Nintendo stäms av Gamevice – uppges ha stulit idén till Switch

Permalänk
Melding Plague

Nintendo stäms av Gamevice – uppges ha stulit idén till Switch

Nintendo drabbas nu av en stämningsansökan från tillverkaren Gamevice, vilka hävdar att Switch inkräktar på deras patent för den bärbara spelkonsolen Wikipad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Båda har skärm, båda har löstagbara handkontroller, båda kör någon variant av Tegra. Finns säkert fler likheter om man orkar sätta sig in i det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Håller med, har heller aldrig hört talas om varken Gamevice eller Wikipad.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Kontrollerna i sig är någorlunda lika men botten verkar sitta ihop med kontrollerna så de verkar inte vara som Joyconsen precis. Men kan inte tycka synd om Nintendo direkt om de skulle förlora.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Båda har en skärm, båda går på ström. Helt ok att stämma tycker jag!

Alltså denna patentlagstiftning får de göras något åt, många inklusive mig förstod inte alls vad piratpartiet menade med den var dålig. Men alla dessa stämningar hit och dit som skulle härma utvecklingen rejält om de gick igenom, dessa måste göras något åt. Där den som blir stämd borde ha rätt att kräva extrema skadestånd om stämningen ej går igenom.
Samtidigt som det borde vara lite krav på att få patent för enbart innovationer.

Angående kontrollerna så sitter de inte alls på samma ställen, men eftersom majoritet av användarna har 2st händer, 2 tummar och andra fingrar som sitter på ett visst avstånd, så är det ur ergonomisk synvinkel inte helt förvånade att de ej skiljer sig helt åt.
Jag tycker för övrigt Switchen påminner mycket om Wii U.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om företaget, men av bilden ovan så kan jag inte direkt hålla med om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Deras koncept är ju inte ett dugg lik Switch. Nintendo skulle lika gärna kunna stämma dem för att ha inkräktat på Wii U-kontrollens design.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu kör vi igen alltså? Mycket löjligt och tramsigt av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är så uppenbart vad sådana typer stämningar handlar om. Ett företag som själva inte lyckats speciellt bra men nu ser chansen att håva inte lite cash. Så jävla fult, borde vara kriminellt. Att dom kan med.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Nintendo är väl värdsledande inom att kasta stämningar omkring sig så är väl mest komiskt att de får en tillbaks, utan att ha läst vad exact det är de har patent på vågar jag dock inte uttala mig om jag tycker nintendo inkräktar på deras patent eller ej. Grejen med switch är ju att växla mellan TV-spel och bärbar konsol medans grejen med wikipad verkar vara att växla mellan bärbar konsol och surfplatta, inte riktigt samma sak

Permalänk
Inaktiv

Hehe, Game"vice" säger väl det mesta om hur seriöst detta företag är. Ytterligare ett äckligt patenttroll som bör krossas.

Borde vara en relativt enkel vinst för Nintendo, likheterna är ganska få dessutom. Nintendo har sysslat med denna typ av spellösningar i ett par decennier och lär sitta på en hel del patent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Nintendo är väl värdsledande inom att kasta stämningar omkring sig så är väl mest komiskt att de får en tillbaks, utan att ha läst vad exact det är de har patent på vågar jag dock inte uttala mig om jag tycker nintendo inkräktar på deras patent eller ej. Grejen med switch är ju att växla mellan TV-spel och bärbar konsol medans grejen med wikipad verkar vara att växla mellan bärbar konsol och surfplatta, inte riktigt samma sak

Tänker du på Samsung? Nintendo stäms ofta av patenttroll, inte i närheten av lika ofta som de faktiskt stämmer andra företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Tänker du på Samsung? Nintendo stäms ofta av patenttroll, inte i närheten av lika ofta som de faktiskt stämmer andra företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker de stämmer till höger och vänster, de stämmer youtubers och t.o.m cosplay event!?

Senast jag reagerade på var denna https://gamerant.com/nintendo-suing-tokyo-go-kart-company/

Såg de där kartarna åka runt i tokyo när jag var där i höstas, såg skitskoj ut! och man fick låna kläder för att klä ut sig, tyvärr hade vi inga internationella körkort med oss så vi sa vi får köra nästa gång, sen kommer tråknintendo med stämningar och sabbar allt. Man tycker ju de borde uppskatta gratisreklamen istället för att gnälla om royalties

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Om de liknar eller inte spelar ingen roll. Man måste läsa patentet som Gamedevice har.
De kan mycket väl ha ett idiotpatent på en bärbar spelkonsoll med löstagbara kontroller.

Problemet med patentverken är att de släpper igenom en massa uppenbara idéer som patent.

Gamedevice måste ha ett rikt patenttroll i ryggen som vågar ge sig på Nintendo.

Permalänk
Medlem

Hela patentverksamheten och alla sådana här stämningar ger en dålig smak i munnen och känns onödig och förlegad. Oj din telefon har en skärm? Vi har patent på en skärm.. Oj din bil liknar vår bil? Vi har patent på en rund form.

Lägg ner allt som har med patent att göra, bara stäng skiten och glöm.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Patent-trollande när det är som bäst. Hoppas det inte är en Amerikans domstol som ska avgöra fallet, då finns det ju en chans att dom vinner. Skulle aldrig ta patent på något jag uppfunnit, fråga bara Håkan Lans vad han tycker om patent-skyddet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Sötast

Haha obvious troll is obvious.

Produkten är "SOLD OUT" från deras egna lager och testade kolla på 10 olika återförsäljare bl.a apple och INGEN av dem säljer produkten längre eller har helt raderat produkten från sidan.
I europa så är(var) de flesta återförsäljarna i grekland så att ehh....

Måste definitivt vara Nintendos fel detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Själv urskönjer jag en viss likhet

Det är egentligen själva "idén" som är patenterad, dvs. en beräkningsdel omgiven av två avtagbara och separata kontrollenheter.

"A combination generally directed to a combination computing device and game controller. The computing device provides a plurality of sides, in which each of the sides are disposed between an electronic display screen and a back of the computing device. The game controller provides a communication port interacting with the computing device, the communication port providing a communication link and a pair of confinement structures, the pair of confinement structures adjacent to and confining the computing device on at least two opposing sides of the plurality of sides of the computing device, and an input device attached to and in electronic communication with the communication port. The input device is a separate and distinct structure from the communication port, forming no structural portion of the communication port. "

Hela patentet finns här.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Tycker de stämmer till höger och vänster, de stämmer youtubers och t.o.m cosplay event!?

Senast jag reagerade på var denna https://gamerant.com/nintendo-suing-tokyo-go-kart-company/

Såg de där kartarna åka runt i tokyo när jag var där i höstas, såg skitskoj ut! och man fick låna kläder för att klä ut sig, tyvärr hade vi inga internationella körkort med oss så vi sa vi får köra nästa gång, sen kommer tråknintendo med stämningar och sabbar allt. Man tycker ju de borde uppskatta gratisreklamen istället för att gnälla om royalties

http://around-akiba.com/wp-content/uploads/2015/05/11173434_423709847809130_1132859915_n.jpg

Nu handlar det ju om ett företag dock. Första stycket:

"Nintendo has announced that it’s bringing a copyright infringement suit against a company that organizes tours of Tokyo’s Shibuya ward — geek central for the city’s video game fans — with a Super Mario Kart theme. The company, named MariCar, has go karts much like those found in the game and has its customers dress up as characters from the Mario universe."

Nintendo har i detta fall full rätt att stämma ett annat företag som inkräktar på deras IP. Just Nintendo är väldigt drabbat av just detta även i sammanhang. Borde vara rimligt för de flesta att någon vill försvara sin egendom.

Cosplay bör vara okej dock, har du något exempel på detta? Likaså med Youtube? Beror ju helt på vad det handlar om, Nintendo har ju inte stämt Games Done Quick exempelvis.

Permalänk
Snusfri

Hoppas Gamevice vinner mot det totalt vidriga anticonsumer företaget Nintendo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har folket glömt av Razer Edge Pro som visades upp 2013? Hela 2 år innan deras patent..

Permalänk
Medlem

Och det här "upptäcker" dom nu, flera månader efter att Switch har släppts? Hade dom vart seriösa hade dom väl ändå stämt direkt när Switch:en släpptes?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Och det här "upptäcker" dom nu, flera månader efter att Switch har släppts? Hade dom vart seriösa hade dom väl ändå stämt direkt när Switch:en släpptes?

Kan ha tagit ett tag att gå genom deras patent och Nintendos, för att sedan komma fram till att de har rätt.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tycker de stämmer till höger och vänster, de stämmer youtubers och t.o.m cosplay event!?

Senast jag reagerade på var denna https://gamerant.com/nintendo-suing-tokyo-go-kart-company/

Såg de där kartarna åka runt i tokyo när jag var där i höstas, såg skitskoj ut! och man fick låna kläder för att klä ut sig, tyvärr hade vi inga internationella körkort med oss så vi sa vi får köra nästa gång, sen kommer tråknintendo med stämningar och sabbar allt. Man tycker ju de borde uppskatta gratisreklamen istället för att gnälla om royalties

http://around-akiba.com/wp-content/uploads/2015/05/11173434_423709847809130_1132859915_n.jpg

sjukt... Som sagt var glada åt reklamen. Fyfan...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tycker de stämmer till höger och vänster, de stämmer youtubers och t.o.m cosplay event!?

Senast jag reagerade på var denna https://gamerant.com/nintendo-suing-tokyo-go-kart-company/

Såg de där kartarna åka runt i tokyo när jag var där i höstas, såg skitskoj ut! och man fick låna kläder för att klä ut sig, tyvärr hade vi inga internationella körkort med oss så vi sa vi får köra nästa gång, sen kommer tråknintendo med stämningar och sabbar allt. Man tycker ju de borde uppskatta gratisreklamen istället för att gnälla om royalties

http://around-akiba.com/wp-content/uploads/2015/05/11173434_423709847809130_1132859915_n.jpg

Eller hur! Varför satsar inte staten Sverige på att bygga ett nytt "Disneyland" på Öland? Helt utan att prata med Disney. Disney får gratisreklam medan Sverige får in massor av intäkter från turister.

Bra idé? Eller skulle tråkdisney sätta stopp för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

facepalm*

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det här är nog första gången jag faktiskt kan hålla med om att produkterna har vissa likheter. Det första jag tänker på när jag ser den är en Switch i alla fall.

Sen hur patentet är formulerat och om det ens går att fälla någon för en sådan sak låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Tror nog jag håller på nintendo här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas Nintendo åker dit för detta. De e rätt fula mot alla som rör i deras saker så det e inte mer än rätt att nån gör en fuling mot dem.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx