Geeksbuying fraktbolag?

Permalänk
Medlem

Geeksbuying fraktbolag?

Tjena jag beställde för ca 2veckor sen två mobiler från geeksbuying.com

Igår fick jag ett meddelande om att paketet fastnat i tullen eller hos någon leverantör. Mailet var väldigt konstigt formulerat så det var lite svårt att förstå exakt vart paketet hamnat.

Hur som helst, vilket fraktbolag tror ni dom använder sig av? Någon som handlat från geeksbuying förut? Vad tror ni har hänt med paketet?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

support_tracking@geekbuying.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Tjena jag beställde för ca 2veckor sen två mobiler från geeksbuying.com

Igår fick jag ett meddelande om att paketet fastnat i tullen eller hos någon leverantör. Mailet var väldigt konstigt formulerat så det var lite svårt att förstå exakt vart paketet hamnat.

Hur som helst, vilket fraktbolag tror ni dom använder sig av? Någon som handlat från geeksbuying förut? Vad tror ni har hänt med paketet?

Hör av dig till supporten!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, problemet verkar dock vara att de vill att jag ska betala en tull avgift på 200kr vilket jag är villig att göra. Dock vet jag inte till vem det ska betalas? Det förekommer inte i deras mail vem som ska ha pengarna vilket är väldigt frustrerande

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Tack för hjälpen, problemet verkar dock vara att de vill att jag ska betala en tull avgift på 200kr vilket jag är villig att göra. Dock vet jag inte till vem det ska betalas? Det förekommer inte i deras mail vem som ska ha pengarna vilket är väldigt frustrerande

Eftersom du inte vet vilket fraktbolag det rör sig om (de kinesiska nätsidorna använder sig av en uppsjö olika) och mailet ifråga uppenbarligen inte är särskilt tydligt kan vi utesluta att det rör sig om tullavgift för införsel i Sverige. Du får klistra in här vad som sägs, men du skall definitivt inte betala några pengar baserat på luddiga mail.
Åker försändelsen på tull i Sverige får du generellt en faktura i efterhand av speditören, då dessa redan betalat avgiften till Tullverket å dina vägnar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom du inte vet vilket fraktbolag det rör sig om (de kinesiska nätsidorna använder sig av en uppsjö olika) och mailet ifråga uppenbarligen inte är särskilt tydligt kan vi utesluta att det rör sig om tullavgift för införsel i Sverige. Du får klistra in här vad som sägs, men du skall definitivt inte betala några pengar baserat på luddiga mail.
Åker försändelsen på tull i Sverige får du generellt en faktura i efterhand av speditören, då dessa redan betalat avgiften till Tullverket å dina vägnar.

Så här lyder mailet: Dear customer,

Thank you for shopping at GeekBuying!

We haven't received your respond about your parcel has arrived at the destination and the courier urged us to inform you to receive the parcel. We are so sorry for any inconvenience caused but If you refuse to sign then the Custom will do 2 choices .

a, destroy the product ,In this condition ,we will go dutch ,we only can refund you half of money ,hope you can understand

b. if the parcel returned to us ,the courier will charge high return shipping fee and the parcel may be detained in HK warehouse , it will cause tax ,and you have to assume the tax as well,

We are afraid that Geekbuying will not pay for it ,We also labeled this point at our website ,please check this link : http://www.geekbuying.com/help/payment_and_shipping/taxes_cus...

Förstår att dom vill att jag ska betala tullen, men inte till vem.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

We haven't received your respond about your parcel has arrived at the destination and the courier urged us to inform you to receive the parcel.

Enligt dem har paketet anlänt till sin slutdestination och de väntar på bekräftelse från dig att du tagit emot det. Förslagsvis använder du det kolli-ID du fått av Geekbuying och letar vidare om du inte fått någon avi av posten.

https://www.17track.net/en är en vettig sida att söka rätt på grejerna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Alla free shipping paket från Kina/HK brukar oftast lämnas över till postnord när det anländer till Sverige. Kan se genom spåra trackingnr hos Postnord eller track17 hemsida. Brukar stå "Under tullbehandling av Posten AB" nåt sånt och man betalar direkt vid hämtning av paket hos ombudet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Posten dödar som regel spårningsfunktionen när de sätter på ett svenskt kolli-ID, så, det är rätt tveksamt om PostNORD kan hjälpa till här. Man skyller på att "rekommenderat" betyder något annat i Asien än här. Om jag förstått det rätt, så är det egentligen ett ekonomiskt beslut. PostNORD blöder pengar, och rekommenderade försändelser kostar i form av hantering.

Men tidigare inlägg i tråden har rätt. Posten endast i undantagsfall får man överhuvudtaget någon info om tull osv innan man hämtar paketet på posten. När man hämtar paketet är det moms, eventuellt tull, och postens avgift för att de gjort arbetet som ska betalas. "Troligtvis" har ditt paket kommit till första svenska sorteringsstället, och kommer ta några dagar, upp till en vecka till, innan det hamnar på posten.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.