Permalänk
Medlem

Pastelfärg i min Costum loop

Hej gott folk!

Jag har tänkt bygga min första Costum loop på 10 år och undrar över om någon har haft erfarenhet av pastel färgad vatten i sitt loop? Det ser riktigt läckert ut och lyfter estetiken av bygget något enormt imo.

Vill helst bara byta vatten en gång per år. Därför undrar jag om det räcker med det med pastel att endast byta en gång per år?

Permalänk
Medlem

Googlade bara snabbt då jag inte är insatt alls. Verkar som 6 månader är det som gäller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Sirresnake: Det som kan hända med dye eller färg i custom loop när det börjar bli gammalt är att det bland annat börjar byta färg. I synnerhet olika nyanser av röd. Det som också kan hända är att färg, i synnerlighet vit, kan orsaka ett slags "pulver" med tiden som gärna sätter sig där du har dina anslutningar/fittings, särskilt vid O-ringarna.

Den allmänna regeln för vattenbyte är någonstans mellan 6 och 12 månader.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: tack för svaret blir väl o byta var 6e månad så har man något att sysselsätta sig med. Ska bygga med ventil, det borde underlätta ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Jag kör med vit färg och planerar inte att byta vatten i onödan. Tror inte det blir några problem att köra minst 2 år med samma vätska, det är massa medel i den och inget kommer växa i den (luktar värre än lösningsmedel). Det vita pulvret som någon nämnde kan uppstå på platser där vätskan torkar in som i gängor osv i fittings, det påverkar inte loopen då detta inte kommer in i systemet. Det kan läcka saker ut ur systemet men inte in. Kommer endast byta om jag gör nån modifikation på systemet eller om vätskan missfärgas.

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Då utesluter jag nog pastel eftersom den är vit och sedan använder man Mayhems olika Dye's för önskad färg. Rensar man var 6e månad kanske man klarar sig innan färgen ändrar nyans. Blir isåfall endast "vanlig" färg.

Ska bygga mitt loop med Hardtube, alternativet där är färg på själva rören, hittade sånna med ydm på 13mm och inte 10mm det är väl inre som spelar roll va jag har förstått? För annars är det 12/10 eller 16/12 fittings.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: hej tack för svar!
Är det pastelfärg du kör med, vilken isåfall?
Om det vita pulvret lagras täpps inte rören igen?

Det jobbiga är väl att behöva ta isär allt och göra rent.

Permalänk
Medlem

@Sirresnake: Yttre diametern som spelar roll. Rekommenderar 16/12 rör och 16mm fittings, blir snyggast så om du nu inte har nått m-itx bygge.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Alright! Ska ändra om lite i min kundvagn isåfall. Kommer att beställa från collerkit och aquatuning. Verkar vara dom bästa sidorna för Skandinavien. Vart beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

@Jompa79: hej tack för svar!
Är det pastelfärg du kör med, vilken isåfall?
Om det vita pulvret lagras täpps inte rören igen?

Det jobbiga är väl att behöva ta isär allt och göra rent.

Hej!
Kör med EK´s pastel white, vilken jag tror inte går att köpa längre. Mayhems white pastel fungerar lika bra den. Som jag nämnde så hamnar det vita pulvret endast i gängor eller runt oringar och inte i själva loopen. Så länge du har flöde i loopen och inte låter den stå längre tider avstängd så kommer inget in i loopen. Som sagt, kommer endast byta vätskan om det blir nödvändigt, finns ingen mening att byta för nöjes skull, kostar bara tid o pengar men är man sysslolös så kan man ju pilla med det.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: okej kommer nog att ta pastel första gången och se hur de blir

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade, se även §4 i forumreglerna.
/moderator

Skrivet av Sirresnake:

Finns det inte nån?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har själv kört med Mayhems röda pastelfärg i ca 1.5år utan o byta, hade inga problem alls. Bytte nyligen till Mayhems röda Aurora istället dock. Rekommenderar starkt mayhems pastelfärger över massa dyes, de klumpar rätt ofta ihop sig i block osv av det jag hört..

Edit: Tänk dock på att både pastel och aurora färgar av sig nått så in i h*lvete haha. Jag ställde chassit på en handduk medans jag fyllde på systemet, och tur var det, droppar lite ibland.. Menar självklart på textiler osv, inte slangar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Har själv kört med Mayhems röda pastelfärg i ca 1.5år utan o byta, hade inga problem alls. Bytte nyligen till Mayhems röda Aurora istället dock. Rekommenderar starkt mayhems pastelfärger över massa dyes, de klumpar rätt ofta ihop sig i block osv av det jag hört..

Edit: Tänk dock på att både pastel och aurora färgar av sig nått så in i h*lvete haha. Jag ställde chassit på en handduk medans jag fyllde på systemet, och tur var det, droppar lite ibland.. Menar självklart på textiler osv, inte slangar

Läst bra reviews på mayhems produkter! Hittade även dessa jag länkar nedan, har du någon erfarenhet av detta märke?
https://www.coolerkit.se/shop/liquid-cool-cfx-7955p.html

Tack för tipset angående avfärgningen. Kommer antingen köra Vit Dye, eller grön.

Off Topic:: Kör du soft tubes eller hard? Om det är hard isåfall vilken typ? PETG, akryl eller glas? Är väldigt sugen på att köra med glas såg en video på youtube j"ayztwocents" där han bygger en loop med just glas och jag blev helt såld på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Läst bra reviews på mayhems produkter! Hittade även dessa jag länkar nedan, har du någon erfarenhet av detta märke?
https://www.coolerkit.se/shop/liquid-cool-cfx-7955p.html

Tack för tipset angående avfärgningen. Kommer antingen köra Vit Dye, eller grön.

Off Topic:: Kör du soft tubes eller hard? Om det är hard isåfall vilken typ? PETG, akryl eller glas? Är väldigt sugen på att köra med glas såg en video på youtube j"ayztwocents" där han bygger en loop med just glas och jag blev helt såld på de.

Glas är inte lätt att arbeta med och kräver perfekt passform och man får prova vilka fittings som passar bäst när man bygger då de inte sitter lika bra som PETG. Ska man ändå ge sig in på det så bör man först bygga allting i PETG för att sen använda dessa rör som mall för glasrören. Svåra böjar är bara att glömma men finns färdigböjda 90 graders rör att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Har själv kört med Mayhems röda pastelfärg i ca 1.5år utan o byta, hade inga problem alls. Bytte nyligen till Mayhems röda Aurora istället dock. Rekommenderar starkt mayhems pastelfärger över massa dyes, de klumpar rätt ofta ihop sig i block osv av det jag hört..

Edit: Tänk dock på att både pastel och aurora färgar av sig nått så in i h*lvete haha. Jag ställde chassit på en handduk medans jag fyllde på systemet, och tur var det, droppar lite ibland.. Menar självklart på textiler osv, inte slangar

Min röda pastell blev mörklila efter några månader

Var sugen på att köra på Aurora i min senaste loop men när jag läste lite om den så beskrevs den som något som enbart lämpar sig för uppvisning och ska helst inte användas mer än två veckor.
Sen detta:

Citat:

Aurora is "NOT" made for use in a home system. It has been developed for show System's (modding) and Photo work. If looking for a fluid for a Home system / Gaming system please use Mayhems X1 or Mayhems Pastel range of fluids there are fully tested and working in any kind of loop.

https://mayhems.co.uk/mayhems-aurora-guide/
Hur har det fungerat för dig och hur länge har du använt Aurora?

Edit: Länk

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Glas är inte lätt att arbeta med och kräver perfekt passform och man får prova vilka fittings som passar bäst när man bygger då de inte sitter lika bra som PETG. Ska man ändå ge sig in på det så bör man först bygga allting i PETG för att sen använda dessa rör som mall för glasrören. Svåra böjar är bara att glömma men finns färdigböjda 90 graders rör att köpa.

Tack för snabt svar! Jayztwocents som jag nämnde visade en väldigt enkel och smart metod för kapning av glasrör:
https://m.youtube.com/watch?v=9kFBjm6BdhI
(kanske mycke lättare sagt än gjort.) Han nämnde precis som dig, att man ska göra mallar med PETG först.

Jag kommer att köra med 90 graders adaptrar vid varje tänkt böjning, vilket givetvis kommer att bli dyrare men samtidigt j*vligt mycket snyggare.

Jag läste en review på mayhems glas rör. Enligt den är EK's fittings bäst lämpad.

Permalänk
Medlem

@Sirresnake:
Önskar dig lycka till med projektet
Se till att du snappar upp ett TG chassi och en reservoar i glas så har du samma tema. Glöm inte bilder sen så vi får se hur det blev.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Tackar så mycket! 😀 Kommer börja någon gång i september, en "liten" 30 års present till mig själv! Kommer köra ett galleri här på SW. Blir nog inget nytt chassi får bli den jag har idag (FD Define S) vilket är enligt mig ett riktigt snyggt och stilrent chassi med mycket utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

@Jompa79: Tackar så mycket! 😀 Kommer börja någon gång i september, en "liten" 30 års present till mig själv! Kommer köra ett galleri här på SW. Blir nog inget nytt chassi får bli den jag har idag (FD Define S) vilket är enligt mig ett riktigt snyggt och stilrent chassi med mycket utrymme

Vore ju tråkigt om allt det där roliga du ska stoppa i ska behöva husera i ett utdaterat boende
Om du gillar FD så kolla in nya Meshify, otroligt prisvärt och också ett stilrent chassi: https://www.inet.se/produkt/6902403/fractal-design-meshify-c#...

Du kommer lägga det tredubbla mot detta på bara fittings så ser ingen anledning att snåla här. Att se ett snyggt bygge genom en tonad läcker glaspanel jämfört mot en sunkig repig plexiskiva är som dag mot natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vore ju tråkigt om allt det där roliga du ska stoppa i ska behöva husera i ett utdaterat boende
Om du gillar FD så kolla in nya Meshify, otroligt prisvärt och också ett stilrent chassi: https://www.inet.se/produkt/6902403/fractal-design-meshify-c#...

Du kommer lägga det tredubbla mot detta på bara fittings så ser ingen anledning att snåla här. Att se ett snyggt bygge genom en tonad läcker glaspanel jämfört mot en sunkig repig plexiskiva är som dag mot natt.

Den e ny va? Måste ha missat den! Det är precis en sådan jag väntat på och det är bra pris också. Ville inte punga ut 2k, kan nog sälja min Define S är endast 4 månader gammal, ska bara kolla storleken på denna, den verkar vara mindre än Define S (längden alltså ) vilket kan bli riktigt trångt.

Permalänk
Medlem

@Sirresnake:
Ja den är mindre, verkar ha nästan identiska mått som Define C.
Tycker FD borde släppa en Define S TG version snart då de både har Define C TG och nu denna nya Meshify TG.
Finns annars mycket fina chassin med TG att välja på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Min röda pastell blev mörklila efter några månader

Var sugen på att köra på Aurora i min senaste loop men när jag läste lite om den så beskrevs den som något som enbart lämpar sig för uppvisning och ska helst inte användas mer än två veckor.
Sen detta: https://mayhems.co.uk/mayhems-aurora-guide/
Hur har det fungerat för dig och hur länge har du använt Aurora?

Jaså?:o Hade inga problem alls under den tiden jag använde det!

Ojdå, det där lät ju inte bra.. Inget jag läst innan Men än sålänge har jag inte haft några problem, har använt det i kanske ett halvår (?) än sålänge. Får väl se framöver hur det blir Tack för förvarningen iallafall!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!