Nvidia önskar AMD välkommen tillbaka med Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Nvidia önskar AMD välkommen tillbaka med Ryzen Threadripper

Det är inte enbart konsumenter och partner som gläds av AMD:s framgångar. Nu välkomnar Nvidia AMD tillbaka med Ryzen Threadripper, som lyfts fram som en bra matchning till Geforce-makarens GTX 1080 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, jag anar en smula ironi här!
Well played nVidia, well played!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hmmm, detta var ju onekligen dagens högst oväntade händelse.
Men jag anar också en smula ironi i detta...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"En intressant detalj är att personerna i bilden har en tröjor i färgerna röd (Radeon) och grön (Geforce)."

Förr så var ju AMD grön

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Hmmm, detta var ju onekligen dagens högst oväntade händelse.
Men jag anar också en smula ironi i detta...

Oväntat? Det är inte RTG vi snackar om

Med tanke på allt Nvidia skrivit om Ryzen och Threadripper i deras System Builder/Battlebox är inte det inte så oväntat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Även om det innehåller en skämtsam pik mot Vega så är det ändå beröm till processorsidan. Det ger mycket positivare stämning med denna typ av kommunikation mellan blocken än skitkastning.

Permalänk
Avstängd

Då kanske de kan streamlina hela render pipelinen i sina drivers så det banar vägen för bra implementation av Vulkan och DX12 multi core render

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Till skillnad från floppen Vega så är ju Ryzen/Threadripper en riktig succé. Tror att en stor del av alla nya datorer som byggs (i delar) idag har en AMD CPU i sig. Så det är väl ingenting konstigt med att Nvidia passar på att belysa vilket grafikkort Ryzen fungerar bäst med. Det är inte utan anledning det oftast sitter ett GTX 1080Ti i Ryzen testriggar.

Permalänk
Medlem

haha, lite oväntat. Vad har nvidia i kikaren?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oväntat? Det är inte RTG vi snackar om

Med tanke på allt Nvidia skrivit om Ryzen och Threadripper i deras System Builder/Battlebox är inte det inte så oväntat.

I så fall får man väl ge dom creds, var inte medveten om hur vältalat TR var i ex Battlebox etc.
Tack för infon

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

haha, lite oväntat. Vad har nvidia i kikaren?

Inget speciellt skulle jag tro, förutom att de faktiskt tycker att Ryzen är riktigt bra. Vi snackar processorer här, inte grafikkort De har sedan ett tag inkluderat Ryzen i sina rekommendationer för PC-delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite pik med glimten i ögat där santidigt som de ger beröm.
Mer sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Till skillnad från floppen Vega så är ju Ryzen/Threadripper en riktig succé. Tror att en stor del av alla nya datorer som byggs (i delar) idag har en AMD CPU i sig. Så det är väl ingenting konstigt med att Nvidia passar på att belysa vilket grafikkort Ryzen fungerar bäst med. Det är inte utan anledning det oftast sitter ett GTX 1080Ti i Ryzen testriggar.

Spelvarianterna av Vega är ju inte ens släppta än men du vet redan att det är en "flopp"? *LOL!*

Om du baserar ditt uttalande på hur FE presterar så är ju inte det kortet byggt för spel och har dessutom en massa funktioner som är till för spel inaktiverade så det tror fan att det presterar som det gör. Skärp dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Spelvarianterna av Vega är ju inte ens släppta än men du vet redan att det är en "flopp"? *LOL!*

Om du baserar ditt uttalande på hur FE presterar så är ju inte det kortet byggt för spel och har dessutom en massa funktioner som är till för spel inaktiverade så det tror fan att det presterar som det gör. Skärp dig.

""Om du baserar ditt uttalande på hur FE presterar så är ju inte det kortet byggt för spel och har dessutom en massa funktioner som är till för spel inaktiverade så det tror fan att det presterar som det gör. Skärp dig.""

Stämmer inte.
Det är samma princip som P6000.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

""Om du baserar ditt uttalande på hur FE presterar så är ju inte det kortet byggt för spel och har dessutom en massa funktioner som är till för spel inaktiverade så det tror fan att det presterar som det gör. Skärp dig.""

Stämmer inte.
Det är samma princip som P6000.

Menar du på fullt allvar att avsaknaden av till exempel Tiled Rasterization inte skulle ha negativ inverkan på spelprestanda? Jag tror jag smäller av!

Ja ja... Det finns inga test ute än. Ni andra kan döma ut och kasta sten om ni vill. Jag sitter still i båten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Menar du på fullt allvar att avsaknaden av till exempel Tiled Rasterization inte skulle ha negativ inverkan på spelprestanda? Jag tror jag smäller av!

Ja ja... Det finns inga test ute än. Ni andra kan döma ut och kasta sten om ni vill. Jag sitter still i båten.

Då P6000 presterar identiskt med 1080ti även lite bättre, så är det ju konstigt om VEGA helt plötsligt i 3dmark får enormt mer poäng på konsument kortet där Tiled har inget ting att göra + det är bara en driver "turn of"
Inget annat.

Vega FE GPU score: 22916
GTX 1080 GPU score: 21905
GTX 1080Ti GPU score: 28340

Om nu VEGA ska prestera som typ 1080, så gör det det enligt tester.
Så om VEGA konsument får någon stålmannen super driver då är jag också SKIT glad men det kommer inte hända.

Så tro att VEGA 64 kommer få något mega hopp över FE är bara hoppas på mirakel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Inget speciellt skulle jag tro, förutom att de faktiskt tycker att Ryzen är riktigt bra. Vi snackar processorer här, inte grafikkort De har sedan ett tag inkluderat Ryzen i sina rekommendationer för PC-delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet Trevlig kommentar bara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då P6000 presterar identiskt med 1080ti även lite bättre, så är det ju konstigt om VEGA helt plötsligt i 3dmark får enormt mer poäng på konsument kortet där Tiled har inget ting att göra + det är bara en driver "turn of"
Inget annat.

Ja? Det spelar väl ingen roll om det är hårt eller mjukt avstängt. Är det av så är det av. Jag väntar som sagt på recensionerna innan jag dömer ut.

Om inte annat så har ju Nvidia visat att det går att göra rätt mycket med bättre optimerade drivrutiner: https://blogs.nvidia.com/blog/2017/07/31/titan-xp-drivers-new...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Ja? Det spelar väl ingen roll om det är hårt eller mjukt avstängt. Är det av så är det av. Jag väntar som sagt på recensionerna innan jag dömer ut.

Om inte annat så har ju Nvidia visat att det går att göra rätt mycket med bättre optimerade drivrutiner: https://blogs.nvidia.com/blog/2017/07/31/titan-xp-drivers-new...

""Om inte annat så har ju Nvidia visat att det går att göra rätt mycket med bättre optimerade drivrutiner: "

Dom har bara stoppat in mer Quadro stöd på Geforce drivaren jag vet exakt jag har 10x P6000 på jobbet och 5x Titan Xp + dom gamla.

Jag sitter dagligen testar detta.

Det är exakt samma sak med Quadro P6000 och P5000 även på mobile P5000 dom har stoppat in stöd från Geforce sidan för VR utveckling och därmed funkar korten galet bra spela på nu också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Till skillnad från floppen Vega så är ju Ryzen/Threadripper en riktig succé. Tror att en stor del av alla nya datorer som byggs (i delar) idag har en AMD CPU i sig. Så det är väl ingenting konstigt med att Nvidia passar på att belysa vilket grafikkort Ryzen fungerar bäst med. Det är inte utan anledning det oftast sitter ett GTX 1080Ti i Ryzen testriggar.

Kan du ge mig lotto-siffrerna framöver? Du verka ju har en spåkula som kan titta in i framtiden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Spelvarianterna av Vega är ju inte ens släppta än men du vet redan att det är en "flopp"? *LOL!*

Om du baserar ditt uttalande på hur FE presterar så är ju inte det kortet byggt för spel och har dessutom en massa funktioner som är till för spel inaktiverade så det tror fan att det presterar som det gör. Skärp dig.

Att släppa ett kort med GTX 1080 prestanda, 300W TDP, 15 månader senare till ett högre pris i butik är ingenting annat än en flopp, kanske decenniets flopp. Vega FE var nog med information för mig för att veta att Vega var en flopp. Detta då det använder sig av samma GPU som RX Vega.
Att mina förutsägelser sedan dess bekräftats i test efter test (på RX Vega) och att AMD själva jämför kortet med ett GTX 1080 är mest bara till för att övertyga alla andra.

Jag är ju heller ingen sådan person som väljer komponenter efter vilket märke de har. Så om det är någon som borde skärpa sig så är det du

Skrivet av Bernd_P1:

Kan du ge mig lotto-siffrerna framöver? Du verka ju har en spåkula som kan titta in i framtiden.

Vissa personer har en förmåga att läsa av marknaden bättre än andra. För en del så kan det framstå som magi men det handlar om simpel logik. Undrar hur jag kunde veta vilken tid Threadripper NDA skulle släppas? Jag hade nog sett det i min spåkula helt enkelt

Permalänk
Medlem

Said no one ever.
- Intel

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att släppa ett kort med GTX 1080 prestanda, 300W TDP, 15 månader senare till ett högre pris i butik är ingenting annat än en flopp, kanske decenniets flopp. Vega FE var nog med information för mig för att veta att Vega var en flopp. Detta då det använder sig av samma GPU som RX Vega.
Att mina förutsägelser sedan dess bekräftats i test efter test (på RX Vega) och att AMD själva jämför kortet med ett GTX 1080 är mest bara till för att övertyga alla andra.

Jag är ju heller ingen sådan person som väljer komponenter efter vilket märke de har. Så om det är någon som borde skärpa sig så är det du

Var yrar du om? Jag har själv ett 970 i min dator. Sist jag kollade så var det Nvidia som gjorde 870 och inte AMD.

Och menar du att 1080 är ett dåligt kort?

Det finns inga officiella recensioner på Vega för spel än, inte pris heller. Det är spekulationer som det handlar om och inget annat.

Som sagt var så tänker inte jag sitta här och kasta sten utan jag avvaktar med min dom tills kortet är släppt och testat på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är snyggt att dom missar när dom gör "high five"

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

jäkla fyndigt av Nvidia

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

På senare tid har det börjat lukta för mycket fanboyism här igen. Jag skulle sååå önska att Facebook köpte upp AMD så vi fick lite nyans i diskussionerna. @Ozzed

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@anon12433: Även om Vega inte kommer bli en "Nvidia-killer" likt Ryzen/TR/EPYC mot intel så kommer den inte floppa på något vis (ur ekonomisk synvinkel och i slutet av dagen är de det enda som räknas).

Vega kommer sälja som smör (åtminstone Vega 56) och kommer garanterat bli slut i lager. Om inte gamers köper dom så kommer crypto miners rensa lagret.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@veckans: Även om Vega inte kommer bli en "Nvidia-killer" likt Ryzen/TR/EPYC mot intel så kommer den inte floppa på något vis (ur ekonomisk synvinkel och i slutet av dagen är de det enda som räknas).

Vega kommer sälja som smör (åtminstone Vega 56) och kommer garanterat bli slut i lager. Om inte gamers köper dom så kommer crypto miners rensa lagret.

Det är med din synvinkel. Jag tror de flesta är överens om att det är spelprestandan som räknas på ett spelgrafikkort som RX Vega.
AMD kommer säkerligen få sälja varenda RX Vega de kan producera tills Ethereum-miningen krashar. Därefter är det stopp.

Förhoppningsvis så ger detta AMD nog med kapital att utveckla en bra GPU så att de kan lägga Vega floppen bakom sig. Pascal innebar första Nvidia-kortet på många år för mig. Detta för att AMD för första gången på lika många år misslyckas att leverera ett attraktivt grafikkort. RX 480 4GB var ganska bra i sin prisklass men jag vill ha mer prestanda än så.
De inleder året med att släppa kalkonen RX 500-serien och nu detta där de efter flera års utveckling släpper ett gimpat Fury kallat RX Vega.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande. Då kanske vi kan sluta med konspirationsteorierna om att Nvidia medvetet saboterar spelprestandan för Ryzen... Nvidia är bara glada att AMD innoverar på processormarknaden så att fler uppgraderar sina datorer, och passar på att skaffa ett nytt (Nvidia) grafikkort samtidigt.

Förhållandet mellan Nvidia och Intel har förövrigt inte varit en dans på rosor det heller, och de är faktiskt också konkurrenter på sätt och vis. De har haft ett par rejäla duster genom åren, framförallt gällande Intel chipsets, men även inom produkter för beräkningskluster och superdatorer. Nvidia var också intresserade av en x86-licens men fick kalla handen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är med din synvinkel. Jag tror de flesta är överens om att det är spelprestandan som räknas på ett spelgrafikkort som RX Vega.
AMD kommer säkerligen få sälja varenda RX Vega de kan producera tills Ethereum-miningen krashar. Därefter är det stopp.

Förhoppningsvis så ger detta AMD nog med kapital att utveckla en bra GPU så att de kan lägga Vega floppen bakom sig. Pascal innebar första Nvidia-kortet på många år för mig. Detta för att AMD för första gången på lika många år misslyckas att leverera ett attraktivt grafikkort. RX 480 4GB var ganska bra i sin prisklass men jag vill ha mer prestanda än så.
De inleder året med att släppa kalkonen RX 500-serien och nu detta där de efter flera års utveckling släpper ett gimpat Fury kallat RX Vega.

Förstår inte riktigt vad du får ditt resonemang ifrån. Att säga den tredje snabbaste GPU arkitekturen i världen är skräp känns inte riktigt rätt. Även ett Vega 56 är en "dröm" för 90% av väldens gamers ur prestanda perspektiv.

Exempel så ligger Vega 56 mellan 1070 och 1080 i prestanda för endast $399.

Nvidia 1070 kostar minst $450.

Följ min tanke gång nu. Vega 64 = GTX 1080.

Vega 56 är nerskalat 15% från Vega 64
GTX 1070 är nerskalat 25% från GTX 1080.

Vega 56 är ca 10% snabbare än GTX 1070 med 12% lägre pris.

Väldigt svårt att se att detta blir en flopp för Gamers. Även om vi i Sverige kommer få ockerpriser (as always) så kommer den globalt bara väldigt poppis. Sedan är AMD Freesync argument ganska bra. Man betalar löjligt mycket extra för G-sync jämfört med freesync.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro