Permalänk
Medlem

Capture card till VHS

Hej,
plockade ner min VHS-spelare till Lund för att spela in lite gamla filmer åt föräldrarna och så visar det sig att vår plexgear moviesaver 600 bestämt sig för att kila vidare. Är det någon som har ett tips på en fungerande lösning som inte är svindyr?

mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

https://www.elgato.com/en/video-capture ett alternativ? Spela in med OBS och editera antingen i Premiere, Vegas eller valfritt open source editor.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

http://easycapexpertti.mybisi.com/
Easycap är ett usb capturekort som är ganska bra, har ett par själv och har använt dom bland annat till att överföra filmer från vhs till dator. Kan finnas på Kjell o kompany också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

https://www.elgato.com/en/video-capture ett alternativ? Spela in med OBS och editera antingen i Premiere, Vegas eller valfritt open source editor.

Absolut ett alternativ men den är lite dyrare.

Skrivet av anon270561:

http://easycapexpertti.mybisi.com/
Easycap är ett usb capturekort som är ganska bra, har ett par själv och har använt dom bland annat till att överföra filmer från vhs till dator. Kan finnas på Kjell o kompany också.

Tänker du på typ denna? http://cdon.se/hem-tradgard/easycap-video-capture-dc60-p37006... Easycap har ju massa olika prisklasser.

Frågan är ju hur stor skillnad det är på de olika prisklasserna och vad som justifierar ett dyrare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Det är några år nu sedan jag köpte dom men på den tiden fanns det fake easycap kopior som inte var så bra. Easycapexpertii verkade vara det mest seriösa stället att köpa dom på på den tiden i alla fall.

Annars är det nog bara att söka på usb capturecard för så vitt jag minns så finns det ett gäng alternativ. Generellt om bara kortet håller standard kvalite så ska väl alla funka ganska ok för överföring från vhs i och med att den upplösningen inte är så hög. Så priskillnaden kanske mest handlar om om det är ett hdmi kort eller analogt eller max upplösning men jag vet inte 100% dessvärre. Jag minns inte hur hög upplösning man har på en vhs men jag tror inte man ens kommer upp i hd (720) och då är det onödigt med kort som fixar full hd (1080) om man inte behöver det.

I övrigt så kanske det kan funka om du hittar ett begagnat Intensity Pro pcie kort från blackmagic design. Det är egentligen kanske mest för hdmi men det finns en breakoutkabel till analog in för ljud och video, om det är komplett vill säga. Jag har såna också så jag kan kolla vilka upplösningar som stöds om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Det är några år nu sedan jag köpte dom men på den tiden fanns det fake easycap kopior som inte var så bra. Easycapexpertii verkade vara det mest seriösa stället att köpa dom på på den tiden i alla fall.

Annars är det nog bara att söka på usb capturecard för så vitt jag minns så finns det ett gäng alternativ. Generellt om bara kortet håller standard kvalite så ska väl alla funka ganska ok för överföring från vhs i och med att den upplösningen inte är så hög. Så priskillnaden kanske mest handlar om om det är ett hdmi kort eller analogt eller max upplösning men jag vet inte 100% dessvärre. Jag minns inte hur hög upplösning man har på en vhs men jag tror inte man ens kommer upp i hd (720) och då är det onödigt med kort som fixar full hd (1080) om man inte behöver det.

I övrigt så kanske det kan funka om du hittar ett begagnat Intensity Pro pcie kort från blackmagic design. Det är egentligen kanske mest för hdmi men det finns en breakoutkabel till analog in för ljud och video, om det är komplett vill säga. Jag har såna också så jag kan kolla vilka upplösningar som stöds om du vill.

Tack för hjälpen. Som du säger är det en väldigt låg upplösning så jag tror jag kommer testa den billigare och se hur det går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

DC 60+ heter mina easycap, är max 720 med stereo in. Drivar finns eller fanns på easycapepertii både till PC och Mac men Macversionen kostar lite.

Permalänk
Medlem

Köpte den här för ett tag sedan.
https://www.amazon.com/dp/B00428BF1Y
Gäller bara att hitta en säljare som levererar relativt billigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Resultat

@Pelegrino:
Har du hunnit prova?
Resultat?

Ska själv börja konvertera så är nyfiken
/Loopy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loopy6:

@Pelegrino:
Har du hunnit prova?
Resultat?

Ska själv börja konvertera så är nyfiken
/Loopy

Nej tyvärr inte än, har rätt mycket att stå i för tillfället och flyttar på tisdag men efter det tänkte jag väl gå ner och klippa en av de billiga på kjell, den funkade bra till det att den gick sönder haha

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så vanligt med Firewire längre men ett alternativ som funkar hyfsat bra är om man har en gammal miniDV-kamera med analogingång och analog-passthrough. Jag kopplade min VHS-spelare till en gammal Canon HV20 kamera som jag hade liggande hemma och vips kunde jag föra över direkt till videoredigeringsprogramvaran som hade DV capture via firewireingången i datorn. Kameran skötte alltså om digitaliseringen från analogt till DV.

Ett annat alternativ är om man hittar en gammal DVD recorder (efterföljaren till VHS) med analogingång. Då kan man bränna VHS till DVD och sedan "rippa" DVD-skivan i dator med DVD-läsare.

Permalänk
Inaktiv

Hej. Jag lånar tråden lite. Jag ska spela över gamla vhs filmer till datorn för att bevara familjefilmerna digitalt. Vad ska jag köpa för att få samma eller kanske bättre kvalitet som det är på VHS filmerna? Jag hittade den här men vet inte om den är bra. https://www.magix.com/se/vhs-till-dator/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Nu är det inte så vanligt med Firewire längre men ett alternativ som funkar hyfsat bra är om man har en gammal miniDV-kamera med analogingång och analog-passthrough. Jag kopplade min VHS-spelare till en gammal Canon HV20 kamera som jag hade liggande hemma och vips kunde jag föra över direkt till videoredigeringsprogramvaran som hade DV capture via firewireingången i datorn. Kameran skötte alltså om digitaliseringen från analogt till DV.

Ett annat alternativ är om man hittar en gammal DVD recorder (efterföljaren till VHS) med analogingång. Då kan man bränna VHS till DVD och sedan "rippa" DVD-skivan i dator med DVD-läsare.

Det här är också då jag har fått överlägset bäst kvalitet på materialet.
Använde någon Sony-kamera runt 2004 för att göra detta och testade en Easycap för någon vecka sen. I själva capture ser det helt okej ut men du kan inte välja okomprimerat som output så det ser verkligen ut som skräp sen när filen skapas.