Permalänk
Avstängd

@scj: nej, du ska vända på nätaggregatet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Men nätagget blåser ju ut varmluft inte in?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

@scj:

Beror ju lite på vad du har för PSU också. Vänder du det uppåt så fläkten pekar upp inne i chassit drar den också in chassits varmluft som det sedan skjuter ut igenom baksidan. Det kommer antagligen att låta aningen mer när du belastar datorn. Men som sagt det beror lite på vad du har för nätaggregat. Vänder du på det kommer det också att tjuva lite friskluft ifrån både nedersta frontfläkten och grafikkortet. Jag skulle behållit det vänt neråt, så det tar in friskluften ifrån botten. Men testa om du orkar, det kanske blir bättre. Det vet du ju inte förrän du har prövat.

Själv experimenterade jag lite med mitt Define C i afton (som är uppbyggt som Meshify) för jag tyckte grafikkortstemperaturen var aningen för hög. Nådde 76 grader med det igår och 70 grader idag när jag testade att spela ett par rundor. Nu har jag bara ett gtx 970 och inget 1080Ti. Men ändå.. Flyttade ner översta och framförallt den nedersta 140mm fläkten så långt det gick utan att montera bort psu shrouden. Har 2 st. NF-A14 i fronten som in och 1 st. NF-S12A i baken som ut. Resulterade i aningen sänkt temperatur iom att den nedersta frontfläkten skjuter in lite extra friskluft till grafikkortet. Exakt resultat blev max 68 grader och 38% fläkt, -2 och -4% mot hur chassifläktarna satt förut. Använder turbo fläktprofil på chassifläktarna och 0dB fläkt på mitt grafikkort vid test med Asus RealBench 2.43. Mitt grafikkort sitter på den nedersta pcie platsen på matx moderkort eftersom den annars nuddar vid processorkylaren.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Nephitis:

@septembro: Tror inte det spelar någon större roll. PCIe 3.0 8x är lika snabbt som ett PCIe 2.0 16x. Jag sitter på en gammal dator men har ett 1080 Ti i den. Jag har även kört med 1070 SLI på moderkortet med PCIE 2.0 16x och såg inga prestanda förluster.

Allright.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

@MaACc1i: Vilken aio kör du ?

NZXT Kraken X62

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

@Nephitis: Fick ner tempen till 71-72 nu. Satt i en 140mm längst ner i fronten samt en 120 extra i toppen så nu är alla fläktplatser upptagna. Nackdelen nu är att det blir mycket ljud från alla fläktar som går samtidigt.

Litet chassi, bra samt tyst kylning är väldigt svårt att kombinera... både med luftkylning och vattenkylning. Man kan alltid begära en väldigt tyst och samtidigt kyld dator men ibland får man eventuellt leva med den ena eller andra kompromissen vad gäller ljud och kylning.

Den absolut mest optimala men också dyrare och svårare implementationen hade varit ett fullt vattenkylt system för både CPU och GPU. Då hade hela insidan på chassit varit relativt svalt både vid idle och load. All temperatur hade cirkulerat i vattnet, så med andra ord, existerat längst ut innuti chassit ungefär som en fotoram. Med ett fullt vattenkylt system så finns det ytterst lite varmluft "innuti" chassit för bakre och toppfläktarna att blåsa ut.

Men som sagt, det är en dyrare och även svårare att sätta dit för någon som kanske aldrig har hållit på med vattenkylning. Men ett steg på vägen som någon här nämnde och som jag även nämnde i mitt första svar, så är AIO det första steget iallafall. Sätter du en sådan på CPUn och i fronten så ger du CPUn riktigt kall luft. Då isolerar du den från GPUn i princip och den blir betydligt mindre påverkad av varmluften som GPUn dumpar ur sig, samt att det blir inte samma spiraleffekt där CPUn samtidigt hettar upp grafikkortet.

Dessutom får du fri passage för både bakre och toppfläktarna för att suga ut all varmluft som grafikkortet dumpar ur sig. Visst kan eventuellt en varmare CPU radiator i fronten minska luftflödet in samt skicka en något varmare luft... men effekten av din nuvarande lösning är troligtvis mer negativ än vad ovannämnda lösning skulle vara. Så här kanske man får välja lite vilken grad av negativ effekt man vill ha.

Nu är detta kanske inte aktuellt men hade du även haft ett grafikkort som t.ex. MSI Seahawk eller EVGA Hybrid så hade isolerat temperaturen ytterliggare. Då hade du kunnat uppnåt temperaturer i liknelse med en full custom loop. Men det skulle ju innebära att byta ut grafikkortet och det är kanske inte lika attraktivt. Men med en sådan lösning så hade nog ditt grafikkort legat under 50 grader.

Men du får kolla dina möjligheter och vad du är villig att gå med just det chassit du har valt vad gäller ljud och avancerade lösningar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

@Peppar2014: Men nätagget blåser ju ut varmluft inte in?

Nej, fläkten i nätaggregatet suger in luft inte ut, oavsett vilket håll den är monterad åt. Eventuell varmluft som uppstår i nätaggregatet försvinner ut genom dess baksida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vänder du nätaget med fläkten uppåt så aggerar den chassiventilation. Nätdelen kommer då gå varmare om andra komponenter värmer upp lådan men dessa komponenter kommer gå svalare istället.

Själv har jag nätdelen lägst upp i min låda så den agerar ventilation MEN val av nätdel är då kritiskt.

Corsair AX låter satan då bara 3 grader gjorde ca 800rpm extra för mig så blev ett EVGA G2 så fick jag ner varvtalet en 800-1000rpm.

Orsaken är att vissa agg som AX 750 från Corsair kyler flera komponenter med baksidan av nätagets egna chassi medans G2 har flänsar på allt direkt under fläkten så är helt enkelt enklare att avleda värmen från det agget då fläkten direkt kan blåsa på alla flänsar.

Men oavset så dör inte aggen. Alla kvalitativa agg som Corsiar AX eller Seasonics egna agg av samma modell eller G2 och G3 från EVGA kan använda upp till 50C varm luft för KYLNING under full belastning.
Klarar agget inte 50C tempratur på luften som ska kyla den vid 100% kontinuerlig belastning så är det en budget nätdel, ofta då 25C elelr 40C som gäller.

Blir dock inte tyst men sällan att man når max last eller för den delen över 40C på luften från CPU eller GPU kylare så nätdelarna arbetar väl inom toleranserna.

Ljudnivån däremot varierar märkbart beroende på kylarlösning PSU tillverkaren valt för sin nätdel.

Corsair AX serien är tänkt för att dra friskluft utifrån för att vara tyst så ett dåligt val för en tyst burk där nätdelen drar luft från lådan inte utifrån.

EVGA G2 är klart bättre val om man vill ta luften från lådan. Inte kollat på G3 modellen hur den är designad.

Men sedan beror det också på hur tät lådan är. Bara lite perforering nära nätdelen i sidopaneler gör mycket för PSU'ns temperatur.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde satsa på ett positivt lufttryck så att luften trycks ur chassit. Det bör hjälpa en del. Sen är det inte optimal att ha utblås i toppen av chassit annat än längst bak, där du redan har utsuget. Med fläktar i toppen längst fram så suger du ut luften du nyss tagit in från fronten bara.
Se i alla fall till att du har antingen mer/större insugsfläktar eller att du har insugsfläktarna på högre rpm än utsuget.

Finns många bra tester på Youtube som går igenom detta och tror banne mig jag sett de flesta. Dubbla gtx 770 i OC har inte varit en barnlek i temperaturväg...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Så kör jag på min med nätagget i botten. Värmen som kommer ut ur nätagget är betydligt varmare än luften som kommer ur chassifläkten längre upp efter nån timmes spelande. Kanske inte så konstigt då graffet drar många gånger fler watt än CPU:n. Jag har då ändå en extra 140mm fläkt i sidoplåten precis vid grafikortet som också skyfflar ut luft. Galet mycket värme dessa 1080ti med OC genererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Den understa 120mm fläkten ska gå att flytta ner något i Define c, detsamma gäller i detta chassi. Ska man sänka ner den mer mot botten så måste psu shroud avlägsnas helt. Frågan är då om en 140 mm verkligen får plats där. En 120 mm ska i alla fall fungera på det viset. Då får man allt som allt 3 st. 120 mm som frontfläktar med luftriktning in. Bäst vore ju att byta ut dem mot 2 st. 140 mm.

På bilderna på fractals hemsida visar det att det chassiet har en lucka som går att skjuta bakåt så man inte behöver ta bort psu shroud iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Helt normalt. Testat 2 chassin, 3 1080 tis och kylpasta, fläktar. You name it.

Nu har jag fått det rätt bra med mx2 kylpasta och fullt med ML120 fläktar.

48% fanspeed och 78 grader. Det är 100% load efter 30 minuter. Strix 1080TI.

Alla andra som säger att de har lägre temps.

1. Ljuger
2. Spelar GTA 5, BF1 eller spel som ligger droppar i GPU usage och inte ligger konstant 100%.
3. Har chassifläktar som går på höga nivåer.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dessa i fronten borde bombardera gpun? Samt testa öppna upp oanvända slots i baksidan. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Permalänk
Skrivet av Mac83:

På bilderna på fractals hemsida visar det att det chassiet har en lucka som går att skjuta bakåt så man inte behöver ta bort psu shroud iaf.

Stämmer bra det. Finns en lucka man kan montera av så får fläkt plats även där. Anar att man får antingen ta bort eller i alla fall flytta in underliggande hdd vagga då.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Fortsätter på denna tråd...

Jag sitter på ett 1080Ti Gaming X och bytte precis från ett Define R5 till ett Meshify C.
Jag kör 2st Be Quiet 140 mm fläktar i fronten och en 120 mm (originalfläkten) som utblås. Jag har även mitt RM750x vänt nedåt. Jag installerade i samma veva en Be Quiet Dark Rock Pro 4.
När jag testspelade får jag temperaturer på grafikkortet på 80-82 grader och sidopanelen (tempererat glas) blir riktigt varm. Trots byte till Dark Rock Pro 4 så har jag nu samma temperaturer som jag hade i mitt Define R5 och Be Quiet Pure Rock-kylare.

Finns det något man kan försöka justera med in- och utblås fläktarna. Jag skulle behöva få ut värmen från grafikkortet då jag antar att varmluften stannar kvar mellan grafikkortet och PSU-shrouden.

Jag överväger nästan att återgå till mitt Define R5 och se om det går att skicka tillbaka mitt Meshify C.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Streamdog:
Har du inga kort förutom grafikkortet kanske du kan plocka bort ett par PCI-brackets och antingen se till att du har övertryck i burken genom att det blåser in mer luft än ut så det trycks ut av sig själv eller så sätter du en lågrvarvig fläkt som hjälper till att flytta luften där. Kommer säkerligen låta mer då ljud läcker ut dock..

Permalänk
Medlem

@Streamdog:

Skicka tillbaka skiten bara, tycker inte om chassin med psu shroud av just denna anledning. Det här med PSU shroud är någon design-grej dom fått för sig. Har man en bra PSU så varken värmer den upp chassit eller skadas av värme från GPU'n, så allt den gör är att den gömmer PSU'n och sabbar luftflödet.

Kan också säga till TS att fractal designs fläktar är "ok" men trycker inte speciellt mycket luft. Noctua flyttar säkert dubbelt med luft för samma ljudnivå.

Har man sedan möjlighet att ha en sido-utblås fläkt precis vid GPU gör det stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra som du förmodligen inte vill göra är att sänka din fps i utvalda spel.
Nu säger du: VA WTF?

Låt oss säga att du spelar i 160 fps nu. Men du nöjer dig med 120 fps.
Låser du fps till 120 så arbetar kortet mindre och blir därmed svalare.

Med Rivatuner så kan du lätt ställa in profiler för max fps i alla spel och applikationer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Streamdog:

Skicka tillbaka skiten bara, tycker inte om chassin med psu shroud av just denna anledning. Det här med PSU shroud är någon design-grej dom fått för sig. Har man en bra PSU så varken värmer den upp chassit eller skadas av värme från GPU'n, så allt den gör är att den gömmer PSU'n och sabbar luftflödet.

Kan också säga till TS att fractal designs fläktar är "ok" men trycker inte speciellt mycket luft. Noctua flyttar säkert dubbelt med luft för samma ljudnivå.

Har man sedan möjlighet att ha en sido-utblås fläkt precis vid GPU gör det stor skillnad.

Jo originalfläkten som dessutom är 120mm är nog inte mycket att hänga i granen..
Jag har inga andra PCI-platser upptagna så kan testa att öppna upp där.
Shrouden tycker jag är snygg och gör att kablaget inte syns, men verkar inte vara någon höjdare för luftflödet. Vill ju gärna ha kvar chassit då jag gillar storleken och TG-panelen. Tog Meshify istället för Define C på grund av att jag trodde luftflödet var bra. Men det kanske inte är gjort för kraftfulla spelburkar..

Skrivet av SCORPIUS:

Vad du kan göra som du förmodligen inte vill göra är att sänka din fps i utvalda spel.
Nu säger du: VA WTF?

Låt oss säga att du spelar i 160 fps nu. Men du nöjer dig med 120 fps.
Låser du fps till 120 så arbetar kortet mindre och blir därmed svalare.

Med Rivatuner så kan du lätt ställa in profiler för max fps i alla spel och applikationer.

Jo det är ju ett alternativ. Men dessvärre spelar jag bara i 4K 60hz. Blir svårt att minska GPU-användningen såvida jag inte drar ner på grafikinställningarna.

Jäkla trist detta då jag trodde tempen på speciellt CPU skulle gå ner avsevärt med Dark Rock Pro 4 kontra Pure Rocken..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Fortsätter på denna tråd...

Jag sitter på ett 1080Ti Gaming X och bytte precis från ett Define R5 till ett Meshify C.
Jag kör 2st Be Quiet 140 mm fläktar i fronten och en 120 mm (originalfläkten) som utblås. Jag har även mitt RM750x vänt nedåt. Jag installerade i samma veva en Be Quiet Dark Rock Pro 4.
När jag testspelade får jag temperaturer på grafikkortet på 80-82 grader och sidopanelen (tempererat glas) blir riktigt varm. Trots byte till Dark Rock Pro 4 så har jag nu samma temperaturer som jag hade i mitt Define R5 och Be Quiet Pure Rock-kylare.

Finns det något man kan försöka justera med in- och utblås fläktarna. Jag skulle behöva få ut värmen från grafikkortet då jag antar att varmluften stannar kvar mellan grafikkortet och PSU-shrouden.

Jag överväger nästan att återgå till mitt Define R5 och se om det går att skicka tillbaka mitt Meshify C.

Jag har varit i samma båt som du och velat ha ett chassi med ett fönster men fick efter att ha testat ett flertal chassin ge upp och gå tillbaka till mitt originalchassi (Define S). Jag tror helt enkelt att GPUn värmer upp glaset lite väl mycket vilket gör att temperaturen i chassit blir extra varm. Tycker heller inte det spelar någon roll hur många fläktar man har då jag testade ett Corsair Crystal 570X med fem Corsair 120ML fläktar men det gjorde ingen skillnad. Sen får man även tillägga att komponenterna blir varmare under sommaren. Jag gjorde dock alla mina tester i vintras så om det blev varmt då hade det blivit galet varmt nu. Jag kommer att gå över till glas i framtiden när jag kör både CPU och GPU med AIO lösningar, för då spelar temperaturen i chassit inte någon roll.

Jag tycker du ska gå tillbaka till din gamla lösning.

PS. Kan väl tilläggas at CPUn blev också något varmare än tidigare och att vissa glas chassin var något bättre än andra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jo originalfläkten som dessutom är 120mm är nog inte mycket att hänga i granen..
Jag har inga andra PCI-platser upptagna så kan testa att öppna upp där.
Shrouden tycker jag är snygg och gör att kablaget inte syns, men verkar inte vara någon höjdare för luftflödet. Vill ju gärna ha kvar chassit då jag gillar storleken och TG-panelen. Tog Meshify istället för Define C på grund av att jag trodde luftflödet var bra. Men det kanske inte är gjort för kraftfulla spelburkar..

Jo det är ju ett alternativ. Men dessvärre spelar jag bara i 4K 60hz. Blir svårt att minska GPU-användningen såvida jag inte drar ner på grafikinställningarna.

Jäkla trist detta då jag trodde tempen på speciellt CPU skulle gå ner avsevärt med Dark Rock Pro 4 kontra Pure Rocken..

4K 60hz är inte nödvändigtvis samma som 4K 60 fps. Men ja, kör du i 4K så har du nog inte mycket utrymme för detta nä.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Streamdog: Testa att sätta en 80 mm-fläkt som utblås under gpu (fäst den vid PCIe-öppningarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har varit i samma båt som du och velat ha ett chassi med ett fönster men fick efter att ha testat ett flertal chassin ge upp och gå tillbaka till mitt originalchassi (Define S). Jag tror helt enkelt att GPUn värmer upp glaset lite väl mycket vilket gör att temperaturen i chassit blir extra varm. Tycker heller inte det spelar någon roll hur många fläktar man har då jag testade ett Corsair Crystal 570X med fem Corsair 120ML fläktar men det gjorde ingen skillnad. Sen får man även tillägga att komponenterna blir varmare under sommaren. Jag gjorde dock alla mina tester i vintras så om det blev varmt då hade det blivit galet varmt nu. Jag kommer att gå över till glas i framtiden när jag kör både CPU och GPU med AIO lösningar, för då spelar temperaturen i chassit inte någon roll.

Jag tycker du ska gå tillbaka till din gamla lösning.

PS. Kan väl tilläggas at CPUn blev också något varmare än tidigare och att vissa glas chassin var något bättre än andra.

Trist att det ska behöva vara så på dessa chassin Känns ruskigt trist att behöva gå tillbaka till gamla chassit igen..

Skrivet av SCORPIUS:

4K 60hz är inte nödvändigtvis samma som 4K 60 fps. Men ja, kör du i 4K så har du nog inte mycket utrymme för detta nä.

Jag kör i 60hz och siktar på att hålla 60fps Det kräver all kraft som grafikkortet klarar av, så tyvärr inget utrymme :/

Skrivet av Trullon:

@Streamdog: Testa att sätta en 80 mm-fläkt som utblås under gpu (fäst den vid PCIe-öppningarna)

Har tyvärr ingen 80mm fläkt att testa med, men det låter som det skulle kunna hjälpa.
Måste dock bestämma mig snabbt då jag har en köpare på mitt gamla chassi..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle ett Referenskort ge nån märkbar skillnad? Den blåser ju trots allt ut varmluften. Någon som testat?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du måste ha under 73 grader @2 Ghz

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||