulle nog behållt min om dom inte var (och är) så ohemult dyra, kändes som slöseri eftersom jag ändå bestämt mig för att hoppa över Pascal-generationens grafikkort.

Dessutom när jag nämnde produktivitet inkluderade jag lite mobilutveckling, då är det för mig guld värt att kunna vrida på en PG279Q så den blir 1440x2560 och ha 1:1 pixelmapping. Nu verkar det som mobilupplösningar springer åt lite olika håll på annat sätt än vad de gjorde när jag skaffade skärmarna, men 1440x2560 är fortfarande nära nog för att det mesta man gör ska fungera.

Edit: Precis som @Bascule666 säger är det nog så att folk klagar på AUO-panelen i 279/348 från Asus mer än Acer just för att de säljer så många att det helt enkelt finns fler exemplar ute i det vilda, lite Razer-symptom. Jag är själv mycket nöjd med mina (även 348 den korta tiden jag hade den), dessutom är ergonomin hos Asus helt överlägsen Acer (OSD, vrida till porträtt osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I sådana fall känns den nära besläktade skärmen Samsung C34F791 mer intressant med 100 Hz och Freesync, men tack för tipset ändå!

Skrivet av anon12433:

VA panelen har ju fin-fin kontrast samt är så gott som befriad från allt vad bleed och glow heter. Men den saknar de där riktigt sprakande färgerna som x34an har. Trots att IPSer har lägre kontrast så upplevde jag kontrasten som typ lika hög som min VA tack vare färger och ljusstyrka. De IPSer jag har testat förut kan jag inte påstå var bättre på något sätt än min VA-panel men X34an är någonting utöver det vanliga.
Däremot så lider ju VA av ghosting och det är vad som stör mig absolut mest med skärmen i spel (förutom att det är en 60Hz'are då). Det syns väldigt ofta i form av flimrande gräs och texturer i viss mönster. Vid rörelse så mörknar & flimrar träd, gräs etc.
IPS har som bekant inte detta problem. Däremot så vet jag inte hur det ser ut på en 100Hz VA panel som t.ex. Samsung C34F791WQU. Den har fått god kritik gällandes både färgåtergivning samt respons (även från CSGO spelare), tråkigt nog så kommer den inte med G-sync.

EDIT: Kan ju visa min amatörmässigt fotade X34 med en svart bakgrund. Rummet har någorlunda dämpad belysning men är ej mörkt. Skärmen är på 32 i Brightness (av 100) om jag minns rätt. Det vita/blåa som syns är någonting som kameran fångade upp men som jag ej kan påstå att man märker av i verkligheten. Det stora gula fält på nedre vänstra delen av skärmen lyste igenom det mesta och inte bara i mörka scener. De 3 övriga hörnen såg bra ut och hade inte alls någon nämnvärd glow/bleed. Den hade en lite mörkare rand längs toppen av skärmen vilket så gott som alla skärmar med denna panel verkar ha, dock ingenting som störde mig.
Mitt exemplar hade heller inga problem med att nå 100Hz, kunde ej se scanlines såvida jag inte tryckte ansiktet mot skärmen på någon grön nyans och den hade heller ingenting av det beryktade coil whinet.

Dealbreakern var helt och hållet glowfältet nere till vänster.

http://i.imgur.com/wPJqnW8.jpg

Okej! Det låter väldigt positivt ändå. Tack så mycket för det utförliga svaret. Detta verkar bli svårare än vad jag trodde nu när man blandade in VA mot IPS i det hela också. Jag som bestämt mig för att IPS var bäst lämpat. Tyvärr ser det där med glow för jävla trist ut, särskilt om det lyser igenom konstant och inte bara när det är kolsvart. Samtidigt känns inte ghosting så upphetsande om man ska spela spel, vilket gör att man nästan får välja pest eller kolera.

Fruktansvärt tråkigt att IPS-tekniken inte kommit längre än så här. För en sådan skärm vill inte jag packa upp och försöka i ren desperation tycka om för att jag betalt runt 10 000 kr för den. Lotteriet är som du säger fortfarande i full fart. Ännu tråkigare när det blir så avgörande på en skärm som i sådana fall hade allt annat i perfekt skick...

Fan. Nu blev det ännu mer dilemma av det hela. Läser till exempel i en annan tråd där en användare tyckte Samsung C34F791 var helt underlägsen Acer X34 trots den sistnämndes brister. Samtidigt spelar jag mindre och mindre med åren och borde kanske egentligen ta bort det helt ut beräkningarna med tanke på hur länge jag planerar ha en eventuell ny skärm.

Skrivet av Edge1:

När man hamnat i det här läget tar det oftast inte många dagar innan man slår till med ett inköp

Nä, skämt (fast ändå inte riktigt) åsido, jag tycker det låter som du ska köpa en PG348Q och testa, skulle det mot all förmodan inte kännas bra får du väl ångra. Jag skulle nog behållt min om dom inte var (och är) så ohemult dyra, kändes som slöseri eftersom jag ändå bestämt mig för att hoppa över Pascal-generationens grafikkort.

Dessutom när jag nämnde produktivitet inkluderade jag lite mobilutveckling, då är det för mig guld värt att kunna vrida på en PG279Q så den blir 1440x2560 och ha 1:1 pixelmapping. Nu verkar det som mobilupplösningar springer åt lite olika håll på annat sätt än vad de gjorde när jag skaffade skärmarna, men 1440x2560 är fortfarande nära nog för att det mesta man gör ska fungera.

Edit: Precis som @Bascule666 säger är det nog så att folk klagar på AUO-panelen i 279/348 från Asus mer än Acer just för att de säljer så många att det helt enkelt finns fler exemplar ute i det vilda, lite Razer-symptom. Jag är själv mycket nöjd med mina (även 348 den korta tiden jag hade den), dessutom är ergonomin hos Asus helt överlägsen Acer (OSD, vrida till porträtt osv).

Hehe, du har egentligen helt rätt, men med tanke på att en lägenhetsflytt är runt hörnet så måste jag åtminstone hålla mig tills den är genomförd!

Det kanske är så. Om man köper via nätbutik och hämtar på postorder har man väl oftast 14 dagars öppet köp? Bara att skicka tillbaka ifall man inte är nöjd. Men vad kör du med för skärm annars då, om du nu skickade tillbaka din ultrawide?

Hm. Antagligen ligger det mycket i vad du säger! Beroende på vilken modell som säljer mest så kommer det antagligen dyka upp fler av eventuella "måndagsexemplar", eller åtminstone exemplar med sämre panel.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Man kan ju skaffa sig en 4K skärm med HDR, men då kostar det lite mer och man får inte mer än 60hz.
Jag köpte min X34A för att jag ville ha en schysst gaming-skärm med hög upplösning och refresh rate, inte för HDR eller filmtittande.
Det är min Samsung 4K HDR 10-bit för.

- Mvh LW