Microsoft tillkännager Windows 10 Pro for Workstations

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Windows 10 Pro for Workstations

Efter att information tidigare under året hittat ut på webben tillkännager nu Microsoft Windows 10 Pro for Workstations officiellt, en ny version av Windows 10 anpassad för arbetsstationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Någon som vet om Microsoft fixat Color Management också i denna version?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Och då blir man väl tvingad att uppgradera igen för en kostnad på säkert runt 1000kr..
Nu vill jag dock inte ha ReFs direkt utan jag låter gärna andra vara alfatestare innan, varvid jag avvaktar..

Windows 10 Pro stöder enbart 512GB ram, det vore ett problem för vanligt folk om våra moderkort stödde så mycket, plus att ram är så väldigt dyrt. Har man så mycket ram i en dator så kör man nog ändå server-versionen, men min gissning att att MS vill göra allt fler versioner för att kunna ta maximalt betalt för de alla.

Undra egentligen när vi lite mer vanliga användare kör med 512GB ram, kanske om 5år? Enligt vissa källor stöder Threadripper 1TB ram: http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/...

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen slår de på refs som standard, synd bara att de överhuvudtaget framhärdade med ntfs i win 10 när de tänkte köra med refs som förval från början, död åt ntfs !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Äntligen slår de på refs som standard, synd bara att de överhuvudtaget framhärdade med ntfs i win 10 när de tänkte köra med refs som förval från början, död åt ntfs !

Troligen för att ReFs var ny buggig skit, ReFS lär bli jättebra och är det självklara valet när det har blivit stabilt.
ReFS har sedan Windows 10 släpps självklart blivit bättre, men när Windows 10 släpptes var det nog för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra egentligen när vi lite mer vanliga användare kör med 512GB ram, kanske om 5år? Enligt vissa källor stöder Threadripper 1TB ram: http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/...

Tror nog det dröjer bra mycket längre än så - om ens någonsin. Att vi tog oss över 640kb spärren (hehe) var kanske inte förvånande men även för entusiaster, spelare eller hobbyarbetare ska kunna nyttja 512GB ram krävs så väldigt stora förutsättningar eller behov att det nog ligger bra mycket längre bort i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Tror nog det dröjer bra mycket längre än så - om ens någonsin. Att vi tog oss över 640kb spärren (hehe) var kanske inte förvånande men även för entusiaster, spelare eller hobbyarbetare ska kunna nyttja 512GB ram krävs så väldigt stora förutsättningar eller behov att det nog ligger bra mycket längre bort i framtiden.

Hyper-V på Windows 10, slurk och 512GB ram är borta.
Fast vem tusan kör klient/workstation version på en sådan dator?

Så det stora man får vid en uppgradering till workstation är ReFS, denna ReFs kommer väl bli standard en dag och när den blir det ja då är den nog tillräckligt stabil att gå över till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Troligen för att ReFs var ny buggig skit, ReFS lär bli jättebra och är det självklara valet när det har blivit stabilt.
ReFS har sedan Windows 10 släpps självklart blivit bättre, men när Windows 10 släpptes var det nog för tidigt.

MS kan ju iofs ta nått vältestat filsystem från nixvärlden men då blir det väl för hög kompatibilitet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kanon, en version till. Precis vad som behövs!! Kan jag få ange server manuellt i Outlook snart istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hyper-V på Windows 10, slurk och 512GB ram är borta.
Fast vem tusan kör klient/workstation version på en sådan dator?

Så det stora man får vid en uppgradering till workstation är ReFS, denna ReFs kommer väl bli standard en dag och när den blir det ja då är den nog tillräckligt stabil att gå över till.

Tror nog att ReFS är hyfsat stabilt idag annars hade nog MS inte vågat slå på stora trumman och rulla ut det som ett filsystem för Workstations.

ReFS har ju numera stöd för vettiga funktioner såsom copy-on-write och deduplication, något som har stor betydelse när man jobbar med stora filer och då riktar man sig främst mot den verkliga Prosumer-kunden.
Innan dessa features tillkom fanns det inte mycket finesser som motiverade till just ReFS mer än integrity checking/data scrubbing.
Nu har man en lista på varför det lämpar sig för just Workstations.
Frågorna jag ställer mig är om NTFS fortfarande är det snabbare filsystemet då integrity checking är påslaget?
Samt om OneDrive kommer att stödjas i W10 Pro for Workstations med ReFS nu eller inom en snar framtid?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

ReFS introducerades redan med Windows Server 2012. Det har precis som btrfs varit väldigt instabilt till en början och ej moget för en lansering på desktop. I och med Creators Update så kan man nu formatera diskar med det men Windows använder fortfarande NTFS som standard.
Detta då jag antar att Microsoft vill göra ett storskaligt test med CU uppdateringen samt att ReFS har några procent sämre prestanda än NTFS i OS miljöer.

Jag använder redan ReFS på mina lagringsdiskar och det har bara på denna tid varit stabilare än exFAT för det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra egentligen när vi lite mer vanliga användare kör med 512GB ram, kanske om 5år? Enligt vissa källor stöder Threadripper 1TB ram: http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/...

Det är ju svårt att veta vad man menar exakt med vanliga användare, men vi kan anta att utvecklingen iaf inte går snabbare närmaste fem åren än de gjort de senaste fem åren (trots allt är ju tendensen att utvecklingen bromsar in).

Jämför vi en typisk dator för en vanlig användare för fem år sedan, nämligen Swecs sommardator 2012, så hade den 8 GB DDR3-minne.
http://www.sweclockers.com/artikel/15567-sweclockers-sommarda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

I vintras, fem (eller ja, 4 ½) år senare såg den ut såhär, 16 GB DDR4:
http://www.sweclockers.com/artikel/22953-sweclockers-vinterda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Så Sweclockers sommardator 2022 kommer antagligen att ha 32 GB, eller möjligen 64 GB ram om det ska lyxas till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om det här alls. En av de många sakerna jag fullkomligt älskar med Windows 10 är just att det är rakt och enkelt. Du köper en Retal-licens, och sen kan du ha den till tidens slut. men om de nu ska börja segmentera igen så blir det ju bökigare. Det hade varit smartare och mer uppskattat om de bakat in den här funktionaliteten i befintliga Pro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det är ju svårt att veta vad man menar exakt med vanliga användare, men vi kan anta att utvecklingen iaf inte går snabbare närmaste fem åren än de gjort de senaste fem åren (trots allt är ju tendensen att utvecklingen bromsar in).

Jämför vi en typisk dator för en vanlig användare för fem år sedan, nämligen Swecs sommardator 2012, så hade den 8 GB DDR3-minne.
http://www.sweclockers.com/artikel/15567-sweclockers-sommarda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

I vintras, fem (eller ja, 4 ½) år senare såg den ut såhär, 16 GB DDR4:
http://www.sweclockers.com/artikel/22953-sweclockers-vinterda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Så Sweclockers sommardator 2022 kommer antagligen att ha 32 GB, eller möjligen 64 GB ram om det ska lyxas till.

Ja, utvecklingen inom RAM-minnen gick också fortare förr. Jag minns det som att man dubblerade RAM-minnet vart och vartannat år i början av 00-talet för att kunna köra de senaste spelen och programmen.

Minnespriserna gör ju sitt till - jag hade definitivt kört på 32 GB i min dator om det inte vore för att det kostar mer än ett skapligt grafikkort...Det behövs inte för "vanligt" bruk, men man hade t.ex. kunnat köra igång ett par VMs eller komprimerat en stor fil utan att 90% av RAM minnet slukas upp...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Kan man stänga av Cortana i den här versionen? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om det här alls. En av de många sakerna jag fullkomligt älskar med Windows 10 är just att det är rakt och enkelt. Du köper en Retal-licens, och sen kan du ha den till tidens slut. men om de nu ska börja segmentera igen så blir det ju bökigare. Det hade varit smartare och mer uppskattat om de bakat in den här funktionaliteten i befintliga Pro.

Grejen är mer att det kostar rätt ordentligt mycket mer för licenserna till Windows som har stöd för fler än två processorer i samma dator. Licenssystemet blir rätt snabbt rörigt där så för workstations är en version av Windows 10 klart bättre än att köra Windows server. Har de vettig prissättning på den här versionen så har den en bra plats i deras utbud.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aloysius:

Det är ju svårt att veta vad man menar exakt med vanliga användare, men vi kan anta att utvecklingen iaf inte går snabbare närmaste fem åren än de gjort de senaste fem åren (trots allt är ju tendensen att utvecklingen bromsar in).

Jämför vi en typisk dator för en vanlig användare för fem år sedan, nämligen Swecs sommardator 2012, så hade den 8 GB DDR3-minne.
http://www.sweclockers.com/artikel/15567-sweclockers-sommarda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

I vintras, fem (eller ja, 4 ½) år senare såg den ut såhär, 16 GB DDR4:
http://www.sweclockers.com/artikel/22953-sweclockers-vinterda...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Så Sweclockers sommardator 2022 kommer antagligen att ha 32 GB, eller möjligen 64 GB ram om det ska lyxas till.

Sweclockers mainstreamdator kommer nog ha det. Sedan syftade jag på lite mer vanliga användare personer som gör lite mer och kanske är beredd att köpa denna dyra windowsversion.

Min poäng var dock att ramminnesgränsen varar länge, behöver man mer gå över till serverversionen istället.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om det här alls. En av de många sakerna jag fullkomligt älskar med Windows 10 är just att det är rakt och enkelt. Du köper en Retal-licens, och sen kan du ha den till tidens slut. men om de nu ska börja segmentera igen så blir det ju bökigare. Det hade varit smartare och mer uppskattat om de bakat in den här funktionaliteten i befintliga Pro.

Håller med, men detta med att kräva en massa extra betalt för mer avancerade användre har de sysslat med länge, inte minst alla dessa cals som man får köpa till.

Jag tror dock som sagt att nuvarande Workstation inte ger så mycket då ReFs ändå lär bli standard när det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kul! Någon som vet om Microsoft fixat Color Management också i denna version?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som behövts fixas?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den är som Enterprise, dvs att den faktiskt respekterar när man via policy säger åt fanskapet att INTE skicka telemetridynga till MS?

I så fall uppgraderar jag, för Windows 10 Pro är i praktiken bara Home+ i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Härligt, detta behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon som vet om den är som Enterprise, dvs att den faktiskt respekterar när man via policy säger åt fanskapet att INTE skicka telemetridynga till MS?

I så fall uppgraderar jag, för Windows 10 Pro är i praktiken bara Home+ i dagsläget.

Har du ingen brandvägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du ingen brandvägg?

Lustigkurre där.

Givetvis, men att blockera utgående trafik till vad MS för tillfället använder sig av är ett jobb jag varken ids eller har lust att jävlas med. Att gå på symptomen är en dålig lösning, det är grundorsaken som behöver kvävas till döds.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lustigkurre där.

Givetvis, men att blockera utgående trafik till vad MS för tillfället använder sig av är ett jobb jag varken ids eller har lust att jävlas med. Att gå på symptomen är en dålig lösning, det är grundorsaken som behöver kvävas till döds.

Jag förstår vad du menar, men jag tänker att det är många fler än MS som samlar dina uppgifter. Tillexempel mobiler, paddor och andra smarta enheter.

Att strypa utflödet av personlig information vid kontaktpunkten mot internet vore väl det bästa.

Det skulle ju vara en ganska smal sak för en hemmarouter att ha en blacklist med "all known telemetry collectors" eller liknande.
Men jag antar att efterfrågan måste komma först, och de flesta bryr sig inte.... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som menas med "finns också stöd för icke-flyktig lagring (eng. non-volatile memory), vilken fortsätter lagra datan även när systemet är avstängt"?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag förstår vad du menar, men jag tänker att det är många fler än MS som samlar dina uppgifter. Tillexempel mobiler, paddor och andra smarta enheter.

Givetvis, och jag gör det jag kan för att minimera detta (med uMatrix i Firefox, använder inte Googles söktjänster osv).

Men att det inte GÅR att stänga av det i Windows 10 Pro trots att man gör en policyinställning för det, det är käpprätt åt helvete. Eftersom de flesta inte bryr sig och låter det vara påslaget, varför i helvete låter de då inte de få som faktiskt bryr sig stänga av det?

Skrivet av henkiii:

Att strypa utflödet av personlig information vid kontaktpunkten mot internet vore väl det bästa.

Det skulle ju vara en ganska smal sak för en hemmarouter att ha en blacklist med "all known telemetry collectors" eller liknande.
Men jag antar att efterfrågan måste komma först, och de flesta bryr sig inte.... :/

Problemet är att om det blir vanligt så kan MS och andra enkelt skifta taktik, och skicka telemetridynga krypterat tillsammans med legitim trafik till legitima servrar (exempel: Windows Update), varpå det blir mer eller mindre omöjligt att blockera.

Det är grundproblemet som behöver strypas: åtminstone EU-lag som förbjuder oönskat telemetriinsamlande och även förbjuder tjänster att vägra åtkomst om man inte ger dem telemetridata.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om det här alls. En av de många sakerna jag fullkomligt älskar med Windows 10 är just att det är rakt och enkelt. Du köper en Retal-licens, och sen kan du ha den till tidens slut. men om de nu ska börja segmentera igen så blir det ju bökigare. Det hade varit smartare och mer uppskattat om de bakat in den här funktionaliteten i befintliga Pro.

Jag håller med. Det får mig osökt att tänka på Apples gamla känga mot Microsoft, om hur de bara har en version av MacOS till ett och samma pris en bit under Windows. Nu har förstås saker ändrats sedan dess, MacOS är numera gratis och Windows har rört sig mot en prenumerationsmodell. Själva poängen torde dock fortfarande gälla.

Sluta med tjurskiten och gör det istället så enkelt som möjligt för kunderna. Jag säger inte att Microsoft behöver köra Apples modell, men hur svårt kan det vara att köra två eller i värsta fall tre versioner av Windows? Jag fattar verkligen inte poängen med det hela. Som en helt vanlig hemanvändare med en del tekniskt know-how vill jag bara ha ett OS som inte lägger hinder i vägen för mig, utan bara låter mig göra vad jag vill inom gränserna för vad en jävla enkel hemanvändare vill göra.

Typ, slå ihop home och pro i varje fall. Jag kör för egen del pro på min burk och där finns det för all del inget jag direkt saknar. Men, varför separera det från home?

Om det handlar om olika supportkostnader vore det väl bättre att separera supporten till olika nivåer? Samma OS, men du kan få det till olika nivåer av support. Jag hade ju för egen del skitit helt i supporten eftersom jag inte behöver den, men för företag hade det kunnat vara mycket värdefullt.

Det är närmast fascinerande hur rätt Apple haft i sin approach och hur få det är som insett det och hoppat på samma tåg. Alltså, jag har haft kontakt med Apples support (som varit skitbra) och fått hjälp med skit som egentligen beror på att jag kör Hackintosh (inte exklusivt dock, jag har ändå min iPhone och iPad).

Liksom, det där med olika versioner till höger och vänster existerar inte. Och det är jävligt tacksamt. Nu är jag för all del en "power-user" men skiten jag kan göra är inget unikt, utan vem som helst kan göra det.

Tyvärr gäller samma problem för hela datormarknaden. Det är inget exklusivt för Microsoft. Alla vill trycka ut en skitlast av olika produkter som närmast göra samma samma sak. Samtidigt har Apple varit jävligt framgångsrika genom att hålla allting så strömlinjeformat som möjligt. Tycka vad man vill om dem men där har de lyckats riktigt bra. Samtidigt verkar konkurrenterna vägra snegla åt deras håll och lära sig.

Det är faktiskt märkligt.

Då menar jag förstås inte att konkurrenterna bör kopiera dem. Det vore riktigt korkat. Däremot finns det helt klart en del att lära av. Som Colin Champman sade: "Simplify and make lighter" (jag ska inte svära på ett det är ett korrekt citat, men det är onekligen andemeningen i Lotus som han skapade).

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är komiskt att Windows 10 lanserades som den sista och definitiva versionen av Windows, men att vi nu har massor av Win 10 versioner som är mer förvirrande än någon Windows-serie från Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Gremanz:

Tycker det är komiskt att Windows 10 lanserades som den sista och definitiva versionen av Windows, men att vi nu har massor av Win 10 versioner som är mer förvirrande än någon Windows-serie från Microsoft.

Du verkar ha glömt bort Vista https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Tycker det är komiskt att Windows 10 lanserades som den sista och definitiva versionen av Windows, men att vi nu har massor av Win 10 versioner som är mer förvirrande än någon Windows-serie från Microsoft.

Verkar bli mer rörigt med varje år som går men Gränssnittet skall vara densamma för all miljarder människor (miljoner Win10 apparater).

De flesta nyktra företag skulle göra tvärtom, standardisera back-end och göra front-end (GUI) anpassningsbart för olika människors smak och behov.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hyper-V på Windows 10, slurk och 512GB ram är borta.
Fast vem tusan kör klient/workstation version på en sådan dator?

Så det stora man får vid en uppgradering till workstation är ReFS, denna ReFs kommer väl bli standard en dag och när den blir det ja då är den nog tillräckligt stabil att gå över till.

Jag.

Iaf det som stör mig är att de inte släpper en w10 för företag som till 99% fokuserar på endast säkerhet. Ett helsike att rulla ut ny verre till tusentals användare två gånger per år. Man är ju knappt klar med första innan det är dags för nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again