AMOLED och burn-in. Kan svart "skapa" burn-in?

Permalänk
Medlem

AMOLED och burn-in. Kan svart "skapa" burn-in?

Samsung släppte, relativt nyligen, en uppdatering til S8:an som förhindrade fritt val av färgen på "navbar". Detta för att förhindra så kallad "burn-in". Man tog då bort svart som alternativ.

Kan svart skapa burn-in på en AMOLED-skärm? När en pixel på en AMOLED skärm är svart är pixeln avstängd och då borde väl burn-in inte vara ett problem, isåfall borde burn-in vara ett jätte stort problem då skärmen för det mesta är av/svart.

Permalänk
Medlem

Svart är avstängd pixel. Det kan inte bli burn in.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

problemet är kontrasten mellan det vita ikonerna vs det svarta. Nu är det en mycket mindre kontrast mellan de påtvingade ljusa färgerna. Tycker dock att man borde få offra sin mobil för burn-in om man vill. Tycker inte om de här bebis färgerna.

Permalänk
Medlem

Det blir inte burn-in på en amoled skärm utan det är snarare så att pixlarna tappar ljusstyrka, så en blå subpixel kanske bara ger 80% av det ljuset som den gav från början efter den har lyst länge jämfört med en i navbaren som nästan aldrig varit tänd och ger därför 100% om man har svart navbar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Det blir inte burn-in på en amoled skärm utan det är snarare så att pixlarna tappar ljusstyrka, så en blå subpixel kanske bara ger 80% av det ljuset som den gav från början efter den har lyst länge jämfört med en i navbaren som nästan aldrig varit tänd och ger därför 100% om man har svart navbar.

Det är vä iofs definitionen av burn-in? I alla fall i modern bemärkelse. Självklart en viss skillnad mot en CRT där burn-in syntes även när skärmen är avstängd, men ändå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

problemet är kontrasten mellan det vita ikonerna vs det svarta. Nu är det en mycket mindre kontrast mellan de påtvingade ljusa färgerna. Tycker dock att man borde få offra sin mobil för burn-in om man vill. Tycker inte om de här bebis färgerna.

Aha, är det då det funkar! Man lär sig nåt nytt varje dag.

Angående färgvalen som finns nu så är de ju helt bedrövliga. Jag stod inte ut med färg-alternativen så jag laddade ner en APK från reddit (Länken nedan) som lägger till svart som alternativ.

https://www.reddit.com/r/GalaxyS8/comments/6ickwa/revert_a_bl...

Permalänk
Lego Master

Det förklarar varför jag inte hittar inställningen längre, men har inte orkat googla efter det. Bra skit. Eller, nä. Men då vet jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield