Permalänk
Medlem

Har en till historia.
Vi var ute för ett par år sedan ca 15 Pers för att fira att en kompis fyllde 30.
Alla år och drack ungefär lika mycket give it tanke en öl eller en kaffe mer än någon annan. Maten var redan förbeställd så alla åt för samma belopp.
När väl notan kommer så säger alla i sällskapet att vi står för födelsedagsbarnets del och ser det som en självklarhet så vi skulle splitta notan på 14.
Men då ställer sig hans äldre syster upp och säger att hon redan har köpt en present och tänker inte vara med och dela, det ingår inte i hennes budget!
Alla hade ju givetvis redan köpt presenter och hans syster har det ganska gott ställt, bättre än de flesta av oss andra eftersom nästan alla par hade en nyfödd hemma och gick på 1,5lön istället för 2 som i hennes fall.
Det slutar med att en person som sitter brevid henne och försöker förklara hyfs för henne blir sur som satan och tar hela notan på ca 8000:- med dricks inräknat, hon blir grön i ansiktet.
Givetvis fick han betalt under kvällen av oss andra men jag tror faktiskt att systern inte betalade han.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Vet inte om jag skulle kalla det snålt? Visst 30:- är inte mycket pengar, men det är väl rätt logiskt att ni splittar på frakten?

Jo absolut att man kan splittra på kostnader, det gör man ju titt som tätt, men det känns ju fånigt att komma i efterhand och be om mer pengar för frakten.

Hade jag beställt massor av grejer, säg en ny setup till datorn som exempel, och jag sen frågar en kompis om han vill ha nåt på samma gång som jag beställer varav kompisen kanske väljer en musmatta för 100 spänn, ska jag då kräva att han betalar halva frakten?
Jag tycker att ens vänskap borde reflektera in nånstans än att tjafsa om småpengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Jag tycker att ens vänskap borde reflektera in nånstans än att tjafsa om småpengar..

Det blir lite lustigt i såna här situationer, för om det är jag som står för beställningen har jag inga problem med att, exempelvis, stå för frakten själv, men skulle min kompis bjuda med mig i sin beställning skulle jag betala halva frakten utan att han ens frågar.

För mig är det inte jättenoga att folk "gör rätt" för sig när det handlar om struntsummor, men jag vill själv betala minsta lilla struntsumma utan att det behöver påpekas.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Jo absolut att man kan splittra på kostnader, det gör man ju titt som tätt, men det känns ju fånigt att komma i efterhand och be om mer pengar för frakten.

Hade jag beställt massor av grejer, säg en ny setup till datorn som exempel, och jag sen frågar en kompis om han vill ha nåt på samma gång som jag beställer varav kompisen kanske väljer en musmatta för 100 spänn, ska jag då kräva att han betalar halva frakten?
Jag tycker att ens vänskap borde reflektera in nånstans än att tjafsa om småpengar..

Absolut, jag håller med dig i sak, men det skulle ju gå att använda samma argument åt andra hållet också:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Det blir lite lustigt i såna här situationer, för om det är jag som står för beställningen har jag inga problem med att, exempelvis, stå för frakten själv, men skulle min kompis bjuda med mig i sin beställning skulle jag betala halva frakten utan att han ens frågar.

För mig är det inte jättenoga att folk "gör rätt" för sig när det handlar om struntsummor, men jag vill själv betala minsta lilla struntsumma utan att det behöver påpekas.

Skrivet av bart112:

Absolut, jag håller med dig i sak, men det skulle ju gå att använda samma argument åt andra hållet också:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har ni ju rätt i, som Krabbtumme skriver, det blir lite olustigt i såna situationer
Det här var väl förvisso ingen stor grej, men bara sättet att det måste vara på kronan och ha mage att komma i efterhand och be om pengar tycker jag känns oskönt.

Kan passa på att bjuda på en ny grej som 'Glen' gjort:
Vi var iväg på en kortare fiskeresa där vi hade köpt nya fiskespön och bokat stuga osv, totalt kostade väl hela kalaset runt 5000kr per skalle. När vi senare skulle åka hem så fick vi lov att ta tåget hem. Både han och jag hade sjukt mycket packning, han hade till och med en extra väska och det var bra mycket att släpa på.
När vi väl klivit av tåget så bestämmer han sig för att gå hem typ 5-6km för han kände inte för att lägga 18kr på en buss... Han var helt död när han kom hem^^

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av macbang:

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

Mår FAN dåligt efter jag läste det....

Undrar varför han blev så jädra snål....förstår inte snålpellar att de är obekväma??

Skrivet av ågren:

Det kanske inte har med diskussionen att göra men jag är blodgivare och jag tycker att det är lika motbjudande varje gång jag besöker sjukhuset och ser folk som står och funderar över vilken premie de ska välja. Själv gör jag det för att jag vill hjälpa till, inte för att jag ska få betalt i form av någon biocheck eller taskig t-shirt.

Samma sak tycker jag även kan appliceras på organdonationer, att om man är beredd att ta emot så bör man även ställa upp och bidra med det man kan.

Tyvärr gäller detta även samhället i stort och egoismen är väldigt utbredd idag. Vi går mot ett allt tuffare samhällsklimat och man blir verkligen ledsen när man ser hur saker som ärlighet, solidaritet, heder och vanligt sunt förnuft försvinner till förmån för jaget och personlig vinning.

Stopp o belägg ågren! Jag lämnar själv blod o brukar begrunda vilken premie jag ska ha. Det är en myndighet/staten o så man lämnar till vilket tar en stund o man får ont så det är inte mer än rätt att man får en liten grej.

Skrivet av elklazor:

Har varit med om flertalet människor som blir fly förbannad över att man tryckt på biståndsknappen på pantmaskinen, "- Hur kan du slänga bort pengar på det sättet?"

Jag hade höjt på ögonbrynen om nån jag känner gjort det. Hade blivit förvånad.
Svenska folket har redan så pass höga skatter och alla jävla organisationer som ska ha månadsbidrag så att ge bort ÄNNU mer tycker jag är konstigt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av ågren:

Det kanske inte har med diskussionen att göra men jag är blodgivare och jag tycker att det är lika motbjudande varje gång jag besöker sjukhuset och ser folk som står och funderar över vilken premie de ska välja. Själv gör jag det för att jag vill hjälpa till, inte för att jag ska få betalt i form av någon biocheck eller taskig t-shirt.

så kul det är med att höra andras åsikter

så mycket bättre ge blod i Stockholm där kan man välja Itala ljushållare eller rörstrand swedish grace. är snart uppe i fullt set med både skålar & kaffekoppar i mörkblått.

näe biocheck eller T-shirt skulle jag aldrig ta..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Stopp o belägg ågren! Jag lämnar själv blod o brukar begrunda vilken premie jag ska ha. Det är en myndighet/staten o så man lämnar till vilket tar en stund o man får ont så det är inte mer än rätt att man får en liten grej.

Nja, det är snarare landstinget (som visserligen är underordnad staten) och dessutom får man lämna blod på betald arbetstid så det är ingen större uppoffring. I slutändan är det du själv som betalar för dina 'gratis' premier och det vore faktiskt billigare för alla om du själv köpte dina fula tröjor eller biobiljetter eftersom du i din tur betalar för tusentals andra personers premier.

Skrivet av Grönahunden:

så kul det är med att höra andras åsikter

så mycket bättre ge blod i Stockholm där kan man välja Itala ljushållare eller rörstrand swedish grace. är snart uppe i fullt set med både skålar & kaffekoppar i mörkblått.

näe biocheck eller T-shirt skulle jag aldrig ta..

Se ovan. Jag skulle nästan vilja kalla det dumsnålt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john_doe:

Har bekanta som går på salladsbufférna på mataffärerna och tar typ allt som blir ett billigare kilopris än vanligt typ fetaost, skaldjur, bladsallad osv. Butikerna har t om fått sätta upp skyltar att de som bara ska ha skaldjur får handla i fiskdisken.

Även om jag kan förstå ditt resonemang så är det väl inte orimligt att köpa & betala för en produkt som butiken säljer?

Inget jag direkt gör själv då jag inte orkar stå å fixa sallad hemma, men en gång har jag tagit lite kyckling å några grönsaker jag sällan har i kylskåpet i en burk när jag gjorde en pastasallad själv? Hur är det SNÅLT? Får butiken inte priset dom vill ha för produkterna..?

Sist men inte minst, tror du inte att butiken tjänar pengar oavsett vilken produkt i salladsbaren som säljs, när dom tar 11-15kr/hg?

ONT så är det sjukt roligt att läsa hur snåla alla är! Vilka original till människor det finns, haha! Priset får nog den som fick betala 1kr mer för en drink när det var hens tur att beställa åt alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Även om jag kan förstå ditt resonemang så är det väl inte orimligt att köpa & betala för en produkt som butiken säljer?

Inget jag direkt gör själv då jag inte orkar stå å fixa sallad hemma, men en gång har jag tagit lite kyckling å några grönsaker jag sällan har i kylskåpet i en burk när jag gjorde en pastasallad själv? Hur är det SNÅLT? Får butiken inte priset dom vill ha för produkterna..?

Sist men inte minst, tror du inte att butiken tjänar pengar oavsett vilken produkt i salladsbaren som säljs, när dom tar 11-15kr/hg?

ONT så är det sjukt roligt att läsa hur snåla alla är! Vilka original till människor det finns, haha!

Jag tror inte det är superfeta marginaler i något led när alla har tagit sin del av kakan. Prissättningen är inte anpassad för att man bara plockar det med högst faktiskt kilopris.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Nja, det är snarare landstinget (som visserligen är underordnad staten) och dessutom får man lämna blod på betald arbetstid så det är ingen större uppoffring. I slutändan är det du själv som betalar för dina 'gratis' premier och det vore faktiskt billigare för alla om du själv köpte dina fula tröjor eller biobiljetter eftersom du i din tur betalar för tusentals andra personers premier.
Se ovan. Jag skulle nästan vilja kalla det dumsnålt.

innan jag ser en faktisk uträkning så kan jag väl tycka det är doktorera i navelludd.
skulle vara kul med nån som hade inblick i vad inköpspriset är / kaffekopp och räknade ut vad hur mycket mer man då betalar i skatt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Är det snålt att köra 20%tvål, 60%vatten och 20%luft i tvålpumpen också? kan säga att skummet som blir blir riktigt effektivt

Har också gjort detta en gång i tiden, men sedan insåg jag att bakterier växer i vatten och man måste ha mer konserveringsmedel om man ökar vattenhalten och då blir det inte lika ekonomiskt eller effektivt/rengörande längre.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Har en till historia.
Vi var ute för ett par år sedan ca 15 Pers för att fira att en kompis fyllde 30.
Alla år och drack ungefär lika mycket give it tanke en öl eller en kaffe mer än någon annan. Maten var redan förbeställd så alla åt för samma belopp.
När väl notan kommer så säger alla i sällskapet att vi står för födelsedagsbarnets del och ser det som en självklarhet så vi skulle splitta notan på 14.
Men då ställer sig hans äldre syster upp och säger att hon redan har köpt en present och tänker inte vara med och dela, det ingår inte i hennes budget!
Alla hade ju givetvis redan köpt presenter och hans syster har det ganska gott ställt, bättre än de flesta av oss andra eftersom nästan alla par hade en nyfödd hemma och gick på 1,5lön istället för 2 som i hennes fall.
Det slutar med att en person som sitter brevid henne och försöker förklara hyfs för henne blir sur som satan och tar hela notan på ca 8000:- med dricks inräknat, hon blir grön i ansiktet.
Givetvis fick han betalt under kvällen av oss andra men jag tror faktiskt att systern inte betalade han.

Kan det vara så att han som tog allt på 8000:- var den mest ekonomiskt inställa egentligen och tog tillfället i akt att få 80kr i kreditkortsbonus på köpet (då han visste att övriga skulle betala honom senare)?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Proffsmoddare

Ett av jobben jag hade som liten på sommaren var att plocka jordgubbar på en odling. Man plockade måndag till lördag och fick betalt på lördagen för hela veckan, hade plockat för 499,50kr. Fick 499,50kr.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

innan jag ser en faktisk uträkning så kan jag väl tycka det är doktorera i navelludd.
skulle vara kul med nån som hade inblick i vad inköpspriset är / kaffekopp och räknade ut vad hur mycket mer man då betalar i skatt.

Det är inte direkt så att de får Iittalaskålar eller biobiljetter gratis och kostnaden tas självklart ut någonstans. Bara för skojs skull kan vi använda ett påhittat kostnadsexempel.

Enligt geblod.nu var det ca 214.000 personer som gav blod under 2016 och vi kan säga att de i snitt gav blod två gånger under året vilket resulterar i 428.000 tappningar. Låt säga att SF erbjuder dem att köpa in biobiljetter till en kostnad av 50kr och subventionerar resten i form av 'välgörenhet'.

Om alla väljer att ta ut varsin biobiljett vid varje tappning skulle det i detta påhittade exempel röra sig om ca 21MSEK som skulle kunna användas på betydligt bättre sätt än att behaga div. snålpellar. Det är tragiskt att de känner sig tvungna att använda lockvaror för att få folk att ge blod och rädda liv när det inte kostar ett endaste öre och det man donerar dessutom är förnyelsebart.

Dold text

Utslaget över varje enskild skattebetalare är kostnaden minimal men det är fortfarande extremt onödiga pengar som skulle kunna gå till bättre ändamål. Jag tror dessutom att det rör sig om betydligt större summor än i det påhittade exemplet.

Låt oss dock inte förpesta tråden mer med den här diskussionen, jag har klargjort ganska tydligt vad jag tycker om folk som säljer sitt blod och vill ni fortsätta diskussionen är ni välkomna att skicka ett PM.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ung arbetskamrat ( 21 år gammal ) som bor hemma och inte betala något hemma (han jobba 100% ) . Betala bara sin telefonräkning. Och hans mamma och pappa får " låna " pengar av honom ibland när dom ska äta mat. Samt han vissa bilder på sina sedelbuntar han har i sitt kassaskåp . 6 - 9 rejäl a buntar med 100 samt - 500kr sedlar. Samt han ringer alltid till sin mamma när vi är ute så han slipper ta taxi hem på 1mil. Snål fan som gnäller på att han har det tufft hemma och har så dåligt självförtroende.

Hat frågat honom.Varför han inte flytta hemifrån. Svaret är: Det är mer ekonomiskt att bo hemma.

Ingen jag bjuder på fest eller säger till när jag/ vi ska gå ut. Ingen spm typ bryr sig om.honom längre på jobbet. Pch då har an bara jobbat 1 år.

Update nu ska han flytta till egen lägenhet ( november ) och är redan super nervös hur han ska klara laga mat själv och inte kan lägga undan 10.000 kr varje månad som han bruka HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Update nu ska han flytta till egen lägenhet ( november ) och är redan super nervös hur han ska klara laga mat själv och inte kan lägga undan 10.000 kr varje månad som han bruka HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Haha, underbart! Uppdatera gärna mer om denna snålpelle framöver

Permalänk
Skrivet av macbang:

Update nu ska han flytta till egen lägenhet ( november ) och är redan super nervös hur han ska klara laga mat själv och inte kan lägga undan 10.000 kr varje månad som han bruka HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

besök X i slutet av November månad kolla hur han gör med räkningarna, nånting säger mig att föräldrarna kommer att betala.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

besök X i slutet av November månad kolla hur han gör med räkningarna, nånting säger mig att föräldrarna kommer att betala.

Ja tyvärr är det något jag också är beredd på

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Ja tyvärr är det något jag också är beredd på

vissa behöver nå botten innan dom inser att dom är under vatten, dessa föräldrar och ekonomiska problem/personlig konkurs.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

En välkänd story är när ett sällskap på restaurangen betalade sin bröllopsmiddag för sitt 11 personer stora sällskap med rikskuponger. Det tyckte vi var omåttligt roligt.

Permalänk
Inaktiv

Spelar ganska mycket Dayz men har få polare som köpt spelet så blir rätt tråkigt imellanåt. En nära vän som har det rätt svårt ekonomiskt började nyligen intressera sig för gaming och hårdvara igen. Superkul tyckte jag givetvis Jag själv har bra lön och ville uppgradera mitt system så han fick en 480Gb SSD, en i5-processor, chassi, kylare, 16Gb ram och ett gäng Noctua-fläktar. Utöver detta så fick han också väldigt mycket förlängningskablar och voltadaptrar till kabeldragning. På så vis kunde han lägga sina pengar på en bättre GPU och annat. Det enda jag begärde i utbyte var att han köpte Dayz. Han var superglad och gick givetvis med på det. Vi pratar rätt ofta på Discord men förra veckan fick jag ett långt mail som beskrev hur han kände gällande gameplay och utvecklingstakt av spelet samt beskedet att han därför inte tänker köpa spelet...

Det är lite rostigt just nu, minst sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Även om jag kan förstå ditt resonemang så är det väl inte orimligt att köpa & betala för en produkt som butiken säljer?

Inget jag direkt gör själv då jag inte orkar stå å fixa sallad hemma, men en gång har jag tagit lite kyckling å några grönsaker jag sällan har i kylskåpet i en burk när jag gjorde en pastasallad själv? Hur är det SNÅLT? Får butiken inte priset dom vill ha för produkterna..?

Sist men inte minst, tror du inte att butiken tjänar pengar oavsett vilken produkt i salladsbaren som säljs, när dom tar 11-15kr/hg?

ONT så är det sjukt roligt att läsa hur snåla alla är! Vilka original till människor det finns, haha! Priset får nog den som fick betala 1kr mer för en drink när det var hens tur att beställa åt alla.

Jo, absolut. Men det kan ju slå tillbaka mot övriga också. Till exempel så jobbade jag på Volvo för många år sedan och de hade ju sina egna lunchrestauranger där de bland annat hade salladsbuffé där man betalade per hg, men de hade ett maxbelopp på typ 100 eller så för en tallrik/låda så att man inte skulle få en otrevlig överraskning i kassan. En del utnyttjade förstås detta och fyllde en låda med bara räkor eller skinka typ så de blev tvungna att sluta med maxbeloppet. Segt för oss övriga som bara ville käka en rejäl salladslunch.

Men absolut har du en poäng. Om en butik eller restaurang har priser på vissa saker som gör att de går back på dem så får de skylla sig själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag tror inte det är superfeta marginaler i något led när alla har tagit sin del av kakan. Prissättningen är inte anpassad för att man bara plockar det med högst faktiskt kilopris.

Det är möjligt att så är fallet - men om det nu inte är lönsamt att sälja en produkt för priset dom har satt - sälj den då inte? Svårare än så är det inte i en marknadsekonomi.

Skrivet av snajk:

Jo, absolut. Men det kan ju slå tillbaka mot övriga också. Till exempel så jobbade jag på Volvo för många år sedan och de hade ju sina egna lunchrestauranger där de bland annat hade salladsbuffé där man betalade per hg, men de hade ett maxbelopp på typ 100 eller så för en tallrik/låda så att man inte skulle få en otrevlig överraskning i kassan. En del utnyttjade förstås detta och fyllde en låda med bara räkor eller skinka typ så de blev tvungna att sluta med maxbeloppet. Segt för oss övriga som bara ville käka en rejäl salladslunch.

Men absolut har du en poäng. Om en butik eller restaurang har priser på vissa saker som gör att de går back på dem så får de skylla sig själva.

Ah, tråkigt. Mjo det blir ju onekligen ett trist läge då restaurangen får ändra sitt utbud, pris eller storlek på tallrik/låda så att det passar deras prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är möjligt att så är fallet - men om det nu inte är lönsamt att sälja en produkt för priset dom har satt - sälj den då inte? Svårare än så är det inte i en marknadsekonomi.

Produkten är "egenmixad sallad", inte "kyckling/räkor/fetaost". Vad som är märkligt är att det måste påtalas explicit för att inte något klotjon ska få för sig något annat.

Permalänk
Avstängd

@Olegh: Om vi nu ska vara petiga så betyder sallad enbart att det är en mix utav produkter, så kyckling,räkor och fetaost är väl då ganska rimligt att köpa inom dessa ramar?

sallad
blandning som vanligtvis innehåller grönsaker och som kan ätas som tillbehör eller fristående, ofta med en dressing

Ser detta f.ö. enbart som butikens problem, annars kan väl butiken neka köp om det är så hemskt lite dom tjänar på enbart kyckling för 12.90kr/hg.

Ett icke-problem i mina ögon, då butiken garanterat tjänar pengar oavsett vad som finns i burken.

Permalänk
Medlem

Angående salladsbar så är de ganska enkelt.
Erbjuder salladsbaren kräftstjärtar och kunden väljer och plocka detta. Då kostar hela salladsskålen 2-4kr mer per hg.

Salladsbuffe 12:90/hg
Kräftstjärtar 16:90/hg

Vi har aldrig haft kräftstjärtar, då de blir krångligt för kunden som inte begriper att de blir dyrare om kunden tar kräftstjärtar. Så vi kör ett pris på hela sortimentet: 10,90:-/hg.

Däremot om en kund plockar hela skålen full med räkor eller grillad svensk kyckling. Då tjänar vi inget eller går back. Väldigt få plockar skålen full med räkor/kyckling däremot.
Majoriteten som handlar sin lunch i salladsbaren, blandar ju.

Och även om man kanske inte tjänar extremt mycket pengar på salladsbar. Så lockar de kunder, och kunden kanske köper en dryck till sin sallad som vi har en större marginal på.

Jag arbetar i en stad där konkurrensen är stor, 3-4 större butiker i en mindre stad. Och vi har den fräschaste salladsbaren med störts utbud i stan. Och de lockar kunderna till oss.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

All right, gubbar. Nu sätter vi P för salladsdiskussionen. Det kan säkert bli en intressant egen tråd om ni vill diskutera det vidare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

På mitt jobb tar man med sig egen mat. Eller så finns de och köpa. (butiksanställd). Butiken bjuder på kaffe och frukt. Folk borde vara mer glada för att dom faktiskt får gratis lunch. Helt sjukt!

Jag själv har blivit flitig på att ta med mig lunchlåda. De är både billigare och bättre än tex en fryst portion från butiken.

Skall dock påpekas att de inte får "gratis lunch". Kostnaden för lunch räknas som en förmån för anställda och dras i teorin och med största sannolikhet från deras lön. Gratisluncher existerar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk som köper svindyra dator komponenter och snålar med nätagget och tar ner ful windows

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz