EK Water Blocks presenterar vattenblock för Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks presenterar vattenblock för Ryzen Threadripper

I och med Ryzen Threadripper frångick AMD helt den kutym gällande form som länge funnits på processormarknaden. EK Water Blocks har tagit fram ett heltäckande vattenblock för processorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sexy as always from EK

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser ju som vanliga ek block bara en bracket.

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Börjar få några år på nacken nu, önskar själv lite nytänk kring designen från EK's sen flera år tillbaka kantiga håll, och det runda där loggan sitter och allt faktiskt..

Prestandan är det inget fel på och fula är dom väl inte så kanske begär för mycket, kanske just för att jag förväntar mig mycket av EK vid det här laget?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Vill dock se vad folk lyckas få för temperatur med detta block innan jag tar klivet över till AMD och Threadripper. Men visst är man väldigt sugen. Dock inte om den kommer att ligga på +60c under load.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fark:

Börjar få några år på nacken nu, önskar själv lite nytänk kring designen från EK's sen flera år tillbaka kantiga håll, och det runda där loggan sitter och allt faktiskt..

Prestandan är det inget fel på och fula är dom väl inte så kanske begär för mycket, kanske just för att jag förväntar mig mycket av EK vid det här laget?

Det finns också andra tillverkare av vattenblock om du föredrar annan design.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hade föredragit en design som täcker hela heatspreadern, vette tusan hur många grader kallare det hade blivit men det hade iaf sett fränare ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TR's layout ger ju en ganska avlång area som behöver kylas, ser ju inte direkt ut som att den riktigt når hela vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

EK Water Blocks underlättar processen för de som använder sig av vattenkylning i och med EK-Supremacy Evo avsedd för AMD Ryzen Threadripper, som täcker hela processorns yta. Under den integrerade värmespridaren sitter fyra Zeppelin-kretsar, som dels tillåter 32 kärnor och dels medför processorns osedvanligt stora dimensioner.

Ryzen threadripper har inte fyra Zeppelin kretsar, den har två zeppelin kretsar och två stödbitar av kisel som inte har några kretsar alls, EPYC har 4 zeppelin kretsar.

Vad vi kanske kan få se i framtiden är ganska orelevant.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Ser ju som vanliga ek block bara en bracket.

Japp, det ser ut att saknas 5mm på varje sida. Trodde jag inte om EK att de skulle fuska såhär. Varje mm2 av ytan lär ju behövas för att kunna flytta värmen duktigt mellan både ytorna och vattnet när vi snackar en duktigt överklockad 1950X.

Möjligtvis ville de vara först ut och sitter samtidigt vid ritbordet för en uppföljare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Trevligt! Vill dock se vad folk lyckas få för temperatur med detta block innan jag tar klivet över till AMD och Threadripper. Men visst är man väldigt sugen. Dock inte om den kommer att ligga på +60c under load.

Om jag får undra varför bryr du dig om tempen? Det är väll snarare ljud man bryr sig om?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Om jag får undra varför bryr du dig om tempen? Det är väll snarare ljud man bryr sig om?

Ja precis, men temp och ljud hör ihop. Högre temp = högre varvtal på fläktarna/pump.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Hade föredragit en design som täcker hela heatspreadern, vette tusan hur många grader kallare det hade blivit men det hade iaf sett fränare ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan också tänka mig att priset hade blivit det dubbla.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hur kan EK vara så oseriösa att de släpper en ny produkt som inte täcker hela CPUn? Vem bygger ett dyrt kylarsystem för att sedan välja en CPUkylare som inte täcker hela ytan?

det är så här det ska se ut.

http://www.xs-pc.com/waterblocks-cpu-amd/raystorm-neo-amd-str...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Hade föredragit en design som täcker hela heatspreadern, vette tusan hur många grader kallare det hade blivit men det hade iaf sett fränare ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lordsqueak:

TR's layout ger ju en ganska avlång area som behöver kylas, ser ju inte direkt ut som att den riktigt når hela vägen.

Skrivet av Clint Eastwood:

Japp, det ser ut att saknas 5mm på varje sida. Trodde jag inte om EK att de skulle fuska såhär. Varje mm2 av ytan lär ju behövas för att kunna flytta värmen duktigt mellan både ytorna och vattnet när vi snackar en duktigt överklockad 1950X.

Möjligtvis ville de vara först ut och sitter samtidigt vid ritbordet för en uppföljare..

Skrivet av sesese:

Hur kan EK vara så oseriösa att de släpper en ny produkt som inte täcker hela CPUn? Vem bygger ett dyrt kylarsystem för att sedan välja en CPUkylare som inte täcker hela ytan?

det är så här det ska se ut.

http://www.forumbilder.se/G98VA/6mtlmcgwdsm6kodx.jpg

http://www.xs-pc.com/waterblocks-cpu-amd/raystorm-neo-amd-str...

Den täcker visst hela cpu'n heatspreadern

https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-evo-threadripper-editi...

Permalänk

I stand corrected!

Permalänk
Medlem

@The-Architect: Ja och nej, visserligen täcker blockets coldplate heatspreadern, tyvärr så innefattas delen med hexskruvarna som håller ihop blocket. Ska du täcka hela heatspreadern med kylpasta så kletar du ner skruvhuvudena också, en bagatell kanske vissa tycker men slarv tycker jag. Om det nu inte är så att själva designen av sockeln gör det omöjligt att göra en coldplate stor nog att rymma hela heastspreadern mellan skruvarna som den gör på ryzen och sky/kabylake så tycker jag att de borde gå tillbaka till ritbordet och göra en v2.

Källa Jayz2cents: https://www.youtube.com/watch?v=E-7LnJ_iLuY&t=0s ca 3:12 in i klippet.