Nvidia: "Vi har inte kunnat möta efterfrågan på grafikprocessorer"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi har inte kunnat möta efterfrågan på grafikprocessorer"

Året har markerat en rejäl återkomst för brytandet av kryptovalutor, där grafikprocessorer lämpat sig bäst för ändamålet. Nu menar Nvidia att den höga efterfrågan har varit svår att möta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det var väl brist i början, nu ser jag ingen större brist längre.

Kryptovalutbrytare är annars det nya jobbet som kommer ersätta alla som blir arbetslösa med automatiseringen.

Nå mer efterfrågan leder till mer utveckling, nu när det finns bra cpuer och det går att spela i 16k så behövs grafikkort därefter: https://www.youtube.com/watch?v=Toft6fMvByA&t=835s

Permalänk
Medlem

Fokus på Gaming Nvidia. Strunt i mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var väl brist i början, nu ser jag ingen större brist längre.

Kryptovalutbrytare är annars det nya jobbet som kommer ersätta alla som blir arbetslösa med automatiseringen.

Nå mer efterfrågan leder till mer utveckling, nu när det finns bra cpuer och det går att spela i 16k så behövs grafikkort därefter: https://www.youtube.com/watch?v=Toft6fMvByA&t=835s

Ingen stor brist eh? Jag ser inte ett butik i sverige som har Rx580/570 kort i lager till nån rimligt pris. Detsamma med GTX 1060, 1070....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iknight:

Ingen stor brist eh? Jag ser inte ett butik i sverige som har Rx580/570 kort i lager till nån rimligt pris. Detsamma med GTX 1060, 1070....

Nvida, det bara att beställa:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

Att ökad efterfrågan leder till ökade priser är en annan sak, min poäng är att det för oss konsumenter inte är svårt att få tag på dessa grafikkort just nu.

*edit*
Jag tror ökad efterfrågan bara är bra, ssd är ett typexempel på något som har gått upp i prs p.g.a ökad efterfråga. Men på lång sikt leder detta till att mer pengar investeras på det och vi får bättre ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var väl brist i början, nu ser jag ingen större brist längre.

Kryptovalutbrytare är annars det nya jobbet som kommer ersätta alla som blir arbetslösa med automatiseringen.

Nå mer efterfrågan leder till mer utveckling, nu när det finns bra cpuer och det går att spela i 16k så behövs grafikkort därefter: https://www.youtube.com/watch?v=Toft6fMvByA&t=835s

Jasså vad kan man tjäna på mining, täcker det den högre elräkningen iaf:P ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nvida, det bara att beställa:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

Att ökad efterfrågan leder till ökade priser är en annan sak, min poäng är att det för oss konsumenter inte är svårt att få tag på dessa grafikkort just nu.

*edit*
Jag tror ökad efterfrågan bara är bra, ssd är ett typexempel på något som har gått upp i prs p.g.a ökad efterfråga. Men på lång sikt leder detta till att mer pengar investeras på det och vi får bättre ssd.

Jo visst men pratade med en Polsk kille som inte är så nördig som oss andra som hade beställt en AMD GPU(jo jag vet vad jag skrev) och han beställde just innan "The Mining Craze" slog igång, nå det ledde till att han väntade i typ 2 månader på sitt kort och efter två månader så fick han erbjudandet att få ett kort i samma serie med hälften mindre VRAM och dubbelt i pris.

Sounds fair right?

Enkelt för Sverige att säga sådant när ni har det top notch

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett drömscenario för ett företag, att de säljer slut på allt de tillverkar.
Varför jobbar de inte 5-skift i amd-fabriken och bara pumpar ut 570/580-kort och tjänar pengar?

Permalänk
Medlem

Blir bara matt på alla som lägger ned sådan tid och (bokstavligen slösar med) energi på att tjäna pengar utan att arbeta för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

Nja. AMD-kort slutsålda överallt pga Eth-mining, dock har folk paniksålt sina riggar sedan Juli och AMD lär kunna re-stocka kort eftersom Eth-rushen är över. Sedan dem som bygger Nvidia-riggar för Zcash men tycker knappast det handlar om någon brist; har snarare sett riktigt bra priser på Nvidia-kort senaste veckorna?

Zcash lär också gå upp i svårighetsgrad x2-4 under året så jag ser inte att "mining-crazen" skulle fortsätta länge till, om den ens pågår just nu, Eth är över nu och snart även Zcash.

Sedan finns det en massa obskyra altcoins du kan mina men där får man vara ganska vågad om man bygger rigs för dessa. Där handlar det snarare om att mina "lite extra och hoppas på framtiden" med din vanliga gamingdator.

Skrivet av Wiggin:

Blir bara matt på alla som lägger ned sådan tid och (bokstavligen slösar med) energi på att tjäna pengar utan att arbeta för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du ogillar kapitalism i största allmänhet, och aktiemarknaden i synnerhet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wiggin:

Blir bara matt på alla som lägger ned sådan tid och (bokstavligen slösar med) energi på att tjäna pengar utan att arbeta för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

"utan att arbeta"

Du kan ju inte precis va helt hjärndöd och börja hålla på med sånt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Låter ju som ett drömscenario för ett företag, att de säljer slut på allt de tillverkar.
Varför jobbar de inte 5-skift i amd-fabriken och bara pumpar ut 570/580-kort och tjänar pengar?

AMD har inga egna fabriker längre. Hade det varit lönsamt för Globalfoundries att köra 5-skift hade de nog gjort det. Jag skulle kunna tro att det är så många faktorer (andra komponenter) i tillverkningen som gör att det inte går att "bara" jobba 5-skift och tillverka massa grafikkort.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

AMD har inga egna fabriker längre. Hade det varit lönsamt för Globalfoundries att köra 5-skift hade de nog gjort det. Jag skulle kunna tro att det är så många faktorer (andra komponenter) i tillverkningen som gör att det inte går att "bara" jobba 5-skift och tillverka massa grafikkort.

Nej det var ju såklart en förenkling för att göra en poäng. Vad jag menar är att företagen ger intrycket av att tycka detta med att folk mine:ar på deras gpu:er är något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jasså vad kan man tjäna på mining, täcker det den högre elräkningen iaf:P ?

Tror den nuvarande svårighetsgraden i btc nätverket är lite för hög för att det skall var lönsamt i Sverige. Men inte säker.
Konkurrensen är ju rätt hård just nu Finns ju dock andra valutor att "mina"

Permalänk
Medlem

"Arkitekturen Volta introducerades i form av beräkningskortet Tesla P100 tidigare i år. Senaste grafikkortet riktat mot konsumenter är påkostade Titan XP, även om de flesta sannolikt föredrar någon variant av Geforce GTX 1080 Ti."

Liten miss där, tror det ska var V100.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Kan ju hända mining blir lönsammare igen när nya generationer av grafikkort släpps som kompenserar ökad svårighetsgrad. Känns inte som att nvidia och AMD borde klaga, de tjänar ju bra på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nej det var ju såklart en förenkling för att göra en poäng. Vad jag menar är att företagen ger intrycket av att tycka detta med att folk mine:ar på deras gpu:er är något negativt.

Inte bara positivt med mining:
https://www.youtube.com/watch?v=P_oHQPWRWnQ
Detta är från grafikkorttillverkarnas perspektiv, men mycket stämmer nog för Nvidia och AMD själva också.

GF och TSMC har andra kunder än AMD och Nvidia som använder deras kapacitet, så de vill veta i förväg hur många GPUer som beställs så de kan planera produktionen för det. Att plötsligt öka takten på andra kunders bekostnad är inget som kan göras över en natt och knappast gratis. Sedan när botten går ur och mining-kalaset är över kan AMD och Nvidia inte gärna komma och säga "Nej förresten vi ångrade oss, vi vill bara ha hälften så många die som vi beställde"...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Problemet är väl att efterfrågan är så ryckig, när miningen är lönsam säljs varenda kort, när det slutar löna sig, säljs det mindre och butiker sitter med stora lager osålda kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var väl brist i början, nu ser jag ingen större brist längre.

Kan du vägleda mig om vilken butik jag kan köpa AMD 570/580? Eller 480?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men är inte ethereum fortfarande ganska värt att "majna" då värdet har återhämtats sig nästan helt sedan dippen i mitten-slutet av juli? Eller kanske är det den där svårighetsgraden som gör det olönsamt, jag är inte så kunnig på området om man ska uttrycka sig milt. Hänvisar till https://ethereumprice.org/

Hursomhaver, lär väl knappast gå att få tag på några voltakort sen när de väl släpps ifall mining-trenden håller i sig, kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"utan att arbeta"

Du kan ju inte precis va helt hjärndöd och börja hålla på med sånt.

Men det kräver ju knappat en raketforskare, eller någon större ansträngning när man väl kommit igång. Någonstans är pengarna relaterade till en vara eller tjänst, ett arbete som någon faktiskt har utfört.

Skrivet av Gremanz:

Antar att du ogillar kapitalism i största allmänhet, och aktiemarknaden i synnerhet?

Mer och mer så ju äldre jag blir verkar det som. Jag funderar på vilka yrken som verkligen behövs, som skapar något, och vilka som skapar sig själva i syfte att ta del av någon annans arbete. Jag gillar nog tanken mer på att människor ska få det dem förtjänar i form av lön och levnadsvillkor till mesta del utifrån hur de presterar snarare än hur mycket de lyckas sno åt sig. Varför skulle någon tjäna mer eller mindre med samma yrke beroende på vilket land personen bor i?
Förstå mig rätt, jag har inga problem med att folk tjänar mycket pengar, men det vore bättre i mina ögon ifall det var i relationen till arbetsprestationen snarare än vilket land man är född, med vilket kön, hudfärg eller om man bara hittar ett sätt att roffa åt sig av kakan utan att göra ett dugg för att förtjäna det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är väl att efterfrågan är så ryckig, när miningen är lönsam säljs varenda kort, när det slutar löna sig, säljs det mindre och butiker sitter med stora lager osålda kort.

Ja mining är verkligen en nyckfull bransch.
Det verkar dock sätt till historien fortfarande vara bättre att satsa riktiga pengar i valutan och sedan köpa/sälja vid de drastiska ned/uppgångar dessa valutor har.
Kompisen la ner nästan 100k på mining för några år sedan. Höll på ett tag för att sedan totalt övergå i trading. Förra månaden sa han och hans fru upp sig från jobbet då han sålt av 1/3 av tillgångarna av ethereum och inte behöver arbeta något mer resten av sitt och hennes liv.

Edit: lite tragiskt att riktigt arbete idag inte är något man blir rik på, men det är en annan pilsner.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Kan du vägleda mig om vilken butik jag kan köpa AMD 570/580? Eller 480?

Artikeln handlade om Nvida och jag svarade om Nvida.

Amd grafikkort har kommit ut mycket senare och det är väl helt andra försäljnings/produktionsvolymer på dessa?

Just nu går en del grafikkort till mining, men jag ser det inte som mer att vissa grafikkort går till gamers. Visst skulle man kunna förbjuda dessa 2 användningsområden av grafikkort så att de bara gick till oss som sysslar med andra saker. Men jag ser på andra områden att när omsättningen, sjunker så sjunker också utvecklingen samt priserna skenar.

Permalänk
Medlem

Det enda bra sättet att se till att det finns även lagersaldo/hålla kontroll på priset för gamers bara det vore tekniskt möjligt att genomföra och inte kostade extra i processen vore att införa någon sorts Crypto mining skydd att det skulle vara omöjligt att göra mining på vissa modeller som är då tänkt till gamers endast. Vilket också skulle ha bättre andra hands värde då man kan va säker på att kortet inte har uttnyttjats på samma sätt. Iallafall då kan man ha egna sorters prissättningar på modeller tänkta till respektiva marknader som då kan kontrolleras prissmässigt på ett bättre sätt och det blir lättare att kunna balansera tillverkningsvolymen osv. till de respektive marknaderna.

Tycker absolut man måste börja indela GPU marknaden i två olika grenar, finns så många orsaker både från kunders och AIBs synvinkel. PC gaming industrin även i långa loppet tar stryk.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det enda bra sättet att se till att det finns även lagersaldo/hålla kontroll på priset för gamers bara det vore tekniskt möjligt att genomföra och inte kostade extra i processen vore att införa någon sorts Crypto mining skydd att det skulle vara omöjligt att göra mining på vissa modeller som är då tänkt till gamers endast. Vilket också skulle ha bättre andra hands värde då man kan va säker på att kortet inte har uttnyttjats på samma sätt.

Jag tänker liknande fast emot just spel, kanske kan man göra så att man spärrar directx, opengl på grafikkorten etc? Så att det ej är brist för oss andra som har grafikkorten till vanliga sysslor.
Angående andrahandsvärde så tycker jag i princip alla komponenter skulle ha en drifttidsmätare i sig, där det även avslöjar fakta som hur hårt kortet har varit belastat, högsta spänning in etc. Lite som det är på andra saker.

Annars gputillverkares största inkomstkälla är folk som spelar på datorn och de gör allt de kan för att säga att de är i det största fokus, men i verkligheten är alla kunder bra. De tycker dock om kunder som är villiga att betala mer som de som köper "cadkorten".

Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker absolut man måste börja indela GPU marknaden i två olika grenar, finns så många orsaker både från kunders och AIBs synvinkel. PC gaming industrin även i långa loppet tar stryk.

Nu är den uppdelat i 2 olika grenar, om inte fler. Men cadkort och spelkort är den stora uppdelningen. Att dela upp det mer känns fel, speciellt när mining är en liten del på lång sikt av en modell.

*edit*
Driftmätare vill jag som sagt ha i nästan allt, inklusive skärmar, moderkort, cpu etc Vissa saker är mer komplicerat att läsa ut än andra, självklart går alla såna värden att ändras, men det är säkrare än vad det är nu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Ja mining är verkligen en nyckfull bransch.
Det verkar dock sätt till historien fortfarande vara bättre att satsa riktiga pengar i valutan och sedan köpa/sälja vid de drastiska ned/uppgångar dessa valutor har.
Kompisen la ner nästan 100k på mining för några år sedan. Höll på ett tag för att sedan totalt övergå i trading. Förra månaden sa han och hans fru upp sig från jobbet då han sålt av 1/3 av tillgångarna av ethereum och inte behöver arbeta något mer resten av sitt och hennes liv.

Edit: lite tragiskt att riktigt arbete idag inte är något man blir rik på, men det är en annan pilsner.
Skickades från m.sweclockers.com

Bara att gratulera honom, han har i alla fall blivit rik på ett hederligt sätt.
Har ibland en känsla av att det planeras att vi inte skall bli för rika på arbete, vi skall inte kunna sluta arbeta redan vid 40, helst skall vi jobba till dess att vi dör, vi som får jobb i alla fall.
Tragiskt som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nvida, det bara att beställa:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

Att ökad efterfrågan leder till ökade priser är en annan sak, min poäng är att det för oss konsumenter inte är svårt att få tag på dessa grafikkort just nu.

*edit*
Jag tror ökad efterfrågan bara är bra, ssd är ett typexempel på något som har gått upp i prs p.g.a ökad efterfråga. Men på lång sikt leder detta till att mer pengar investeras på det och vi får bättre ssd.

Det finns, men utbudet är skralt. Speciellt på tredjepartskort. Tittar man på 1070 så är det massor av butiker som inte har det i lager/beställbart. Spontant skulle jag säga att urvalet idag bara är en fjärdedel mot i februari/mars. Gör bara en sökning på prisjakt så ser du. (gå in och kolla lagerstatus per kort, lita inte på indikatorn i huvudlistan)

Permalänk
Medlem

Är man för konspiratoriskt lagd om man misstänker att GPU-tillverkare ligger bakom ethereum? Nvidia/AMD är nog marginellt olyckliga över att inte kunna möta efterfrågan om de säljer allt de tillverkar. Alternativet är väl knappast lika bra, för dem.

Sen ser jag inte att mining är någon nackdel för gamers, i längden: större marknad ger bättre motivation att utveckla bättre produkter. Och tillverkningspriset per enhet blir ofta fördelaktigare ju fler som tillverkas.

Inte för att jag förstår mig på grejen med mining, det känns som ett stort komplicerat pyramidspel. Drömmen vore en kryptovaluta där beräkningarna också hade ett värde annat än genereringen av fler kryptomynt, typ proteinfolding eller liknande som biprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja mining är verkligen en nyckfull bransch.
Det verkar dock sätt till historien fortfarande vara bättre att satsa riktiga pengar i valutan och sedan köpa/sälja vid de drastiska ned/uppgångar dessa valutor har.
Kompisen la ner nästan 100k på mining för några år sedan. Höll på ett tag för att sedan totalt övergå i trading. Förra månaden sa han och hans fru upp sig från jobbet då han sålt av 1/3 av tillgångarna av ethereum och inte behöver arbeta något mer resten av sitt och hennes liv.

Edit: lite tragiskt att riktigt arbete idag inte är något man blir rik på, men det är en annan pilsner.
Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Jag byggde upp en egen Cykelbutik och öppnat flera efter ett par år. Det var verkligen ett hårt kämpe att få ihop pengar til expanderingen. Lite senare kom Bitcoin projektet och jag började med bitcoin mining med hjälp av en HP Pavillion Laptop med Pentium 4 processor. Då, 2009 var det fortfarande i beta phasen och jag minade ihop mer än 150.000 Bitcoins och köpte till ungefär 100.000 Bitcoins för några 100 Eurolappar. Sen glömde jag faktiskt bort min lappis som hamnade på vinden för jag byggde ny dator och köpte min iMac. Brydde mig inte om dessa Bitcoin för jag helt glömde bort att jag hade dom.
2015 rensade jag upp på vinden för att skapa plats för lite annat och tänkte att skänka bort min gamle lappis. Men jag ville rensa den på all data och formatera om. Då kom jag på att jag hade kvar mina wallet.dat filer och programmet. Visste inte vad det var värt och kollade upp och fick en chock.
Jag trodde aldrig att Bitcoin skulle bli en sådan stor och värdeful grej. Minade bara för koj skull.

Sålde en del av dessa Bitcoins och byggde upp mitt CNC-Företag för dessa pengar och sålde mina fem cykelbutiker. hahaha så kan det gå.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att AMD's kort sålt slut för detta men jag har inte sett att Nvidias kort är slut. Känns bara som de vill sola sig i AMD's glans här. Mycket dåligt agerat av Nvidia.

Och innan någons glappkäft börjar gå om att jag är AMD fanboy så vill jag säga att det är ett 970 i min burk så därmed basta!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.