Samsung gör QLC V-NAND för SSD-enheter på upp till 128 TB

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör QLC V-NAND för SSD-enheter på upp till 128 TB

I samband med Flash Memory Summit omfamnar Samsung QLC och lagrar fyra bitar data per cell, något som öppnar upp för rekordstora SSD-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 såna i hp microserver tack

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg mot SSD-baserad NAS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv

SSD måste ner i pris, jag tror att det är den komponenten som flest har behov av större idag.

Så jag väntar ivrigt.

Permalänk

Spelar ingen roll hur många terabyte den är på, det kommer ingen QLC-disk över min tröskel. Flashminne är kasst för långtidslagring - det har man hårddiskar till - så vad behöver vi vanliga konsumenter egentligen dessa gigantiska SSD:er till, annat än till att sänka priset på mindre SSD:er? Hade personligen hellre betalat för en gedigen och pålitlig 128 GB SLC-disk än en 128 TB QLC-disk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

SSD måste ner i pris, jag tror att det är den komponenten som flest har behov av större idag.

Så jag väntar ivrigt.

Hade ju tagit en halvering i pris på CPU eller GPU alla dagar i veckan före sänkta priser på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Spelar ingen roll hur många terabyte den är på, det kommer ingen QLC-disk över min tröskel. Flashminne är kasst för långtidslagring - det har man hårddiskar till - så vad behöver vi vanliga konsumenter egentligen dessa gigantiska SSD:er till, annat än till att sänka priset på mindre SSD:er? Hade personligen hellre betalat för en gedigen och pålitlig 128 GB SLC-disk än en 128 TB QLC-disk

Allt viktigt som behöver långtidslagras lagrar iaf jag på molnet. Säkrast och så slipper man oroa sig för vilken minnestyp hårddisken man köper har.
Personligen köper jag den hårddisk som är lagom snabbast, dvs snabbast för rimlig peng. (I min burk har jag en enda hårddisk, en 1 TB m.2 Samsung SM961.)

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir för TBW-värde på dem? TLC är ju redan på smärtgränsen, men de kanke har någon finurlig lösning på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni framtiden blir efter SSDs?
Jag tänker på RAM minnen, som idag kan ligga på cirka 25 gb/s, enda nackdelen är såklart att minnet försvinner när strömmen försvinner, men nog måste det finnas en lösning på det problemet i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Undrar vad det blir för TBW-värde på dem? TLC är ju redan på smärtgränsen, men de kanke har någon finurlig lösning på det.

Vad det blir för TBW på den beror nog på vad Samsung tycker borde täckas av garantin.
Däremot vad den har för uthållighet i P/E kan vara svårt att uppskatta, förut väntade man sig att 3D QLC NAND skulle ha 100-150 P/E.
Men Toshiba påstår att deras 3D QLC NAND ska tåla runt 1000 P/E vilket är likt vad 2D TLC NAND är specificerat för.
Det säger dock inte hur mycket de förlitar sig på ECC för att kunna nå 1000 P/E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Spelar ingen roll hur många terabyte den är på, det kommer ingen QLC-disk över min tröskel. Flashminne är kasst för långtidslagring - det har man hårddiskar till - så vad behöver vi vanliga konsumenter egentligen dessa gigantiska SSD:er till, annat än till att sänka priset på mindre SSD:er? Hade personligen hellre betalat för en gedigen och pålitlig 128 GB SLC-disk än en 128 TB QLC-disk

Håller med dig faktiskt. Har bara en tlc ssd som jag faktiskt använder.. Resten är mlc 😋

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Spelar ingen roll hur många terabyte den är på, det kommer ingen QLC-disk över min tröskel. Flashminne är kasst för långtidslagring - det har man hårddiskar till - så vad behöver vi vanliga konsumenter egentligen dessa gigantiska SSD:er till, annat än till att sänka priset på mindre SSD:er? Hade personligen hellre betalat för en gedigen och pålitlig 128 GB SLC-disk än en 128 TB QLC-disk

Jag behöver större SSD så jag kan göra mig av med mina mekaniska diskar i filservern

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Allt viktigt som behöver långtidslagras lagrar iaf jag på molnet. Säkrast och så slipper man oroa sig för vilken minnestyp hårddisken man köper har.
Personligen köper jag den hårddisk som är lagom snabbast, dvs snabbast för rimlig peng. (I min burk har jag en enda hårddisk, en 1 TB m.2 Samsung SM961.)

molnet. = Säkrast

Nu skojar du va

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Allt viktigt som behöver långtidslagras lagrar iaf jag på molnet. Säkrast och så slipper man oroa sig för vilken minnestyp hårddisken man köper har.
Personligen köper jag den hårddisk som är lagom snabbast, dvs snabbast för rimlig peng. (I min burk har jag en enda hårddisk, en 1 TB m.2 Samsung SM961.)

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

molnet. = Säkrast

Nu skojar du va

Det är säkrast I form av att du inte blir av med den om det händer något (brand/stöld/diskkrash). Men om du har data som måste hållas hemlig så är molnet inte så bra. Hemliga handlingar bör du hålla på en dator som inte har någon uppkoppling överhuvudtaget. Eller är du bara paranoid över att Google ska sno dina bankuppgifter? Eller all din porr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är säkrast I form av att du inte blir av med den om det händer något (brand/stöld/diskkrash). Men om du har data som måste hållas hemlig så är molnet inte så bra. Hemliga handlingar bör du hålla på en dator som inte har någon uppkoppling överhuvudtaget. Eller är du bara paranoid över att Google ska sno dina bankuppgifter? Eller all din porr?

För att inte tala om Mega hacks, TOS, nya "regler" osv.

Lätt att bli avstängd eller värre om du inte tänker dig för noga.

Permalänk
Medlem

Jag läste först 128 "GB" och var inte direkt imponerad alls. Sen i slutet av artikeln så började jag fundera vad som var så "massivt" med 128 GB? Kan ju erkänna att jag blev lite mer imponerad när jag läste att det handlade om 128 TB......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad tror ni framtiden blir efter SSDs?
Jag tänker på RAM minnen, som idag kan ligga på cirka 25 gb/s, enda nackdelen är såklart att minnet försvinner när strömmen försvinner, men nog måste det finnas en lösning på det problemet i framtiden.

Optane / Xpoint
Om intel kan få upp storleken på dem. snabbare än VNAND och lider ej av bit-rot.
( men det återstår att se antar jag, cache stickorna för konsumentbruk var ju inte speciellt imponerande, men antar att man får räkna med att första produkten med ny teknik inte presterar så bra. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad tror ni framtiden blir efter SSDs?
Jag tänker på RAM minnen, som idag kan ligga på cirka 25 gb/s, enda nackdelen är såklart att minnet försvinner när strömmen försvinner, men nog måste det finnas en lösning på det problemet i framtiden.

Nano-RAM
https://en.wikipedia.org/wiki/Nano-RAM

Citat:

Two Fujitsu semiconductor businesses are licensing Nantero NRAM technology with joint Nantero-Fujitsu development to produce chips in 2018. They will have several thousand times faster rewrites and many thousands of times more rewrite cycles than embedded flash memory.

Permalänk
Medlem

Stora SSDer som inte är supersnabba är det jag söker.
Alla hårddiskar som finns är skit. Går sönder stup i kvarten. Inga SSDer har hittills dött.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

I framtiden kommer man ringa sin bank och boka möte där man redovisar sin ekonomi för att få ta ett lån för att köpa SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

SSD måste ner i pris, jag tror att det är den komponenten som flest har behov av större idag.

Så jag väntar ivrigt.

Nej, NEJ och åter NEJ!!!

Sluta tänk så ffs. Det är detta som gör QLC och andra sämre tekniker enda vägen. Lägger de på fler lager, fine, då sjunker priset lite. Men jag vill inte offra mer kvalité för pris. Det räcker med att man offrat MLC för TLC typ överallt tack...

Skrivet av Chibariku:

Hade ju tagit en halvering i pris på CPU eller GPU alla dagar i veckan före sänkta priser på SSD.

Precis. Dessa har varit överprisade länge nog, sänk priset här istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är säkrast I form av att du inte blir av med den om det händer något (brand/stöld/diskkrash). Men om du har data som måste hållas hemlig så är molnet inte så bra. Hemliga handlingar bör du hålla på en dator som inte har någon uppkoppling överhuvudtaget. Eller är du bara paranoid över att Google ska sno dina bankuppgifter? Eller all din porr?

Jag har off-site lagring hos mina föräldrar (USB-disk)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är säkrast I form av att du inte blir av med den om det händer något (brand/stöld/diskkrash). Men om du har data som måste hållas hemlig så är molnet inte så bra. Hemliga handlingar bör du hålla på en dator som inte har någon uppkoppling överhuvudtaget. Eller är du bara paranoid över att Google ska sno dina bankuppgifter? Eller all din porr?

Fast det är ju det det inte är. Har du otur (eller är en idiot som i exemplet nedan) så hjälper inte molnet alls som "backup" eller "skydd mot stöld". Eftersom molntjänsterna är så pass få, stora och innehåller skyddsvärda filer så har varje malware med självaktning funktioner för att hitta inloggningsuppgifter till dem och koppla upp sig och kryptera, radera eller vad de nu vill göra.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

4 såna i hp microserver tack

QLC I en server? Nej tack. MLC ftw!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av JD:

Stora SSDer som inte är supersnabba är det jag söker.
Alla hårddiskar som finns är skit. Går sönder stup i kvarten. Inga SSDer har hittills dött.

Eh, va?

Har en gammal 500gb Samsung, flera gamla WD och Toshiba som funkar utmärkt, lika så min Seagate

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Eh, va?

Har en gammal 500gb Samsung, flera gamla WD och Toshiba som funkar utmärkt, lika så min Seagate

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett gäng kvar fortfarande också. Ett tjugo-trettiotal har väl dött genom åren. Flera på senare tid. Skräp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Jag har ett gäng kvar fortfarande också. Ett tjugo-trettiotal har väl dött genom åren. Flera på senare tid. Skräp.

Seriously? Vad gör du med dom och vilken tidsplan handlar det om?

Skickades från m.sweclockers.com